Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Bazele stiintei informatiei

40,00 Lei

ISBN: 978-606-28-1165-5

DOI: https//doi.org/10.5682/9786062811655

Anul publicării: 2020

Editia: I

Pagini: 236

Editura: Editura Universitara

Autor: Nicolae-George Dragulanescu

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786062811655 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)

Introducere /11
CAPITOLUL 1 – Date, informatii, cunostinte si calitatea lor/ 15
1.1. Informatia si informarea – obiecte de studiu ale Stiintei Informatiei/ 15
1.1.1 Conceptul / 15
1.1.2 Cele 3 lumi ale filosofului Karl Popper /16
1.1.3 Alte semnificatii posibile ale conceptului /17
1.1.4 Concepte derivate din conceptul / 17
1.1.5 Caracteristicile informatiei/ 17
1.1.6 Proprietatea a informatiei/ 18
1.1.7 Proprietatea a informatiei / 19
1.1.8 Scopurile posibile ale informatiei/ informarii /19
1.2 Prin informatie spre cunoastere si comunicare /20
1.2.1 Prin informatie, de la date la cunostinte si de la evenimente la intelepciune /20
1.2.2 Informatie si cunoastere /26
1.2.3 Informare si comunicare /28
1.3 Modele de baza ale proceselor implicand informatia / 30
1.3.1 Ciclul informatiei ()/ 30
1.3.2 Modelul clasic Shannon – Weaver – Wiener al proceselor de transmitere a informatiei (< modelul fizic >)/ 31
1.4 Masurarea cantitatii si a fluxului de informatie/ 32
1.4.1 Cantitatea de informatie si masurarea ei / 32
1.4.2 Explozia informationala / 35
1.4.3 Fluxul de informatie si masurarea lui / 36
1.5 Suporturile informationale /37
1.5.1 Documentul – ca suport material (hard) al informatiei/ 37
1.5.2 Semnalul electric – ca suport imaterial (soft) al informatiei/ 38
1.5.3 Avantajele suporturilor imateriale/ 39
1.6 Calitatea datelor, informatiei, cunostintelor / 39
1.6.1 Relatia client-furnizor externa /39
1.6.2 De la nevoile, asteptarile si cerintele clientului la calitatea produsului/ serviciului informational /41
1.6.3 De la cerinte la calitate /43
1.6.4 Diagrama Kano / 44
1.6.5 Diagrama Euler / 47
1.6.6 Calitatea datelor/48
1.6.7 Calitatea informatiei / 49
1.6.8 Calitatea cunostintelor/ 50
1.6.9 Interactiunea furnizor-client / 50
1.7 Infometrie – Bibliometrie – Scientometrie /51
1.8 Asociatia Internationala pentru Calitatea Datelor si a Informatiei (IAIDQ) /54
CAPITOLUL 2 - Stiinta informatiei – geneza, evolutie, perspective/ 57
2.1 Evolutia omenirii – prin transfer de cunostinte si deprinderi / 57
2.1.1 Accelerarea progresului societatii umane/ 57
2.1.2 Evolutia omenirii - prin transfer de cunostinte si deprinderi / 57
2.1.3 Functia si scopul Stiintei informatiei/ 58
2.1.4 Etapele procesului de transfer al cunostintelor de la om la om / 58
2.2 Precursoarele Stiintei informatiei /59
2.2.1 Biblioteconomia / 60
2.2.2 Arhivistica /60
2.2.3 Documentarea/ 61
2.2.4 Bibliografia/ 62
2.2.5 Jurnalismul/ 63
2.3 Emergenta Stiintei informatiei /63
2.3.1 Prima definitie a Stiintei informatiei/ 63
2.3.2 Mutatiile care au determinat emergenta Stiintei informatiei /64
