Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro: 0745 204 115
Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783
ISBN: 978-606-28-0166-3
DOI: 10.5682/9786062801663
Anul publicării: 2015
Pagini: 216
Editura: Editura Universitara
Autor: Elena Chirita
In urma cu mai multi ani, mai exact, opt, am avut onoarea sa sustin o prelegere la o conferinta organizata de Comitetul Doamnelor Diplomat din Caracas – Venezuela. Am fost invitat sa sustin o dizertatie pe o tema de maxim interes: Ceremonial si Protocol. Imi amintesc ca am inceput expozeul prin plasarea celor doi termeni – Ceremonial si Protocol – in conceptul Diplomatiei, Artei si Stiintei, reprezentarii si negocierii intre state, pentru ca Diplomatia, in viziunea mea, inglobeaza tot ce are legatura cu Ceremonialul, Protocolul, Ordinea de Precadere, Eticheta si, in general, cu tot ce vizeaza fiinta umana in materie de eleganta, comportament social elevat, respect, politete, bune maniere.
Desi concentrat pe expozeul meu in fata calificatei audiente, nu am putut sa ignor ca, printre doamnele participante, era una foarte speciala care se evidentia dintre celelalte, nu numai prin tinuta, dar si pentru ca arata un interes deosebit pentru tema conferintei, adresându-mi multe intrebari. Doamna la care ma refer este sotia fostului ambasador al României in Venezuela - Marinel Ioana, jurnalista Elena Chirita, autoarea acestei carti.
In cartea sa, „Puterea Imaginii in Relatiile Publice. Norme de protocol si comunicare eficienta” - un autentic manual de informatie si invatatura, Elena Chirita abordeaza, in cele sapte capitole, aspectele cele mai relevante, incepând cu imaginea publica si terminând cu resursele umane in Relatiile Publice, trecând mai intâi prin Eticheta si Bune Maniere, Protocol, Ceremonial, Evenimente Speciale si Comunicare, teme pe care autoarea le stapâneste foarte bine.
Elena Chirita incepe aceasta carte evidentiind importanta imaginii publice, element esential care presupune o pregatire completa pentru a atinge succesul. In acelasi timp, se poate observa atentia pe care autoarea o acorda regulilor de eticheta. As spune ca acest cuvânt (eticheta) a devenit magic pentru importanta ce i se acorda.
Scriitoarea americana Emily Post (Baltimore, 1872) considera ca relatiile publice demonstreaza modul in care oamenii interactioneaza, precum si abilitatile care pot exista sau nu pentru o conversatie. Revenind la cartea Elenei Chirita, este de mentionat ca aceasta acopera toate aspectele legate de eticheta, mai ales când se organizeaza un eveniment public sau privat. Autoarea prezinta pe larg toate aspectele care au legatura cu protocolul si ceremonialul si, in acest sens, descrie tipurile de protocol si face trimitere la ordinea de precadere. Aplicarea corecta a ordinului de precadere la diverse evenimente speciale, precum si a normelor de eticheta si protocol de catre gazde si invitati trebuie sa fie cunoscute de catre toate persoanele implicate in organizarea evenimentelor. Sugestiile si recomandarile pe care le face Elena Chirita sunt foarte utile si de aceea imi permit sa fac urmatorul comentariu.
In lunga mea cariera diplomatica, am putut constata, in anumite ocazii, comportamente nepotrivite situatiei din partea colegilor diplomati si a altor personalitati importante din tarile in care am fost acreditat: politicieni, oameni de afaceri, functionari publici, jurnalisti si altii care nu erau familiarizati cu regula „a fi cum trebuie”, regula care presupune cunostinte anterioare despre multiplele realitati sociale, asa cum ar fi: vestimentatia, salutul, folosirea corecta a tacâmurilor la masa, stilul si maniera de a mânca elegant si multe alte detalii care ar trebui cunoscute, inainte de a accepta participarea la un eveniment la care comportamentul social este indispensabil. Cititorul va observa ca m-am referit numai la aspectul social si nu la cel intelectual, motiv pentru care amintesc ceea ce am spus la inceput: Diplomatia este Arta si Stiinta. Un diplomat poate fi foarte bun, foarte inteligent si foarte invatat (Stiinta…), dar nu trebuie sa aiba carente in ceea ce priveste imaginea, Arta – maniera eleganta de a sti sa se comporte cu dezinvoltura in societate.
Freddy Alvarez Yanes, Ambasador
Prof. Univ. la Scoala de Studii Internationale - Universitatea Centrala din Venezuela, Institutul de Inalte Studii Diplomatice Pedro Gual,
Institutul de Studii Internationale si Diplomatice / Venezuela
PUTEREA IMAGINII IN RELATIILE PUBLICE. Norme de protocol si comunicare eficienta
DescarcaImi face o deosebita placere sa prefatez aceasta carte care abordeaza o tema importanta nu numai pentru lumea diplomatica, dar, deopotriva, si pentru multe alte institutii care fac din relatiile publice elementul determinant pentru imaginea institutionala, componenta care adesea conditioneaza rezultatele activitatilor si proiectelor lor.
Autoarea este o persoana apreciata nu numai pentru activitatea sa jurnalistica si pentru cartile scrise, ci si pentru competenta dovedita in domeniul ceremonialului diplomatic. Elena Chirita, in calitatea sa de sotie de ambasador, a dedicat o buna parte din viata organizarii multor actiuni de diplomatie publica, in scopul promovarii intereselor tarii sale in fata comunitatii internationale, reusind sa stabileasca si sa consolideze relatii cu persoane si institutii, potentiali prieteni si aliati ai poporului roman.
Un bun diplomat este, inainte de toate, o persoana eficace in relatiile cu ceilalti, in lumea internationala. A sti sa vinzi imaginea propriei tari si sa intaresti relatiile de prietenie si colaborare intre natiuni presupune o practica dobandita prin vointa, studiu si educatie. Una dintre principalele calitati ale unui bun diplomat este, desigur, capacitatea de a gestiona, sub o forma inteligenta, relatiile interpersonale. De fapt, aceasta calitate contribuie, intr-un mod semnificativ, la realizarea obiectivelor misiunii sale. Prin urmare, ceremonialul diplomatic implica mult mai mult decat semnifica simpla sa definitie; in fapt, nu este o simpla teorie, deoarece imaginea si relatiile publice sunt rezultatul practicii, exercitarea valorilor de capacitate pentru a initia si cultiva bunele relatii interpersonale si institutionale.
Dezvoltarea relatiilor interpersonale este cruciala pentru formarea unui diplomat. A sti sa asculti este fundamental in lumea diplomatiei, nu numai pentru ca a asculta este unul dintre principalele mijloace de a obtine informatii si a consolida relatii. Este, de asemenea, una dintre conditiile vitale necesare pentru a empatiza cu persoanele sau institutiile cu care relationam. A asculta nu este mai putin important decat a vorbi, si acest lucru ni-l aminteste Plutarh in reflectiile sale asupra artei de a asculta: „Majoritatea oamenilor cred ca pentru a avea un bun discurs trebuie sa studieze si sa exerseze mult, dar nu este asa. Daca natura ne-a dat doi ochi si o singura limba este pentru ca trebuie sa ascultam mai mult decat sa vorbim.”
Promovarea unei bune imagini si a relatiilor publice nu sunt doar rezultatul culturii si traditiilor umaniste, este nevoie sa stii sa inovezi si sa inventezi lucruri noi. In contrast cu intelepciunea lumii clasice, exista modelul diplomatului machiavelic, ambiguu - asa cum este prezentat in diverse opere literare -, care se arata intotdeauna dispus la orice compromis, numai sa-si atinga obiectivul propus. Acest model de diplomatie si ceremonial nu beneficiaza deloc de relatii bune intre ambasade si tari. Ceea ce pe termen scurt si pentru o mentalitate mioapa poate reprezenta un triumf al tehnicii machiavelice, pe termen lung se dovedeste a fi un esec. In zilele noastre, relatiile publice si internationale sunt afectate de profunde schimbari si noi procese. De aici si necesitatea de modernizare a tehnicilor de relatii publice si ceremonial diplomatic pentru a armoniza traditiile din trecut cu necesitatile si urgentele prezentului.
In incheiere, as dori sa profit de prezentarea acestei carti pentru a incuraja persoanele interesate de aceste teme sa promoveze cultura reuniunilor. Viata diplomatica si actorii sai din ambasade si din departamentele de protocol trebuie sa favorizeze conditiile pentru intalniri eficiente si edificatoare intre persoane si institutii. Aspectele de protocol si ceremonial, care sunt partile cele mai vizibile, trebuie sa fie orientate inspre dezvoltarea relatiilor pozitive, bazate pe cunoastere si respect reciproc, pe o actiune comuna pentru o mai buna dezvoltare a popoarelor si pentru favorizarea pacii si armoniei in lume. Aceasta cultura a reuniunii si promovarea valorilor pacii, justitiei si dezvoltarii reprezinta o parte esentiala a misiunii mele ca reprezentant al Sfantului Scaun in Romania.
Francisco-Javier Lozano
Nuntiu Apostolic in Romania, Decanul Corpului Diplomatic
Prolog/7
Introducere/9
Capitolul I. Imaginea publica/11
- Imaginea personala/14
- Imagine institutionala/16
- Imagine de marca. Branding/18
Capitolul II. Eticheta si bune maniere/19
- Reguli de eticheta si eleganta. Vestimentatia /23
- Salutul/35
- Prezentarea /39
- Conversatia si proxemica /42
- Pozitia corecta a corpului. Reguli de eleganta /44
- Eticheta de miscare/47
- Eticheta in corespondenta/48
- Eticheta la masa/56
- Cadourile. Arta de a darui cu inteligenta/73
Capitolul III. Protocol si ceremonial /77
- Importanta protocolului in relatiile publice/79
- Scurt istoric /80
- Tipuri de protocol si ceremonial/82
- Criterii protocolare - Ordinea de precadere/93
- Folosirea simbolurilor nationale/100
- Sistemul national de decoratii / 107
Capitolul IV. Uzante internationale/113
- Organizatii internationale si regionale / 115
- Protocol la NATO, ONU, UE, / 117
- Protocol la Vatican/119
- Ordinea de precadere in diferite tari/126
- Eticheta sociala: obiceiuri, superstitii/132
Capitolul V. Evenimente speciale/141
- Evenimentele speciale /143
- Tipuri de evenimente speciale/144
- Tipuri de sala/147
- Evenimente private, neprotocolare. La restaurant: gazda si invitat/157
Capitolul VI. Comunicarea in relatiile publice/159
- Secretele comunicarii eficiente. Cum vorbim in public / 161
- Relatiile publice. Opinia publicului/ 165
- Instrumentele comunicarii institutionale/166
- Comunicatul de presa /166
- Discursuri celebre/ 179
Capitolul VII. Resursele umane in relatiile publice. Calitati si atributii ocupationale /187
- Resursele umane/189
- Relatii publice /190
- Calitatile purtatorului de cuvânt / 191
- Recomandari pentru buna colaborare cu presa/194
- Consilierii /195
- Profilul personalului de protocol/ 199
- Publicitate si Marketing/204
Anexe. Pagini de invatatura/ 207
Bibliografie / 213
Alte carți publicate de aceeasi autoare:
POLITICA EXTERNA. DIPLOMAȚIE
· Relatii internationale si diplomatie. Intre teorie si practica, Editura Universitara, Bucuresti
· Diplomați in jurul lumii, Editura Universitara, Bucuresti
· Politica si Diplomație, Editura Nomina Lex, Bucuresti
COMUNICARE. RELAȚII PUBLICE
· Puterea imaginii in relațiile publice. Norme de protocol si comunicare eficienta, Editura Universitara, Bucuresti
· Cum vorbim in public. Exercitii de oratorie, Paciano Padron, Elena Chirița, Editura Universitara, Bucuresti
ISTORIE
Holocaust. Destine la rascruce, Editura Universitara, Bucuresti
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro