1. Importanţa sociala şi culturală a educaţiei/9
1.1. Ce este educaţia ? /9
1.1.1. Educaţia – constrângere sau ajutor pentru viaţă?/ 9
1.1.2. Educaţia supraveghere sau modelare, formare? /11
1.1.3. Educaţia socializare, endoculturaţie sau activitate profesionalizată, standardizată?/13
1.2. Semnificații sociale şi axiologice ale educaţiei/18
1.2.1.Potenţialul educaţiei de a susţine democraţia şi egalitatea de şanse pentru toţi copii şi tinerii/18
1.2.2. Educaţia vis à vis de alte activităţi, domenii şi sectoare social economice/25
2. Prestigiul profesiunii de cadru didactic/32
2.1. Statut și prestigiu/32
2.2. Ce este profesia?/37
2.3. Conceptul de profesie didactică /47
3. Particularități social economice, politice, social-culturale și psihomorale ale profesiilor educative și statutului profesional al cadrelor didactice/54
3.1. Concepţii şi atitudini nihiliste/54
3.2. Controverse privind viitorul școlii și al profesorilor/62
3.3. Consideraţii economice şi economiciste/76
3.4. Gratuitatea învăţământului vis à vis de retribuţiile modeste ale cadrelor didactice/82
3.5. Activitatea didactică semiprofesie?/89
4. Deschideri profesionale și social culturale/95
4.1. Conceptul de rol/95
4.2. Unitatea şi diversitatea rolurilor îndeplinite de cadrele didactice/100
4.3. De la arta de a preda la transpoziția didactică/109
4.3.1. Arta de a preda din perspectiva unor concepte pedagogice/109
4.3.2. Herbart despre apercepție și prelucrarea didactică/114
4.3.3. Definiții și precizări intermediare/ 117
4.3.4. Transpoziția didactică externă/121
4.3.4.1. Dezvoltare si diseminare culturală/121
4.3.4.2. Cultura informațională, cultura școlară și transpoziția didactică externă/127
4.3.4.3. Cultura generală și cultura de specialitate/135
4.3.4.4. Ariile transpoziției didactice externe/138
4.3.4.5. Transpoziție didactică, metode de învățământ, principii pedagogice și curriculare/146
4.3.4.6. Natura operațională a transpoziției didactice/152
4.3.4.7. Transpoziția didactică internă/155
4.4. Profesorul ca model și ofertant de modele /168
4.5. Misiunea nobilă a cadrelor didactice /190
4.6. Rolul cultural artistic/193
5. Standarde profesionale pentru profesia de cadru didactic /204
5.1. Determinări conceptuale; caracteristici ale standardelor profesionale/204
5.2. Competenţe, capacităţi, aptitudini şi calităţi /215
5.3. Principii nucleu/226
5.4. Standarde profesionale pentru specializări/232
5.5. Privire comparativă, diacronică şi sincronică aspra modalităţilor şi sistemelor de pregătire a cadrelor didactice/238
5.6. Pregătirea cadrelor didactice din România: deziderate şi realităţi/248
6. Renovarea pedagogiei şi a sistemului ştiinţelor educaţiei, garanţie a calităţii formării personalului didactic/255
6.1. Discuţii privind etimologia/256
6.2. Inconveniente ale definiţiilor pedagogiei şi educaţiei/258
6.3. Fundamentul filosofic al educaţiei/259
6.4. Etică şi pedagogie/263
6.4. Natura managerială a activităţii cadrelor didactice/265
Bibliografie/269