Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Cercetarea stiintifica in educatie si invatamant. Intrebari cu si fara raspunsuri imediate - Eugenia Enachescu

-7%
17,40 Lei 16,18 Lei

ISBN: 978-606-591-471-1

DOI: 10.5682/9786065914711

Anul publicării: 2012

Editia: I

Pagini: 218

Editura: Editura Universitara

Autor: Eugenia Enachescu

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786065914711 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Download (1)
  • Cuvant inainte
  • Cuprins
  • Autori
  • Review-uri (0)
  • Cercetarea stiintifica in educatie si invatamant. Intrebari cu si fara raspunsuri imediate

    Descarca

O carte este scrisă şi, apoi, publicată, pentru a transmite cititorilor ei câteva din gândurile, emoţiile şi, mai ales, experienţele autorului ce s-a încumetat pe un asemenea drum. Din acest motiv, o carte trebuie să intre în circuitul informaţional destinat celor interesaţi, care o vor parcurge, integral sau parţial, conferindu-i locul cuvenit pe lista lucrărilor preferate.

De ce ar alege cineva să citească această carte?

În primul rând, din dorinţa de a afla lucruri noi despre un domeniu de interes, care să se adauge, chiar şi selectiv, celor deja cunoscute din alte cărţi, articole, recenzii sau orice alte surse ce i-au fost disponibile până acum. Personal, consider că din fiecare lectură se poate învăţa câte ceva, oricât de puţin sau, aparent, neimportant pentru moment.

Apoi, cartea poate fi citită, pe îndelete sau în grabă, dintr-o anume curiozitate de a pătrunde, chiar şi pe această cale, dincolo de poarta unei instituţii de învăţământ, unde, copii, tineri şi adulţi se întâlnesc pentru a învăţa şi a socializa într-un spaţiu ce le este, în mod special, destinat.

Şi, în sfârşit, cartea poate circula în mediul profesionist, unde autorii se cunosc între ei, au cooperat în diverse împrejurări, se informează reciproc şi se manifestă colegial cu prilejul oricărei apariţii editoriale anunţate pe diverse căi.

Cine ar putea fi beneficiarii acestei cărţi sau, altfel spus, cui se adresează acest volum?

Într-o anumită ordine, pot fi menţionaţi următorii:

• studenţi care au ales o profesie în acest domeniu, pentru a se familiariza cu un traseu deja parcurs de către autor, care, la rându-i, s-a aflat cândva în amfiteatrele aceleaşi universităţi;

• profesori din grădiniţe, şcoli, licee de profil, cluburi şi palate, şcoli speciale, îndemnându-i să creadă în frumuseţea muncii de cercetare, cu toate dificultăţile bine-cunoscute de către toţi cei care activăm în domeniu;

• tineri cercetători care trebuie să rămână aproape de mentorii lor şi să preţuiască sprijinul ce li se acordă în anii de început; lectura cărţii poate fi doar opţională;

• participanţi la cursuri de perfecţionare şi continuă formare; o lucrare care îi vizează nu poate fi decât bine-venită;

• orice altă persoană, din interiorul sau din afara sistemului, dacă doreşte să răsfoiască lucrarea, din motive de orice fel.

Care este conţinutul acestei cărţi sau la ce se poate aştepta un eventual cititor să descopere dincolo de titlul anunţat?

Cartea cuprinde cinci părţi distincte, dar legate între ele prin ideea de bază, aceea a continuităţii muncii de cercetare, care începe în anii universitari, se edifică în perioada de stagiatură, se exersează în etapele vieţii profesionale şi se perfectează prin experienţe ce se valorifică, într-un fel sau altul, în lumea şcolii şi a iubitorilor ei.

Conţinutul inserat în capitolele cărţii vizează diversele faţete ale cercetării în domeniul educaţional, de la proiecţia în plan mental a ceea ce va urma să se întâmple şi întocmirea documentului-proiect  (formularea titlului, obiectivelor şi ipotezei care vor declanşa cercetarea, alegerea metodelor şi instrumentelor de lucru), până la prelucrarea datelor şi redactarea materialului final ori susţinerea publică cu prilejul unor  sesiuni ştiinţifice.

Pe parcursul lucrării, prind viaţă diferite categorii educaţionale, receptive, prin natura lor, la înnoiri, adaptări şi chiar reformări, atunci când realitatea le impune: elevii şi profesorii lor, studenţi îndrumaţi de magiştri cu titluri universitare, cercetători dedicaţi investigărilor metodice şi ştiinţifice în domeniul lor de manifestare profesională, participanţi la cursuri de perfecţionare a propriei pregătiri sau, în general, educatori dispuşi să iniţieze proiecte de cercetare în favoarea îmbunătăţirii activităţii lor didactice şi educative.

Forma de prezentare a cărţii nu trimite la un manual sau curs universitar, nici la un ghid sau îndrumar de iniţiere. Din acest motiv, în lucrare nu s-au explicat concepte, noţiuni sau termeni-cheie, nu s-au formulat definiţii şi nu s-au construit exerciţii şi aplicaţii. În schimb, au fost surprinse aspecte ale exercitării „pe viu” a elementelor alcătuitoare ale unei cercetări, au fost descrise evenimente ce se pot petrece în mediul educaţional şi s-au făcut referiri la tematicile care îi preocupă pe educatorii din sistem.

Finalitatea acestei cărţi este aceea de a se adăuga altor lucrări de profil şi de a circula pe căi virtuale pentru a se afla că există şi aşteaptă să fie bine primită de către cititori.

