Cartea propune o abordare interculturala a predarii si invatarii limbii romane ca limba straina, cu toate provocarile si satisfactiile pe care le implica aceasta activitate. Prima parte reprezinta o incursiune in domeniul predarii LRLS pe plan international, luand in considerare aspecte ale politicii migratorii, dar si formarea competentelor de comunicare in limba romana in context intercultural.
MIHAELA PRICOPE
CRISTINA MIHAELA NISTOR
MIRELA-SANDA SALVAN
CAPITOLUL 1. CONTEXTUL ACTUAL AL PREDARII LRLS PE PLAN NATIONAL SI INTERNATIONAL (Mihaela Pricope) / 11
1.1. GLOBALIZARE SI MIGRATIE - ASPECTE SOCIALE SI CULTURALE / 11
1.1.1. Integrare si adaptare pentru o viata mai buna / 11
1.1.2. Limba romana in context global / 21
1.2. FORMAREA COMPETENTELOR LINGVISTICE SI INTEGRAREA IMIGRANTILOR / 27
1.2.1. Cerinte lingvistice obligatorii / 27
1.2.2. Continuturi utile integrarii imigrantilor / 35
1.3. PEDAGOGIA INTERCULTURALA / 43
1.3.1. Viziuni ale educatiei interculturale / 43
1.3.2. Strategii si principii ale educatiei interculturale / 48
1.3.3. Rolul profesorului in abordarea interculturala in educatie / 62
Bibliografie / 72
CAPITOLUL 2. PREDAREA/INVATAREA LRLS: METODE SI STRATEGII IN ERA INTERCULTURALITATII (Cristina Mihaela Nistor) / 81
2.1. CONSIDERATII PRELIMINARE: INTERCULTURALITATEA SI INVATAREA LIMBILOR STRAINE / 83
2.2. FORMAREA SI DEZVOLTAREA INVATARII AUTONOME: STILURI, STRATEGII SI METODE 86
2.2.1. Metacognitia – constientizarea invatarii / 88
2.2.2. Stiluri de invatare – individualizarea invatarii... / 92
2.3. STRATEGII DE INVATARE – EFICIENTIZAREA INVATARII / 99
2.4. CARACTERISTICILE INVATARII LA VARSTA ADULTA / 104
2.4.1. Modelul andragogic al educatiei / 107
2.5. NEVOI DE INVATARE SI PREFERINTE SPECIFICE CURSANTILOR DIN GRUPELE MULTICULTURALE / 110
2.6. METODE DE FORMARE A AUTONOMIEI / 114
2.6.1. Invatarea in grup / 114
2.6.2. Jurnalul / 120
2.6.3. Studiul individual / 122
2.7. PORTOFOLIUL EUROPEAN AL LIMBILOR - INSTRUMENT DE AUTOEVALUARE A PROGRESULUI / 127
2.7.1. Cadrul European Comun de Referinta pentru Limbi / 128
2.7.2. Obiectivele Portofoliului European al Limbilor / 130
2.8. METODE DE FORMARE A AUTONOMIEI DE INVATARE LA STUDENTII STRAINI / 133
Bibliografie / 135
CAPITOLUL 3. LRLS – O PERSPECTIVA PSIHOLOGICA (Mirela-Sanda Salvan) / 149
3.1. CULTURA, IDENTITATE, LIMBA / 149
3.1.1. Identitatea, intre static si dinamic / 151
3.1.2. Dialogul intercultural / 154
3.1.3. Valori culturale universale / 156
3.1.4. Enculturatie, aculturatie, etnocentrism / 161
3.2. RELATIVISM – DETERMINISM – CONFORMISM / 168
3.2.1. Relativismul proceselor psihice primare / 168
3.2.2. Determinisme culturale / 173
3.2.3. Motivatie, habitus, conformism / 178
3.3. PSIHANALIZA SI LIMBI STRAINE / 185
3.3.1. Limba materna, fundament in invatarea limbii straine / 188
3.3.2. Limba, factor structurant / modelator al identitatii / 190
3.3.3. De la afectivitate spre obiectivitate / 194
Concluzie / 199
Bibliografie / 202
Studiul limbii romane ca limba straina (LRLS) este un domeniu in plina expansiune care se incadreaza in directiile politicilor educationale europene actuale, ce pun un accent deosebit pe predarea si invatarea limbilor si culturilor straine. Didactica limbii romane ca limba straina este un domeniu complex, in continua dezvoltare, a carui aprofundare implica apelul la o multitudine de concepte interdisciplinare.
Cartea propune o abordare interculturala a predarii si invatarii limbii romane ca limba straina, cu toate provocarile si satisfactiile pe care le implica aceasta activitate. Prima parte reprezinta o incursiune in domeniul predarii LRLS pe plan international, luand in considerare aspecte ale politicii migratorii, dar si formarea competentelor de comunicare in limba romana in context intercultural.
Sunt trecute in revista ulterior metode si strategii ale predarii si invatarii LRLS, cu accent pe dezvoltarea autonomiei in invatare. Nu in ultimul rand, predarea LRLS implica o consistenta componenta psihologica. Limba materna / straina reprezinta un modelator al identitatii socio-culturale a individului, iar perspectiva psihanalitica propusa in ultimul capitol ofera o grila inovatoare de abordare a cursurilor de limbi straine.
Autoarele
www.editurauniversitara.ro