Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Ghid pentru realizarea proiectului de diploma. Cu exemple din domeniul Calculatoare si Tehnologia informatiei - Silviu Ionita, Petre Anghelescu

-7%
19,27 Lei 17,92 Lei

ISBN: 978-606-591-301-1

DOI: 10.5682/9796065913011

Anul publicării: 2011

Editia: I

Pagini: 120

Editura: Editura Universitara

Autor: Petre Anghelescu, Silviu Ionita

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786065913011 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Review-uri (0)

Prin această lucrare dorim să oferim studenţilor un ghid orientativ despre cum se alege o temă de proiect, cum se definesc cerinţele, care sunt paşii de dezvoltare aplicativă şi cum se structurează materialul scris şi cel de prezentare. Dorim de asemenea să conştientizăm viitorii ingineri cu privire la importanţa activităţii de proiectare şi a responsabilităţii pe care aceasta o presupune. Am considerat cel mai potrivit sa descriem aceste lucruri prin unele exemple concrete, constând în proiecte de diplomă la care autorii lucrării de faţă au fost îndrumători pe parcursul mai multor ani. Cu toate acestea, lucrarea de faţă nu este o culegere de proiecte “la cheie”, de aceea se cuvine să motivăm demersul nostru pentru elaborarea şi publicarea unei astfel de lucrări. Motivaţia pentru a scrie această carte o datorăm în totalitate studentului nostru de astăzi al cărui profil este definit de societatea informaţională în tranziţie către cea a cunoaşterii. Ne este cel mai la îndemână sa definim profilul studentului contemporan prin comparaţie cu al celor din anii ’80 şi ’90. Astfel, în intervalul marcat de ultimele trei decenii, în ţara noastră, ca dealtfel în întreaga lume, s-au produs tranziţii fundamentale pe trei planuri: tehnologic, demografic şi politic. Acestea au produs în societate schimbări chiar radicale de ordin mental, metodologic şi legislativ. Prin urmare profilul comportamental, statutul social şi perspectivele profesionale ale studentului de astăzi sunt semnificativ diferite comparativ cu generaţiile anilor ’90 şi mai ales ’80. În argumentul de faţă am putea face abstracţie de domeniul de studiu, considerând generic studentul Bologna. Totuşi experienţa personală ne impune să ne adresăm cu precădere studenţilor din domeniul ingineriei, şi mai cu seamă celor din domeniul calculatoarelor şi tehnologiei informaţiei, dar şi domenii de studiu înrudite.
 După părerea noastră există trei factori principali care contribuie la dezvoltarea capacităţii studenţilor de a elabora proiecte: practica de domeniu şi de specialitate, coerenţa tematică dintre cursuri şi aplicaţii, însuşirea metodologiilor de proiectare specifice. Aceşti factori au suferit schimbări pe parcursul mai multor ani, astfel că generaţii de absolvenţi au traversat diverse perioade de reformă care au influenţat modul de abordare a activităţilor de proiectare în facultate. Astfel, din motive în majoritatea lor obiective, în prezent, practica studenţilor nu se mai desfăşoară unitar şi organizat în industria de profil, aşa cum se făcea în anii ‘80 şi în primii ani după 1990. Sistemul a cedat în faţa unui model mult mai flexibil şi aparent mai simplu pentru instituţii, dar în realitate mai greu de urmărit şi cuantificat: practica individuală la firme. Această manieră, în general, degrevează de responsabilitate cadrele didactice, care ar trebui să urmărească practica şi tinde să formalizeze activitatea practică, inclusiv evaluarea acesteia prin prezentarea de regulă a unei adeverinţe de efectuare a practicii. Eterogenitatea profilului firmelor, gradul de interes diferit acordat de către studenţi activităţii, lipsa controlului sistematic asupra desfăşurării practicii şi nu în ultimul rând formalismul evaluărilor se reflectă negativ asupra gândirii inginereşti a studenţilor şi asupra capacităţii lor de a elabora proiecte bazate pe cerinţe reale. Prin urmare, trebuie să admitem că există un minus din acest punct de vedere, mai ales că, în general, în planurile de învăţământ actuale nu se mai regăseşte o perioadă distinctă de stagiu (la firme sau la institute) pentru elaborarea proiectului de diplomă. Acest minus poate fi compensat însă prin îmbunătăţirea celorlalţi doi factori de care depinde orientarea studenţilor spre activităţile de proiectare respectiv coerenţa tematică dintre cursuri şi aplicaţii şi însuşirea metodologiilor de proiectare specifice.
