Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Comunicarea politica prin social media si reactiile publicului online - Tanase Tasente

33,71 Lei

ISBN: 978-606-28-0092-5

DOI: 10.5682/9786062800925

Anul publicării: 2014

Editia: I

Pagini: 237

Editura: Editura Universitara

Autor: Tanase Tasente

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786062800925 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Download (1)
  • Cuvant inainte
  • Cuprins
  • Autori
  • Review-uri (0)
  • COMUNICAREA POLITICĂ PRIN SOCIAL MEDIA ȘI REACȚIILE PUBLICULUI ONLINE

    Descarca

Sistemele de comunicare politice au cunoscut o schimbare radicala a mecanismelor de functionare, odata cu dezvoltarea internetului, in general, si a Social Media, in particular. Daca in perioada incipienta a sistemelor clasice de comunicare politica, actantii principali ai diseminarii mesajului politic erau jurnalistii si politicieni, iar publicul nu avea mijloace de interactiune cu acestia, feedback-ul lor fiind intârziat sau chiar inexistent, in perioada Social Media, puterea de influenta a jurnalistilor si politicienilor a scazut considerabil, iar procesul comunicarii este dirijat de utilizatorii retelelor sociale, care personalizeaza mesajul politic, il distribuie si il dezbate, printr-o comunicare interpersonala, in grupurile lor sociale.

Teza de fata isi propune sa prezinte evolutia si caracteristicile celor trei faze de dezvoltare a sistemelor clasice de comunicare politica, pentru a putea identifica principalele caracteristici si noutatile aduse de Social Media, in intreg procesul comunicarii politice si electorale. Totodata ne-am propus sa demonstram ca pagina de Facebook a actorului politic este folosita de catre liderii de opinie mai mult ca sursa de diseminare a mesajului politic catre grupurilor lor sociale si mai putin ca un spatiu de dezbatere a postarilor actorilor politici. In acelasi timp, mesajul actorului politic este dezbatut intr-o mai mare masura in grupurile sociale ale liderilor de opinie decât pe pagina oficiala de Facebook a actorului politic.

De asemenea, ne-am propus sa cercetam in ce masura politicienii se ajuta de temele evenimentelor nepolitice, dar prioritare pe agenda media, in comunicarea lor online si in ce masura influenteaza semnificativ participarea si angajarea utilizatorilor de Facebook in comentarea si diseminarea mesajului de pe pagina de Facebook a actorului politic. In contextul unei deschideri din ce in ce mai mari inlesnite de reteaua de socializare Facebook, vom operationaliza cu termeni noi in acest mecanism de comunicare online, precum angajamentul utilizatorilor, descentralizarea comunicarii in grupuri sociale si reactiile publicului online in raport cu mesajele transmise de actorii politici.

Alegerea acestei teme de cercetare a fost determinata de faptul ca Social Media unul dintre cele mai importante, daca nu, cel mai important mijloc de comunicare in masa, iar acest canal este din ce in ce mai exploatat de actorii politici in campania electorala. De cealalta parte, o campanie politica sau electorala reusita rezida din intelegerea profunda a mecanismelor de comunicare in retelele de socializare si din faptul ca publicul online a devenit un factor cheie in tot acest sistem de comunicare si poate fi transformat in vector important de comunicare a mesajului politic. 

Pâna la ora actuala, domeniul a fost putin cercetat in România, insa in Statele Unite ale Americii, Marea Britanie si chiar in multe tari din Asia si Africa exista o preocupare crescânda asupra analizarii comunicarii politice prin Social Media. 

Originalitatea acestei cercetari consta in faptul ca Social Media a inceput sa fie folosita intens in comunicarea politica din 2008 in Statele Unite ale Americii si in campania electorala din 2012 in România. De altfel, din cauza unei activitati scazute a actorilor politici in retelele de socializare pâna la alegerile parlamentare din 2012, comunicarea politica prin Social Media a fost o tema cercetata destul de putin in România, iar analizele existente nu reuseau sa evidentieze câteva concluzii notabile asupra fenomenului. In cercetarea de fata ne-am propus sa analizam o serie de indicatori de performanta in Social Media si sa scoatem in relief puterea pe care acest mijloc nou de comunicare il are in relationarea actorului politic cu electoratul online. De asemenea, teza de doctorat adapteaza schema comunicarii politice mediatizate dezvoltata de Blumler si Gurevitch la noile tendinte ale comunicarii politice prin Social Media si propunem o noua teorie pe care am intitulat-o “Comunicarea descentralizata in grupuri sociale”.

Pentru a atinge obiectivele formulate cu privire la tema abordata, studiul s-a bazat pe anumite metode ale cercetarii stiintifice, intrucât scopul fundamental al metodologiei este acela de a ne ajuta sa intelegem atât conceptele fundamentale ale cercetarii, cât mai ales relatiile dintre acestea. Pentru a-si putea indeplini functia sa, metodologia cercetarii stiintifice cuprinde, pe de o parte, definirea adecvata a conceptelor-cheie si ale conceptelor operationale, stabilirea unei serii de principii si reguli de desfasurare a investigatiei, stabilirea instrumentelor de lucru pentru culegerea si interpretarea datelor, precum si analizarea acestora din perspectiva empirica. Metodele de cercetare folosite sunt preponderent de tip cantitativ, analizând datele culese din retelele de socializare Facebook, in functie de câtiva indicatori de performanta si care ne vor ajuta sa identificam anumite tendinte de comunicare, ce tin de emitator, specificul publicului online, cât mai ales de particularitatile noului canal de comunicare in masa.

