Elaborarea unei lucrari cu tematica de management aplicat in sanatate este, fara indoiala, un demers complicat si curajos. Aceasta, in primul rand pentru ca managementul este o stiinta complexa, acumularile in acest domeniu fiind impresionante si, in al doilea rand, pentru ca activitatea din serciciile de sanatate implica nenumarate mecanisme manageriale (decizionale, de coordonare, de concentrare maximala pe unitati de timp limitate, gestiune a resurselor, mobilizare, etc.), mecanisme care nu pot fi usor de teoretizat. Cu atat mai mult se releva complexitatea structural functionala din serviciile de neurochirurgie. Pentru a rezolva prima provocare, autorii au decis sa selecteze din literatura de specialitate organizational manageriala acele continuturi informationale de prima importanta si relevanta pentru activitatea din sanatate si, in special din neurochirurgie, continuturi care constituie baza de cunostinte utila pentru dezvoltarea managerilor din aceste servicii. Cu privire la complexitatea mecanismelor activitatii manageriale din sanatate, am apelat la cunostintele noastre de management sanitar, si, mai ales la experienta noastra de conducere si activitate pentru a ilustra, pe de o parte, maniera in care modelele stiintei managementului pot fi aplicate in realitatea medicala si, pe de alta parte, maniera in care anumite realitati ale activitatii din sanatate pot fi cuprinse in grila de analiza stiintifica a teoriilor si metodologiilor organizational manageriale, putand fi urmate de interventiile pentru dezvoltare.
Am gasit in literatura de specialitate organizational manageriala o serie de teorii, cercetari, experimente care au constituit un veritabil izvor de intelegere a functionalitatii vietii organizationale a spitalului, am descoperit numeroase studii efectuale in mediile sanitare, designul lor putand a fi reluat in studii pe esantioane autohtone. De asemenea, am constatat ca in marea lor majoritate, lucrarile care anunta din titlu tratarea problemelor de management in sanatate sau management sanitar, se rezuma, insa, la reluarea oarecum mecanica a unor teorii sau modele, fara a opera adaptari la realitatea vietii, activitatii si personalului din organizatiile sanatatii. Cu atat mai mult se resimte lipsa cercetarii in domeniul managementului din sanatate.
Actual, se vorbeste intens de schimbarea legislatiei din sanatate sau a legislatiei cu privire la activitatea spitalelor, de posibile solutii economice, de reforma manageriala, de integrarea europeana, etc. Realitatea a dovedit ca aceste reforme au lasat responsabilii din unitatile medico sanitare cu aceleasi probleme. Schimbarea are permanent loc, insa rezultatele nu sunt proiectate si, implicit nu se pot consemna. Literatura medicala abunda de expuneri cu privire la inconsistentele sistemului national de sanatate, se emit uneori si solutii, am putea spune ca a aparut o noua stiinta, a crizelor din sanatate.
Fara indoiala ca activitatea din toate serviciile medicale este influentata de factorii de context socio economici, insa factorii manageriali interni nu pot fi neglijati. Personalul angajat in sanatate are de a face deseori cu actiuni de importanta si urgenta maxima, in conditii de munca marcate de insuficientele sistemului de sanatate. Tranzitia sociala si economica se pare ca nu se va sfarsi prea curand, reformele vor continua in acelasi stil, asa incat managerilor din sanatate nu le ramane decat sa continue sa caute solutii interne si sa incerce sa depaseasca prin mecanisme interne o parte din problemele existente. Despre incapacitatea de a se oferi sanatatii resurse pe masura necesitatilor aprope ca este inutil sa mai amintim, insa cresterea calitatii serviciilor, imbunatatirea relatiilor dintre practicieni si beneficiari, optimizarea comunicarii, climatului la locul de munca, reducerea stresului ocupational, cresterea satisfactiei si securitatii in munca, a calitatii vietii in organizatie sunt aspecte care pot fi tratate direct de catre decidentii din unitati, rezultatele finale convergant direct catre ameliorarea conditiilor de lucru si a calitatii serviciilor. Probleme au toate sistemele de sanatate din lume. Asadar, inca o data se releva importanta elaborarii unor proiecte si programe de management in sistemele si structurile sanatatii. Indiferent daca exista sau nu probleme, preocuparile pentru dezvoltarea organizational manageriala trebuie sa fie permanent prezente.
Nici un proiect de schimbare in sanatate nu se poate realiza fara revederea si analiza piedicilor generale si specifice cu care se confrunta viata medicala autohtona corelat cu diagnoza organizationala din fiecare unitate medico sanitara. Fara un diagnostic complet nu putem proiecta interventii care sa duca la rezultate reale. Interventia fundamentata pe date de cercetare este legea care trebuie sa primeze. Pregatirea oamenilor este capitala pentru a trece peste situatiile dificile din structuri. Nu putem, insa, reduce aceasta pregatire doar la cunostintele si abilitatile de specialitate, este nevoie de mai mult, de abilitati care sa permita angajatilor sa isi coordoneze eforturile, sa comunice maximal eficient, sa faca fata emotional la orice situatie, sa nu fie luati prin surprindere niciodata, sa fie mobilizati pentru actiune. In ceea ce ne priveste, noi ne punem intrebarea: Cum putem avea astfel de super oameni, care sa munceasca intens si sa fie si satisfacuti din punct de vedere profesional? Raspunsul este anuntat chiar din titlul lucrarii: prin dezvoltarea mana-gementului in organizatiile sanatatii, in serviciile de neurochirurgie!
Lucrarea de fata constituie rodul activitatii noastre de multa vreme, fiind precedata de o serie de articole, studii si cercetari publicate in periodice nationale sau prezentate la conferinte si simpozioane din tara si, cu siguranta, va fi urmata de noi aparitii. Sunt imbinate intr o maniera fluenta si sistematizata datele literaturii de specialitate organizational manageriale cu datele literaturii de management sanitar si cu datele literaturii de actualitate sanitara. Cartea are mai multe obiective. In primul rand suntem interesati de a pune la dispozitia tuturor persoanelor cu responsabilitati manageriale din sanatate un ghid practic pe care sa l utilizeze pentru a putea conduce mai bine activitatile din sectii, pentru a si dezvolta abilitatile manageriale. In al doilea rand, intentionam sa oferim un model celorlalti manageri medicali, astfel incat acestia sa poata utiliza informatiile cuprinse in capitolele lucrarii pentru optimizarea managementului in propriilor unitati. Incercam, astfel, sa ducem mai departe cunoasterea stiintifica in materie de management organizational aplicat in mediile sanitare. Scopul principal pe care noi in vizam din perspectiva specialitatii noastre este ca, pornind de la de la o serie de cunostinte de specialitate in management si de la experienta noasta de conducere si activitate, sa punem bazele unui program destinat cresterii randamentlui/ performantelor personalului angajat in serviciile de neurochirurgie, sporirii calitatii serviciilor, gestiunii tuturor resurselor activitatii.
Literatura organizational manageriala, manualele consilierilor, ghidurile de practica ofera informatii cu caracter mai general. Cu timpul au inceput sa apara cunostinte specializate in raport cu organizatiile idustriale, cu diferitele tipuri de grupuri de munca, anumite posturi, etc. insa organizatiile sanatatii au fost mai putin abordate, probabil din cauza accesului limitat de necesitatea respectarii conditiilor de securitate a clientilor. Prin aceasta lucrare, consilierii organizationali, specialistii in resurse umane vor intelege mai bine specificul organizatiilor din sanatate, „zonele” pentru care pot elabora proiecte si programe de management in perspectiva noilor solicitari europene orientate catre implementarea programelor de calitate si catre acreditatea institutiilor dupa standardele ISO. Pe de alta parte, toate categoriile de personal din sanatate investite cu functii manageriale vor avea posibilitatea sa isi dezvolte capacitatile de operationalizare si aplicare a unor masuri de optimizare/ dezvoltare in ariile asupra carora au responsabilitate. De fapt, la momentul actual, toate aceste categoriile de personal din sanatate ce detin roluri manageriale sunt solicitate pe concret sa achizitioneze cunostinte si abilitati de management. Sistemul nu mai permite mentinerea in functii manageriale pe aceia care nu vor dovedi urmarea unor forme de pregatire. Asadar, cartea poate fi un suport in plus pentru formarea acestora. Cititorul, fie ca este consilier organizational, manager in sanatate, sau pasionat de acest domeniu va putea stabili o relatie directa cu specificul serviciilor de sanatate si mai ales cu cele neurochirurgicale. Lumea fascinanta, dar impenetrabila a serviciilor de neurochirurgie se deschide publicului larg. Cele mai importante aspecte ale vietii manageriale din aceste servicii vor fi prezentate, in plus vom introduce cateva secvente cu caracter medical pentru a oferi o imagine realista a complexitatii activitatii neurochirurgicale. Am recurs la prezentarea de imagini din activitatea medicilor neurochirurgi, a personalului spitalicesc, imagini care, cu siguranta, constituie o premiera pentru majoritatea covarsitoare a cititorilor. Multe alte aspecte ar putea fi supune analizelor, insa pentru aceasta paginile unei singure carti sunt insuficiente.