2.3.3 Stiinta informatiei – structura pluridisciplinara cu abordare interdisciplinara /65
2.3.4 Institutionalizarea Stiintei informatiei/ 69
2.3.5 Stiinta informatiei este o stiinta sociala/71
2.3.6 Ce este stiinta? / 72
2.3.7 sau ?/72
2.3.8 Tendinte in dezvoltarea tehnologiilor informatiei/73
2.4 Stiinta informatiei - stiinta Societatii informationale/ 73
2.4.1 Stiinta informatiei este stiinta Societatii informationale /73
2.4.2 Un model intuitiv al Societatii informationale/ 75
2.4.3 Zece aplicatii care dezvolta Societatea informationala in Europa /75
2.4.4 Cateva concepte de baza ale Societatii informationale /76
2.4.5 Profesii implicand cunoasterea bazelor Stiintei Informatiei /78
CAPITOLUL 3 - Securitatea informatiei/ 79
3.1 Contextul economic actual/ 79
3.2 Ce este riscul ? /80
3.3 Ce este amenintarea ? /80
3.4 Ce este vulnerabilitatea ? /81
3.5 Alte concepte specifice /82
3.6 Sistemul de management al securitatii informatiei (SMSI) /86
3.6.1 Ce este SMSI? / 86
3.6.2 Necesitatea si utilitatea SMSI / 87
3.6.3 Ce reprezinta informatia in cadrul SMSI?/87
3.6.4 Clase de informatii / 87
3.6.5 Cum se poate obtine Securitatea informatiei? /89
3.6.6 Standardele SMSI / 89
3.6.7 Ciclul virtuos PDCA implementat prin standardul ISO/27001/ 90
3.6.8 Piramida documentelor SMSI / 90
3.6.9 Masuri de securitate – in conformitate cu standardul ISO 27001/91
3.6.10 Obiectivele de control si masuri de securitate conform standardului ISO 27001 / 92
3.6.11 Standardul roman SR ISO/CEI 27001: 2006 – Tehnologia informatiei - Tehnici de securitate - Sisteme de management ale securitatii informatiei – Cerinte/ 92
3.7 Securitatea informatiei stocate in format hartie / HARD / 94
3.8 Securitatea informatiei stocate in format electronic / SOFT / 94
3.9 Tehnici de fraudare in mediul electronic/ 95
3.9.1 Virusii/95
3.9.2 Phishing/ 95
3.9.3 Vishing /96
3.9.4 Social engineering/ 96
3.9.5 Shoulder surfing/ 96
3.9.6 Man-in-the-middle/ Man-in-the-browser / 97
CAPITOLUL 4 - Stiinta informatiei – concepte, metode, legi,modele si teorii / 99
4.1 Un model intuitiv al Stiintei informatiei /99
4.2 Conceptele Stiintei informatiei/ 99
4.3 Metodele Stiintei informatiei / 107
4.4 Legile Stiintei informatiei /109
4.5 Modelele Stiintei informatiei /110
4.5.1 Modelele procesului de comunicare/ 111
4.5.2 Modelele procesului de regasire/ reperare a informatiei / 112
4.6 Teoriile Stiintei informatiei / 113
CAPITOLUL 5 - Procesele studiate de Stiinta informatiei / 117
5.1 Cercetarea stiintifica in domeniile Stiintei informatiei / 117
5.1.1 Domeniile de cercetare stiintifica implicate in Stiinta informatiei / 117
5.1.2 Metode de cercetare stiintifica /119
5.1.3 Procesele studiate de Stiinta informatiei si relatia lor cu cercetarea stiintifica si tehnologica/ 119
5.2 Procesul de CONSTRUIRE/ GENERARE A INFORMATIEI / 120
5.2.1 Cercetarea stiintifica si tehnologica - principal generator de noi cunostinte si informatii stiintifice si tehnice /120
5.2.2 Alte procese de construire/ generare a informatiei /122
5.2.3 Suporturile imateriale (soft) ale informatiei generate/ 122
5.3 Procesul de COMUNICARE A INFORMATIEI/ 124
5.3.1 Comunicarea si miturile ei /124
5.3.2 Comunicarea si modelele/ schemele ei / 125
5.3.2.1 Abordarea liniara a comunicarii / 125
5.3.2.2 Abordarea sistemica a comunicarii / 126
5.3.3 Forme si tipuri de comunicare / 127
5.3.3.1 Forme de comunicare uzuale/ 127
5.3.3.2 Tipuri de comunicare /129
5.3.4 Contextul, componentele si zgomotele/ filtrele/ obstacolele comunicarii / 129
5.3.5 Ce sunt si ? / 131
5.3.6 De la informatie la dezinformare si manipulare informationala / 132
5.4 Procesul de STOCARE A INFORMATIEI / 135
5.5 Procesul de UTILIZARE A INFORMATIEI / 138
5.5.1 Relatia client-furnizor de produse/ servicii informationale/ 138
5.5.2 Nevoile de informare ale clientilor/ utilizatorilor informatiei/ 139
5.5.3 Suprasarcina informationala si hartuirea textuala / 142
5.5.4 Fenomene nocive si infractiuni informatice posibile la nivelul utilizatorului /143
5.5.5 Alte posibile fenomene nocive actuale la nivelul utilizatorului de informatie /144
5.5.5.1 Stirile/ informatiile false / 144
5.5.5.2 Publicatiile/ revistele (stiintifice) false/ rapace / 145
5.5.5.3 Conferintele (stiintifice) false/ rapace / 145
5.5.5.4 Diplomele/ certificatele/ premiile false /146
5.5.6 Reperarea/ regasirea datelor si a informatiei / 147
5.5.6.1 Ce inseamna reperarea / regasirea informatiei /147
5.5.6.2 Elementele componente ale unui sistem de reperare/ regasire a informatiilor / 148
5.5.6.3 Etapele procesului de reperare/ regasire a Informatiilor/ 148
5.5.6.4 Modele specifice sistemelor de reperare/ regasire a documentelor/ 149
5.5.6.5 Tehnici specifice pentru cautarea, reperarea/regasirea textelor, muzicii sau a imaginilor/ 151
5.5.7 Biblioteca Centrala a Universitatii Politehnica din Bucuresti /151
CAPITOLUL 6 - Aplicatii ale Stiintei informatiei in invatamant /153
6.1 Tehnicile de citire rapida /153
6.2 Ascultarea activa / 155
6.3 Memorizarea/ 156
6.4 Luarea de notite + invatarea dupa notite/ 157
6.5 Rezumarea cursului sau a textelor din publicatii / 158
6.6 Pregatirea examenelor/160
6.6.1 Recomandari de comportare/ actiune la examenul scris /160
6.6.2 Recomandari de comportare/ actiune la examenul oral /161
6.7 Elaborarea lucrarilor de licenta, masterat, doctorat /161
6.7.1 Metode in cunoasterea stiintifica/ 162
6.7.2. Etapele unei cercetari stiintifice /163
6.7.3 Etapele elaborarii lucrarilor de licenta/ diploma / 164
6.7.4 Structura generala a unei lucrari de licenta, masterat sau doctorat / 164
6.7.5 Linkuri utile studentilor – pentru studiu si elaborare de referate/ lucrari personale/ 165
7. APLICATII – CURS BSI / 167
A1 Cum comunicam in mod eficace si eficient cu angajatorii ? / 167
A2 Cum evaluam calitatea unui text si calitatea unui website ? / 193
A3 Cum comunicam in lumea afacerilor prin Studiul de caz si Planul de afaceri ? /203
A4 Cum recunoastem, evaluam si prevenim sau contracaram tentative de frauda electronice uzuale in Romania ?/ 215
8. AUTO-VERIFICARE / 227
BIBLIOGRAFIE/229
 

