Editura Universitara Didactica geografiei. Note de curs

28,00 Lei

ISBN: 978-606-28-1077-1

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062810771

Anul publicării: 2020

Editia: I

Pagini: 178

Editura: Editura Universitara

Autor: Elena Matei

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062810771 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Geografia este o disciplina cu importanta vitala in formarea individului uman, capabilizand omul pentru desfasurarea vietii de zi cu zi prin intelegerea modului cum functioneaza natura, cum sa se pregateasca pentru a raspunde corect unor manifestari ale mediului inconjurator, cum trebuie sa isi raporteze actiunile sale pentru a reduce efectele negative si a maximiza, multiplica beneficiile in raport cu fiecare spatiu si comunitate umana. Este stiinta cea mai potrivita in formarea omului in contextul paradigma dezvoltarii durabile ce marcheaza secolul al XXI-lea. Este disciplina care augmenteaza educatia durabila in sistemul de invatamant actual, prin abordarea curriculum-ului integrat.
Geografia priveste in egala masura mediul fizic geografic si societatea dar, mai ales, interactiunea spatialo-temporala dintre oameni si locuri, ne ajuta sa intelegem trecutul, sa traim corect prezentul pentru a planifica un viitor durabil. Geografia influenteaza carierele, vietile prin intelegerea conexiunilor, a oportunitatilor pentru viata, deschide oamenilor o perspectiva potrivita a modului cum trebuie sa actioneze pentru a fi ei insisi multumiti, dar si pentru a lasa o panta mai buna pentru generatiile viitoare.
Geografia construieste viziuni la elevi, transformate in actiuni corecte in viata lor, de buni cetateni.
  • Didactica geografiei. Note de curs

    Descarca

ELENA MATEI

INTRODUCERE / 5

CUPRINS / 9

CAPITOLUL 1 / 12
DIDACTICA GENERALA SI DIDACTICA GEOGRAFIEI: DEFINITII, ISTORIC, PRINCIPII / 12
1.1. Conceptele de didactica generala si didactica geografiei / 12
1.2. Istoricul didacticii specialitatii si geografiei  ca  disciplina  scolara  in Romania / 13
1.3. Principiile didacticii generale / 17
1.4. Principiile didacticii geografiei / 24
Resurse bibliografice / 28
Recomandari bibliografice / 29
Aplicatii / 29

CAPITOLUL 2 / 30
IDEALUL / EDUCATIONAL ŞI FINALITATILE EDUCATIEI. COMPETENTELE IN  INVATAREA-PREDAREA GEOGRAFIEI. OBIECTIVELE ACTUALE ALE STUDIERII GEOGRAFIEI IN SCOALA / 30
2.1. Idealul educational / 30
2.2. Finalitatile educatiei / 31
2.3. Competentele in predarea-invatarea geografiei / 31
Resurse bibliografice / 36
Recomandari bibliografice / 36
Aplicatii / 36

CAPITOLUL 3 / 37
CONTINUTUL INVATAMANTULUI LA GEOGRAFIE. CURRICULUM SCOLAR. PRODUSE CURRICULARE / 37
3.1. Notiunea de continut al invatamantului de geografie / 37
3.2. Transpunerea continutului invatamantului de  geografie  in  curriculumul scolar / 40
3.2.1. Curriculumul scolar / 40
Resurse bibliografice / 49
Recomandari bibliografice / 50
Aplicatii / 50

CAPITOLUL 4 / 51
UTILIZAREA METODOLOGIEI DIDACTICE  IN  LECTIILE  DE GEOGRAFIE / 51
4.1. Strategiile didactice ca resurse procedurale / 51
4.2. Metodele  de  invatamant-resurse  procedurale  utilizate  in  predarea- invatarea geografiei / 53
4.2.1. Metode centrate pe rolul profesorului / 56
4.2.4. Metode complementare / 59
4.2.2. Metode centrate pe rolul elevului / 62
4.2.3. Metode bazate pe actiune / 66
4.2.5. Metode activ-participative in strategiile interactive / 72
Resurse bibliografice / 82
Recomandari bibliografice / 83
Aplicatii / 83

CAPITOLUL 5 / 84
MIJLOACELE DE INVATAMANT CA RESURSE MATERIALE SI ECHIPAMENTE UTILIZATE IN PREDAREA–INVATAREA GEOGRAFIEI / 84
5.1. Conceptele: mijloacele de invatamant, resurse materiale si echipamente, resurse logistice / 84
5.2. Clasificarea mijloacelor de invatamant / 85
5.3. Utilizarea mijloacelor de invatamant in cadrul geografiei / 86
Resurse bibliografice / 97
Recomandari bibliografice / 97
Aplicatii / 97

CAPITOLUL 6 / 98
MODURI SI FORME DE ORGANIZARE ALE PROCESULUI DE INVATAMANT LA GEOGRAFIE / 98
6.1. Proiectarea activitatii didactice / 100
6.1.1. Planificarea anuala → Macroproiectarea / 100
6.1.2. Planificarea unitatii de continut / 103
6.1.3. Proiectarea lectiilor de geografie / 104
6.2. Modele de structurare a lectiilor / 111
6.3. Activitati didactice suplimentare / 113
6.4. Recomandari generale privind  organizarea  activitatilor  didactice  la geografie / 115
Resurse bibliografice / 115
Recomandari bibliografice / 116
Aplicatii / 116

