Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro: 0745 204 115
Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783
ISBN: 978-606-28-0079-6
DOI: 10.5682/9786062800796
Anul publicării: 2014
Editia: II, revizuita
Pagini: 214
Editura: Editura Universitara
Autor: Doina Maria Tilea, Dragos Laurentiu Zaharia, Victor Munteanu, Vasile Bleotu
Contabilitatea si raportarea financiara la institutiile publice
DescarcaVICTOR MUNTEANU
DOINA MARIA TILEA
VASILE BLEOTU
DRAGOS LAURENTIU ZAHARIA
PREFATA 8
CAPITOLUL I: SECTORUL INSTITUTIILOR PUBLICE – LOCUL, ROLUL SI IMPORTANTA ACESTUIA PE PLAN INTERNATIONAL SI ÎN ROMANIA / 9
1.1. Definirea si cadrul legal privind institutiile publice / 9
1.2. Clasificarea si sfera de cuprindere a institutiilor publice / 9
1.3. Bugetul - tablou evaluator si comparativ al veniturilor si cheltuielilor publice / 11
1.3.1. Principii si reguli bugetare / 12
1.3.2. Componentele bugetului public / 13
1.3.3. Finantarea bugetara a cheltuielilor publice / 15
1.3.4. Organizarea sistemului bugetar in Romania / 23
1.3.5. Etapele procesului bugetar / 24
1.4. Viata institutiilor publice: constituire, functionare, dizolvare, lichidare / 26
1.5. Evolutia sectorului institutiilor publice pe plan international si in Romania / 27
1.6. Situatia actuala si de perspectiva a sectorului institutiilor publice in Romania si în lume / 28
CAPITOLUL II: ASPECTE GENERALE SI PARTICULARITATI PRIVIND INSTITUTIILE PUBLICE / 29
2.1. Aspecte istorice privind contabilitatea institutiilor publice / 29
2.2. Particularitati ale contabilitatii institutiilor publice / 35
2.2.1. Documentele specifice institutiilor publice si registrele de contabilitate / 36
2.2.2. Principiile contabilitatii publice / 39
2.2.3. Situatiile (rapoartele) financiare intocmite de institutiile publice / 39
2.2.4. Planul de conturi al institutiilor publice / 45
CAPITOLUL III: CONVERGENTE SI ARMONIZARI IN CONTABILITATEA INSTITUTIILOR PUBLICE / 46
3.1. Rolul si specificul reformei contabile in sectorul institutiilor publice / 46
3.1.1. Etapele reformei contabile iîn sectorul institutiilor publice din Romania / 47
3.1.2. Vechiul sistem contabil versus noul sistem contabil al institutiilor publice / 48
3.2. Armonizare si normalizare in contabilitatea institutiilor publice / 49
3.2.1. Definirea conceptelor de armonizare si normalizare in contabilitate / 49
3.2.2. Evolutia procesului de armonizare si normalizare in contabilitate pe plan international in Romania / 50
3.2.3. Specificul procesului de armonizare si normalizare in contabilitatea institutiilor publice / 50
CAPITOLUL IV: CONTABILITATEA CAPITALURILOR / 51
4.1. Rolul si importanta capitalurilor / 51
4.2. Contabilitatea rezervelor din reevaluare / 54
4.3. Contabilitatea specifica provizioanelor / 55
4.4. Contabilitatea specifica datoriilor necurente / 56
4.4.1. Contabilitatea privind imprumuturile din emisiunea de obligatiuni / 56
4.4.2. Contabilitatea specifica tranzactiilor in leasing / 58
4.5. Practici contabile privind capitalurile / 59
CAPITOLUL V: CONTABILITATEA ACTIVELOR FIXE / 69
5.1. Rolul si importanta activelor fixe / 69
5.2. Politici contabile specifice activelor fixe / 72
5.2.1. Evaluarea activelor fixe / 72
5.2.2. Contabilitatea tranzactiilor si evenimentelor privind activele fixe corporale / 76
5.2.3. Contabilitatea activelor fixe financiare / 78
5.3. Practici contabile privind activele fixe / 79
CAPITOLUL VI: CONTABILITATEA STOCURILOR / 88
6.1. Rolul si importanta stocurilor / 88
6.2. Politici contabile privind stocurile / 90
6.2.1. Evaluarea stocurilor / 90
6.2.2. Suporturi informationale privind stocurile / 92
6.3. Modalitatile de exploatare a stocurilor in institutiile publice / 94
6.4. Practici contabile privind stocurile / 98
CAPITOLUL VII: CONTABILITATEA CREANTELOR SI DATORIILOR / 107
7.1. Importanta creantelor si datoriilor curente / 107
7.2. Politici contabile privind creantele si datoriile / 108
