Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Dimensiuni ale gandirii coregrafice. Timp, spatiu, miscare - Volumul 1

-7%
38,00 Lei 35,34 Lei

Editura: Editura Universitara

Autor: Andreea Tanasescu

ISBN: 978-606-28-1213-3

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062812133

Anul publicării: 2020

Editia: I

Pagini: 208

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062812133 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)

Motto: ,,Daca vrei sa construiesti un vapor, sa nu incepi prin a-I trimite pe oameni dupa lemne, cuie, unelte, sfori si alte materiale. Invața-i intai sa tanjeasca dupa marea indepartata, nesfarsita...” (Antoine de Saint-Exupery, Citadela)

Aceasta carte s-a nascut in anul 2020, pe timpul pandemiei... Pentru prima oara din intreaga cariera didactica am tinut cursurile de Arta Coregrafica din spatele ecranului, fara a avea acces in spatiile propriu-zise destinate studiului dansului. Dialogul cu studentii a fost intermediat de un calculator - interfata intre real si imaginar, intre concret si iluzie. Studentii, insa, erau reali si lor le-am destinat aceste cursuri - prilej de a medita asupra dimensiunilor ce intra in componenta discursului coregrafic.

Cartea contine un numar de eseuri, toate aceste eseuri reprezinta o introducere la ceea ce noi, cercetatorii din domeniul dansului, numim: Arta Coregrafica. Cartea se adreseaza tuturor acelora care doresc sa cunoasca domeniul coregrafic, dar si celor care incearca sa paseasca pe drumul coregrafiei, celor care intr-o zi vor fi coregrafi, pedagogi, cercetatori in domeniu. Acest studiu nu isi propune sa descifreze complet multitudinea aspectelor ce intra in componenta spectacolului coregrafic, nu va clarifica toate problemele legate de arta coregrafica, dar speram noi, va deschide o mica fereastra, va aduce poate o noua perspectiva de intelegere asupra domeniului.

Dansul - arta vie, complexa - poate fi, cu greu, introdus in cutia limbajului scris ori vorbit; semnul plat (litera) nu poate reda vibratia dansanta a vietii, la fel cum marea n-ar putea fi inchisa intr-o camera. Dansul contemporan este jocul cu spatiul, timpul, emotia, este un domeniu al cercetarii continue, o cercetare libera, un dialog dinamic al fortelor interioare si exterioare ale omului pentru a se descoperi pe sine sau, mai departe - pentru a ajunge in inima universului.
Miscarea contine dimensiuni infinite, a le pune in cuvinte inseamna a risca… Dar poate ca, pentru memoria dansului, merita riscul - gestul coregrafic trebuie uneori condensat, descris prin cuvinte pentru a putea sa traiasca mai departe, la fel de liber.
In dans, metafora capata trup, emotia devine spatiu, timp. Scenele se succed, iar in urma lor, din miscarea trupurilor, ne ramane visul. Miscarea este gand, elan, zbatere si, adesea, ne aduce in lumina sufletul. Omul in miscare demonstreaza ca este mai mult decat ceea ce pare, iar dansul devine un instrument revelator de meta-realitati.

Pe teritoriul visului si al libertatii, omul danseaza, poate, pentru a se descoperi pe sine sau pentru a-si intalni Creatorul. Dansand, omul se aseamana Zeilor - pare a fi absolvit de materie, de griji, de suferinta…
Actul predarii dansului este un act de curaj, un act de iubire, un act de sacrificiu. Profesorul de arta coregrafica ar trebui sa aiba curajul de a ,,sculpta” in studentii sau in elevii sai ,,ochi” cu care acestia sa vada dincolo de realitate, ,,urechi” prin care sa asculte indescifrabilul, „aripi” cu care sa zboare dincolo de materie. Iar sacrificiul sau este permanent...

Dedic aceasta carte parintilor care mi-au deschis inima catre arta, studentilor mei - care m-au facut sa-mi pun tot mai multe intrebari si sa caut a-mi „perfectiona” metodele de predare, profesorilor de Arta coregrafica din cadrul UNATC, I.L. Caragiale, Bucuresti care m-au format pe cand am fost, la randul meu, studenta. Si mai dedic aceasta carte unui prieten drag, domnului arhitect Mihai V. Popa, care m-a inspirat si m-a ajutat sa duc la bun sfarsit aceasta carte.

Autoarea


 

  • Dimensiuni ale gandirii coregrafice. Timp, spatiu, miscare - Volumul 1.

