In pofida a ceea ce spun articolele de presa, ca autorii care scriu despre pandemie ar face-o pentru „speculatie financiara”, consideram ca afirmatia are un aer de superioritate. Cel mai probabil, exista un numar infim de scriitori care doresc sa fie mai vizibili in aceasta perioada si incearca sa profite de subiectul pandemiei. In cazul nostru, lucrurile nu stau asa. Grija pentru societate si destinul ei ne-a indreptatit sa lucram la un indrumar; un retetar gandit psiho-social, plecand de la comportamentele observate.
101 libertati in vremea pandemiei. Realitati psiho-socio-comportamentale ale romanilor se prezinta sub forma unor observatii si analize de teren. Aceste observatii le-am raportat la stiinta si psihanaliza, din dorinta de a oferi plus-valoare.
Ideea cartii a venit de la gandul ca populatia romaneasca trebuie/ar fi trebuit sa aiba acces la un Registru National al propriilor libertati intr-o astfel de perioada. Asa cum te duci la Registrul National al Infractorilor Sexuali si cauti ce ai nevoie, asa si in cazul libertatilor.
De-a lungul scrierii, libertatile au suferit transformari. Au fost scrise pe nerasuflate, in functie de elementele noastre creative. Unii ar numi-o inspiratie. Altii, originalitate. Rostul libertatilor s-a decis cand am identificat trei dimensiuni macro prin care ele ar putea fi valorificate de cititor, la nivel mental: psihologic, social si comportamental.
Recomandam lectura publicului larg, cat si iubitorilor si pasionatilor de psihologie, psihanaliza, sociologie, psihiatrie, drept; in general, celor proveniti ca formare din stiintele socio-umane, care doresc sa gaseasca raspunsuri si perspective.
Alin Les
ALIN LES este doctor în psihologie criminologica (psihologie si criminologie) al Universitatii din Bucuresti, pe tema fantasmelor sexuale normale si parafilice in populatia normala si la agresorii sexuali violatori. Detine studii si specializari in psihologie clinica, criminologie, drept penal, tehnica poligraf, stiintele educatiei si teologie.
In 2016 introduce in premiera nationala studiul psihologiei criminologice la Universitatea din Bucuresti, in cadrul masterului „Psihologie aplicata in domeniul securitatii nationale”, disciplina „Psihopatologie, psihocriminologie si evaluarea comportamentului simulat”. In prezent este profesor asociat la Universitatea din Pitesti, unde preda „Psihologie judiciara si criminologica”.
Ofera consultanta psihologica, judiciara si criminologica pentru investigatori, legisti, psihiatri, psihoterapeuti, agresori sexuali si partile vatamate. A publicat 20 de lucrari in domeniul psihologiei sociale, psihanalitice, comportamentale, criminologice si de cuplu, dintre care amintim: Criminologie si psihologie criminologica (Oscar Print, 2013), Monologuri PSI despre cuplul modern (Paideia, 2013), In logica stiintelor criminale (co-autor Ruxandra Rascanu), Psihopatologia fantasmelor sexuale (Universul Juridic, 2018), Cum vad eu iubirea. Un A-Z clinic (Ars Docendi, 2020), Psihologie criminologica. Rolul psiho(pato)logiei clinice in descifrarea comportamentului criminal (Editura Universitara, 2020),
101 llibertati in vremea pandemiei. Realitati psiho-socio-comportamentale ale romanilor (Editura Universitara, 2020), Despre minciuna (Editura Universitara, 2020).
Autorul este cunoscut in Romania pentru construirea instrumentului psihologic Chestionar de Evaluare a Fantasmelor Sexuale (CEFS). De asemenea, acesta este membru al Diviziei 39 a Asociatiei Americane de Psihologie: Societatea de Psihanaliza si Psihologie Psihanalitica.