Cercetarea de fata ii va ajuta pe practicienii domeniului comunicarii politice sa inteleaga importanta Social Media in cresterea participarii politice a publicului online, modalitatile prin care utilizatorii retelelor sociale pot fi folositi ca vectori importanti de comunicare in campaniile electorale si politice din mediul online si mecanismele de functionare ale Social Media, prin intermediul carora mesajul politic va fi diseminat si dezbatut in grupuri sociale, printr-o comunicare interpersonala. In campaniile electorale viitoare din lume si din România, Social Media vor fi principalele canale de comunicare politica, iar strategia de comunicare electorala va fi construita in jurul acestui mijloc de comunicare in masa.

Domeniul cercetarii de fata, fiind unul foarte nou in tara noastra, se va dezvolta odata cu noile campanii electorale, iar analizele cantitative pe care le-am realizat in lucrarea de fata si care au evidentiat câteva tendinte importante ale comunicarii politice online vor fi completate, in viitor cu analize de tip calitativ ale reactiilor publicului online, dar si ale strategiilor discursive ale actorilor politici. Dupa ce am cercetat modul in care circula mesajul politic in retelele sociale si modul in care reactioneaza utilizatorii Social Media, urmatorul pas pe care ni l-am propus in dezvoltarea ariei de cercetare este analizarea si altor retele sociale (pe lânga reteaua Facebook) pentru a putea realiza comparatii la nivel de principii de comunicare, dar si la nivel de parcurgere a mesajului politic intre diversele retele sociale care fac parte din Social Media. 

