Volumul „Scoala prietenoasa. Strategii de incluziune si crestere a participarii scolare” reprezinta o contributie importanta in domeniul sociologiei si al stiintelor educatiei, propunand o reflectie ampla asupra conceptului de scoala prietenoasa copilului (SPC), in contextul reformelor educationale recente din Romania. Lucrarea este structurata in cinci capitole si se adreseaza unui public format din specialisti in educatie, cercetatori, factori de decizie, cadre didactice si studenti interesati de dinamica sistemului educational contemporan.
Cartea abordeaza, pe de o parte, modelul SPC, promovat de UNICEF, ca metafora pedagogica si reper normativ pentru o scoala care valorizeaza incluziunea, eficienta academica, relevanta curriculumului, siguranta emotionala, echitatea si implicarea activa a familiei si comunitatii. Modelul este analizat ca forma de scoala eficienta, in care dimensiunea culturala devine esentiala pentru intelegerea succesului scolar. Autoarea propune o extindere a conceptului de eficienta scolara prin includerea factorilor psihologici alaturi de cei de ordin cognitiv, sustinand o abordare complexa si integratoare. Pe de alta parte, lucrarea prezinta o viziune critica asupra reformelor educationale postdecembriste din tara noastra, amintind limitele si disfunctionalitatile acestora: frecventa excesiva a schimbarilor, lipsa coerentei strategice si excluderea cadrelor didactice din procesele decizionale. Reformele au fost percepute adesea ca impuse si formaliste, centrate exclusiv pe dimensiuni materiale, ignorand complet cultura organizationala – o componenta esentiala a oricarui proces de transformare educationala durabila.
Scoala prietenoasa: strategii de incluziune si crestere a participarii scolare reflecta convingerea autoarei ca educatia devine cu adevarat valoroasa atunci cand scoala este un spatiu sigur, prietenos si deschis tuturor. Este o pledoarie pentru o scoala in care profesorii comunica si colaboreaza, in care elevii vin cu bucurie si curiozitate, iar parintii redescopera relatia cu copiii lor intr-un mediu in care se simt valorizati si intelesi. Este o scoala in care diferentele devin resurse, iar incluziunea, respectul si dialogul sunt pilonii educatiei autentice.
Informatii conformitate produs
Este doctor in sociologie (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, 2019–2023) si profesor consilier scolar la Colegiul National „Emil Racovita” din Iasi. Cu o experienta de peste doua decenii si jumatate in domeniul educatiei, activeaza ca inspector scolar, profesor metodist, mentor si formator in cadrul unor proiecte educationale cu dimensiune nationala si europeana. Activitatea sa profesionala imbina expertiza teoretica si practica educationala. Domeniile de interes includ consilierea si orientarea scolara si profesionala, managementul resurselor umane in educatie, evaluarea impactului programelor si formarea continua a cadrelor didactice. In calitate de sociolog si inspector scolar, si-a dedicat cariera sprijinirii elevilor, profesorilor si comunitatilor prin implementarea de programe de incluziune, dezvoltarea de interventii inovatoare si realizarea de cercetari privind dinamica resurselor umane in invatamantul preuniversitar. A publicat articole stiintifice ca autor sau coautor, contribuind la aprofundarea unor problematici educationale actuale. Printre lucrarile sale se numara: Resurse sociale ale scolilor din zonele defavorizate (2020), Strategii manageriale pentru asigurarea accesului la educatie in context pandemic (2022), Manifestari ale cyberbullyingului in randul tinerilor. Directii de investigare (2023) si Wellbeing of Students from Socio-Economically Disadvantaged Schools (2024).