Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Paideia Conceptul de intentionalitate la Brentano - Ion Tanasescu

-15%
41,00 Lei 34,85 Lei

Editura: Paideia

Autor: Ion Tanasescu

Pagini: 228

Anul publicării: 2020

ISBN: 978-606-748-380-2

In stoc
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786067483802 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Antologia de fata ofera publicului textul care, dupa expresia lui Wilhelm Baumgartner, a devenit locul clasic al teoriilor contemporane ale intentionalitatii. Este vorba de paragraful cinci din primul capitol al cartii a doua din Psihologia din punct de vedere empiric (1874), opera fundamentala a lui Brentano, a carei problematica constituie o sursa majora de inspiratie pentru fenomenologia lui Husserl, pentru teoria obiectului a lui Alexius Meinong si, in zilele noastre, pentru filosofia mintii.

Brentano este cunoscut mai ales pentru cercetarea si reintroducerea conceptului de intentionalitate – un concept derivat din filosofia scolastica –in cadrul filosofiei contemporane.

Brentano a definit intentionalitatea ca fiind principala caracteristica a fenomenelor mentale. Fiecare fenomen mental, fiecare act psihologic are continut, este indreptat catre un obiect (obiectul intentionat). Fiecare credinta, dorinta etc. are un obiect. Proprietatea de a fi intentionat, de a avea un obiect intentionat, a fost trasatura cheie pentru a distinge fenomenele psihologice si fenomenele fizice, deoarece, asa cum a subliniat Brentano, fenomenelor fizice le lipsea capacitatea de a genera intentionalitate originala.

Potrivit lui Bertano „fenomenul psihic” este alcatuit din doua momente care nu pot fi concepute unu fara altul: obiectul actului psihic si relatia sau orientarea actului spre acest obiect.

Despre obiectul actului psihic,  Brentano afirma ca inexista intentional, ca este obiectiv (obiectual) in act, ca reprezinta obiectualitatea imanenta.

Pentru Brentano exista trei clase fundamentale de acte psihice: reprezentarile, judecatile si fenomenele emotionale - spre deosebire de traditie, care reunea primele doua clase intr‑una singura, gandirea, pentru a separa, pe de alta parte, sentimentul si vointa (Kant, de pilda). In ceea ce‑l priveste pe Brentano, imposibilitatea trasarii unei linii de separatie clare intre sentiment si vointa constituie un argument suficient ca sa considere ca, in linii mari, relatia intentionala specifica celor doua este de aceeasi natura.
  • Conceptul de intentionalitate la Brentano - Ion Tanasescu

    Descarca
Franz Clemens Brentano (n. 16 ianuarie 1838 in localitatea Marienberg de langa Boppard de la Rin, Germania - d. 17 martie 1917, Zürich) a fost un filozof si psiholog de limba germana, profesor la Universitatea din Viena. Totodata, prin a sa „Scoala Brentano” (die Brentano-Schule) si prin numerosii sai elevi marcanti, printre care Edmund Husserl si Sigmund Freud, Brentano este considerat a fi precursorul psihologiei moderne precum si al fenomenologiei.

Fratele sau, Lujo Brentano, a fost om de stiinta; ei provin dintr-o familie intelectuala catolica de origine italiana. Fratii tatalui sau au fost scriitorii Clemens Brentano si Bettina von Arnim. Franz Brentano studiaza la München, Würzburg, Berlin si Münster.

Brentano face legatura dintre filozofie si psihologie, el fiind un reprezentant al celor care au legat filozofia scolastica din evul mediu cu psihologia. El descrie termenul de „inexistenta intentionata a unui obiect” care este bazat pe trei elemente: imaginatie, parere preconceputa, variatii psihice.

Printre elevii sai se numara personalitati precum Edmund Husserl, Rudolf Steiner, Carl Stumpf, Alexius Meinong, Sigmund Freud, Kazimierz Twardowski. De asemenea, gandirea sa l-a influentat si pe Martin Heidegger.

Opere principale:

Despre multipla semnificatie a fiintei la Aristotel (1862), ed. Humanitas, 2003

Psihologia din punct de vedere empiric (1874)

Despre intemeierea cunoasterii etice (1889)

Aristotel si conceptia sa despre lume (1911)

Adevar si evidenta (1930)

Doctrina categoriilor (1933)

Psihologia descriptiva (1982)

„Fara Brentano nu as fi scris un rand de filozofie.“

(Edmund Husserl, scrisoare catre Maria Bruck)

Antologia de fata ofera publicului textul care, dupa expresia lui Wilhelm Baumgartner, a devenit locul clasic al teoriilor contemporane ale intentionalitatii. Este vorba de paragraful cinci din primul capitol al cartii a doua din Psihologia din punct de vedere empiric (1874), opera fundamentala a lui Brentano, a carei problematica constituie o sursa majora de inspiratie pentru fenomenologia lui Husserl, pentru teoria obiectului a lui Alexius Meinong si, in zilele noastre, pentru filosofia mintii.

Brentano este cunoscut mai ales pentru cercetarea si reintroducerea conceptului de intentionalitate – un concept derivat din filosofia scolastica –in cadrul filosofiei contemporane.

Brentano a definit intentionalitatea ca fiind principala caracteristica a fenomenelor mentale. Fiecare fenomen mental, fiecare act psihologic are continut, este indreptat catre un obiect (obiectul intentionat). Fiecare credinta, dorinta etc. are un obiect. Proprietatea de a fi intentionat, de a avea un obiect intentionat, a fost trasatura cheie pentru a distinge fenomenele psihologice si fenomenele fizice, deoarece, asa cum a subliniat Brentano, fenomenelor fizice le lipsea capacitatea de a genera intentionalitate originala.

Potrivit lui Bertano „fenomenul psihic” este alcatuit din doua momente care nu pot fi concepute unu fara altul: obiectul actului psihic si relatia sau orientarea actului spre acest obiect.

Despre obiectul actului psihic,  Brentano afirma ca inexista intentional, ca este obiectiv (obiectual) in act, ca reprezinta obiectualitatea imanenta.

Pentru Brentano exista trei clase fundamentale de acte psihice: reprezentarile, judecatile si fenomenele emotionale - spre deosebire de traditie, care reunea primele doua clase intr‑una singura, gandirea, pentru a separa, pe de alta parte, sentimentul si vointa (Kant, de pilda). In ceea ce‑l priveste pe Brentano, imposibilitatea trasarii unei linii de separatie clare intre sentiment si vointa constituie un argument suficient ca sa considere ca, in linii mari, relatia intentionala specifica celor doua este de aceeasi natura.

 

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!