Din cele mai vechi timpuri, omenirea a trait si a lucrat astfel incat fiecare generatie sa se amelioreze si sa progreseze, pentru a lasa generatiei urmatoare o lume mai buna.
Nascuta in 1968, in SUA, Stiinta informatiei se ocupa, in principal, de transferul cunostintelor de la om la om si din generatie in generatie, prin optimizarea proceselor de generare/ elaborare, prelucrare, stocare si utilizare ale informatiei, in scopul facilitarii evolutiei omenirii.
Dezvoltarea Stiintei informatiei - avand initial si in principal, la baza, Biblioteconomia si Documentarea, Jurnalistica si Arhivistica – a fost insotita, iar de multe ori chiar precedata, de dezvoltarea exceptionala (mai ales pe parcursul ultimelor cinci decenii) a tehnologiilor informationale electronice. In varsta de peste 50 de ani, Stiinta informatiei este astazi o stiinta maturizata care a inceput deja sa se preocupe, tot mai mult, de propria sa istorie.
Dezvoltarea Stiintei informatiei si a Tehnologiilor informatiei este esentiala pentru constructia si in Romania a viitoarei societati postindustriale – denumita Societatea informationala sau Societatea bazata pe cunoastere – intrucat aceasta stiinta si aceste tehnologii stau la baza unei industrii, a unei piete si a unui comert ale informatiei, ale caror rate de dezvoltare sunt, de multi ani, printre cele mai ridicate din lume.
Programa cursului si aplicatiilor la disciplina Bazele Stiintei informatiei (BSI) raspunde concret acestor cerinte actuale de dezvoltare si evolutie, in contextul economiei europene a serviciilor din domeniile Inginerie electronica, telecomunicatii si tehnologii informationale (ETTI) si in perspectiva aparitiei si in Romania a noilor ocupatii/ profesii specific viitoarei Societati informationale.
Astfel, cursul Bazele Stiintei informatiei (BSI) deschide studentilor – viitori ingineri in Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia informatiei – largi si inedite perspective spre domenii si ocupatii/ profesii noi, specific Societatii informationale. Astfel sunt, de exemplu, Ingineria informatiei (privind metodologia de proiectare, dezvoltare si realizare a sistemelor informationale), Managementul informatiei/ cunostintelor (privind gestionarea informatiei/ cunostintelor existente la nivelul unei organizatii), Securitatea informatiei (privind confidentialitatea, integritatea si disponibilitatea datelor si informatiilor in cadrul sistemelor informationale, organizatiilor si retelelor informatice), Managementul calitatii informatiei (privind evaluarea si asigurarea calitatii datelor, informatiilor, produselor si serviciilor informationale), etc.
In contextul progreselor tehnologice contemporane tot mai rapide ale dispozitivelor electronice, domeniile de activitate vizate sunt practice nelimitate - de la aplicatii „de (larg) consum”, la domeniile medical, military si de securitate, la domeniile automatizarilor industriale, robotica, inteligenta artificiala etc.
Se asigura astfel absolventilor Facultatii de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei (FETTI) din Universitatea Politehnica din Bucuresti (UPB) anumite competente specifice (prin cunostinte, deprinderi, atitudini si comportamente) adecvate cerintelor calificarilor actuale si de perspectiva, dar si o pregatire stiintifica si tehnica moderna, de calitate si competitiva, care sa permita absolventilor angajarea lor rapida pe piata globalizata a fortei de munca si sa accelereze edificarea Societatii informationale /Societatii bazate pe cunoastere si in Romania.
Obiectivele cursului Bazele Stiintei informatiei (BSI) A.Obiectiv general Cunoasterea bazelor Stiintei informatiei care, alaturi de Tehnologiile informatiei, reprezinta structura de rezistenta a viitoarei societati postindustriale denumita Societatea informationala sau Societatea bazata pe cunoastere.

Cursul Bazele Stiintei informatiei (BSI) a fost elaborat si predat initial, in limba engleza, studentilor la University of Pittsburgh, SUA, in cadrul unei burse Fulbright Scholar (august 2000 - mai 2001) acordate autorului.
Ulterior, cursul Bazele Stiintei informatiei (BSI) a fost dezvoltat, adaptat si predat de autor - in limba franceza - studentilor de la Ecole nationale superieure de l’electronique et de ses applications, ENSEA, din Cergy Pontoise, Franta (2002, 2003) precum si - in limba engleza - studentilor sudcoreeni de la Chung-Ang University din Seul, Coreea de sud (2008), in cadrul statutului „Distinguished Invited Professor” acordat autorului.
Incepand din anul universitar 2008-2009, cursul Bazele Stiintei informatiei (BSI) a fost predat de autor, in fiecare an universitar, in limbile romana si, uneori, engleza, studentilor Facultatii de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei, FETTI, din Universitatea Politehnica din Bucuresti (UPB).
 

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!