In pofida a ceea ce spun articolele de presa, ca autorii care scriu despre pandemie ar face-o pentru „speculatie financiara”, consideram ca afirmatia are un aer de superioritate. Cel mai probabil, exista un numar infim de scriitori care doresc sa fie mai vizibili in aceasta perioada si incearca sa profite de subiectul pandemiei. In cazul nostru, lucrurile nu stau asa. Grija pentru societate si destinul ei ne-a indreptatit sa lucram la un indrumar; un retetar gandit psiho-social, plecand de la comportamentele observate.
101 libertati in vremea pandemiei. Realitati psiho-socio-comportamentale ale romanilor se prezinta sub forma unor observatii si analize de teren. Aceste observatii le-am raportat la stiinta si psihanaliza, din dorinta de a oferi plus-valoare.
Ideea cartii a venit de la gandul ca populatia romaneasca trebuie/ar fi trebuit sa aiba acces la un Registru National al propriilor libertati intr-o astfel de perioada. Asa cum te duci la Registrul National al Infractorilor Sexuali si cauti ce ai nevoie, asa si in cazul libertatilor.
De-a lungul scrierii, libertatile au suferit transformari. Au fost scrise pe nerasuflate, in functie de elementele noastre creative. Unii ar numi-o inspiratie. Altii, originalitate. Rostul libertatilor s-a decis cand am identificat trei dimensiuni macro prin care ele ar putea fi valorificate de cititor, la nivel mental: psihologic, social si comportamental.
Cum am amintit, am analizat libertatile dintr-o dubla tripla perspectiva. Pe de-o parte, din perspectiva a trei dimensiuni: psihologica, sociala si comportamentala. Psihologica – pentru ca totul a trecut prin filtrele psihice ale fiecaruia. Social – pentru ca, inevitabil, omului nu-i este dat sa traiasca in izolare, iar comportamental, pentru ca prin modul in care am raspuns stimulilor interni (afectivi, emotionali) si a celor externi (interdictii prin ordonante militare, declaratii pe propria raspundere, purtatul mastilor si a manusilor etc.), am actionat sau reactionat. Practic, libertatile au fost analizate atat ca efect al unui mix de noi imprejurari, cat si ca posibilitatea unor alternative de a vedea viata.
Cunoasterea/observarea unei palete largi de comportamente, atitudini, stari care, explicate, deschid ochii cititorului a facut parte din obiectivele acestei carti. Ne-a interesat sa-i oferim cititorului posibilitatea de a reflecta asupra acestor libertati. Pandemia ne-a acutizat simturile si orice interzicere ne-a inflamat in spatiul psiho-social. La polul opus, dar si ca o continuitate, ideea unor libertati care sa dainuie in timp, indiferent de etapele pandemiei – pre-, in- si post- – a prins viata in momentul instalarii panicii, in urma aflarii despre primele ordonante militare. Simptomele psihologice, sociale si comportamentale din primele zile ale pandemiei au avut un rol maximal in decizia de a pune pe hartie sugestii de a trece mai usor peste ceea ce ar putea fi numit. Intr-un sens larg, cele 101 de libertati au o pretentie modesta de a tine loc acelui psihoterapeut bun care ne-ar fi ajutat sa trecem mai repede peste impasurile provocate de SARS-COV-2.
Recomandam lectura publicului larg, cat si iubitorilor si pasionatilor de psihologie, psihanaliza, sociologie, psihiatrie, drept; in general, celor proveniti ca formare din stiintele socio-umane, care doresc sa gaseasca raspunsuri si perspective.
