Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro: 0745 204 115
Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783
ISBN: 978-606-28-0648-4
DOI: 10.5682/9786062806484
Anul publicării: 2017
Pagini:
Editura: Editura Universitara
Autor: Sorin Mitulescu, Adela Mihaela Taranu
Abordarea de catre Institutul de Stiinte ale Educatiei a tematicii educatiei copiilor aflati sub protectie internationala a fost prilejuita de participarea unei echipe de cercetatori din institut la proiectul intitulat “Democratic School Govenance for inclusion: a Whole Community Appproach1”, sprijinit de Programul comun al Consiliului Europei si Uniunii Europene. Acest proiect a avut in vedere fenomenele de marginalizare si excludere in (si din) educatie, ce decurg din diferentieri etnice sau culturale, de origine sociala, orientare sexuala sau dizabilitate. Dar pe prim plan, data fiind amploarea valurilor de migratie indreptate catre mai multe tari europene, s-a aflat situatia copiilor refugiati, insotiti sau nu, aflati sub protectie internationala si care au nevoie de o educatie adecvata si neintarziata, indiferent unde s-ar afla. Plecand de la premiza ca scolile reprezinta puncte importante pentru primirea in societate a noilor generatii si principala poarta catre incluziunea sociala, obiectivul general al proiectului a fost de a contribui la consolidarea valorilor democratice in educatie, la promovarea tolerantei si respectului fata de diversitate si la promovarea potentialului incluziv al scolilor. Acest proiect a vizat studierea si promovarea proceselor de incluziune educationala prin implicarea intregii comunitati, mai precis dintr-o perspectiva a „comunitatii extinse”.
Dezideratul democratizarii obliga la o buna cunoastere a tuturor celor implicati, in cazul de fata de la copii si familii vulnerabilizate profund de o dezradacinare fortata, la profesorii si specialistii implicati in integrarea lor, la colegii de clasa si mai departe, la intreaga comunitate scolara si extinsa. Atunci cand societatea se imparte in noi si ei, grupurile si institutiile sunt prinse fiecare intr-o capcana si este greu sa spui care dintre acestea este mai dificila: a strainului care are un lung si dificil proces de adaptare intr-un mediu adesea ostil sau a celor captivi in granitele stramte ale angoasei de schimbare si ale intolerantei. Cercetarea si interventiile educationale realizate in cadrul propus de noi au incercat sa aduca impreuna doua lumi separate de inerente diferente.
Pornind de la o baza comuna de idei teoretice, participantii la proiect din sase tari2 s-au straduit ca, prin contributiile lor aplicative, sa puna la incercare modelul de incluziune propus, atat cat au permis realitatile scolare din fiecare tara, pe de o parte si conditiile concrete de spatiu, timp, competente disponibile in proiect, pe de alta parte.
Paginile prezentei carti prezinta principalele rezultate ale demersurilor cercetatorilor (romani) din Institutul de Stiinte ale Educatiei reuniti sub auspiciile proiectului international, dar si o extindere a acestor preocupari ca efect al alaturarii mai multor contributii atat din interiorul institutului, cat si din alte institutii colaboratoare.
Salutam participarea in proiect a specialistilor dr. Vidia Vasilica Negrea (Ungaria) - expert international in domeniul practicilor restaurative, dr. Dan Rugina - specialist in domeniul imigratiei si integrarii strainilor, precum si a institutiilor implicate direct in educatia minorilor aflati sub protective internationala, respectiv: Inspectoratul Scolar Judetean Braila si Inspectoratul Scolar Judetean Constanta, Scoala Gimnaziala „Alexandru Ioan Cuza” din Braila, Liceul Teoretic „Ioan Buteanu” din Somcuta Mare, Colegiul National Pedagogic „Constantin Bratescu” din Constanta, Scoala Gimnaziala nr. 16 din Constanta, Scoala Gimnaziala nr. 12 din Constanta, Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva „Albatros” din Constanta, Liceul Teoretic „Dunarea” din Galati, Scoala Gimnaziala „Ferdinand I” din Bucuresti, Colegiul Tehnic de Vest din Timisoara, Inspectoratul General pentru Imigrari si Institutul de Stiinte ale Educatiei.
Multumim cadrelor didactice care au contribuit la proiectul nostru fie cu textele lor incluse in acest volum, fie cu sugestii si sprijin pentru implementarea proiectului: profesor Georgiana Troia – inspector scolar, profesor consilier Vasilica Varga – inspector scolar, profesor Magdalena Cotlerenco-Medeleanu – director, profesor Violeta Dorobat - director, profesoarele Marioara Custura, Andreea Patrascu, Anca Pascui, Alina Talpos – director Ramona Piticari, Mariana Gianina Zaharia, Coralia Stan, Catalina Banu, Maria Luiza Mohamed, Ramona Calin, Gina Tone – director, Clarisa Trandafirescu, Andreea Mateescu.
Educatia copiilor sub protectie internationala
DescarcaIntroducere / 7
Capitolul 1. Un cadru conceptual pentru democratizarea scolii/ 9
1.1. Incluziune prin guvernanta scolara participativa / 9
1.2. Scoala si valentele comunitatii/ 12
1.3. De la restaurare la integrare /13
Capitolul 2. Educatia copiilor beneficiari ai protectiei internationale in
cateva tari europene/ 18
2.1. Norvegia – coerenta si eficienta/ 19
2.2. Educatie pentru toti – strategii daneze / 24
2.3. Cu portile deschise – contexte si practici germane / 29
2.4. Franta – un drept sau o sansa la educatie?/ 33
2.5. Ungaria – masuri autoritare / 37
2.6. Italia – drumul sperantei /41
2.7. Grecia – cautari sub presiune/ 47
2.8. Concluzii /54
Capitolul 3. Un proiect pilot privind copiii aflati sub protectie
internationala: accentuarea incluziunii prin guvernanta democratica a
scolii/ 58
3.1. Grupul tinta al proiectului / 58
3.2. Perceptia in discursul public / 60
3.3. Relevanta in raport cu obiectivele proiectului / 61
3.4. Politica educationala privind copiii aflati sub protectie internationala /62
3.5. Contextul cercetarii /66
3.6. Analiza datelor de observatie/ 67
3.7. Implementarea proiectului /74
3.8. Comentarii privind rezultatele proiectului / 83
Capitolul 4. Bune practici in educatia copiilor aflati sub protectie
Internationala/ 87
4.1. Impreuna vom reusi /87
4.2. Comunicare, dincolo de cuvinte/91
4.3. Roluri parentale „vazute” prin ochii copiilor /94
Capitolul 5. Optimizarea interventiilor educationale pentru minorii aflati
sub protectie internationala. De la practici la politici /98
5.1. Intre educatia „de tranzit” si educatia pentru toti/ 98
5.2. Context, necesitate si finalitate / 100
5.3. Abordare metodologica/ 101
5.4. Harta zonelor cheie pentru educatia copiilor aflati sub protectie
internationala / 104
5.5. Analiza institutionala a scolilor gazda /111
5.6. Potentialul scolii romanesti in sustinerea demersurilor de integrare / 118
5.7. Posibile strategii de dezvoltare institutionala a scolilor/ 123
5.8. Posibile solutii de ameliorare a politicilor educationale / 126
5.9. Concluzii: catre practici de incluziune unitare si coerente/ 136
Bibliografie/ 142
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro