❤ Un mesaj pentru cadrele didactice și părinți
Lucrarea de față cuprinde 12 teste pregătitoare pentru Evaluarea Națională la Matematică și Științe ale naturii – clasa a IV-a, elaborate cu responsabilitate și atenție, în conformitate cu Metodologia de organizare și desfășurare a Evaluărilor Naționale pentru elevii claselor a IV-a, aprobată de Ministerul Educației și aplicată în sesiunile recente.
Testele respectă:
- Programa școlară în vigoare pentru clasa a IV-a;
- Standardele de învățare și competențele de bază vizate la finalul ciclului primar;
- Structura și formatul testelor elaborate de CNEE pentru Evaluarea Națională din anii anteriori (2022–2024).
-
- Scopul lucrării
Acest auxiliar este conceput pentru a sprijini pregătirea elevilor în vederea consolidării competențelor matematice și științifice esențiale. Prin parcurgerea testelor incluse, elevii vor putea:
- să exerseze rezolvarea problemelor matematice prin raționamente logice și calcule corecte;
- să aplice cunoștințele de Științe ale naturii în contexte reale și variate;
- să își dezvolte gândirea critică și atenția la detalii;
- să capete încredere înaintea Evaluării Naționale.
Auxiliarul are și un rol formativ și orientativ, oferind:
- feedback util pentru cadrele didactice și părinți privind progresul elevilor;
- exerciții de recapitulare și consolidare a cunoștințelor;
- repere clare pentru pregătirea suplimentară, acasă sau la clasă.
-
- Ce tipuri de itemi conțin testele?
Testele sunt construite pe modelul oficial și includ:
- Itemi obiectivi – alegere multiplă, alegere duală, asocieri;
- Itemi semiobiectivi – completări și răspunsuri scurte;
- Itemi subiectivi – probleme și întrebări deschise, care solicită raționament și argumentare.
🔹 De ce sunt importante aceste tipuri de itemi?
- Itemii obiectivi verifică rapid atenția.
- Itemii semiobiectivi arată dacă elevul știe să găsească informația corectă și să o exprime scurt.
- Itemii subiectivi dezvoltă creativitatea, coerența exprimării și capacitatea de argumentare.
Corectare și codificare
Conform Art. 28, alin. (1), din Metodologia de organizare și desfășurare a Evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024-2025 și a Instrucțiunilor privind evaluarea testelor administrate în cadrul evaluării naționale la finalul clasei a IV-a din Caietul cadrului didactic se are în vedere următoarele:
Fiecare item are alocate mai multe punctaje, respectiv mai multe coduri, iar cadrul didactic are rolul de a acorda atât punctajul, cât și codul corespunzător, alocate fiecărui item, şi, ulterior, de a le scrie pe test, în locul specificat.
Punctajele stabilite pentru itemii cu alegere multiplă sunt similare, indiferent de poziția itemului în structura testului, elevul având de parcurs o singură etapă pentru rezolvarea cerinței. În schimb, punctajele stabilite pentru itemii a căror rezolvare presupune parcurgerea mai multor etape sunt cuantificate în așa fel încât, pe baza acestora, să se poată stabili atât etapele parcurse corect de către elev, cât și cele la care a întâmpinat dificultăți.
Cadrul didactic evaluator trebuie să aibă în vedere următoarele:
- se acordă exclusiv punctajele alocate fiecărui item, așa cum sunt ele prevăzute în instrucțiuni;
- punctajele maxime se acordă pentru rezolvările corecte și complete ale itemilor;
- punctajele parțiale se acordă în funcție de gradul de rezolvare a sarcinii de lucru;
- nu se acordă fracțiuni de punctaj.
Fiecărui punctaj îi este asociat un cod, iar acolo unde este posibil, există și exemple orientative de răspuns, cu rolul de a contribui la o evaluare obiectivă, fiecare cadru didactic evaluator având obligația de a ține cont de modul de alocare a punctajelor, respectiv a codurilor, în așa fel încât rezultatul evaluării să fie optimizat, diminuându-se eventualele diferenţe dintre corectori
Echivalarea punctajelor obținute în urma evaluării testelor cu sistemul de calificative în vigoare, se va realiza după următorul algoritm:
| Intervale punctaje |
Echivalent calificativ |
| Între 0 – 40 de puncte |
Insuficient |
| Între 41 – 60 de puncte |
Suficient |
| Între 61 – 80 de puncte |
Bine |
| Între 81 – 100 de puncte |
Foarte bine |
Timpul alocat
Conform metodologiei, durata pentru fiecare test este 60 de minute, fiind recomandat un mediu calm, fără presiune, pentru ca elevul să poată lucra cu încredere.
❤ Un mesaj pentru elevi
Dragi elevi,
Acest caiet este prietenul vostru de drum în pregătirea pentru Evaluarea Națională. În paginile lui veți întâlni povești frumoase, personaje curajoase și exerciții care vă provoacă să gândiți, să scrieți și să visați.
Nu vă temeți de greșeli! Ele sunt pași către învățare. De fiecare dată când rezolvați un exercițiu, deveniți mai încrezători și mai pregătiți.
Ca să reușiți:
- Citiți textele cu atenție și cu inima, nu doar cu ochii;
- Răspundeți clar și complet la cerințe, chiar dacă pare greu la început;
- Scrieți cu grijă și recitiți ce ați lucrat;
- Bucurați-vă de fiecare progres, oricât de mic ar fi el!
Țineți minte: orice poveste începe cu o primă pagină, iar succesul începe cu primul pas făcut cu încredere
Eu cred în voi!
Calculați, observați, experimentați și lăsați curiozitatea să vă poarte în lumi pline de descoperiri!
Succes și curaj, micilor exploratori ai numerelor și științei!