Motto:
Cine știe cel mai bine adevărul,
Știe și cel mai bine să mintă.
Platon – „Hippias minor”
Scrierea acestei cărți a fost o experiență didactică remarcabilă din mai multe puncte de vedere. Mai întâi, a reunit în același efort oameni care nu credeau posibil acest lucru. Apoi, a testat limite ale înțelegerii și capacității de autodepășire, construind noul din vechi și aducând la suprafață resurse psihice și intelectuale despre care nimeni nu bănuia că existau în adâncuri. Nu în ultimul rând a reușit să ilustreze un ideal pedagogic exprimat de Noica: școala în care să nu se predea nimic, decât stări de spirit, școala în care profesorul învață și el, continuu, chiar de la elevi, în care, din această perspectivă, „nu se știe cine dă și cine primește.” (Leon Bloy).
Așa a luat naștere această carte, răspunzând nevoii de învățare a elevilor noștri, surprinși de noutatea și dificultatea subiectelor de logică și gândire critică introduse, începând cu anul 2022, în examenul de admitere, printr-o hotărâre a conducerii Facultății de Drept, Universitatea București, din 24 noiembrie 2021, însoțită de patru modele de subiecte. Am rezolvat integral exercițiile de gândire critică și logica formală, din aceste modele de subiecte.
Și mai sesizasem ceva: nu doar elevii aveau dificultăți în rezolvare, ci și profesorii.
Tuturor, le punem la dispoziție, un ghid de învățare capabil să urmărească versatilitatea gândirii examinatorilor care alcătuiesc subiectele și să deconstruiască, să decodifice, să surmonteze dificultățile travestite în limbajul natural (e.g. „fiecare poate alege mai multe activități/obiecte, dar poate și să nu aleagă nici una dintre ele” este diferită ca sens și conținut logic, deci și ca formalizare de „fiecare poate alege mai multe activități/obiecte, dar poate și să nu aleagă vreuna dintre ele”) sau în structura logică a unuia sau altuia dintre subiecte, în aparența lor înșelătoare, atât de asemănătoare între ele, în esența lor constitutivă, atât de diferite unele față de altele.
Cu alte cuvinte la versatilitate am răspuns cu versatilitate și diversitate, aducând în scenă mai multe posibilități de rezolvare, prin mai multe metode propuse ca modalitate de rezolvare: la capitolul I am propus două metode și am fi avut chiar trei, dar a treia neavând universalitatea necesară, am renunțat să o facem cunoscută; la capitolul II, tot două metode pentru rezolvarea raționamentului cu propoziții compuse; la capitolul III, avem la dispoziție, expuse, trei metode, fiecare având „virtuțile” ei, cum ar fi exactitatea pentru metoda formalizării, rapiditatea pentru metoda deducției naturale sau caracterul speculativ, ineditul și rapiditatea pentru metoda intuitiv-speculativă; și în sfârșit, în capitolul IV, care cuprinde atât raționamente cu propoziții compuse, cât și silogisme, și care apare numai în modelele făcute publice de către Facultatea de Drept în noiembrie 2021, am expus aceleași două metode din capitolul II pentru raționamentul cu propoziții compuse și trei metode pentru testarea validității silogismului, mai rapide și cu posibilitate de a greși mai redusă decât clasica și prăfuita, vetustă de acum, metodă a diagramelor Venn.
Ar fi de amintit aici că, în timpul scrierii acestei cărți, doi din autori, seniorii, au creat o a patra metodă de rezolvare a tipului de problem, tratată în acest capitol, metodă care are cumva, cumulativ toate „virtuțile” celorlalte metode, amintite mai sus.
Am expus aici cea de-a patra metodă de rezolvare a acestui tip de probleme redenumind-o „metoda partițiilor tabelelor de adevăr”. A nu se confunda cu „metoda tabelelor de adevăr parțiale” care se învață la orele de logică. Am denumit-o metoda partițiilor tabelelor de adevăr deoarece ea provine din ceea ce în prima ediție intitulasem „calcul combinatoric iterativ” despre care spuneam, că am renunțat să o publicăm, din cauza dificultăților de operare pe care un elev ar putea să le întâmpine atunci când încearcă să o aplice.
Paralel cu cartea, și cumva plecând dinspre problematica ei, am înființat în colegiul nostru, colegiu cu o vechime de 135 de ani, „Clubul de logică aplicată, lingvistică și gândire critică/creativă”, autorii cărții fiind și membri fondatori ai acestui club, unde juniorii, 20 la număr, sunt prinși acum într-un demers creativ în jurul unor probleme de gândire critică și în alt demers intelectiv, de tălmăcire „pre limba noastră” a unei cărți utile și extrem de atractivă și sintetică, de introducere în logică. Așa înțelegem noi să promovăm elevii ca autori și traducători, atrăgându-i pe tărâmul, plin de surprize inovatoare, al gândirii, al cunoașterii, al ideilor.
În încheiere, am dori să mulțumim domnului Vasile Muscalu, directorul Editurii Universitare pentru deschiderea pe care a avut-o față de proiectul nostru și care s-a ocupat cu multă acribie și profesionalism de publicarea acestei cărți.
Autorii