INTRODUCERE /11

I. COMUNICAREA POLITICA ÎN EPOCA MEDIATIZARII.

ABORDARI TEORETICE/23

1.1. Conceptul de comunicare politica. Definitii/23

1.2. Fazele de evolutie a sistemelor comunicarii politice/29

1.2.1.    Faza întâi de evolutie a sistemelor de comunicare politica/30

1.2.2.    Faza a doua de evolutie a sistemelor de comunicare politica/32

1.2.3.    Faza a treia de evolutie a sistemelor de comunicarepolitica – americanizare si profesionalizare/34

1.3. Dimensiunile comunicarii politice /43

1.3.1.    Dimensiunea pragmatica/44

1.3.2.    Dimensiunea simbolica /47

1.3.3.    Dimensiunea structurala/49

1.4. Comunicarea politica mediatizata. Mediatizarea si descentralizarea comunicarii politice/ 50

1.4.1. Mediatizarea comunicarii politice/ 52

 1.4.2. Descentralizarea comunicarii politice /55

II.          TRANSFORMARILE COMUNICARII POLITICE ÎNCONTEXTUL DEZVOLTARII INTERNETULUI /59

2.1.    Transformarile comunicarii politice în mediul online – context  general /59

2.2.    Caracteristicile comunicarii online/61

2.2.1.     De la “unul catre multi” la „multi catre multi”/         64

2.2.2.     De la comunicare unidimensionala, la comunicare tridimensionala/65

2.2.3.     Alternanta între comunicarea asincrona si comunicarea       sincrona /67

2.3.    Functiile Internetului si ale Noilor Media în contextul comunicarii politice /68

2.4.    Internetul folosit ca medium de comunicare politica /70

2.5.    Noile strategii discursive în comunicarea politica/71

2.6.    Internetul si participarea politica a actorilor sociali /76

  1. III.        SOCIAL MEDIA – ETAPA DE EVOLUTIE A

INTERNETULUI SI A COMUNICARII POLITICE /82

3.1.    Trecerea de la Web 1.0. la Web 2.0. Revolutia Social Media/82

3.2.    Social Media. Abordari teoretice si contextul actual/87

3.3.    Caracteristicile comune ale componentelor Social Media/92

3.4.    Revolutia Social Media în lume si în România si folosirea lor în comunicarea politica /97

3.5.    Implicarea Social Media în strategiile de comunicare politica/      101

3.4.    Rolul Social Media în participarea politica a cetateanului online /105

3.5.    Social Media si politica personalizata /113

3.6.    Slacktivism-ul - inertia utilizatorilor din Social Media /115

3.7.    Importanta liderilor de opinie în Social Media/ 118

IV.        CARACTERISTICILE RETELELOR DE SOCIALIZAREONLINE SI UTILIZAREA LOR ÎN COMUNICAREA POLITICA/ 124

4.1. Retelele sociale online. Abordari teoretice/ 124

4.2.    Reteaua sociala si societatea-retea în comunicarea politica / 126

4.3.    Teorii ale legaturilor sociale si difuzarea informatiilor în retelele sociale online /130

4.4.    Caracteristicile specifice ale retelelor de socializare online/132

V.                  PROCESUL COMUNICARII POLITICE PRIN FACEBOOK /137

5.1. Reteaua de socializarea Facebook. Scurt istoric/ 137

5.2. Evolutia retelei de socializare Facebook în Lume si în    România /139

5.3.    Dimensiuni de comunicare ale retelei Facebook/142

5.4.    Pagina de Facebook. Caracteristici /145

5.5.    Reteaua de socializare Facebook, unealta a comunicarii politice /146

5.6.    Elementele comunicarii politice prin Facebook /148

5.6.1.    Actorii politici si managementul reputatiei online/ 149

5.6.2.    Electoratul online si particularitatile sale/151

5.6.3.    Liderii de opinie online si influentarea comunicarii politice/152

5.6.4.    Grupurile sociale si comunitatile virtuale/153

5.6.5.    Mesajul politic si personalizarea lui în Facebook/    154

5.6.6.    Reactiile (interactivitatea) publicului online si metodele de centralizare a feedback-ului online/155

5.6.6.1.  Like-ul/ 157

5.6.6.2.  Comentariu/158

5.6.6.3.  Redistribuirea/    158

5.6.6.4.  Indicatorul PTA/159

5.6.6.5.  Angajamentul zilnic al fanilor paginii de        Facebook /160

5.7.    Schema comunicarii politice adaptata la Facebook. Comunicarea descentralizata în grupurile sociale /163

5.8.    Rata de conversie a cresterii numarului de fani în functie de interactiuni /166

VI.        COMUNICAREA POLITICA PRIN FACEBOOK ÎNCAMPANIA ELECTORALA PENTRU ALEGERILE

PARLAMENTARE 2012 DIN ROMÂNIA/167

6.1.      Obiectivele cercetarii /167

6.2.      Ipoteze /167

6.3.      Metode de cercetare /168

6.4.      Analizarea paginii de Facebook a candidatului USL, Victor Ponta/170

6.4.1. Informatii generale cu privire la pagina de Facebook a lui Victor Ponta /170

6.4.2.     Colectarea si centralizarea datelor/ 172

6.4.3.     Evolutia numarului de fani pe pagina de Facebook în campania electorala/175

6.4.4.     Tipurile de postari folosite pe pagina de Facebook a lui Victor Ponta /176

6.4.5.     Reactiile si angajamentul publicului online /178

6.4.6.     Postarile cu cea mai mare rata de angajament a utilizatorilor/183

6.4.7.     Rata de conversie a cresterii numarului de fani înbaza interactiunilor/190

6.5. Analiza paginii de Facebook a candidatului ARD, Mihai Razvan Ungureanu /193

6.5.1.     Informatii generale cu privire la pagina de Facebook a lui Mihai Razvan Ungureanu /193

6.5.2.     Colectarea si centralizarea datelor /197

6.5.3.     Evolutia numarului de fani pe pagina de Facebook în campania electorala/198

6.5.4.     Tipurile de postari folosite pe pagina de Facebooka lui Mihai Razvan Ungureanu / 199

6.5.5.     Reactiile si angajamentul publicului online /201

6.5.6.     Postarile cu cea mai mare rata de angajament aUtilizatorilor/207

6.5.7.     Rata de conversie a cresterii numarului de fani în baza interactiunilor/214

6.6. Comparatie între pagina de Facebook a lui Victor Ponta si a lui Mihai Razvan Ungureanu, în campania electorala/216

CONCLUZII /219

BIBLIOGRAFIE /223

Tanase Tasente

Doctor in Stiintele Comunicarii al Universitatii Bucuresti si Managerul General al Agentiei de relatii publice Plus Communication. Este licentiat in Jurnalism, master in „Comunicare Mediatica, Opinie Publica si Management Informational” si master in „Administratie Europeana. Institutii si Politice Publice”. In calitate de cadru didactic universitar, a sustinut disciplinele Jurnalism politic, Jurnalism online, Jurnalism european, Introducere in tehnologiile Internetului, Multimedia, Relatii publice si publicitate si Tedinte si orientari in presa straina.

A publicat peste 25 de cercetari stiintifice in reviste de specialitate si volume indexate in baze de date internationale recunoscute din România, Statele Unite, Polonia, Rusia, China si Pakistan. Este co-autor al cartii “Jurnalismul si comunicarea in epoca Noilor Media” (România) si al cartii “Convergence: Media in Future” (Polonia). Este evaluator al prestigioasei reviste stiintifice Journalism and Mass Communication din California, SUA.

A coordonat relatiile cu presa pentru AIESEC România, Asociatia „Salveaza o inima”, Armata Salvarii, Asociatia “Impreuna Pas cu Pas”, ONG Mare Nostrum, Asociatia Tinerilor pentru România, Asociatia “SanaSport”, ON Clinic, Centrul Gifted Education, conferintele sustinute in România de Jordon Belford, Neale Donald Walsch, Richard Rudd, Andrew Barnes si Andrew Fretwell etc.

Este nominalizat al Galei “Zece Oameni de Valoare pentru Constanta” – sectiunea Mass-Media, editiile 2014 si 2015.

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!