Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Publicitatea drepturilor reale - Oana Ispas

23,11 Lei

ISBN: 978-606-591-225-0

Anul publicării: 2011

Editia: I

Pagini: 250

Editura: Editura Universitara

Autor: Oana Ispas

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786065912250 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Unde se gaseste
  • Autori
  • Review-uri (0)

 

 

Una dintre cele mai importante distinctii in dreptul civil este cea dintre persoane si bunuri; mai mult decat o distinctie, ea reprezinta o ierarhie, deoarece persoana este considerata cea mai mare dintre bogatii. Termenul de bun a comportat de-a lungul timpului numeroase definitii, dar consideram ca in sens strict juridic, el desemneaza ceea ce este util, ceea ce satisface nevoile materiale ale omului. Bunul este conditia libertatii; altfel spus intreaga existenta a omului graviteaza in sfera dobandirii bunurilor. In contemporaneitate, omul apare definit la fel de mult prin verbul a avea ca si prin verbul a fi. Prin urmare, suntem pentru ca avem si avem pentru ca am dobandit drepturi de proprietate privata asupra unor bunuri.

Daca dreptul de proprietate – in sensul clasic al Codului civil francez, Cartea a II-a, art. 516-710 – nu putea sa poarte decat asupra bunurilor corporale, conceptul are astazi semnificatii mai largi. Dreptul de proprietate poarta nu numai asupra unui lucru material, ci si asupra unei activitati: fond de comert, proprietate intelectuala, brevete de inventie. Termenul de bun primeste un sens mai larg, in acord cu dispozitiile Conventiei europene pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale si cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului; el desemneaza toate drepturile avand o valoare patrimoniala: drepturi reale, drepturi derivate din creatia intelectuala si drepturi de creanta.

Dintre toate aceste categorii de bunuri, in demersul nostru stiintific este relevanta distinctia facuta intre bunurile mobile si imobile. Diferenta fizica existenta intre acestea da nastere la trei consecinte, care se refera la formalitatile de publicitate a drepturilor reale, la garantiile reale si la posesie.

Prin instituirea unor norme legale care sa guverneze organizarea si functionarea societatii se urmareste evident asigurarea protectiei acesteia, in general, si a individului, in particular, ca element al acestui intreg, in fata oricarei fraude si pentru a preintampina orice prejudiciu.

Din punct de vedere al participantilor la circuitul civil, aceasta protectie vizeaza apararea drepturilor subiective, atat a celor personale, cat si a celor patrimoniale. Aceste drepturi, atat timp cat fac parte din patrimonial unei persoane si sunt incluse in circuitul civil, au un caracter social, ele manifestandu-se ca o relatie care se stabileste intre titularul dreptului si ceilalti membri ai societatii. In aceasta ipoteza, pentru a putea fi respectate, aceste drepturi trebuie sa fie aduse la cunostinta societatii, a celorlalti participanti la circuitul civil, altii decat titularul lor, deoarece cu cat un drept este mai bine delimitat si mai bine cunoscut, cu atat el este mai respectat si cu atat el se exercita mai corect; acest scop este adus la indeplinire prin intermediul institutiei juridice a publicitatii.

Publicitatea actelor juridice este strans legata de forma acestora. Unul dintre cele mai importante segmente ale publicitatii juridice il constituie publicitatea actelor juridice prin care se constituie, se sting sau se transmit drepturi reale. Drepturile reale sunt, prin esenta lor, opozabile erga omnes, spre deosebire de drepturile de creanta care sunt opozabile doar unui debitor determinat. Dar pentru ca aceasta opozabilitate erga omnes sa fie functionala trebuie ca dreptul real la care ea se refera sa fie cunoscut de catre membrii societatii, pentru ca acestia sa-l poata respecta ca atare. Cu alte cuvinte, este necesara publicitatea actului prin care el s-a nascut.

 

* * *  

 

           “Intr-o materie in care literatura de specialitate nu este deloc abundenta, dar care intereseaza, in practica de zi cu zi, un numar considerabil de persoane – practic pe toata lumea – ,  lucrarea are meritul de a fi un nou si actual instrument juridic, deosebit de util  pentru  practicienii si teoreticienii dreptului, care pot gasi raspunsul la multe dintre nenumaratele probleme pe care le-a ridicat mult controversata publicitate imobiliara, mai ales a acelora legate de recenta schimbare legislativa in materie (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2010, care modifica si completeaza Legea nr. 7/1996 a cadastrului si a publicitatii imobiliare).

Lucrarea pregatita de doctoranda Oana Florentina Chirica (Ispas) a fost elaborata dupa studierea unei bogate literaturi de specialitate si dupa o evaluare critica a jurisprudentei in domeniu, atat in plan national, cat si in plan european; autoarea a folosit metoda de studiu comparat, ceea ce se reflecta in inaltul nivel stiintific si in continutul tezei de doctorat.

In aceasta munca de cercetare, doctoranda a pus talent si pasiune, oferind unele puncte de vedere si argumente proprii pentru eficienta reala a realizarii publicitatii atat asupra bunurilor imobile, cat si a mobilelor “ 
 
Prof. univ. dr. Marilena Uliescu,
fost director al Institutului National al Magistraturii

www.editurauniversitara.ro

Oana Ispas

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!