VII. Directiva 2008/50/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 21 mai 2008 privind calitatea aerului inconjurator si un aer mai curat pentru Europa / 9
1. Problema gradului de incarcare a traficului rutier tine de oportunitatea adoptarii reglementarilor urbanistice, ce nu poate fi analizata de instanta de contencios administrativ, iar rezolvarea acestei probleme cade in sarcina autoritatilor administratiei publice (Tribunalul Bucuresti ‑ Sectia a II‑a contencios administrativ si fiscal, sentinta civila nr. 3696 din 25 august 2020, ECLI:RO:TBBUC:2020:007.003696, definitiva) / 9
VIII. Directiva 2011/92/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra mediului / 99
1. Conditionarea accesului la justitie a unei societati profesionale civile de avocati de justificarea unui interes propriu sau de imprejurarea ca, prin promovarea actiunii, sa fie urmarita protejarea unei situatii juridice in legatura directa cu scopul urmarit la constituirea respectivei forme de organizare, in speta, a unei societati civile profesionale de avocati (Curtea de Apel Tg. Mures ‑ Sectia a II‑a civila, de contencios administrativ si fiscal, Incheiere din 16 februarie 2022; cauza C‑252/22) / 99
2. Transparenta procedurii de emitere a acordului de mediu. Rapoarte de evaluare a impactului asupra mediului, rapoarte de impact asupra sanatatii populatiei, solutiile prezentate de operator in raport de observatiile si contestatiile publicului (Tribunalul Bucuresti ‑ Sectia a II‑a contencios administrativ si fiscal, sentinta civila nr. 3499 din 24 mai 2021, ECLI:RO:TBBUC:2021:007.003499) / 125
3. Sensul notiunii de „defrisare in scopul schimbarii destinatiei terenului” este acela de defrisare in vederea reconversiei solului, inteles ce exclude ipoteza propusa schimbarii categoriei de folosinta pentru agricultura, silvicultura sau acvacultura (Curtea de Apel Bucuresti ‑ Sectia a VIII‑a contencios administrativ si fiscal, decizia civila nr. 818 din 17 octombrie 2019, ECLI:RO:CABUC:2019:186.000818, definitiva) / 146
IX. Directiva nr. 2009/147/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind conservarea pasarilor salbatice / 177
1. Aprobarea cotelor de recolta pentru specii care au tendinte populationale descrescatoare, chiar daca au un status favorabil sau vanarea speciilor pentru care Agentia Europeana de Mediu nu a calculat inca trendurile populationale pe termen lung si scurt (Curtea de Apel Brasov ‑ Sectia contencios administrativ si fiscal, sentinta civila nr. 116 din 29 octombrie 2021, ECLI:RO:CABRV:2021:004.000116, definitiva) / 177
2. Stabilirea cotelor de recolta la speciile ciocarlie de camp, sturzul viilor, rata cu capul negru si rata sunatoare pe baza calcularii mediei cotelor de recolta aprobate in sezoanele de vanatoare anterioare, fara nicio justificare cu privire la impactul capturarii asupra exemplarelor vii ale speciilor respective (Curtea de Apel Brasov ‑ Sectia contencios administrativ si fiscal, sentinta civila nr. 37 din 25 iunie 2020, ECLI:RO:CABRV:2020: 004.000037, definitiva) / 210
3. Directiva „Pasari” impune, pentru asigurarea protectiei, managementului si utilizarii durabile a populatiilor speciilor de pasari al caror areal natural de distributie include teritoriul Romaniei, realizarea de studii si cercetari (Curtea de Apel Tg. Mures ‑ Sectia a II‑a civila, de contencios administrativ si fiscal, sentinta civila nr. 113 din 26 noiembrie 2021, ECLI:RO:CATGM:2021:006.000113) / 230
4. Stabilirea cotelor de recolta. Posibilitatea reala de confuzie a speciilor de gasca de vara si garlita mare cu specii de pasari pe cale de disparitie (garlita mica) (Curtea de Apel Tg. Mures ‑ Sectia a II‑a civila, de contencios administrativ si fiscal, sentinta civila nr. 54 din 31 august 2021, ECLI:RO:CATGM:2021:006.000054, definitiva) / 248
5. Legiuitorul roman a statuat necesitatea efectuarii studiilor de evaluare pentru asigurarea principiului utilizarii durabile a resursei cinegetice, astfel ca stabilirea cotelor de recolta pentru speciile admise la vanatoare nu se poate realiza in lipsa acestora (Curtea de Apel Brasov ‑ Sectia contencios administrativ si fiscal, sentinta civila nr. 111 din 18 decembrie 2020, ECLI:RO:CABRV:2020:004.000111) / 258
6. Determinarea cotelor de recolta pe specii si fonduri cinegetice. Existenta unei baze stiintifice si faptice rezultate din evaluarea si cercetarea temeinica a impactului stabilirii acestor cote asupra biodiversitatii si utilizarii durabile a populatiilor speciilor de pasari al caror areal natural de distributie include teritoriul Romaniei (Inalta Curte de Casatie si Justitie ‑ Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr.648 din 4 februarie 2021, ECLI:RO:ICCJ:2021:002.000648, definitiva) / 294
7. Stabilirea cotelor de vanatoare ca medie a cotelor realizate pe anii precedenti, independent de informatiile privind efectivele de pasari. Lipsa unei metode de calcul aplicata la o baza stiintifica si faptica rezultata din evaluarea si cercetarea temeinica a impactului stabilirii acestor cote asupra biodiversitatii si utilizarii durabile a populatiilor speciilor de pasari (Curtea de Apel Brasov ‑ Sectia contencios administrativ si fiscal, sentinta civila nr. 29 din 23 februarie 2022, ECLI:RO:CABRV: 2022:004.000029) / 303
8. Aprobarea cotelor de recolta pentru unele specii de fauna de interes cinegetic, la care vanatoarea este permisa fara a avea la baza o metodologie de evaluare a cotelor de vanatoare pentru speciile de pasari gasca de vara si garlita mare (Inalta Curte de Casatie si Justitie ‑ Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 4126 din 23 septembrie 2021, ECLI:RO:ICCJ:2021:002.004126, definitiva) / 356
Lista abrevierilor si acronimelor utilizate / 373