Incercarea noastra de a publica un caiet de lucrari practice este inevitabil insotita de intrebarea: de ce? Existenta acestuia este justificata printr-o dubla motivatie:
prima, dorinta de a pune la dispozitia studentilor anului I, un ansamblu coerent de aplicatii, rezolvate si nerezolvate, care sa le permita o mai buna consolidare a cunostintelor dobandite la disciplina “Bazele contabilitatii”. De asemenea, credem ca studentii trebuie sa se implice mai mult in formarea lor prin desprinderea de notitele de curs pe care trebuie sa le vada doar ca punct de plecare si atat.
cea de-a doua, incercarea de a ne concretiza activitatea didactica desfasurata la seminarii printr-un material scris.
Elaborat in concordanta cu Fisa disciplinei “Bazele contabilitatii” si avand ca principala sursa de inspiratie manualul “Bazele contabilitatii” editia a VI-a 2020, revazuta si adaugita, acest caiet se prezinta sub forma unui triptic in al carui continut se regasesc: un minimum de elemente teoretice, aplicatii rezolvate si aplicatii propuse spre rezolvare in cadrul seminariilor. De asemenea, se ofera posibilitatea realizarii unei autoevaluari printr-un set de teste grila conceput la nivelul fiecarui capitol.
Prin ce se particularizeaza mesajul nostru?
La nivelul primului an de studiu, propunem sa nu se supracodifice demersul si sa nu se faca abuz de statutul de tehnica al contabilitatii. Am vrea ca studentul sa vada o alta imagine a contabilitatii decat cea a unei tehnici de gestionare a resurselor, drepturilor si obligatiilor aferente. Contabilitatea inseamna de fapt o punte de comunicare intre trecut si viitor, un aliat in orice proces decizional referitor la afaceri, dar si un veritabil avocat in eventualele dispute cu partenerii comerciali sau orice alta persoana interesata de informatii referitoare la o entitate.
Dorim sa punem accentul, dincolo de traditionalul concept de patrimonialitate, pe abordarea pe fluxuri, pe delimitarile in timp si spatiu pe care le genereaza tinerea unei contabilitati. Un caiet de exercitii practice nu poate neglija o realitate simpla: viata unei entitati care inseamna operatii si alte evenimente care trebuie sa fie inregistrate prin sistemul de conturi. Asimilarea cunostintelor legate de cont trebuie sa plece de la conceptele de “utilizari” si “resurse”, iar inregistrarea operatiilor in contabilitate trebuie subordonata nevoii de a reflecta cele trei mari cicluri ale activitatii unei entitati: cel de exploatare, cel de investitii si cel de finantare.
Consideram ca la nivelul primului an de studiu al contabilitatii, studentul nu trebuie sa fie tributar incadrarii acestei discipline in schema rigida a unui plan de conturi (instrument necesar, dar care poate sa fie valorizat in al doilea an de studiu).
Celelalte capitole fac referinta la: utilizatorii informatiei contabile, remarcarea caracterului dualist al utilitatii contabilitatii; detalierea reprezentarii entitatii prin imaginile sugerate de situatiile financiare; recursul la documente pentru justificarea inregistrarilor in contabilitate; implicarea calculatiilor in contabilitate, mai ales atunci cand se stabilesc bazele pentru masurarea elementelor de avere si se determina rezultatele.
Pentru cunoasterea concreta a modului de intocmire a lucrarilor contabile, se solicita elaborarea unei monografii.
Cu dorinta explicita de a da o expresie noua mesajului pe care profesorul de contabilitate trebuie sa-l transmita studentilor, autorii sunt constienti de caracterul perfectibil al acestui caiet de lucrari practice. Este si motivul pentru care asteptam cu interes eventuale sugestii de la colegii nostri pentru o posibila reeditare, exprimandu-ne in acest sens, cu anticipatie, multumirile.
Ianuarie 2020
AUTORII