Un mesaj pentru cadrele didactice și părinți
Lucrarea de față cuprinde 12 teste pregătitoare pentru Evaluarea Naţională la LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ – clasa a IV‑a, elaborate cu responsabilitate și grijă, în conformitate cu noua Metodologie a Evaluării Naționale pentru elevii claselor a IV‑a, aprobată de Ministerul Educației și aplicată în sesiunile recente.
Aceste teste vizează disciplina LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ, fiind concepute în acord cu:
- Programa școlară în vigoare pentru clasa a IV‑a;
- Standardele de învățare și competențele de bază așteptate la finalul ciclului primar;
- Structura și formatul testelor elaborate de CNEE pentru Evaluarea Națională din anii anteriori (2022–2024).
Scopul lucrării
Acest auxiliar a fost conceput pentru a sprijini pregătirea elevilor din clasa a IV‑a, în vederea formării și consolidării competențelor de citire și scriere specifice ciclului primar.
Prin parcurgerea testelor incluse, elevii vor putea:
- să exerseze înțelegerea și interpretarea textelor literare și nonliterare;
- să își dezvolte exprimarea scrisă corectă, clară și coerentă;
- să‑și formeze deprinderi de analiză, gândire critică și atenție la detalii;
- să capete încredere în propriile forțe înaintea Evaluării Naționale de la finalul clasei a IV‑a.
Auxiliarul are și un rol orientativ și formativ, oferind:
- feedback valoros pentru cadrele didactice și părinți, privind nivelul real al achizițiilor elevilor;
- oportunitatea de recapitulare și consolidare prin exerciții structurate pe modelul testelor oficiale;
- repere clare pentru progresul elevilor, care pot fi folosite în completarea activităților de la clasă sau în pregătirea individuală de acasă.
Ce tipuri de itemi conțin testele?
Testele din acest auxiliar sunt construite pe modelul oficial al Evaluării Naționale pentru clasa a IV‑a și includ trei tipuri de itemi, fiecare având rolul de a verifica diferite competențe:
Itemi obiectivi – răspunsul este clar și unic, elevul trebuie doar să îl identifice
- alegere multiplă (încercuiești litera răspunsului corect dintre 3‑4 variante);
- alegere duală (Da/Nu sau A/F – adevărat/fals);
- exerciții de asociere (unești cu o linie enunțurile de coloana A cu răspunsurile corecte din coloana B).
- Itemi semiobiectivi – răspunsul este scurt și clar, dar elevul trebuie să îl formuleze singur.
‑ completarea unor spații libere în propoziții;
- întrebări cu răspuns scurt (1‑2 cuvinte);
- exerciții structurate, unde răspunsul corect este previzibil și unic.
- Itemi subiectivi – răspunsul este deschis și creativ, elevul trebuie să gândească, să redacteze sau să descrie.
‑ redactarea unor propoziții sau enunțuri folosind informații din text;
- formularea unui scurt text de 6–8 enunțuri;
- exprimarea unei opinii personale legate de textul citit.
🔹 De ce sunt importante aceste tipuri de itemi?
- Itemii obiectivi verifică rapid atenția și înțelegerea textului.
- Itemii semiobiectivi arată dacă elevul știe să găsească informația corectă și să o exprime scurt.
- Itemii subiectivi dezvoltă creativitatea, coerența exprimării și capacitatea de argumentare.
Corectare și codificare
Conform Art. 28, alin. (1), din Metodologia de organizare și desfășurare a Evaluărilor naționale de la finalul claselor a II‑a, a IV‑a și a VI‑a în anul școlar 2024‑2025 și a Instrucțiunilor privind evaluarea testelor administrate în cadrul evaluării naționale la finalul clasei a IV‑a din Caietul cadrului didactic se are în vedere următoarele:
Fiecare item are alocate mai multe punctaje, respectiv mai multe coduri, iar cadrul didactic are rolul de a acorda atât punctajul, cât și codul corespunzător, alocate fiecărui item, şi, ulterior, de a le scrie pe test, în locul specificat.
Punctajele stabilite pentru itemii cu alegere multiplă sunt similare, indiferent de poziția itemului în structura testului, elevul având de parcurs o singură etapă pentru rezolvarea cerinței. În schimb, punctajele stabilite pentru itemii a căror rezolvare presupune parcurgerea mai multor etape sunt cuantificate în așa fel încât, pe baza acestora, să se poată stabili atât etapele parcurse corect de către elev, cât și cele la care a întâmpinat dificultăți.
Cadrul didactic evaluator trebuie să aibă în vedere următoarele:
- se acordă exclusiv punctajele alocate fiecărui item, așa cum sunt ele prevăzute în instrucțiuni;
- punctajele maxime se acordă pentru rezolvările corecte și complete ale itemilor;
- punctajele parțiale se acordă în funcție de gradul de rezolvare a sarcinii de lucru;
- nu se acordă fracțiuni de punctaj.
Fiecărui punctaj îi este asociat un cod, iar acolo unde este posibil, există și exemple orientative de răspuns, cu rolul de a contribui la o evaluare obiectivă, fiecare cadru didactic evaluator având obligația de a ține cont de modul de alocare a punctajelor, respectiv a codurilor, în așa fel încât rezultatul evaluării să fie optimizat, diminuându‑se eventualele diferenţe dintre corectori.
Echivalarea punctajelor obținute în urma evaluării testelor cu sistemul de calificative în vigoare, se va realiza după următorul algoritm:
| Intervale punctaje |
Echivalent calificativ |
| Între 0 – 40 de puncte |
Insuficient |
| Între 41 – 60 de puncte |
Suficient |
| Între 61 – 80 de puncte |
Bine |
| Între 81 – 100 de puncte |
Foarte bine |
Timpul alocat
Conform metodologiei, durata pentru fiecare test este 60 de minute, fiind recomandat un mediu calm, fără presiune, pentru ca elevul să poată lucra cu încredere.
Un mesaj pentru elevi
Dragi elevi,
Acest caiet este prietenul vostru de drum în pregătirea pentru Evaluarea Națională. Nu vă temeți de greșeli! Ele sunt pași către învățare. De fiecare dată când rezolvați un exercițiu, deveniți mai încrezători și mai pregătiți.
Ca să reușiți:
- Citiți textele cu atenție și cu inima, nu doar cu ochii;
- Răspundeți clar și complet la cerințe, chiar dacă pare greu la început;
- Scrieți cu grijă și recitiți ce ați lucrat;
- Bucurați‑vă de fiecare progres, oricât de mic ar fi el!
Țineți minte: orice poveste începe cu o primă pagină, iar succesul începe cu primul pas făcut cu încredere.
Eu cred în voi!
Citiți, scrieți, descoperiți și lăsați cuvintele să vă ducă în lumi pline de imaginație!
Succes și curaj, micilor exploratori ai cuvintelor!