Sabina Pop
Intentia acestei lucrari este sa investigheze momente semnificative din istoria filmului documentar romanesc pana in anii 2000, sa identifice trasaturi de limbaj cinematografic specifice, sa evidentieze filme semnificative si realizatori importanti, cautand prin toate acestea elementul romanesc, particular, definitoriu.
Despre documentarul romanesc s-a scris putin, este un gen pe nedrept ignorat si cele mai multe scrieri se opresc prin anii ’70, lasand deoparte sau tratand superficial o perioada foarte fertila, extrem de interesant a fi analizata si de-a dreptul fascinant in a fi inteleasa si anume perioada anilor 1980-1990. Cu atat mai demne de apreciere si semnificative sunt contributiile lui Laurentiu Damian1 si Calin Caliman, cei care s-au aplecat cu seriozitate, pe de-o parte, asupra genului, pe de alta parte asupra perioadelor de dupa 1970. Lucrarile domniilor lor nu sunt doar importante ci si o lectura extrem de placuta.
In demersul nostru plecam de la premisa ca, intr-o epoca globalizata, exact particularul romanesc - atat in ceea ce priveste subiectele abordate cat si in maniera specifica de tratare - dau valoare europeana documentarului nostru.
Lucrarea va cauta deci aceste elemente, le va trata in relatie cu spatiul nostru regional, Sud-Estul European asa cum a incercat sa o faca si lucrarea de doctorat „Romania in cadrul cooperarii Sud-Est europene in audiovizual. Focus documentarul” - 2010 – coordonata de eminentul critic de film, prof. univ. dr. Manuela Cernat lucrare pe care randurile de fata se bazeaza si o preiau in mare masura.
Un capitol distinct este destinat in lucrarea de fata posibilitatilor, programelor, fondurilor de cooperare transfrontaliere, atat in plan regional cat si european si international acestea referindu-se la programe si situatii in vigoare la data tezei de doctorat.
Vom observa, deci, realitati romanesti asa cum apar ele in documentar si vom omagia cu mandrie si bucurie valori incontestabile, europene si internationale, ale filmului documentar romanesc.
CUVANT INAINTE /5
CAPITOLUL 1
PLEDOARIE PENTRU DOCUMENTAR/ 7
1.1. Avem nevoie de Documentar/ 7
1.2. O adevarata explozie a Filmului Documentar/ 9
1.3. „…o foame de realitate, mai mare decat oricand…” – Guido Aristarco /11
CAPITOLUL 2
PEISAJ AUDIOVIZUAL ROMANESC SI PRIMELE COLABORARI EXTERNE/ 16
2.1. Primele colaborari/ 16
2.1.1. La inceput a fost …documentarul / 17
2.1.2. Apoi a fost documentarul stiintific/19
2.1.3 …si mai apoi a fost documentarul etnografic filmele antropologice si cele sociologice/23
2.2. Dupa al doilea razboi mondial – „epoca sahia” / 27
/
2.2.1. „Sahia-Film = Un film pe zi!” / 27
2.2.2. Colaborari externe?/ 29
2.2.3. Scoala de creatie Sahia – Imposibilul posibil /34
2.3. Dupa 1990 – „Revelatia romaneasca”!? / 37
2.3.1. Tranzitia sau „Sauve qui peut” / 37
2.3.2. „Suntem toti cool” intra „Noul val” /42
2.3.3. Pe o alta treapta a spiralei, ca la inceputuri, cei 3 „Co” – Colaborare, Cooperare, Coproductie / 50
CAPITOLUL 3
PARTENERIAT EUROPEAN/ 52
3.1. Politica, politici culturale, bani /52
3.2. Cultura, audiovizual, finantare/ 58
3.2.1. Europa ca proiect cultural / 59
3.2.2. „UE ii sprijina pe cineastii europeni” – Programul MEDIA 2007-2013 si alte fonduri AV / 66
3.2.3. Programele europene, terrae incognita? /76
3.3. Cei 3 „P” - parteneriat, posibilitati, perspective /88
3.3.1. Institutii, initiative, fonduri si resurse romanesti in colaborari externe /89
3.3.2. Alte forme de colaborare/cooperare SEE /95
3.3.3. Cateva institutii cheie in cooperari externe / 99
3.4. Televiziunea – marele zeu / 105
3.4.1. Legaturi periculoase: Media si Politica/ 105
3.4.2. De la clasici la Televiziune – Marele Drog? /109
3.4.3. Documentar si televiziune /111
CAPITOLUL 4
FILMUL DOCUMENTAR ROMANESC SI CEL BALCANIC IN EPOCA GLOBALIZARII / 116
4.1. „Global village” si specific national/ 116
4.2. Industria europeana a audiovizualului in secolul al XXI-lea – Vedere din interior/ 123
4.3. Filmul documentar contemporan: Provocari intr-o lume globalizata /127
4.4. Despre Creatie; si o propunere: M.E.S.S.A.G.E/133
BIBLIOGRAFIE / 146