De la inceput atentionam cititorul ca nu va gasi in aceasta carte solutii administrative, scheme economice, grafice de analiza s.a.m.d., ci va gasi aspecte mai putin tratate in literatura managementului sanatatii: dezvoltarea organizationala si manageriala. Aceasta este o dezvoltare a modului de organizare a actiunilor, relatiilor interumane la locul de munca, fundamentata prin excelenta, pe date de cercetare. Studiul atitudinilor, comportamentelor, seturilor de gandire si simtire a angajatilor, abilitatilor si stilului de conducere al sefilor este in centrul procesului de dezvoltare. Participarea intrinseca este contruita treptat prin implementarea unor practici care favorizeaza cresterea calitatii vietii la locul de munca, gasirea solutiilor chiar de catre salariati, achizitionarea capacitatii de invatare organizationala, adica de folosire constructiva a experientei in situatii favorabile, dar si nefavorabile, astfel incat organizatia ca intreg si fiecare salariat in parte sa devina abilitat in a sesiza problemele si a le rezolva, fiecare experienta rezolutiva devenind un bun care poate fi preluat si utilizat si de alti angajati.
Am staruit mult asupra formatului lucrarii, incercand sa luam o decizie cu privire la maniera de lucru, daca aceasta sa fie riguroasa, accentul pe stiintific sa fie vizibil sau daca discursul sa aiba o nota mai accesibila. Am optat pentru o varianta de mijloc, in care sa imbinam datele stiintifice cu expunerile fluente incarcate de realism, in maniera unui ghid practic. Lucrarea are zece capitole.
Primul capitol trateaza problematica exigentelor si argumentelor care impulsioneaza preocuparile pentru dezvoltarea managementului in serviciile de sanatate. Sunt prezentate exigentele globale, europene si nationale, dar si o serie de argumente precum: sesizarile si demararea unor proiecte din partea managerilor unitatilor medico sanitare, rezultatele unor cercetari efectuate in mediileorganizational manageriale romanesti, existenta unor pericole organizationale, modelul cercetarilor si programelor de management derulate in serviciile de sanatate din alte tari.
Capitolul al doilea dezvaluie realitatea sistemului de sanatate romanesc, asa cum s a oglindit ea in presa de actualitate medicala. Sunt trecute in revista principalele probleme, controverse, momente dificile, dar si propunerile de solutionare consemnate pana la momentul actual. Am sistematizat informatiile pe mai multe rubrici, fiind sistetizate in zece domenii: managementul sistemului economic, managementul reglementarilor, managementul strategic al schimbarilor, managementul organizarii, managementul sistemului tehnic, managementul resurselor umane, managementul imaginii, managementul relatiei cu beneficiarii, dezvoltarea sub raport stiintific, managementul obiectivelor. Capitolul este presarat cu o serie de analize si comentarii personale, iar la finalul sau, extragem concluziile cu privire la progresele reformelor initiate pana la momentul actual.
