Activitatea psihologilor s‑a diversificat semnificativ odata cu integrarea ciberneticii, informaticii, tehnologiei informatiei (IT&C) si a Stiintei Datelor (Data Science) in arsenalul conceptual si metodologic al psihologiei. Asemenea altor domenii din stiintele umaniste, precum dreptul, sociologia, filosofia, marketingul sau economia, digitalizarea – inceputa in 2016 ca a patra revolutie industriala – transforma fundamental stiintele, metodologiile si modul de a gandi si a cerceta.
Specializarea profunda in cadrul aceleiasi stiinte a fost accelerata de tehnologie, care ne ajuta sa intelegem comportamentele umane din perspective fiziologice, emotionale si cognitive, ingustand astfel domeniul de investigatie. Mentinerea unei platforme comune de comunicare si intelegere intre toate specialitatile din psihologie se realizeaza prin metodele de cercetare, incluzand:
‑ standardizarea conceptelor;
‑ unificarea metodelor de cercetare si de analiza a rezultatelor cercetarii.
Luati in considerare faptul ca un psiholog specializat in interculturalitate si unul in neurologie cognitiva, prezenti la o conferinta stiintifica, ar putea sa nu fie familiarizati cu fenomenele si teoriile relevante pentru munca celuilalt. Totusi, specialistii in psihologie, indiferent de domeniul de specializare, cunosc concepte fundamentale precum experimentul, studiul corelational, variabilele independente si dependente, importanta fiabilitatii si validitatii in masurarea psihologica si necesitatea replicarii in cercetarea psihologica.
Astfel, psihologia experimentala si metodologia unifica perspectivele diferitelor specialitati ale psihologiei asupra comportamentului uman. Metodele de cercetare sunt esentiale in psihologie si sunt comune tuturor ramurilor de specializare.
Majoritatea studentilor de la nivelul de licenta in psihologie nu continua cu studii de masterat in clinica, resurse umane, comunicare, sau terapie, iar dintre cei care o fac, doar o mica parte devin psihologi interculturali, neurologi cognitivi sau cercetatori.
Majoritatea absolventilor urmeaza cariere in practica clinica, servicii sociale si alte domenii aparent fara legatura cu psihologia clasica, cum ar fi: neuromarketing, psihofiziologie, neuroimagistica, roboti cognitivi, roboti emotionali, BCI (Brain‑Computer Interface), data science in psihologie. Pentru acesti studenti, studiul metodelor si modelelor de cercetare este important, pregatindu‑i sa fie consumatori eficienti de cercetare psihologica si dezvoltandu‑le abilitati de gandire logica si atitudini aplicabile in toate specialitatile psihologiei si in multe domenii ale vietii. Din aceasta perspectiva, universitatea este o scoala de educatie a gandirii; un mod de educare a psihologului cercetator este si invatarea unui soft de programare. SPSS, R si PYTHON sunt potrivite pentru psihologi atat din perspectiva instrumentelor de procesare, cat si pentru modelarea gandirii stiintifice in psihologie.
Aceasta lucrare prezinta conceptele, metodologiile si abilitatile impartasite de cercetatorii din psihologie, intr‑un mod accesibil studentilor, masteranzilor si doctoranzilor din toate specialitatile psihologiei. Pentru a atinge acest obiectiv, am incercat sa confer lucrarii urmatoarele caracteristici:
‑ Scriere simpla: principiul parcimoniei este aplicat pe tot parcursul cartii;
‑ Referinte limitate: in loc sa includ sute de referinte, m‑am concentrat pe clasicii metodologiei si modelarii si pe surse exemplare din domeniul cercetarii;
‑ Digresiuni minime: am minimizat digresiunile tehnice si filosofice pentru a evita distragerea studentilor de la problemele principale;
‑ Exemple diverse: am folosit o varietate de exemple din diferite ramuri ale psihologiei;
‑ Structura traditionala: am mentinut structura generala a manualului metodic, tipic cercetarii introductive, pentru a fi usor de utilizat de instructorii cu experienta.
Aceasta carte a evoluat pe parcursul a 10 ani de lucru in domeniul psihofiziologiei, masurarii in domeniul psihologiei experimentale, timp in care am urmarit ca absolventii sa cunoasca metodologia de cercetare care sa‑i conduca la rezultate valide in activitatea de cercetare, fie ea academica sau practica.
Scopul este de a insufla spiritul stiintific autentic ca mod de gandire, experimentare si interpretare a rezultatelor.
In ultimii douazeci de ani, psihologia a devenit o stiinta inginereasca, atat prin continut, cat si prin metodologie, raspunzand astfel cerintelor de cercetare cantitativa care transforma psihologul intr‑un practician logician si un statistician operational.
Autorul