ISBN: 978-606-591-877-1
DOI: 10.5682/9786065918771
Anul publicării: 2013
Editia: I
Pagini: 45
Editura: Universitară
Autor: --
Educatie pentru cetatenie si drepturile omului. O perspectiva asupra situatiei din Croatia, Ungaria, Muntenegru si Romania
Descarca„Nu putem avea democraţie zi de zi fără cetăţenie zi de zi[1]”
Această broşură a fost elaborată în cadrul proiectului „Pașaport către democraţie: sprijinirea cadrelor didactice în vederea pregătirii elevilor pentru cetăţenia activă”, finanţat de Comisia Europeană şi Consiliul Europei în cadrul schemei de proiecte pilot Drepturile omului şi democraţia în acţiune. Proiectul este implementat de:
Conştientizând nevoia tot mai mare de educaţie pentru cetăţenie şi drepturile omului şi rolul crucial al şcolii în pregătirea tinerilor ca „buni cetăţeni în viaţa de zi cu zi”, proiectul vizează sistemele de educaţie şi societatea prin: facilitarea schimbului de informaţii şi de bune practici; creşterea vizibilităţii educaţiei pentru cetăţenia democratică şi educaţiei pentru drepturile omului (ECD/EDO) şi conştientizarea cu privire la rolul cadrelor didactice în susţinerea educaţiei pentru cetăţenie; pilotarea unui număr de module de formare continuă a cadrelor didactice în domeniul ECD/EDO; crearea unui film pentru a promova ECD/EDO. Cadrele didactice şi formarea acestora reprezintă punctul central de interes al proiectului. Există o convingere sinceră că profesorii care îşi dezvoltă abilităţi în domeniul ECD/EDO devin mai buni în general deoarece sunt centraţi mai mult pe elev, mai receptivi şi se implică mai mult.
Această broşură oferă o privire asupra ECD/EDO în Croaţia, Ungaria, Muntenegru şi România, evidenţiind situaţia actuală a ECD/EDO şi identificând practici şi actori relevanţi în domeniu. Astfel, poate inspira politicile educaţionale şi deciziile la nivel macro, precum şi deciziile şi acţiunile de la nivelul de bază. Broşura arată cum se desfăşoară educaţia pentru cetăţenie şi drepturile omului într-o mare varietate de contexte, implicând diferiţi actori, de la educaţia formală la învăţarea non-formală şi informală, de la studiul structurat pe discipline la abordările transcurriculare sau la abordarea şcolară globală.
Educaţia pentru cetăţenie şi drepturile omului este un concept complex. În această broşură, vom folosi definiţia agreată de cele 47 de state membre ale Consiliului Europei în 2010, în textul „Carta Consiliului Europei cu privire la educaţia pentru cetăţenie democratică şi educaţia pentru drepturile omului”. Cele două concepte sunt strâns legate, având obiective şi practici comune.
Sperăm că această broşură va evidenţia importanţa şi complexitatea ECD/EDO, precum şi rolul hotărâtor al şcolii în formarea tinerei generaţii, prin transmiterea de valori culturale, morale şi civice şi prin crearea premiselor pentru noi schimbări sociale.
[1] R. Nader, Teaching the
Introducere/ 4
Cap. I. Educaţia pentru cetăţenie democratică şi drepturile omului în Croaţia /12
Vedrana Spajić-Vrkaš
Nevenka Lončarić Jelačić
Tomislav Ogrinšak
Cap. II. Educaţia pentru cetăţenie democratică şi drepturile omului în Ungaria/16
Sara Kun-Hatony
Márton Bodó
Zoltán Csapodi
Gabriella KállaI
Mária Sz. Pákozdi
Cap. III Educaţia pentru cetăţenie democratică şi drepturile omului în Muntenegru /25
Bojka Djukanovic
Vidosava Kascelan
Cap. IV. Educaţia pentru cetăţenie democratică şi drepturile omului în România/34
Simona Velea
Laura Căpiță
Angela Teșileanu
Eugen Stoica
Cap. V. În loc de concluzii... Opinii ale actorilor educației pentru cetățenie democratică și drepturile omului/43
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
Scrie un review
Review-ul a fost trimis cu succes.