    Descarca

Prefata / 5

Cuvantul autoarei / 7

Introducere / Despre corp: Metamorfoze ale spatiului invizibil interior / 10

Aspecte ale miscarii / 22

Corp - comunicare / 31

Respiratia modeleaza miscarea / 39

Miscarea - comunicare - sens - simbol / 45

Discursul coregrafic - o constructie de tip puzzle / 49

Miscarea, un raport intre intuitie si perceptie / 51

Spatul ,,interior” / 55

Experienta senzoriala / 59

Memoria / 63

Miscarea este conditionata de mediu / 67

Spatiul scenic / 69

Actul creatiei - act de invațare, transmitere a experientelor cognitive / (Arta si iluzie...) / 77

Timpul operei coregrafice / De la timpul concret la timpul subiectiv / 81

A crea - inseamna a intra intr-o forma de transa?/ 92

Realitate - Realism. De la abstract la concret / Intre concretul scenic si realism / 99

Imagine reala. Imagine scenica / Spațiul, timpul si acțiunea imaginii scenice / 111

Notiuni generale legate de conceptul de structura / 117

Vid si plin in opera de arta / Caracterul dual al imaginii scenice / 126

Subconstient sau vis / 130

Dualitatea operei de arta / Dualitate si paradox al fiintței, al existentei umane / 136

Subiect - obiect / Relatia obiectului cu subiectul in cadrul discursului coregrafic / Obiectul scenografic - parte a textului si a subtextului discursului coregrafic / 152

In loc de epilog / 204

Bibliografie / 205

In primul dintre cele doua volume ale cartii „Dimensiuni ale gandirii coregrafice”, autoarea, Andreea Tanasescu, cunoscuta coregrafa si cadru didactic la Universitatea Naționala de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti, exploreaza dimensiuni conceptuale, po(i)etice si simbolice ale creatiei coregrafice intr-un demers care se remarca prin profunzime si anvergura si care creeaza punti intre cunoasterea teoretica, descoperire, virtualizarea relatiilor dintre corp, miscare, spatialitate si aplicatiile creative destinate laboratorului de dans contemporan. 
Autoarea propune mai mult decat o introducere, sau o lista de teme de discutie (reading list) despre coregrafia contemporana, volumul fiind mai curand o incursiune a gandirii-actiune in spatii vizibile si invizibile modelate de forte, vectori, arhitectura, compozitie, mecanisme si obiecte scenice si imaginare pe parcursul unor procese metamorfice care confera corpului calitatea de vehicul al discursului coregrafic, acesta din urma fiind „scriitura pe ape” si „puzzle cu elemente in continua transformare”.
Analizele de caz ale unor creatii care au marcat dansul contemporan, dintre care: Sutra de Sidi Larbi Cherkaoui, Ceci est mon corps de Angelin Preljocaj, One Flat Thing Reproduced de William Forsythe, s.a., pun in valoare idea de sistem, de cooperare intre diversele dimensiuni ale universului coregrafic coerent, avand rolul unor oglinzi care permit calibrarea mizelor tehnice, expresive, comunicative si didactice in sfera creatiei de dans contemporan. De la conditionari la abolirea limitelor care separa cunoasterea conceptuala de cea intuitiva sau mintea constienta, logica, de inconstient si imaginatie, dar si memoria afectiva, de explorarea diverselor temporalitati si experiente construite si deconstruite prin ipostazele si limbajul corpului in discursul coregrafic, autoarea urmareste identificarea unor elemente - cheie pentru deschiderea de noi rute si scenarii de constructie imaginara, estetica, simbolica, spatiala.
Volumul dispune de o ilustratie vizuala bogata, desenele fiind realizate de arhitectul Mihai V. Popa. O parte din aceste realizari grafice continua traditia reprezentarii schematizate a corpului in miscare, ca topologie (in matematica topologia se refera la proprietatile unui obiect geometric a carui integritate se pastreaza in cadrul unor deformari continue, cum ar fi intinderea, rasucirea, indoirea, deplasarea, etc. dinamica fortelor care transforma corpul, il modeleaza si conditioneaza.) Alte desene sunt metafore cognitive vizuale avand o capacitate descriptiva si explicativa; cateva tind sa depaseasca aceasta conditie generand si o valoare estetica deosebita.
Prin intermediul imaginilor se initiaza un dialog subtil cu ideile expuse in volum, producandu-se o articulare simbolica prin care se proiecteaza dimensiuni conceptuale si productive ale textului, autoarea pledand pentru caracterul multimodal si interdisciplinar al acestuia.

(Ana Maria Munteanu, Prof. univ. dr. in stiintele comunicarii)

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!