Creşterea continuă a accesului la Internet începută în anii '90, marcând trecerea la “societatea informaţională” a sporit exponenţial posibilităţile de informare şi documentare, cu efecte nepreţuite în mediile universitare şi nu numai. Accesul rapid la diverse metodologii de proiectare, la exemple variate şi idei de proiecte precum şi schimbul de opinii în sistem forum au generat o nouă mentalitate de întocmire a proiectelor de către studenţi. La polul opus, în sens negativ, efectele s-au manifestat în general prin scăderea originalităţii, a creativităţii şi a contribuţiei personale a studentului în favoarea preluării unor proiecte postate pe internet.
Alte efecte se manifestă în prezent asupra metodelor de abordare a proiectelor datorită mediilor de proiectare asistată de calculator. Fără a contesta importanţa covârşitoare a mediilor CAD/CASE în inginerie vom spune doar că acestea nu trebuie să substituie cunoaşterea de către studenţi a fundamentelor matematice, a modelelor şi algoritmilor necesare proiectului. De asemenea, utilizarea mediilor de programare de nivel înalt determină în rândul studenţilor tendinţa de oarecare superficialitate pentru cunoaşterea de exemplu a structurii claselor software, a detaliilor de implementare a unor metode, sau cu privire la rolul librăriilor incluse. Gândirea algoritmică este în general afectată, deoarece în procesul de proiectare studentul are tendinţa de a integra module de program predefinite, sau şi mai grav, preluarea în întregime a unor aplicaţii software existente fără a înţelege măcar principiile de funcţionare. Am putea spune că astfel de practici sunt marginale şi totuşi, constatăm an de an, că absolvenţii noştri se concentrează excesiv pe “cum funcţionează” şi nu pe “cum se face”.
Majoritatea universităţilor din ţară au postat pe site-urile proprii îndrumare, metodologii şi instrucţiuni pentru elaborarea proiectelor de diplomă, vizând atât partea de conţinut, cât şi pe cea formală de prezentare a conţinutului. Cu toate acestea, constatăm adesea în proiectele de diplomă excesul descriptiv în defavoarea demersului de analiză şi proiectare a soluţiilor. Absenţa problematizării, introducerea generală, care adesea se prelungeşte prin conţinut nerelevant în partea de fundamente teoretice, urmată de o implementare descrisă mai mult în termenii unui manual de utilizare, conduc la un caracter formal, constatat din păcate la unele proiecte de diplomă. Un rol major în corectarea acestor deficienţe şi tendinţe revine cadrelor didactice îndrumătoare.   
În prezent omenirea se află în plină tranziţie, de la societatea informaţională la societatea bazată pe cunoaştere. Profilul studentului de astăzi trebuie să evolueze din punct de vedere moral şi profesional către standarde înalte de competenţă dar şi de etică. Din punct de vedere pedagogic, considerăm că cele mai potrivite abordări educaţionale sunt cele constructiviste, în care proiectele aplicative şi studiile de caz constituie baza dezvoltării competenţelor oricărui absolvent de studii superioare.
Lucrarea de faţă se doreşte a fi de ajutor studenţilor, cadrelor didactice şi posibil oricărui cetăţean cu apetit pentru logică, rigoare şi lucru bine făcut.

 

 

Prof. univ. dr. ing. Silviu Ioniţă

Piteşti, Septembrie 2011

  • Ghid pentru realizarea proiectului de diplomă. Cu exemple din domeniul Calculatoare şi Tehnologia informaţiei

    Descarca
Silviu Ionita
Petre Anghelescu

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!