Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro: 0745 204 115
Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783
ISBN: 978-606-28-0805-1
DOI: 10.5682/9786062808051
Anul publicării: 2018
Pagini:
Editura: Editura Universitara
Autor: Speranta Tibu
LUCRARE OFERITĂ GRATUIT DE INSTITUTUL DE STIINTE ALE EDUCATIEI, PRIN PROIECTUL EUROGUIDANCE 2018.
Consiliere și dezvoltare personală clasa a V-a. Ghid pentru profesori
DescarcaConsideram un castig pentru invatamantul romanesc aprobarea noilor programe scolare de Consiliere si dezvoltare personala pentru gimnaziu (OM 3393/28.02.2017). Astfel, elevii vor avea ocazia ca pe parcursul a patru ani scolari sa porneasca intr-o calatorie alaturi de profesorul diriginte si de consilierul scolar, al carei scop este conturarea unor alegeri personale, de educatie si de cariera, echilibrate si informate, dezvoltarea unor abilitati de comunicare si relationare pozitive, cresterea motivatiei pentru invatare, formarea unor capacitati de reflectie asupra procesului si rezultatelor propriei invatari, adoptarea unor comportamente responsabile care sa contribuie la starea personala si a altora de bine (well-being). Suntem insa constienti si de provocarile pe care orice inovatie le aduce. Construirea unor documente curriculare care afirma curajos misiunea scolii de a dezvolta competente reprezinta un pas important in generarea schimbarii, dar insuficient daca ramane o experienta izolata la nivel de politici curriculare, fara alte tipuri de masuri care sa asigure transpunerea reala a acestora in practica scolara. Cadrele didactice au nevoie de formare adecvata, de sprijin metodologic si de resurse didactice pentru ca noile programe scolare de consiliere sa devina un instrument cu adevarat util care sa permita construirea la clasa a unor experiente de invatare autentica pentru elevi. Intrucat noile programe scolare au intrat in vigoare incepand cu clasa a V-a in anul scolar 2017-2018, am considerat o prioritate focalizarea pe clasa a V-a si elaborarea prezentului ghid ca raspuns la provocarile identificate. El reprezinta o continuare fireasca a cercetarii realizate in anul 2016: Consilierea si orientarea in curriculumul scolar gimnazial. Studiu comparativ - in care am oferit informatii cu privire la necesitatea si importanta focalizarii la ora de consiliere pe dezvoltarea competentelor noncognitive si am identificat elemente de continuitate si inovatie din experienta romaneasca si a altor state. Prezentul ghid se doreste a fi un instrument practic de facilitare a intelegerii si aplicarii la clasa a programei scolare de Consiliere si dezvoltare personala clasa a V-a. El se adreseaza in mod direct profesorilor diriginti si consilierilor scolari care realizeaza ora de Consiliere si dezvoltare personala clasa a V-a. Realizat in anul 2017 si validat de catre practicieni in domeniul consilierii, ghidul ofera informatii teoretice, exemple de unitati de invatare, activitati de invatare si fise de lucru care pot fi utilizate de cadrele didactice la ora de consiliere, la clasa a V-a, complementar manualului utilizat in mod curent la clasa si altor tipuri de resurse auxiliare. Ne dorim ca acest ghid sa ofere atat repere, cat si inspiratie pentru toti profesorii care pornesc in calatoria dezvoltarii emotionale, sociale si pentru cariera alaturi de elevii de clasa a V-a, calatorie atat de necesara pentru descoperirea, dezvoltarea si punerea in valoare a potentialului copiilor nostri!
INTRODUCERE/ 7
STRUCTURA GHIDULUI / 8
1. COMPETENTA GENERALA 1/ 13
1.1. Aspecte teoretice/ 14
1.2. Unitatea de invatare 1 (selectie primele 2 ore)/ 20
1.3. Activitati de invatare/ 21
1.3.1. Eu despre mine/ 21
1.3.2. Cheia mea anti-stres / 26
2. COMPETENTA GENERALA 2/ 31
2.1. Aspecte teoretice / 32
2.2. Unitatea de invatare 1 (selectie ultimele 2 ore)/35
2.3. Activitati de invatare /36
2.3.1. Lumea emotiilor/36
2.3.2. Feedback pozitiv/ 41
3. COMPETENTA GENERALA 3 / 45
3.1. Aspecte teoretice/ 46
3.2. Unitatea de invatare 2 (selectie primele 2 ore)/53
3.3. Activitati de invatare /54
3.3.1. Atuuri personale in invatare/ 54
3.3.2. Profesor pentru o zi /60
4. COMPETENTA GENERALA 4 / 66
4.1. Aspecte teoretice/ 67
4.2. Unitatea de invatare 2 (selectie ultimele 2 ore) /72
4.3. Activitati de invatare /73
4.3.1. De ce mergem la scoala? /73
4.3.2. Lumea ocupatiilor / 78
ANEXA 1 – Programa scolara de Consiliere si dezvoltare personala clasa a V-a / 84
ANEXA 2 – Unitati de invatare 1 si 2, Consiliere si dezvoltare personala clasa a V-a / 85
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro