Propuneri manuscrise: [email protected]:  0745 204 115     

Urmărire comenzi Persoane fizice / Vânzări: 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitară Logică şi gândire critică. Ghid complet de rezolvare a grilelor de logică formală şi gândire critică. Admitere la Facultatea de Drept, ediția a II-a revizuită și adăugită

Editura Universitară
-35% nou
50,00 Lei 32,50 Lei

Editura: Editura Universitară

Autor: Alin Alexe, Florinela Mihăilescu Pîrvan, Ania Mihăilescu Pîrvan, Tudor Alexe

Ediția: a II-a, revizuită și adăugită

Pagini: 204

Anul publicării: 2025

ISBN: 978-606-28-1955-2

DOI: 10.5682/9786062819552

În stoc
Cod Produs: 9786062819552 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 357
Adaugă la Wishlist Cere informații
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvânt înainte
  • Review-uri (0)
Motto:
Cine știe cel mai bine adevărul,
Știe și cel mai bine să mintă.
Platon – „Hippias minor”

Scrierea acestei cărți a fost o experiență didactică remarcabilă din mai multe puncte de vedere. Mai întâi, a reunit în același efort oameni care nu credeau posibil acest lucru. Apoi, a testat limite ale înțelegerii și capacității de autodepășire, construind noul din vechi și aducând la suprafață resurse psihice și intelectuale despre care nimeni nu bănuia că existau în adâncuri. Nu în ultimul rând a reușit să ilustreze un ideal pedagogic exprimat de Noica: școala în care să nu se predea nimic, decât stări de spirit, școala în care profesorul învață și el, continuu, chiar de la elevi, în care, din această perspectivă, „nu se știe cine dă și cine primește.” (Leon Bloy).
Așa a luat naștere această carte, răspunzând nevoii de învățare a elevilor noștri, surprinși de noutatea și dificultatea subiectelor de logică și gândire critică introduse, începând cu anul 2022, în examenul de admitere, printr-o hotărâre a conducerii  Facultății de Drept, Universitatea București, din 24 noiembrie 2021, însoțită de patru modele de subiecte. Am rezolvat integral exercițiile de gândire critică și logica formală, din aceste modele de subiecte.
Și mai sesizasem ceva: nu doar elevii aveau dificultăți în rezolvare, ci și profesorii.
Tuturor, le punem la dispoziție, un ghid de învățare capabil să urmărească versatilitatea gândirii examinatorilor care alcătuiesc subiectele și să deconstruiască, să decodifice, să surmonteze dificultățile travestite în limbajul natural (e.g. „fiecare poate alege mai multe activități/obiecte, dar poate și să nu aleagă nici una dintre ele” este diferită ca sens și conținut logic, deci și ca formalizare de  „fiecare poate alege mai multe activități/obiecte, dar poate și să nu aleagă vreuna dintre ele”) sau în structura logică a unuia sau altuia dintre subiecte, în aparența lor înșelătoare, atât de asemănătoare între ele, în esența lor constitutivă, atât de diferite unele față de altele.
Cu alte cuvinte la versatilitate am răspuns cu versatilitate și diversitate, aducând în scenă mai multe posibilități de rezolvare, prin mai multe metode propuse ca modalitate de rezolvare: la capitolul I am propus două metode și am fi avut chiar trei, dar a treia neavând universalitatea necesară, am renunțat să o facem cunoscută; la capitolul II, tot două metode pentru rezolvarea raționamentului cu propoziții compuse; la capitolul III, avem la dispoziție, expuse, trei metode, fiecare având „virtuțile” ei, cum ar fi exactitatea pentru metoda formalizării, rapiditatea pentru metoda deducției naturale sau caracterul speculativ, ineditul și rapiditatea pentru metoda intuitiv-speculativă; și în sfârșit, în capitolul IV, care cuprinde atât raționamente cu propoziții compuse, cât și silogisme, și care apare numai în modelele făcute publice de către Facultatea de Drept în noiembrie 2021, am expus aceleași două metode din capitolul II pentru raționamentul cu propoziții compuse și trei metode pentru testarea validității silogismului, mai rapide și cu posibilitate de a greși mai redusă decât clasica și prăfuita, vetustă de acum, metodă a diagramelor Venn.
 Ar fi de amintit aici că, în timpul scrierii acestei cărți, doi din autori, seniorii, au creat o a patra metodă de rezolvare a tipului de problem, tratată în acest capitol, metodă care are cumva, cumulativ toate „virtuțile” celorlalte metode, amintite mai sus.
Am expus aici cea de-a patra metodă de rezolvare a acestui tip de probleme redenumind-o „metoda partițiilor tabelelor de adevăr”. A nu se confunda cu „metoda tabelelor de adevăr parțiale” care se învață la orele de logică. Am denumit-o metoda partițiilor tabelelor de adevăr deoarece ea provine din ceea ce în prima ediție intitulasem „calcul combinatoric iterativ” despre care spuneam, că am renunțat să o publicăm, din cauza dificultăților de operare pe care un elev ar putea să le întâmpine atunci când încearcă să o aplice.
Paralel cu cartea, și cumva plecând dinspre problematica ei, am înființat în colegiul nostru, colegiu cu o vechime de 135 de ani, „Clubul de logică aplicată, lingvistică și gândire critică/creativă”, autorii cărții fiind și membri fondatori ai acestui club, unde juniorii, 20 la număr, sunt prinși acum într-un demers creativ în jurul unor probleme de gândire critică și în alt demers intelectiv, de tălmăcire „pre limba noastră” a unei cărți utile și extrem de atractivă și sintetică, de introducere în logică. Așa înțelegem noi să promovăm elevii ca autori și traducători, atrăgându-i pe tărâmul, plin de surprize inovatoare, al gândirii, al cunoașterii, al ideilor.
În încheiere, am dori să mulțumim domnului Vasile Muscalu, directorul Editurii Universitare pentru deschiderea pe care a avut-o față de proiectul nostru și care s-a ocupat cu multă acribie și profesionalism de publicarea acestei cărți.
Autorii
 
 
Informatii conformitate produs
  • Logică şi gândire critică. Ghid complet de rezolvare a grilelor de logică formală şi gândire critică. Admitere la Facultatea de Drept, ediția a II-a revizuită și adăugită

    Descarcă

Cuvânt înainte la ediția a II-a/7
Introducere/11


Capitolul I
Tipul I de subiecte: „Care dintre următoarele propoziții este adevărată în aceleași circumstanțe cu aceasta?” /13
Propoziții  compuse/
  1. Definiție / Structură / Operatori propoziționali /15
  2. Proprietățile principalilor operatori propoziționali /17
III. Proprietăți operatori logici/18
IV. Argumente cu propoziții compuse/20

Modele de grile date la concursurile de admitere la Facultatea de Drept/24
Exersăm! Grile propuse spre rezolvare /33

Capitolul II
Tipul II de subiecte: „Ce decurge din aceasta?”/37

Model de subiect/39
Subiect – Grila 1-simulare /45
Probleme propuse/49

Capitolul III
Tipul III de subiecte: „Fie textul” – alegeri condiționate relaţional/53


Capitolul IV
Tipul IV de subiecte: „Fie raționamentul următor” – raționamente corecte/ incorecte/177 

Model de subiecte /179
Probleme (logico-ludice) propuse /192

Capitolul V
Tipul V de subiecte:  „Fie următoarea situație ipotetică/ Să presupunem că”/195

Provocare /204

Există o poveste  frumoasă despre Bertrand Russell care a afirmat, în timpul unui curs de logică formală de la Cambridge, că pornind de la o afirmație falsă se poate deduce orice. Auzind aceasta un student l-a provocat întrebându-l: „Dacă 2+2=5, atunci se poate deduce că dumneavoastră sunteți Papa?” Acceptând provocarea Russell ar fi scris pe tablă următorul raționament: „Dacă 2+2=5, atunci 4=5. Dacă scădem 3 din ambele părți ale ecuației (4-3=5-3), rezultă că 1=2. Prin simetrie, 1=2 implică faptul că 2=1. Eu și Papa suntem 2 și, având în vedere că 2=1, eu și Papa suntem 1. Ergo, eu sunt Papa.”
Uneori, fără să știm, fără să vrem, îi învățăm pe elevi chiar asta. Nu că noi suntem Papa, ci că 2+2=5, sau mai exact că 1=2. Ne vom întoarce asupra acestei idei spre final, aici am dorit să facem doar captatio benevolentiae.
Revenind, ediția de față a cărții comparativ cu prima ediție, înregistrează următoarele modificări:
- am corectat micile inadvertențe involuntare de redactare sau tehnoredactare dar care nu influențează înțelegerea teoriei expuse sau a rezolvărilor propuse în carte.
- am adăugat conținutului cărții subiectele aferente anului 2024, atât din simulare, cât și din cele două sesiuni de examene, separându-le atunci când ni s-au părut a fi diferite de tipurile de subiecte abordate până acum. Așa a apărut un capitol nou, capitolul V, cel care cuprinde trei probleme noi din anul 2024, probleme cu „situații ipotetice”.
- în prima ediție aminteam de o a patra metodă de rezolvare pentru problemele cuprinse la capitolul trei, probleme pe care le-am numit „de alegere condiționată relațional”. Am expus aici cea de-a patra metodă de rezolvare a acestui tip de probleme redenumind-o „metoda partițiilor tabelelor de adevăr”. A nu se confunda cu „metoda tabelelor de adevăr parțiale” care se învață la orele de logică. Am denumit-o metoda partițiilor tabelelor de adevăr deoarece ea provine din ceea ce în prima ediție intitulasem „calcul combinatoric iterativ” despre care spuneam, că am renunțat să o publicăm, din cauza dificultăților de operare pe care un elev ar putea să le întâmpine atunci când încearcă să o aplice.
Calculul combinatoric iterativ este un tabel de adevăr complet care operează doar cu trei variabile, adică în doar 8 linii de combinări posibile ale valorilor de adevăr, la alcătuirea căruia îți trebuie puțină dexteritate și mai multă intuiție. A fost creat de către unul dintre autorii seniori.
Metoda partițiilor tabelelor de adevăr este o contragere, o trans-substanțiere a calculului combinatoric iterativ, care extrage părți din tabelul cu 8 linii de adevăr cel mai adesea dificil de alcătuit de către elevi, reducând la tabele mai mici de adevăr (partiții) de 4 linii sau și mai spectaculos de numai o linie. Am exemplificat, în rezolvări, de câteva ori cele două alternative, expunând simultan, atât cu partiții de 4 linii cât și cu partiții de o singură linie.
Această transfigurare a metodei originale a fost ideea celuilalt senior dintre autori demonstrând astfel, încă o dată, pe lângă avantajele lucrului în echipă și aportul vădit al gândirii creative în beneficiul gândirii critice dând adevăr spuselor lui Harry S. Truman: „Este uimitor câte poți realiza dacă nu îți pasă cui îi revin meritele”.
Această a patra metodă a devenit, datorită versatilității ei, și cea mai uzitată, astfel  ori de câte ori trebuie să rezolvăm o astfel de problemă apelăm la metoda partițiilor tabelelor de adevăr aproape instinctiv. Sfătuim și cititorii acestei cărţi să o folosească după ce o vor înțelege.
- problemele logico-ludice propuse în capitolul IV au fost completate cu două argumente noi intitulate probleme tragico-comice, a căror menire este să-l confrunte pe lector cu slăbiciunile gândirii sale, atunci când adoptă realități de tip idola tribus, fără examen critic, care îl fac să treacă ”prin viață încătușat în prejudecăți derivate din simțul comun, din convingeri obișnuite ale epocii sale și din convingerile pe care și le-a însușit fără cooperarea sau consimțământul rațiunii sale".
Toate eforturile noastre, concretizate în ediția a doua a cărții de față, au fost făcute în scopul diversificării modurilor de abordare a problemelor de gândire critică și logică formală încurajând, prin demersul nostru creativ, lectorul întru perfecționarea propriei gândiri critice astfel încât  să contrazică prin performanța intelectului,  ideea făcută celebră de C.G. Jung: ”a gândi este atât de greu încât cei mai mulți  judecă”.
Și cum pentru noi „promisiunea e chitanță” revenind la 1=2, speranța noastră este că, dezvoltând gândirea critică la elevii de astăzi, vom avea mâine judecători care atunci când vor asculta și vor judeca, mai întâi vor gândi sau că tot mâine vom avea profesori care nu vor mai preda logică sau economie în școli fără să se aplece critic asupra informației din manuale și poate tocmai de aceea, fără să știe, fără cea mai mică intenție, deci involuntar, să nu mai strecoare în subsidiar, neadevăruri matematice ca 1=2 sau
00=1.
Acesta este chiar următorul proiect născut din practicarea gândirii critice aplicată la orice, dar mai ales la a discerne falsul de adevăr și opinia neîntemeiată de cunoaștere, proiect subintitulat „Greșeli tipice în învățarea economiei în liceu”. Și cum la noi „promisiunea e chitanță” ...
În încheiere reamintim că toate activitățile noastre se desfășoară în cadrul „Clubului de logică aplicată, lingvistică și gândire critică/creativă” - Mind Club „Phrasea” unde în vara anului 2024 am reușit să organizăm pentru membrii clubului, elevi ai Colegiului Național „Unirea” din Turnu Măgurele, Școala de vară „Phrasea” cu workshop-uri de debate și gândire critică, plus prelegeri de filosofie și mentorat, școală de vară ce a constituit și subiectul unei emisiuni „Exclusiv în România” intitulată heideggerian „Turnu Măgurele, ființă și timp”. Mulțumim pe această cale domnului Cristian Tabără și echipei domniei sale din TVR pentru că a dat curs invitației noastre de a filma, făcând din filmare artă, activitățile din școala de vară.
Alin Alexe
 
 

Dacă dorești să iți exprimi părerea despre acest produs poți adăuga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienți Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie să mai adaugi cel puțin un produs pentru a compara produse.

A fost adăugat în wishlist!

A fost șters din wishlist!