Ar fi de dorit ca lectura acestui volum să dezvăluie printre rânduri ceea ce nu s-a exprimat direct, dar se poate intui de către un lector avizat. De pildă, se poate înţelege faptul că o asemenea profesie se parcurge pe tot traseul vieţii. Un educator dăruit cercetării trăieşte într-o permanentă căutare de răspunsuri, studiază, exersează, luând-o adesea de la capăt, lucrează oricând i se iveşte momentul potrivit sau este atins de starea prielnică actului creator. Apoi, cercetarea presupune munca în echipă, chiar dacă gândurile, ideile, aspiraţiile aparţin fiecăruia, în mod individual.

Personal, am făcut parte dintr-o asemenea echipă care a dăinuit mult timp, iar relaţiile ce s-au conturat pe parcurs au depăşit cadrul strict profesional şi s-au convertit în prietenii ce nu s-au stins nicicând.

Cea mai apropiată a fost şi a rămas în inimile noastre dr. Gheorghiţa Fleancu, pentru că ne-a dăruit generos din ştiinţa ei, cerându-ne, în schimb, doar competenţă şi seriozitate.

Mi-aş îngădui să amintesc, cu prilejul apariţiei acestei cărţi, componenţa echipei de cercetare: dr. Elena Irimie, dr. Elena Istrate, dr. Rodica Gârleanu, dr. Ioana Tuţă, dr. Eugenia Enăchescu şi ulterior, cercet. şt. Maria Cernea, alături de care au lucrat, cu dăruire şi profesionalism, colegele din colectivul de documentare: prof. Laura Falk, prof. Cornelia Cătuneanu, prof. Ligia Ivan, prof. Valentina Leonte, prof. Ecaterina Buzduga, fiindu-ne aproape şi alţi colaboratori din aceeaşi instituţie: dr. Mihai Mircescu, dr. Iacob Irimia, dr. Mircea Ştefan, prof. Ioan Fica, prof. Mircea Stănculescu.

Munca de secretariat şi de imprimare a fost asigurată în răstimpul anilor de îndrăgita Maria Timnea, căreia îi aduc binemeritate mulţumiri.

Educatoare, învăţătoare, profesori din şcoli, licee şi cluburi sau palate, directori şi inspectori şcolari ne-au însoţit pe acest drum şi sperăm să se regăsească discret în paginile cărţii.

Datorez această apariţie Editurii Universitare, care a acceptat binevoitor să publice cartea pentru a ajunge, cât mai curând, la cititorii ei.

 

                                                   Dr. Eugenia Enăchescu

Cuvânt înainte  / 9

INTRODUCERE: EDUCAŢIA – DOMENIU DESCHIS CERCETĂRII  ŞTIINŢIFICE / 13

Capitolul l: CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ ŞI ROSTURILE EI ÎN PREGĂTIREA VIITORILOR EDUCATORI / 19

1.1.  Iniţierea viitorilor educatori în teoria şi practica cercetării ştiinţifice / 20

1.1.1. Proiecţia cercetării / 27

1.1.2. Metode şi instrumente de lucru / 32

1.1.3. Procedee de prelucrare şi prezentare a datelor / 62

1.2. Valorificarea cercetării în mediul universitar / 68

1.2.1. Lucrarea de licenţă / 72

1.2.2. Disertaţia de master / 74

1.2.3. Teza de doctorat / 75

1.3. Etica şi estetica cercetării în ştiinţele educaţiei / 76

Bibliografie selectivă / 79


Capitolul 2: CERCETAREA METODICO – ŞTIINŢIFICĂ ÎN UNIVERSUL  ŞCOLAR ŞI EXTRAŞCOLAR / 82

2.1. Cercetarea metodico-ştiinţifică la nivelul unităţii de învăţământ / 91

2.1.1. Cercetarea pedagogică a procesului de instruire / 94

2.1.2. Abordarea psihopedagogică a fenomenului educativ / 108

2.1.3. Investigarea psihosocială a grupurilor de elevi  / 114

2.2. Cercetarea metodico-ştiinţifică în perimetrul extraşcolar / 124

2.2.1. Metodica activităţilor în cercurile de elevi / 125

2.2.2. Timpul liber şi cercetarea lui / 135

2.2.3. Studiul grupurilor spontane de copii şi adolescenţi / 138

Bibliografie selectivă   / 142


Capitolul 3: CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ A GRUPURILOR EDUCAŢIONALE  DE TINERI  ŞI ADULŢI / 147

3.1. Grupurile educaţionale de tineri studenţi / 150

3.2. Grupurile educaţionale de cursanţi adulţi / 155

Bibliografie selectivă / 174


Capitolul 4: CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ LA NIVEL ACADEMIC / 177

4.1. Cercetarea fundamentală / 188

4.2. Experimentul educaţional / 189

4.3. Ancheta sociopedagogică / 191

4.4. Cercetarea de teren / 195

4.5. Cercetarea documentară  / 196

Bibliografie selectivă / 201


Capitolul 5: CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ – PROFESIE ŞI VOCAŢIE / 205

Anexa: Termeni-cheie în cercetarea ştiinţifică / 210

Bibliografie generală / 214

Eugenia Enachescu

Doctor in psihologie, titlu pe care l-a obtinut cu disertatia Succesul si insuccesul ca factori motivationali in activitatea elevului

Profesional, a manifestat interes pentru studiul psihologiei in context scolar, devenind o prezenta activa in domeniul cercetarii si in pregatirea si formarea personalului din invatamant.

A participat la viata stiintifica semnand articole, comunicari, lucrari de specialitate. 

 

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!