Aceasta lucrare reprezinta o analiza a tuturor sistemelor educationale din Europa, avand in vedere atat cadrul istoric cat si organizational al acestora. In preambul sunt invocate particularitatile specifice ale sistemelor educationale Europene din perspectiva manageriala, elementele pozitive oferite de educatia incluziva pentru elevii cu CES, precum si modalitatea de conducere a sistemelor educationale. Ulterior analiza facuta la nivelul fiecarui stat scoate in evidenta particularitatile specifice, modelele de bune practici dar si viziunea comuna a acestora.
Pe langa beneficiile directe date de o informare corecta asupra sistemelor educationale, aceasta lucrare aduce impreuna modelele si abordarile educationale specifice pentru ca in continuare sa deschida un orizont catre potentiale politici educationale orientate catre dezvoltare.
Cartea se adreseaza atat profesionistilor in domeniu cat si beneficiarilor sistemului educational, fiind o fereastra deschisa pentru toti cei care doresc sa exploreze si chiar sa experimenteze sisteme educationale diferite.
Informatii conformitate produs
VLADIMIR--AURELIAN ENACHESCU
INTRODUCERE / 7
CAPITOLUL 1
ANALIZA SISTEMELOR EDUCATIONALE EUROPENE DIN PERSPECTIVA MANAGERIALA / 9
1.1. Comparatie intre modelele de succes / 9
1.1.1. Analiza comparativa a trei modele de succes / 11
1.2.1. Modelul finlandez / 11
1.2.2. Modelul britanic / 12
1.2.3. Modelul belgian / 14
1.2. Tendinta de uniformizare a managementului sistemelor educationale europene / 16
CAPITOLUL 2
EDUCATIA INCLUZIVA A PERSOANELOR CU CES
(o analiza a cadrului european si national privind educatia persoanelor cu ces, politici si strategii europene si nationale) / 17
2.1. Cadru legislativ international european / 20
2.2. Cadrul legislativ national / 24
CAPITOLUL 3
STRUCTURA DE CONDUCERE A SISTEMULUI EDUCATIONAL / 33
3.1. Modul in care este organizat managementul organizatiei scolare / 34
3.2. Elemente de management institutional / 38
CAPITOLUL 4
ANALIZA SISTEMELOR EDUCATIONALE EUROPENE / 40
4.1. Sistemul educational din Austria / 40
4.2. Sistemul educational din Belgia comunitatea Flamanda / 50
4.3. Structura sistemului educational din Bulgaria / 59
4.4. Analiza sistemului educational din Republica Ceha / 70
4.5. Structura sistemului educational din Cipru / 73
4.6. Analiza sistemului educational din Croatia / 75
4.7. Analiza sistemului educational din Danemarca / 80
4.8. Analiza sistemului educational din Estonia / 84
4.9. Sistemul educational din Finlanda / 88
4.10. Sistemul educational din Franta / 93
4.11. Sistemul educational din Germania / 94
4.12. Sistemul educational din Grecia / 100
4.13. Sistemul educational din Irlanda / 104
4.14. Sistemul educational din Italia / 108
4.15. Sistemul educational din Letonia / 111
4.16. Analiza sistemului educational din Lituania / 116
4.17. Analiza sistemului educational din Luxemburg / 120
4.18. Analiza sistemului educational din Malta / 126
4.19. Sistemul educational din Marea Britanie / 130
4.20. Sistemul educational din Olanda / 141
4.21. Sistemul educational din Polonia / 150
4.22. Sistemul educational din Portugalia / 153
4.23. Analiza sistemului educational din Romania / 157
4.24. Analiza sistemului educational din Republica Slovaca / 162
4.25. Sistemul educational din Republica Slovenia / 167
4.26. Analiza sistemului educational din Spania / 176
4.27. Analiza sistemului educational din Suedia / 181
4.28. Analiza sistemului educational din Ungaria / 185
Lucrarea de fata reuneste analiza sistemelor educationale din Europa pentru a oferi o imagine de ansamblu specialistilor din acest domeniu, aspirantilor, dar si tuturor celor care vor sa cunoasca mai bine fenomenul educational la nivelul continentului nostru.
Elementele care analizeaza si delimiteaza cadrul conceptual al conducerii si organizarii sistemului educational se regasesc in primele capitole ale lucrarii, tocmai in directia unei fundamentari corecte.
Educatia in sine este o preocupare pentru societate, fiind motorul principal de dezvoltare atat personala cat si comunitara. Aceasta dezvoltare are loc intr o simbioza evidenta, societatea nu se poate dezvolta fara educatie, cum nici educatia nu se poate dezvolta independent in raport cu dezvoltarea sociala.
Reformele frecvente pe care le a inregistrat sistemul educational sunt menite unei adaptari cat mai bune la nevoile curente si o proiectie asupra viitorului, insa rezultatele nu sunt de fiecare data cele preconizate. Modificarile sau incercarile de adaptare la restrictiile date de pandemia de COVID 19 au schimbat paradigma in care cunosteam procesul educational. Mecanismul de raspuns a dat dovada rezistentei si capacitatii de adaptare a sistemelor educationale la activitatea mediata online. Tehnologia, oricum prezenta in educatie, a devenit un instrument esential pentru desfasurarea procesului de educatie.
Consideram ca lucrarea de fata ofera un orizont concret al cunoasterii fenomenului educational European si constituie un fundament pentru avansarea de potentiale politici educationale, precum si impartasirea de bune practici.
Complexitatea fenomenului educational, precum si elementele culturale specifice fiecarei comunitati constituie un element adaptativ pentru variatele provocari pe care le poate inregistra societatea in anii urmatori. Trecerea dintr o etapa in alta, cunoastem ca se realizeaza gradual si in mod controlat. Nu este si cazul situatiilor de criza, in care timpul de raspuns si de reactie trebuie sa fie extrem de scurt. Crizele pot naste crize, se pot propaga, si urmarile acestora se pot regasi in domenii din ce in ce mai diferite. Viziunea clara asupra educatiei, comunicarea eficienta, precum si pregatirea cadrelor didactice, prin dezvoltarea de abilitati complexe de la cele tehnologice pana la cele psihologice si sociale, reprezinta premise ale succesului educational.