CAPITOLUL 7 / 117
EVALUAREA REZULTATELOR INVATARII LA GEOGRAFIE / 117
7.1.  Evaluarea-componenta a procesului de invatamant / 117
7.2. Funcţiile evaluării / 120
7.3. Tipuri de evaluare / 120
7.4. Strategii de evaluare în geografie: metode, tehnici, instrumente de evaluare / 122
7.5. Calitatea evaluării / 127
7.6. Modele de evaluare / 128
7.7. Proceduri şi instrumente de evaluare complementară / 129
7.8. Greşeli tipice în actul de evaluare la geografie / 131
Resurse bibliografice / 133
Recomandări bibliografice / 133
Aplicaţii / 133

CAPITOLUL 8 / 134
ACTIVITATILE DIDACTICE EXTRACURRICULARE LA GEOGRAFIE / 134
8.1. Vizita scolară / 134
8.2. Drumeţia scolară / 135
8.3. Excursia scolară / 136
8.4. Erori tipice în organizarea activitatilor extracurriculare / 140
Resurse bibliografice / 140
Recomandari bibliografice / 141
Aplicatii / 142

CAPITOLUL 9 / 143
BAZA DIDACTICO-MATERIALA A SCOLII SPECIFICA GEOGRAFIEI / 143
9.1. Cabinetul de geografie / 143
9.2. Terenul geografic / 148
9.3. Erori tipice in organizarea spatiilor scolare pentru geografie / 151
Resurse bibliografice / 152 
Recomandari bibliografice / 152
Aplicatii / 152

CAPITOLUL 10  / 153
INTERACTŢIUNILE OFICIALE ALE PROFESORULUI DE GEOGRAFIE SI COMUNITATEA  DE  ELEVI IN CADRUL ACTIVITATILOR SCOLARE / 153
10.1. Reglementări privind buna desfasurare a activitatilor in scoli / 153
10.2. Interactiunile oficiale ale profesorului de geografie in institutia scolara / 154
10.3. Stilurile de predare ale profesorilor de geografie / 156
Bibliografie / 152
Anexa I / 153
Anexa II / 168




 

Geografia, ca stiinta si disciplina de invatamant care are ca obiect de studiu Pamantul, s-a transformat dintr-un domeniu focalizat pe descrierea sau/si cartografierea planetei intr-unul care analizeaza prin tehnicile sale specifice complexitatea lumii, dinamica proceselor fizice si umane, interactiunile dintre acestea la scale temporale diferite, pentru a oferi cadrul pentru intelegere a modului cum functioneaza acestea si gasirea de solutii problemelor care apar permanent, astfel incat sa ajute la imbunatatirea locuibilitatii pentru generatiile prezente si viitoare.
Geografia este o disciplina cu importanta vitala in formarea individului uman, capabilizand omul pentru desfasurarea vietii de zi cu zi prin intelegerea modului cum functioneaza natura, cum sa se pregateasca pentru a raspunde corect unor manifestari ale mediului inconjurator, cum trebuie sa isi raporteze actiunile sale pentru a reduce efectele negative si a maximiza, multiplica beneficiile in raport cu fiecare spatiu si comunitate umana. Este stiinta cea mai potrivita in formarea omului in contextul paradigma dezvoltarii durabile ce marcheaza secolul al XXI-lea. Este disciplina care augmenteaza educatia durabila in sistemul de invatamant actual, prin abordarea curriculum-ului integrat.
Geografia priveste in egala masura mediul fizic geografic si societatea dar, mai ales, interactiunea spatialo-temporala dintre oameni si locuri, ne ajuta sa intelegem trecutul, sa traim corect prezentul pentru a planifica un viitor durabil. Geografia influenteaza carierele, vietile prin intelegerea conexiunilor, a oportunitatilor pentru viata, deschide oamenilor o perspectiva potrivita a modului cum trebuie sa actioneze pentru a fi ei insisi multumiti, dar si pentru a lasa o panta mai buna pentru generatiile viitoare.
Geografia construieste viziuni la elevi, transformate in actiuni corecte in viata lor, de buni cetateni.
In acest context, cursul nu poate oferi solutii miraculoase de predare-invatare, ci, grefat pe ceea ce se vehiculeaza in spatiul didactic actual, prezinta structuri aplicative, care pot genera prin experienta, creativitatea profesorilor o infinitate de abordari didactice. Astfel, geografia perceputa ca o disciplina bazata pe puterea de memorare poate fi si trebuie transformata in una care formeaza individul sa inteleaga sistemic planeta, cuplajul fizico-geografic si uman pe fiecare spatiu, cum sa utilizeze informatia, in mod creativ, critic, inovativ in viata, profesie.
Spectaculozitatea planetei, societatilor ce constituie continuturi ale geografiei atrag, si, de aceea, aceasta disciplina trebuie sa se cupleze unor activitati didactice atractive, antrenante, active, puternic ancorate in prezentul tehnic, ea insesi fiind un instrument al lumii digitale. Geografia trebuie condusa in procesul didactic din aceste perspective, sa se flexibilizeze pe cerintele actuale ale omenirii, sa armonizeze competentele achizitionate in scoala cu aplicarea lor in viata.



 

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!