Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Psihodiagnoza si evaluarea clinica a copilului si adolescentului, Editia a II-a, revizuita si adaugita

-7%
50,00 Lei 46,50 Lei

ISBN: 978-606-591-924-2

DOI: 10.5682/9786065919242

Anul publicării: 2014

Editia: II, revizuita si adaugita

Pagini: 201

Editura: Editura Universitara

Autor: Steliana Rizeanu (Pintilie)

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786065919242 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Download (1)
  • Cuvant inainte
  • Cuprins
  • Autori
  • Review-uri (0)
  • Psihodiagnoza si evaluarea clinica a copilului si adolescentului, Editia a II-a, revizuita si adaugita

    Descarca

Psihodiagnosticul clinic vizeaza cunoasterea factorilor psihologici cu relevanta pentru sanatate si boala; aceasta cunoastere se realizeaza prin procesul de evaluare clinica, in care se utilizeaza metode precum testarea psihologica, interviul clinic, etc. (David, 2006).

Evaluarea psihologica este un demers psihodiagnostic integrativ care presupune corelarea rezultatelor furnizate de testele psihologice cu datele obtinute prin alte metode: observatia, interviul, analiza produselor activitatii.

Manualul de Diagnostic si Statistica a Tulburarilor Mentale - DSM IV-TR cuprinde o clasificare a tulburarilor mentale care a fost elaborata pentru a fi utilizata in conditii clinice de invatamant si cercetare.

Tulburarea mentala este definita drept “un pattern sau sindrom psihologic sau comportament semnificativ clinic care apare la un individ si care este asociat cu o detresa prezenta (simptom suparator) sau incapacitate (deteriorare in unul sau mai multe domenii de functionare) sau cu un risc crescut de a suferi moartea, durerea, infirmitatea sau pierderea importanta a libertatii”(DSM-IV-TR-2000).

Lucrarea intitulata Psihodiagnoza si evaluarea clinica a copilului si adolescentului  se adreseaza psihologilor clinicieni, psihoterapeutilor, studentilor la psihologie si masteranzilor in psihologie clinica si psihoterapie, asistentilor sociali si psiho­pedagogilor care lucreaza cu copiii si adolescentii si nu in ultimul rand, parintilor care doresc sa-si imbunatateasca relatiile cu copiii lor sau sa-si clarifice anumite aspecte problematice ce apar in cadrul relatiilor cu acestia.

Lucrarea poate fi utila si celor care isi desfasoara activitatea profesionala in invatamant:  educatorilor din gradinite, invatatorilor si profesorilor care intampina in activitatea lor diverse dificultati de relationare cu copiii si adolescentii.

Volumul de fata este structurat intr-un numar de 16 capitole, dintre care primele 14 se refera la aspecte teoretice privind psihodiagnosticul si evaluarea clinica, iar ultimele doua cuprind un model de raport psihodiagnostic si de evaluare clinica si un extras din Codul deontologic al profesiei de psiholog, cu accent pe scopul si rolul profesiei de psiholog si principiile fundamentale in exercitarea acestei profesii. 

Primele doua capitole cuprind definirea psihologiei clinice, criteriile dezvoltarii psihice normale, competentele psiho­logului clinician, conceptele de baza utilizate in psihodiagnoza si evaluarea clinica si caracteristicile examenului psihologic.

In capitolul trei am definit tulburarea mentala, am descris principalele axe ale DSM IV-TR si continuturile acestora si am enumerat pasii ce vor fi parcursi  pentru calcularea scorului indicelui general de functionare GAF.

Capitolul patru se refera la psihodiagnosticul si evaluarea clinica validate stiintific si cuprinde o descriere a interviurilor  clinice structurate - SCID I, SCID II si KID-SCID, recomandate in vederea utilizarii corecte a diagnosticului pe baza DSM.

Capitolele cinci si sase cuprind informatii privind  conceptualizarea clinica si evaluarea cu ajutorul testelor psihologice.

In capitolul sapte sunt prezentate caracteristicile evaluarii psihologice a copilului si adolescentului si principalele teste psihologice utilizate in cadrul acestei etape de varsta.

Capitolele  opt, noua si zece cuprind aspecte privind psihodiagnosticul si evaluarea clinica a tulburarilor hiper­chinetice si opozante, a depresiei si anxietatii la copii si adoles­centi si instrumentele utilizate  in acest sens.

Capitolele unsprezece, doisprezece si treisprezece se refera la psihodiagnosticul tulburarilor in legatura cu o substanta, al jocului de sansa patologic si la stadiile schimbarii individuale.

In capitolul paisprezece sunt abordate notiunile de risc si vulnerabilitate, modelele explicative ale factorilor de risc si rezilienta.

Prefata / 9

CAPITOLUL I
Psihologie clinica: delimitari conceptuale / 13

1. Definirea psihologiei clinice / 13
2. Criterii ale dezvoltarii psihice normale / 15
3. Competentele psihologului clinician / 20

CAPITOLUL II
Psihodiagnostic si evaluare clinica: concepte de baza / 24
1. Definirea termenilor de psihodiagnostic si evaluare clinica / 24
2. Factorii etiologici ai bolii / 27
3. Examenul psihologic / 28
4. Limitele psihodiagnosticului si evaluarii clinice / 31

CAPITOLUL III
Psihodiagnostic multiaxial conform DSM IV / 33
1.  Definirea tulburarii mentale / 33
2.  Prezentarea principalelor axe ale DSM IV-TR si a  continuturilor acestora / 34

CAPITOLUL IV
Psihodiagnostic si evaluare clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 41
1. Psihodiagnostic si evaluare clinica validate stiintific / 41
     a. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile de pe Axa I a DSM - SCID I / 42
     b. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Clinice de Personalitate de pe Axa II a DSM - SCID II / 43
     c. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Sugarului, Copilului si Adolescentului KID-SCID / 43
     d. Sistemul de Evaluare Clinica SEC / 47
     e. Platforma de Psihodiagnostic si Evaluare Clinica  Validata Stiintific PEC / 48
2. Etapele procesului de diagnostic si evaluare clinica / 48
3. Componentele psihologice investigate in cursul interviului clinic / 51

CAPITOLUL V
Conceptualizarea clinica / 54
1. Definirea conceptualizarii clinice / 54
2. Conceptualizarea clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 54
3. Prototipul unui demers terapeutic / 58

CAPITOLUL VI
Evaluarea cu ajutorul testelor psihologice / 60
1. Definitia testelor / 60
2. Caracteristicile psihometrice ale testelor / 62
3. Clasificarea testelor / 66
4. Aspecte etice in aplicarea testelor / 67

CAPITOLUL VII
Psihodiagnosticul tulburarilor diagnosticate in perioada copilariei si adolescentei / 70
1. Evaluarea psihologica a copilului si adolescentului / 70
2. Testele psihologice utilizate in psihodiagnoza copilului si adolescentului / 75
3. Tehnici expresiv-creative utilizate in psihodiagnoza si terapia copilului / 79

CAPITOLUL VIII
Psihodiagnosticul tulburarilor hiperchinetice si opozante / 83
1. Caracteristici si clasificare / 83
2. Programul terapeutic pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hiperchinetic si opozant – THOP / 86
3. Etapele programului THOP si principii de organizare / 90
4. Scale de diagnosticare a tulburarii de hiperactivitate cu deficit de atentie ADHD  / 92

CAPITOLUL IX
Psihodiagnosticul tulburarilor anxioase / 94
1. Tulburarile anxioase / 94
2. Criteriile de diagnostic pentru anxietatea generalizata / 96
3. Evaluarea atacului de panica / 97
4. Instrumente de diagnosticare a anxietatii si a atacului de panica / 99

CAPITOLUL X 
Psihodiagnosticul tulburarilor depresive / 103
1. Depresia la copii si adolescenti / 103
2. Criteriile de diagnostic ale unui episod depresiv major / 106
3. Instrumente de diagnosticare a depresiei / 108
4. Factorii de risc ai aparitiei depresiei la adolescenti / 117

CAPITOLUL XI
Psihodiagnosticul tulburarilor in legatura cu o substanta / 120
1. Definirea termenilor / 120
2. Factorii de risc ai abuzului de droguri la adolescenti / 121
3. Evaluarea psihologica a tulburarilor in legatura cu o substanta / 123

CAPITOLUL XII
Evaluarea stadiului schimbarii individuale / 127
1. Modelul transteoretic al schimbarii umane / 127
2. Teoria motivatiei PRIME/ 131

CAPITOLUL XIII
Psihodiagnosticul jocului de sansa patologic / 133 
1. Jocul de sansa patologic: definire, caracteristici / 133
2. Criteriile de diagnosticare a jocului de sansa patologic / 135
3. Instrumente de diagnosticare pentru jocul de sansa patologic / 137

CAPITOLUL XIV
Vulnerabilitate si rezilienta / 143
1. Risc si vulnerabilitate / 143
2. Modele explicative ale factorilor de risc / 144
3. Evaluarea factorilor de risc / 145
4. Rezilienta: definire, caracteristici / 146
5. Evaluarea rezilientei / 149

CAPITOLUL XV 
Raportul psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
1. Elementele raportului psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
2. Model de raport psihodiagnostic si de evaluare clinica / 154

CAPITOLUL XVI 
Extras din Codul deontologic al profesiei de psiholog cu libera practica / 159
1. Misiunea psihologului. Scopul si rolul profesiei de psiholog / 159
2. Principiile fundamentale in exercitarea profesiei de psiholog / 160
3. Raspunderea disciplinara / 174

Bibliografie / 187 

Anexa 1 - Formular de raportare a evaluarii multiaxiale / 194

Anexa 2 - Setul de instrumente psihologice pentru expertizarea si evaluarea copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 218 din 7 martie 2002 / 196 

Anexa 3 - Scala Yale-Brown de evaluare a obsesiilor si compulsiilor / 200

 

Steliana Rizeanu (Pintilie)
Steliana Rizeanu (Pintilie)

Conferentiar Universitar Doctor la Universitatea Hyperion din Bucuresti,  Master-ul de Psihologie Clinica si Consiliere Psihologica,  unde preda cursurile:  Introducere in psihoterapie, Psihopatologia copilului si adolescentului, Psihodiagnoza si evalurea clinica a copilului si adolescentului;  Psihologia adictiilor.

Psiholog clinician principal, formator - supervizor in psihologie clinica si in psihoterapie integrativa,  psihoterapeut specialist in psihoterapie cognitiv-comportamentala in cadrul Clinicii Aquamarin din Bucuresti.

Autoare a cartilor: Introducere in psihoterapie; Psihoterapia jocului de sansa patologic; Dependenta de jocuri de noroc. Ghid de ajutor pentru jucatorii patologici de noroc si familiile acestora .

A publicat numeroase articole in reviste de specialitate interne si internationale  cu Peer Review si comitet editorial international.

Membru ales in Comitetul Filialei Teritoriale Bucuresti a Colegiului Psihologilor din Romania, Comisia clinica.

Nominalizata pentru includerea in cea de-a 32-a editie 2014 a prestigioasei publicatii Who's Who in the World .

Coordonator al programului “Joaca responsabil” din Romania, prin care se ofera consiliere psihologica persoanelor dependente de jocuri de noroc.

Membru  al  Asociatiei  Europene  pentru  Studiul Gamblingului: EASG – European Association for the Study of Gambling.

Membru al Asociatiei  de Psihoterapii Cognitive si Comportamentale din Romania.

Membru al Societatii Romane de Psihologie Experimentala Aplicata.

Membru al Asociatiei Romane de Psihoterapie Integrativa.

Membru al Institutului European de Studii pentru Terapia Copiilor si Adolescentilor.

Membru al Asociatiei de Psihosomatica Aplicata si Medicina Comportamentala.

Membru al Asociatiei de Hipnoterapie si Psihoterapie Cognitiv-Comportamentala.

Membru al Societatii Romane de Statistica.

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!