Realizarile matematicianului ofera multe cunostinte si filosofului. Pentru a fi apreciata munca asidua a celui care se ocupa cu matematica, trebuie sa parcurgem in detaliu direct scrierile matematicienilor. Este mult mai important sa facem acest lucru decat sa citim prin intermediari aceste texte.
Invatam adevaratul exercitiu critic printr-o minutioasa si atenta parcurgere a metodelor si rezultatelor utilizate de matematicieni, asa cum vedem din exemplele deosebite oferite de un Descartes, Pascal sau Berkeley. Bachelard avea obiceiul sa spuna ca „doctrina ratiunii are ca fundament aritmetica”, si ca „inainte de a sti sa socotesti” nu exista nici un alt mod de a intelege ce este ratiunea.
Scopul acestor pagini de matematica si de filosofie a matematicii nu este sa transforme in tehnicieni profesionisti ai matematicii pe elevii/studentii care se ocupa cu filosofia, asa cum am crede, caci lor le‑ar fi dedicate in special paginile care urmeaza. Scopul ar fi, mai degraba, de a face ca cititorii de texte matematice sa nu cada in disperare de la prima vedere a unui limbaj aparent arid si foarte formal, propriu acestei discipline. Acesta era scopul cursurilor tinute la Rouen, anume sa fie citite textele matematice, cu conditia sa facem aceasta lectura in mod sincer, adica angajandu-ne noi insine sa privim de aproape trecerea de la un rationament la altul, sa „intelegem” acest rationament pana in momentul in care am putea eventual sa-l reproducem, sa identificam punctul in care problema este demonstrata sau respinsa, sa invatam sa citim noi insine asemenea texte, sa vedem cum dintr-un pamant arid pot sa rasara forme luxuriante.
Jean-Pierre Cléro
Profesor dr. Universitatea din Rouen (FRANTA). Preda in cadrul Departamentului de filosofie, fiind specializat in filosofia anglo-saxona. Preocuparile sale filosofice depasesc cadrul filosofiei analitice. Filosofia analitica este punctul de plecare si instrumentul metodologic care ii permite sa faca incursiuni exegetice in sfera eticii, in special in etica aplicata si bioetica, in filosofia limbajului si a antropologiei.
A predat anterior la liceele Flaubert si Joan of Arc din Rouen, apoi in 1994 a devenit profesor asociat la Universitatea din Haute-Normandie. Isi obtine abilitarea la Universitatea Paris X – Nanterre, la 24 ianuarie 1996. In acelasi an, a fost numit profesor la Universitatea din Haute-Normandie. In 2001, el avanseaza la statutul de profesor de clasa 1, in 2010 obtinand statutul de profesor de clasa exceptionala. In prezent, este director al Bentham Center, de la Institutul de Stiinte Politice din Paris, fiind membru al Academiei Internationale de Istorie a Stiintelor din Bruxelles.
www.editurauniversitara.ro