Propuneri manuscrise: [email protected]:  0745 204 115     

Urmărire comenzi Persoane fizice / Vânzări: 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Paideia Creativitate poietica in formarea arhitectului si designerului - Simina Anamaria Lörincz

Editura Paideia
-5%
37,00 Lei 35,15 Lei

Editura: Paideia

Autor: Simina Anamaria Lörincz

Pagini: 134

Anul publicării: 2021

ISBN: 978-606-748-456-4

În stoc
Cod Produs: 9786067484564 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 357
Adaugă la Wishlist Cere informații
  • Descriere
  • Autori
  • Cuvânt înainte
  • Review-uri (0)
Arhitectura are – in structura sa – o componenta fixa, mecanica, rigida si o componenta liberala, fluida din care deriva insufletirea creatoare.

Simina Anamaria Lörincz propune, in acest volum, o reconsiderare a creatiei arhitecturale sub semnul lui poíēsis, in incercarea de a recupera sensurile cele mai profunde ale profesiei de arhitect.

Prima parte a cartii prezinta scopul si substanta cercetarii, partea a doua analizeaza contextul cultural-arhitectural, iar cea de-a treia parte urmareste particularizarea demersului argumentativ, reluand temele centrale si orientandu-le asupra unei chestiuni specifice: educatia ahitecturala si de design in spiritul lui poíēsis.

Educatia este  instrument cheie in reconsiderarea creativitatii poietice. „Educatia, ca modalitate de perpetuare, dar si de inovare si actualizare a substantei unei discipline, joaca un rol deosebit pentru captarea, transmiterea si dezvoltarea creativitatii. Aceasta ultima parte are asadar scopul de a concretiza conceptul de poíēsis in contextul domeniului arhitectural si de design, urmarind si comentand posibilitatile aplicarii valentelor conturate in modul de formare-educare, precum si implicatiile acestei implementari asupra profesiunii in general”.

„Educatia arhitecturala si de design, prin insasi natura ei, presupune o tratare holistica, ce integreaza abilitati, cunostinte si chiar domenii dintre cele mai variate, iar formarea arhitectului/ designerului contemporan poate avea de castigat prin reconsiderarea creatiei sub semnul lui poíēsis, ca act material si simbolic ce penduleaza intre diverse dimensiuni-limita, actionand in complementaritate cu abordarea formativa deja sedimentata”.

Autoarea cauta sa defineasca arhitectura intre perechile de limite in care a pendulat conceptual in timp (téchnē și epistḗmē, theōríā și prâxis versus teorie și practică, ars mechanica si ars liberalis, caracter stiintific și spirit umanist, real și ideal), ceea ce instaleaza mult mai stabil logica lui poíēsis in arhitectura. Iar incursiunea erudita in conceptul originar de poíēsis degaja ideea ca adevarata semnificatie poetica a arhitecturii este esential diferita de imaginea blocata in simpla asociere ce rezuma poeticul la domeniul literar, fara ca macar sa-i inteleaga substanta. In directa legatura, intra in discutie chestiunea relatiei arhitectului (omul conceptiei) cu lucrul cu mainile, un fel de aprehensiune a materiei, pe care autoarea o crede indispensabila si o demonstreaza prin „saper fare di sua mano” a lui Filarete și „experiencing with his own hands” a lui Christopher Alexander. Este un fir rosu al lucrarii, care leaga artisti, concepte, case, obiecte si oameni in cautarea unei „creatii” semnificative pentru toti. Iar aceasta idee face explicita atat legatura cu Bunestiul, cat si cu invatamantul de arhitectura.

Ana Maria Zahariade
Informatii conformitate produs
LÖRINCZ (PURCARU) Simina Anamariaeste dr. arh. si lector in cadrul Facultatii de Design de produs, Departamentul de Design de produs, mecatronica si mediu (Univ. Transilvania din Brasov).

Publicatii:

Purcaru, S.A. (2019). Semiotica creatiei: poíēsis si poeta faber. Bucuresti: Editura Paideia.

Purcaru, S.A. (2018). Poíēsis and fabrica-an investigation linking language to architecture. Bulletin of the Transilvania University of Brasov, Series IV: Philology and Cultural Studies, Vol. 11(60), Nr.1 (2018): 167-76.

Purcaru, S.A. (2016). Restoring poiesis and praxis in architectureThe School of Bunesti. In Na(rra)tions-Essays on East and Central European Architecture, Bucuresti: Ed. Arhitext.

Purcaru, S.A. (2016). Marginal Theory. Restoring Poiēsis in Architecture. Studies in History and Theory of Architecture, Vol. 4.

Arhitectura are – in structura sa – o componenta fixa, mecanica, rigida si o componenta liberala, fluida din care deriva insufletirea creatoare.

Simina Anamaria Lörincz propune, in acest volum, o reconsiderare a creatiei arhitecturale sub semnul lui poíēsis, in incercarea de a recupera sensurile cele mai profunde ale profesiei de arhitect.

Prima parte a cartii prezinta scopul si substanta cercetarii, partea a doua analizeaza contextul cultural-arhitectural, iar cea de-a treia parte urmareste particularizarea demersului argumentativ, reluand temele centrale si orientandu-le asupra unei chestiuni specifice: educatia ahitecturala si de design in spiritul lui poíēsis.

Educatia este  instrument cheie in reconsiderarea creativitatii poietice. „Educatia, ca modalitate de perpetuare, dar si de inovare si actualizare a substantei unei discipline, joaca un rol deosebit pentru captarea, transmiterea si dezvoltarea creativitatii. Aceasta ultima parte are asadar scopul de a concretiza conceptul de poíēsis in contextul domeniului arhitectural si de design, urmarind si comentand posibilitatile aplicarii valentelor conturate in modul de formare-educare, precum si implicatiile acestei implementari asupra profesiunii in general”.

„Educatia arhitecturala si de design, prin insasi natura ei, presupune o tratare holistica, ce integreaza abilitati, cunostinte si chiar domenii dintre cele mai variate, iar formarea arhitectului/ designerului contemporan poate avea de castigat prin reconsiderarea creatiei sub semnul lui poíēsis, ca act material si simbolic ce penduleaza intre diverse dimensiuni-limita, actionand in complementaritate cu abordarea formativa deja sedimentata”.

Autoarea cauta sa defineasca arhitectura intre perechile de limite in care a pendulat conceptual in timp (téchnē și epistḗmē, theōríā și prâxis versus teorie și practică, ars mechanica si ars liberalis, caracter stiintific și spirit umanist, real și ideal), ceea ce instaleaza mult mai stabil logica lui poíēsis in arhitectura. Iar incursiunea erudita in conceptul originar de poíēsis degaja ideea ca adevarata semnificatie poetica a arhitecturii este esential diferita de imaginea blocata in simpla asociere ce rezuma poeticul la domeniul literar, fara ca macar sa-i inteleaga substanta. In directa legatura, intra in discutie chestiunea relatiei arhitectului (omul conceptiei) cu lucrul cu mainile, un fel de aprehensiune a materiei, pe care autoarea o crede indispensabila si o demonstreaza prin „saper fare di sua mano” a lui Filarete și „experiencing with his own hands” a lui Christopher Alexander. Este un fir rosu al lucrarii, care leaga artisti, concepte, case, obiecte si oameni in cautarea unei „creatii” semnificative pentru toti. Iar aceasta idee face explicita atat legatura cu Bunestiul, cat si cu invatamantul de arhitectura.

Ana Maria Zahariade

Dacă dorești să iți exprimi părerea despre acest produs poți adăuga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienți Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie să mai adaugi cel puțin un produs pentru a compara produse.

A fost adăugat în wishlist!

A fost șters din wishlist!