Seniorii, ca un segment al populației generale a adulților, reprezintă o categorie specială de educabili, a căror relevanță este din ce în ce mai mare. Pe fondul general al îmbătrânirii populației, în particular a celei europene, seniorii devin un grup de persoane extrem de important, iar societatea nu mai poate rămâne inertă la toate aceste transformări demografice, economice și culturale. Se impune, așadar, delimitarea unui nou domeniu de studiu - educația pentru seniori (având obiective, teorii, metodologii didactice specifice în raport cu educația tradițională și educația adulților).
Educația seniorilor împlinește, în acest sens, scopul mai larg al educației de-a lungul întregii vieți, care reflectă idealul politic umanist al societății și tradiției culturale europene. Schema tradițională a formării nu mai este actuală în societatea postmodernă, nu mai are o dimensiune lineară, în continuumul educație - muncă - pensionare. Perioada de educație inițială este extinsă din ce în ce mai mult, în timp ce perioada angajării nu mai este deloc stabilă, implicând munca temporară, căutarea unui loc de muncă, șomaj. Speranța de viață se extinde progresiv, la fel ca vârsta pensionării. Așadar, este nevoie de o nouă înțelegere a timpului uman și a posibilităților educaționale, atât dintr-o perspectivă gerontologică, politică dar mai ales pedagogică, în raport cu seniorii.
Conf.univ.dr. Alexandru Strungă
Informatii conformitate produs
1. Introducere în problematica educației seniorilor/7
1.1. Caracteristici ale educației seniorilor versus educația adulților/7
1.2. Educația seniorilor: teorie, paradigmă sau structură interdisciplinară?/12
1.3. Educația seniorilor din perspectiva tipurilor de educație/23
1.4. Educația seniorilor din perspectivă pedagogică/29
1.4.1. Hermeneutica educației și specificul educației seniorilor/29
1.4.2. Tipuri și caracteristici ale educației seniorilor/42
1.4.3. Principiile educației seniorilor/49
1.4.4. Strategii și metode în educația seniorilor/61
1.4.5. Structuri și conținuturi curriculare în educația seniorilor/69
2. Rolul universităților în educația adulților și educația seniorilor/83
2.1. Educația adulților și educația seniorilor înainte de 1989/83
2.2. Educația adulților și educația seniorilor după 1989/88
2.3. Educația seniorilor și educația adulților în câmpul socioeducațional/97
3. Abordări și modele teoretice ale senectuții/102
3.1. Abordări ale senectuții: perspective generale/102
3.1.1. Abordări biologice, medicale și psihofiziologice/114
3.1.2. Abordări psihopatologice/125
3.1.3. Abordări social culturale/128
3.2. Modele teoretice ale senectuții/133
3.2.1. Teorii ereditariste și ambientaliste/135
3.2.2. Teorii biologice, genetice și epigenetice/137
3.2.3. Teorii psihosociale/154
3.2.4. Relevanța teoriilor despre senectute în educaţia seniorilor/159
4. Fundamentele teoretice ale educației seniorilor/162
4.1. Premise ale unui cadru teoretic integrat în educaţia seniorilor/162
4.2. Perspective teoretice postmoderne în educaţia seniorilor/167
4.3. Fundamente teoretice ale educației seniorilor/182
4.3.1. Bazele sociale și demografice ale educației seniorilor/182
4.3.2. Bazele psihologice ale educației seniorilor /186
4.3.3. Bazele economice și tehnologice ale educației seniorilor/191
4.3.4. Bazele politice ale educației seniorilor/195
4.3.5. Bazele pedagogice ale educației seniorilor/197
5. Perspective curriculare asupra educației seniorilor/202
5.1. Educația sanitară. Educația pentru longevitate/202
5.2. Educația religioasă și pentru spiritualitate în context tanatologic/229
5.3. Educaţia artistică și arta postmodernă/242
5.4. Cercetarea preferințelor curriculare ale seniorilor în contextul teoriei și practicii curriculumului/256
5.5. Cercetări esențiale în domeniul preferințelor curriculare ale seniorilor/265
Bibliografie/272