In capitolul al treilea recurgem la o prezentare a situatiei unitatilor reprezentative din sanatate: spitalele. Analizele pornesc de la ilustrarea tensiunilor care au avut loc in aceste organizatii, sunt prezentate pericolele potentiale, perspectivele de dezvoltare si eficientizare a acestor organizatii.
Al patrulea capitol, intitulat, „Drumul catre excelenta” ofera o imagine clara asupra problematicii deosebit de complexe a excelentei in sistemele si structurile sanatatii. Sunt prezentate cele doua orientari care s au conturat: excelenta manageriala si excelenta serviciilor. Pentru fiecare orientare, autorii recurg la prezentarea unui scurt istoric si la directiile concrete care s au conturat in cele doua domenii. De asemenea, capitolul contine informatii relevante cu privire la managementul calitatii totale aplicat in sanatate: specific, principii, etape.
Cel de al cincilea capitol dezvaluie noua abordare pentru excelenta a relatiilor cu beneficiarii serviciilor de neurochirurgie. Se promoveaza o noua optica in care: solicitantul serviciilor de sanatate este inteles in termeni de „client”, „beneficiar”; relatia cu clientul de bazeaza pe explicarea problemelor de sanatate, nu se mai reduce la schitarea diagnosticului/prognosticului; serviciile se bazeaza pe cele mai moderne tehnologii. In plus luam in calcul proiectarea si organizarea unor servicii suplimentare calitatea vietii clientului. Clientul nu mai este inteles ca subiect pasiv, ci ca persoana activa care are responsabilitate nu doar in raport cu starea sa de sanatate, cu calitatea vietii personale, ci si in raport cu starea de sanatate si calitatea vietii la locul de munca a prestatorilor.
Capitolul al saselea reda contextul dezvoltarii structurilor organizatorice. Sunt prezentate dimensiunile structurilor organizatorice si sunt emise o serie de comentarii, analize cu privire la optimizarea acestora in structurile sanatatii, in special in serviciile de neurochirurgie.
In capitolul al saptelea este analizata o dimensiune insuficient explorata in lucrarile de management aplicat in sanatate, si anume, leadership ul. Factorii de context si necesitate pentru dezvoltarea leadership ului in sanatate si in neurochirurgie, o scurta perspectiva istorica a tratarii leadership ului in sistemul sanatate sunt primele sectiuni tratate. Inedit este demersul autorilor de a expune noile criterii ale dezvoltarii leaderilor din neurochirurgie: se trece prin teoriile leadership ului si se emit precizari aplicative.
Capitolul urmator, al optulea, supune atentiei cititorului una dintre cele mai mari provocari ale managementului sanatatii formarea echipelor. Sunt expune informatii de prima importanta pentru aducerea echipelor din sanatate la nivel de excelnta: factorii, practicile posibile de dezvoltare. Din perspectiva serviciilor de sanatate si in special a celor de neurochirurgie, se arata valoarea deosebita a construirii spiritului de echipa si a elaborarii unor mecanisme pentru coordonarea membrilor echipelor neurochirurgicale, clinice si de urgenta. Coordonarea de excelenta intre membrii unei echipe si intre diferite echipe in serviciile de sanatate si neurochirurgie sunt obiectivele explicit statuate de catre autori.
In cel de al noualea capitol, este sustinuta una din preocuparile majore ale managerilor din serviciile de neurochirurgie, si anume, promovarea calitatii vietii la locul de munca. Excelenta serviciilor este indirect dependenta de excelenta conditiilor de munca. Accentul cade pe acele practici care contribuie la promovarea unui mediu sanatos al muncii, unei ambiante tonice de lucru in serviciile de neurochirurgie. In premiera sunt tratate in literatura medicala autohtona: problema increderii organizationale, a satisfactiei in munca, a justitiei organizationale, stima de sine la locul de munca.
