Bacalaureat. Limba si literatura romana - prezentare schematica pentru proba scrisa este o carte pentru adolescentul de astazi. Reprezentarea schematica aduce o eleganta simplitate pentru a asimila cat mai repede si mai usor punctele-cheie ale textelor literare necesare la examen, puncte pe care le poti dezvolta intr-un eseu original privind tema si viziunea despre lume, dar si relatia dintre doua personaje sau particularitatile de constructie a unui personaj. De asemenea, paginile acestei carti prezinta o modalitate eficienta de organizare a informatiei si ofera un tipar de elaborare a unui eseu pentru fiecare text, intr-un limbaj usor accesibil. Continutul cartii se adreseaza si celor care au o pasiune pentru disciplina limba si literatura romana, dar si celor carora informatia le este necesara doar pentru a-si urma propria lor pasiune.
BIANCA-VIRGINIA IBADULA
ROBERT-ANDREI STOICA
Introducere / 7
Cronologia operelor necesare subiectului al treilea / 9
Scriitorii si operele lor. Puncte de reper in raport cu genurile, speciile si curentele/orientarile literare / 10
„Dacia literara” – Mihail Kogalniceanu / 11
„Alexandru Lapusneanul” – Costache Negruzzi / 15
„Povestea lui Harap‑Alb” – Ion Creanga / 19
„Moara cu noroc” – Ioan Slavici / 25
„Luceafarul” – Mihai Eminescu / 31
„O scrisoare pierduta” – Ion Luca Caragiale / 37
„Eminescu si poeziile lui” – Titu Maiorescu / 43
,,Rugaciune” – Octavian Goga / 47
„Plumb” – George Bacovia / 51
„Modernismul lovinescian” – Eugen Lovinescu / 55
„Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” – Lucian Blaga / 61
„Ion” – Liviu Rebreanu / 65
„Aci sosi pe vremuri” – Ion Pillat / 71
„Testament” – Tudor Arghezi / 75
„Mesterul Manole” – Lucian Blaga / 79
„Baltagul” – Mihail Sadoveanu / 85
„Riga Crypto si lapona Enigel” – Ion Barbu / 89
„Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi” – Camil Petrescu / 93
„Maitreyi” – Mircea Eliade / 99
„Enigma Otiliei” – G. Calinescu / 105
„Morometii” – Marin Preda / 111
„Leoaica tanara, iubirea” – Nichita Stanescu / 117
„Iona” – Marin Sorescu / 121
,,Cel mai iubit dintre pamanteni” – Marin Preda / 127
Tabele concepute pentru eficientizarea asimilarii informationale / 131
Sinteza a trasaturilor de identificare a curentelor culturale manifestate in literatura / 149
Modele de organizare a raspunsului pentru subiectul al II‑lea de la examenul de bacalaureat / 155
Bibliografie / 159
Dorinta de a oferi adolescentilor o intelegere cat mai buna asupra conceptului de „tema si viziune despre lume” si o modalitate de a‑si organiza eficient informatia, pe care o expun intr‑un eseu pe acest subiect, constituie scopul elaborarii acestei lucrari.
De precizat este ca ideea de „tema si viziune despre lume” are la origine si faptul ca texte, precum cele selectate pentru a fi discutate in cadrul acestei carti, au, printre altele, menirea de a contribui la desavarsirea personalitatii adolescentului pentru pregatirea integrarii in societatea contemporana, caci deprinderea de invataminte este obiectivul fiecarei opere literare. Aceste calitati pot fi dobandite atat din experientele reale – traite in cotidian –, cat si din experienta vietii imaginate in opera si transmisa prin intermediul unor personaje sau instante lirice. De aceea, cert este faptul ca invatam din greselile sau faptele de admirat ale altora, precum cele pe care le evidentiaza personajele prin propriile actiuni in jurul carora se constituie firele epice. De asemenea, invatam din experienta instantelor lirice care isi expun trairile umane atat pozitive, cat si negative.
Reprezentarea schematica aduce o eleganta simplitate pentru a asimila punctele‑cheie ale textelor, puncte pe care le poti dezvolta intr‑un eseu original privind tema si viziunea despre lume, dar si relatia dintre doua personaje sau particularitatile de constructie a unui personaj.
Asadar, paginile acestei carti inglobeaza o modalitate de organizare a informatiei si oferirea unui tipar de elaborare a unui eseu pentru fiecare text, intr‑un limbaj usor accesibil si celor care au o pasiune pentru disciplina limba si literatura romana, dar si celor carora informatia le este necesara doar pentru a‑si urma propria lor pasiune.
Autorii