Invatarea actuala cauta sa se racordeze la necesitatile curente ale societatii si sa creeze conditii favorabile pentru dezvoltarea fiecarei personalitati, promoveaza diversitate si creativitate, amestec de stiluri si tolerarea ambiguitatii, acceptarea inovatiei si a schimbarii, provocarea gandirii critice si cautarea de noi oportunitati, crearea realitatii prin schimb de experienta. Metodologiile moderne deschid posibilitati pentru persoane cu diferite tipurile de inteligenta, apeleaza la surse alternative de informare, permitand individualizarea procesului de invatare. Acest proces propune determinarea de catre fiecare persoana a obiectivelor, scopurilor, idealurilor sale pentru realizarea dezvoltarii personale, deosebite de ale altor persoane. Aceste trasee se pot realiza cu conditia autocunoasterii si autoeducatiei, prin multa munca individuala pe baza surselor suplimentare prestabilite de fiecare elev. De asemenea, acest proces se bazeaza pe cunoasterea caracteristicilor psihologice ale noii generatii, pe asteptarile, nevoile, valorile si aspiratiile lor.
Ghidul ofera o perspectiva de cunoastere a tinerei generatii, a provocarilor sociale cu care ei se confrunta. In el este analizat impactului revolutiei noilor tehnologii informationale si a globalizarii societatii asupra noilor generatii si asupra traseului de comunicare si de informare, asupra interactiunii educative.
Abordarile comportamentale si social‑cognitive ale invatarii descriu caracteristicile invatarii in cadrul abordarilor comportamentale si cognitive. Prin identificarea si explicarea diferentelor dintre conditionarea clasica si conditionarea operanta, cititorii vor intelege procesele si rezultatele implicate in modul in care comportamentele sunt formate si mentinute. De asemenea, sunt prezentate diverse strategii comportamentale pentru cresterea comportamentelor dezirabile si diminuarea comportamentelor indezirabile, oferind profesionistilor din domeniul educational un set de instrumente utile pentru gestionarea comportamentelor elevilor.
Prin intelegerea diferentelor dintre invatarea directa si invatarea prin observatie si modul in care modelele pot influenta comportamentele si atitudinile, cititorii vor fi dirijati cu elemente esentiale pentru a crea un mediu de invatare stimulativ si inspirational in cadrul clasei. Tot aici se descrie conceptul de invatare autoreglata si importanta acestuia in dezvoltarea competentelor de autoinstruire si autodirectionare a invatarii. Intelegerea modalitatilor de crestere a autoeficacitatii si strategiilor specifice de autoinstruire va permite cititorilor sa sprijine elevii in dezvoltarea abilitatilor de invatare independente si eficiente. Teoriile si conceptele prezentate in vor ajuta pe profesionisti sa creeze un mediu de invatare optim, sa stimuleze motivatia si angajamentul elevilor, dar si sa le permita dezvoltarea abilitatilor de invatare si gestionare a comportamentelor, atat in cadrul clasei, cat si dincolo de aceasta.
Se stie ca daca "gandim bine", atunci invatarea poate avea loc. Dar cum se intampla acest lucru? Care este legatura dintre gandire, invatare si amintirea? Aceasta carte discuta elementele de baza ale acestor concepte. Stiinta invatarii este un domeniu extins care se bazeaza pe cercetari in discipline precum psihologie, educatie, neurostiinta si chiar sociologie si stiinta informaticii. Ghidul ofera sapte recomandari practice, bazate pe dovezi, pentru sprijinirea cadrelor didactice in vederea dezvoltarii cunostintelor metacognitive si a abilitatilor cognitive la elevii lor. Ghidul este relevant pentru practicieni din primii ani de viata, profesorilor si liderilor sau pentru aceia care se ocupa cu invatarea pe tot parcursul vietii.
Speranta ca aceasta colectie de recomandari practice aduce claritate si indrumare intr‑un domeniu al predarii si invatarii care detine atat de multa promisiune, dar care poate fi dificil de implementat, este unul dintre motivele aparitiei acestei carti, oferind o serie de materiale de sprijin pentru resursele, instrumentele si cursurile de formare pentru un ajutor in implementare.