Ultimul capitol, al zecelea, constituie punctul culminant al lucrarii: pentru prima data in serviciile de sanatate romanesti este configurat proiectul unui program national de dezvoltare a managementului organizational si al resurselor umane, ce ia in calcul multiple variabile: economice, structurale, psihoorganizationale. In acest sens, conducerea Societatii Romane de Neurochirurgie recurge la prezentarea unui set de directii, obiective. Cercetarile efectuate la Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar Arseni constituie un model pentru alti manageri din sanatate, dovedind importanta „managementului bazat pe dovezi”, adica a managementului care recurge la elaborarea unor proiecte si programe numai in virtutea si pe baza rezultatelor stiintifice. A face management in cunostinta de cauza reprezinta dezideratul pe care reprezentantii managementului din serviciile romane de neurochirurgie il promoveaza si pe care l au adoptat pe concret. Nu excludem faptul ca in urma structurarii Programului National pentru Dezvoltarea Managementului in Serviciile de Neurochirurgie sa propunem un Proiect Global de acest gen in toate serviciile de neurochirurgie din lume, data fiind responsabilitatea noastra atat pentru Conducerea Societatii Romane de Neurochirurgie, cat si pentru Conducerea Federatiei Mondiale a Societatilor de Neurochirurgie.
Inainte de a invita cititorul sa recurga la lucrarea cartii, dorim a multumi celor care ne au sustinut in realizarea ei: Prof. Univ. Dr. Mielu Zlate, care a avut amabilitatea de a ne furniza idei valoroase si de a ne pune la dispozitie o serie de surse bibliografice; Decan Prof. Univ. Dr. Catalin Zamfir, care a pus bazele unei forme de pregatire superioara in managementul sanatatii, Masterul Managementul Sistemului de Sanatate, forma de pregatire care a constituit pentru autori o baza valoroasa a intelegerii unor mecanisme ale managementului din sanatate; Dr. Fery Stoica, Dir. R.U.N.O.S. Ec. Doina Simion, Ec. Marian Rosoi, Asistent sef Ana Mares si celorlalti colegi care au desfasurat o intensa activitate de management alaturi de noi, contribuind printre altele la elaborarea documentatiei manageriale a unitatii, studiul acestor documente servind partial pentru capitolul VI al lucrarii, Doamna Mariana Vantu Ionescu, care a avut bunavointa de a ne orienta in legatura cu unele surse bibliografice. Aducem multumiri personalului medical, personalului cu pregatire medie si auxiliar al Spitalului Clinic de Urgenta Bagdasar Arseni, care a reprezentat sursa principala ce ne a determinat sa elaboram lucrarea, si care, in acelasi timp, a constituit un izvor de fapte concrete ce n au incitat la reflectie intelectuala pentru a gasi raspunsuri la fenomenele care s au ivit in planul randamentului, comportamentului organizational, structurii, climatului, culturii organizationale a institutiei.
Practic, aceasta carte este dedicata tuturor categoriilor de salariati care aduc contributii in serviciile de neurochirurgie din spitalul nostru, fiind in acelasi timp, un simbol al aprecierii noastre fata de eforturile lor. Ne gandim, de asemenea, la toate categoriile de salariati ai serviciilor de sanatate din Romania, care, speram ca vor simti adeziunea noastra pentru cauza vietii lor profesionale.
Strategia Nationala pentru Dezvoltarea Managementului in Neuro¬chirurgie reprezinta o intentie in parte materializata a Conducerii Societatii Romane de Neurochirurgie. Aceasta strategie are ca obiectiv principal optimizarea managementului in aceste servicii. Am conceput mai multe faze ale acesteia: documentare, cercetare, implementare si verificare a rezultatelor. Acest demers a constituit o preocupare mai veche a noastra, devenind intre timp obiectiv pentru toti sefii de clinici din serviciile de neurochirurgie. Din acest moment procesul dezvoltarii chiar are loc, fiind in plina desfasurare. Prima etapa a fazei de documentare a avut deja loc, o parte din rezultate fiind prezentate in acest volum. De asemenea, prima etapa a cercetarii s a desfasurat, dignosticul prelimitar fiind deja structurat. Alte date ale documentarii si cercetarii vor fi prezentate cu ocazia altor aparitii, care vor completa seria ghidului teoretic aplicativ.
Prof. univ. Dr. A.V. Ciurea
Dr. V. Ciubotaru
As. univ. Psih. E. Avram