Alin Les
Argument / 13
CHAPTER 1
PSYCHOLOGICAL FREEDOMS
Freedom 1. About uncertainty / 16
Freedom 2. About captive freedom / 16
Freedom 3. About infidelity / 16
Freedom 4. About fear / 16
Freedom 5. About control / 17
Freedom 6. About fidelity / 17
Freedom 7. About trust / 17
Freedom 8. About character / 18
Freedom 9. About angoapohondria (anguish of vulnerability to evil and disease) / 18
Freedom 10. About values / 18
Freedom 11. About sadism 19
Freedom 12. About temperament / 19
Freedom 13. About the culture of violence / 20
Freedom 14. About kidnapping / 21
Freedom 15. About planning error / 22
Freedom 16. About the Unconscious / 22
Freedom 17. About attachment / 23
Freedom 18. About stress / 25
Freedom 19. About perspectives / 26
Freedom 20. About "four" / 26
Freedom 21. About paranoia / 27
Freedom 22. About introspection and introspective illusion / 28
Freedom 23. About positive indifference / 30
Freedom 24. About torture / 31
Freedom 25. About continuous forgiveness / 32
Freedom 26. About dissatisfaction / 33
Freedom 27. About the anesthesia of the Self / 34
Freedom 28. About rewards / 35
Freedom 29. About dreams / 37
Freedom 30. About the chronic fatigue syndrome / 39
Freedom 31. About resignation syndrome / 40
Freedom 32. About compulsive infidelity / 42
Freedom 33. About female sexual fantasies / fantasies (I) / 44
Freedom 34. About female sexual fantasies / fantasies (II) / 46
Freedom 35. About female sexual fantasies / fantasies (III) / 47
Freedom 36. About suspicions / 48
Freedom 37. About nights / 49
CHAPTER 2
SOCIAL FREEDOMS
Freedom 38. About the absurd / 52
Freedom 39. About enlightenment / 52
Freedom 40. About modesty / 52
Freedom 41. About ethics / 53
Freedom 42. About tolerability / 53
Freedom 43. About solidarity and solitude / 54
Freedom 44. About possession / 54
Freedom 45. About ignorance / 55
Freedom 46. About defects / 55
Freedom 47. About pronation / 56
Freedom 48. About speculation / 56
Freedom 49. About homosocial, biosocial and heterosocial relations / 57
Freedom 50. About fantasy / 58
Freedom 51. About haste / 59
Freedom 52. About conflicts / 60
Freedom 53. About hate / 62
Freedom 54. About imposture / 62
Freedom 55. About disturbance / 63
Freedom 56. About negative uniformity / 64
Freedom 57. About mercy / 64
Freedom 58. About hunger / 65
Freedom 59. About social comparisons and gossip / 66
Freedom 60. About orders (individual and world) / 67
Freedom 61. About love 69
Freedom 62. About simplicity / 71
Freedom 63. About fatality / 72
Freedom 64. About the cold / 73
Freedom 65. On land irrationality / 74
Freedom 66. On the social truth of female sexuality / 75
CHAPTER 3
BEHAVIORAL FREEDOMS
Freedom 67. About the exodus to Germany / 78
Freedom 68. About manele / 79
Freedom 69. About optimism / 79
Freedom 70. About negotiation / 81
Freedom 71. About contamination / 81
Freedom 72. About resistance / 82
Freedom 73. About preferences / 82
Freedom 74. About honor / 83
Freedom 75. About shame / 84
Freedom 76. About excellence / 84
Freedom 77. About shows / 85
Freedom 78. About mirroring / 86
Freedom 79. About pretensions / 86
Freedom 80. About humanity. 87
Freedom 81. About ascension and comfort / 88
Freedom 82. About crime / 89
Freedom 83. About temperance (I) / 90
Freedom 84. About temperance (II) / 91
Freedom 85. About comfort / 93
Freedom 86. About reading / 94
Freedom 87. About invincibility / 95
Freedom 88. About courage / 97
Freedom 89. About espionage / 98
Freedom 90. About relaxation measures (territoriality) / 99
Freedom 91. About gang-bang / 101
Freedom 92. About survival / 103
Freedom 93. About weak passions / 104
Freedom 94. About behavioral intensification / 106
Freedom 95. About the management of irascibility / 107
Freedom 96. About the pyramid scheme of sexual abuse / 109
Freedom 97. About the content of delirium / 113
Freedom 98. About terrorism / 114
Freedom 99. On social behavior in the face of sex education and rape / 116
Freedom 100. About abuse / 119
Freedom 101. About the absolute, complete and unequivocal freedom of the word / 122
Bibliographic references / 125