7.2.1. Evaluarea creantelor si datoriilor / 108
7.2.2. Contabilitatea decontarilor cu furnizorii si clientii / 109
7.2.3. Contabilitatea privind decontarile cu bugetul statului / 109
7.3. Practici contabile privind creantele si datoriile curente / 111
CAPITOLUL VIII: CONTABILITATEA TREZORERIEI / 117
8.1. Rolul si importanta trezoreriei / 117
8.2. Politici contabile privind trezoreria / 120
8.3. Contabilitatea investitiilor pe termen scurt / 120
8.4. Casa, conturi la trezoreria statului si banci / 121
8.5. Practici contabile privind trezoreria / 123
CAPITOLUL IX: CONTABILITATEA CHELTUIELILOR SI VENITURILOR / 130
9.1. Concepte si tipologii privind cheltuielile si veniturile / 130
9.2. Practici contabile privind cheltuielile si veniturile / 131
CAPITOLUL X: PERFECTIONAREA CONTABILTATII INSTITUTIILOR PUBLICE IN CONFORMITATE CU STANDARDELE INTERNATIONALE DE CONTABILITATE DIN SECTORUL PUBLIC / 134
10.1. Analiza critica a sistemului contabil actual in institutiile publice / 134
10.2. Standarde Internationale de Contabilitate pentru Sectorul Public / 136
10.2.1. Conformitate cu standardele internationale de contabilitate / 138
10.2.2. Contabilitate de casa sau contabilitate de angajamente / 142
10.3. Regulamentele Comisiei Europene privind “Prezentarea conturilor si a contabilitatii” / 145
10.3.1. Convergenta sistemului de raportare al institutiilor publice cu Standardele Internationale de Contabilitate pentru Sectorul Public referitoare la prezentarea situatiilor financiare (IPSAS 1 şi IPSAS 2) / 146
10.3.2. Convergenta normelor nationale cu Standardele Internationale de Contabilitate pentru Sectorul Public referitor la elementele de bilant (active si datorii) / 166
10.3.3. Convergenta normelor nationale cu Standardele Internationale de Contabilitate pentru Sectorul Public referitor la elementele din Contul de rezultat patrimonial (venituri si cheltuieli) / 178
BIBLIOGRAFIE / 206
Una dintre disciplinele cu mare cautare in randurile economistilor este contabilitatea. Aceasta disciplina, de cele mai multe ori anosta, este insufletita datorita ravnei si discretiei profesorilor de a reda, atat sintetic, cat si analitic, coordonatele contabilitatii.
Lucrarea de fata se adreseaza acelor studenti dornici sa descifreze fundamentele contabilitatii, sa avanseaza elemente de noutate in ceea ce priveste abordarea contabilitatii din spectrul finantarii institutiilor publice, avand ca instrument si limite totodata, bugetul public de venituri si cheltuieli.
Sunt avansate astfel o serie de propuneri privind abordarea eficienta a cheltuielilor publice, metode de atragere a veniturilor publice si de alocare optima a acestora in vederea satisfacerii rationale a principalelor nomenclatoare de cheltuieli, fiind cunoscut indeobste necesitatea armonizarii procesului de alocare a resurselor cu interesul general, acela de realizarea unui echilibru intre principalele forte societale.
Lucrarea de fata prezinta o abordare complexa, in 10 capitole, a disciplinei “Contabilitatea institutiilor publice”, urmareste o alocare optima a veniturilor in urma imbunatatirii ratei de prelevare a lor.
Consideram ca aceasta lucrare, este rod al unei bogate experiente in domeniu a autorilor, oferind o sansa in plus de ameliorare a activitatii de zi cu zi a celor prezenti in lumea contabilitatii, sporindu-le eficienta.
Poate ca cel mai important demers al autorilor este realizarea unei analize critice asupra sistemului contabil actual in cadrul institutiilor publice. In acest context, propunem o serie de elemente de noutate in ceea ce priveste metodele si practicile contabile privind structurile bilantiere.
Prin prisma acestor valente ale cartii, consideram ca specialistii si mai ales studentii, vor fi determinati in studiul acestei lucrari, fiind indreptatiti sa solicite autorilor clarificari, particularizari si explicatii.
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro