Introducere / 15
I. Inceputuri / 30
I.1. Restrangerea dreptului la libera circulatie a persoanelor. Decizia unui stat membru al Uniunii Europene de a expulza un cetatean al altui stat membru nu atrage, de drept, obligatia acestuia din urma de a lua masuri de interzicere a libertatii de circulatie a cetateanului sau. Cetateanul care este expulzat beneficiaza de drepturile procedurale de a ataca in justitie masura de expulzare, in fata autoritatilor din statul care a dispus aceasta masura, acestea fiind suverane sa decida asupra necesitatii sale / 30
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a IX a civila si pentru cauze privind proprietatea intelectuala, Decizia civila nr. 21/A din 2 februarie 2007
I.2. Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule. Art. 90 par. 1 din Tratatul CE face parte, de la 1 ianuarie 2007, din ordinea interna de drept a Romaniei si astfel reclamanta, persoana juridica romana, se poate adresa autoritatilor administrative, precum si instantelor judecatoresti in scopul restabilirii drepturilor conferite de aceasta reglementare comunitara de baza si care i au fost incalcate prin aplicarea reglementarilor dreptului national cu caracter contrar de catre autoritatile administrative, cu ocazia reinmatricularii in Romania a autoturismului cumparat anterior dintr-un alt stat membru / 39
Tribunalul Arad, Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal, Sentinta civila nr. 2563 din 7 noiembrie 2007
I.3. Condamnarea persoanei in cauza pentru comiterea unei infractiuni este de natura sa aduca atingere ordinii si sigurantei publice, imprejurare ce justifica restrangerea exercitarii dreptului acelei persoane la libera circulatie pe teritoriul francez, in acord cu dispozitiile art. 27 alin. (2) din Directiva 2004/38/CE, care prevede ca masura trebuie sa respecte principiul proportionalitatii si sa se bazeze exclusiv pe conduita celui in cauza / 42
Tribunalul Bistrita Nasaud, Sectia civila, Sentinta civila nr. 124/F/2009 din 25 februarie 2009
I.4. Obligatia angajatorului de a informa salariatul in contextul unei detasari. Directiva 91/533/CEE nu are ca efect inaplicabilitatea unei clauze din contractul individual de munca in cazul in care se refera la una din conditiile contractuale enumerate la art. 2 alin. (2). Art. 8 alin. (1) din Directiva 91/533/CEE lasa la latitudinea statelor sa defineasca sanctiunile potrivite in aceste cazuri / 44
Curtea de Apel Constanta, Sectia civila, minori si familie, litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 25/CM din 20 ianuarie 2009
I.5. Taxa de acces in statiunea Mamaia. Aplicarea unui sistem discriminatoriu fata de alti cetateni ai Uniunii Europene / 48
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VIII a contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 519 din 27 ianuarie 2010
I.6. Organisme modificate genetic. Act administrativ cu caracter normativ emis cu incalcarea competentelor de reglementare ale organismelor Uniunii Europene. In textul comunitar se arata cu putere imperativa faptul ca stabilirea pragurilor minime privind prezenta unor seminte modificate genetic este de competenta exclusiva a Uniunii Europene, urmand a fi respectata procedura comunitara acolo indicata, in timp ce textul national ramane ambiguu in ceea ce priveste competenta de a stabili pragurile, lasand posibilitatea de a permite stabilirea acestora in cadrul reglementarilor nationale / 53
Curtea de Apel Cluj, Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal, Sentinta civila nr. 71 din 23 februarie 2010
I.7. Decizie de recalculare a pensiei de serviciu. Nu doar instantele nationale au obligatia de a da prioritate normelor de drept al Uniunii Europene, inclusiv autoritatile administrative ale statului au aceasta obligatie, fiind necesar ca acestea sa se abtina, din proprie initiativa, de la aplicarea prevederilor nationale adoptate de autoritati centrale, in cazul in care incalca dreptul Uniunii Europene / 56
Tribunalul Bucuresti, Sectia a VIII a conflicte de munca si asigurari sociale, Sentinta civila nr. 2992 din 28 martie 2010
I.8. Somatie de plata. Directiva 2000/35/CE. Directiva este obligatorie pentru fiecare stat membru destinatar cu privire la rezultatul care trebuie atins, lasand autoritatilor nationale competenta in ceea ce priveste forma si mijloacele / 63
Judecatoria sectorului 3 Bucuresti, Sectia civila, Sentinta civila nr. 10421 din 28 septembrie 2010
I.9. Regimul accizelor pentru produse din tutun. Dreptul Uniunii Europene, independent de legislatia statelor membre, nu este numai generator de obligatii in sarcina particularilor, dar creeaza si drepturi care intra in patrimoniul juridic al acestora / 64
Judecatoria Targu Bujor, Sentinta civila nr. 1318 din 14 decembrie 2010
I.10. Taxa de prima inmatriculare. Dispozitiile art. 148 din Constitutia Romaniei nu pot fi invocate pentru a alege competenta Curtii Constitutionale in scopul de a transa conflictul intre tratat si norma interna de drept / 69
Curtea de Apel Cluj, Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 87 din 13 ianuarie 2011
I.11. Ajutor de stat. O societate poate beneficia de scutirea la plata sumelor reprezentand obligatii fiscale accesorii numai in conditiile in care aceasta va face demersurile necesare pe langa autoritatea publica, pentru ca ultima sa demareze procedura de notificare a Comisiei Europene. Chiar daca societatea, in calitate de potential beneficiar al ajutorului de stat, nu are posibilitatea legala de a demara ea insasi acea procedura de notificare, ea trebuie sa intreprinda demersurile necesare in acest scop pe langa autoritatile publice competente / 76
Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 65 din 14 februarie 2011
I.12. Clauzele abuzive in contractele incheiate cu consumatorii. Transpunerea unei directive in legislatia nationala nu impune ca prevederile sale sa fie incorporate expressis verbis prin norme specifice interne. Obligate doar sa indeplineasca scopurile directivei, statele membre dispun, pentru transpunere, de o flexibilitate care le permite sa tina cont de specificitatea nationala / 79
Curtea de Apel Brasov, Sectia comerciala, Decizia nr. 103 din 23 noiembrie 2011
II. Principii. Utilizarea jurisprudentei de tip „Costa/E.N.E.L.” si „Simmenthal” / 87
II.1. Taxa pe poluare. Autoritatile fiscale nationale nu pot invoca culpa contribuabililor, care nu au apelat la un remediu national ineficient, in conditiile in care ele insele sunt culpabile pentru aplicarea unor reguli nationale incompatibile cu dreptul Uniunii Europene / 87
Tribunalul Bucuresti, Sectia a IX a contencios administrativ si fiscal, Sentinta civila nr. 4437 din 9 noiembrie 2012
II.2. Corectie financiara. Instanta nationala care trebuie sa aplice, in cadrul competentei sale, dispozitiile de drept al Uniunii Europene, are obligatia de a asigura efectul deplin al
acestor norme, inlaturand, daca este necesar, din oficiu, aplicarea oricarei dispozitii contrare a legislatiei nationale, chiar ulterioara, fara a fi necesar sa solicite sau sa astepte inlaturarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau prin orice alt procedeu constitutional / 92
Curtea de Apel Bacau, Sectia a II a civila, de contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 73 din 3 august 2016
II.3. Recalculare a drepturilor de pensie. Regulamentele (CEE) nr. 1408/71 si 574/72. Regulamentul (CE) nr. 44/2001. Principiul suprematiei este valabil pentru toate actele europene care au caracter obligatoriu, iar statele membre nu pot sa aplice o norma nationala care ar fi contrara dreptului Uniunii Europene / 103
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia I civila, Decizia nr. 1513 din 20 septembrie 2016
II.4. Drepturi de pensie comunitara. Regulamentele (CEE) nr. 1408/71 si 574/72. Caracterul obligatoriu al unei hotarari a Curtii de Justitie a Uniunii Europene decurge din suprematia dreptului Uniunii Europene, consacrata prin art. 148 alin. (2) din Constitutia Romaniei / 105
Curtea de Apel Constanta, Sectia I civila, Decizia civila nr.193 din 20 aprilie 2018
II.5. Rambursarea contravalorii asistentei medicale. Regulamentul (CEE) nr. 1408/71. Instantele romane de drept comun sunt competente sa procedeze, in executarea obligatiei de a asigura realizarea efectului deplin al dreptului Uniunii Europene, la inlaturarea de la aplicare a oricarei dispozitii contrare a legislatiei nationale, chiar ulterioara, fara a solicita sau a astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau prin orice alt procedeu constitutional / 110
Curtea de Apel Timisoara, Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 925 din 8 mai 2018
II.6. Reinmatriculare a unui autovehicul. Potrivit principiului cooperarii loiale, statele membre au obligatia de a abroga norma nationala contrara dreptului Uniunii Europene sau de a o lasa neaplicata, dupa caz. Aceasta obligatie se impune tuturor autoritatilor nationale, inclusiv autoritati locale sau regionale si, in special, judecatorului national / 137
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3628 din 30 octombrie 2018
II.7. Taxa pe poluare. Aplicarea cu prioritate a dreptului Uniunii Europene nu poate fi ingradita prin invocarea puterii de lucru judecat pentru a justifica acest refuz / 145
Tribunalul Bucuresti, Sectia a IV a civila, Decizia civila nr. 4618 din 11 decembrie 2018
II.8. Drept de sedere permanenta. Pe fondul unei implementari restrictive (neconforme) a Directivei 2003/109/CE de catre legiuitorul national prin OUG nr. 194/2002, republicata, Curtea a retinut in proces un efect direct vertical propriu reglementarii europene in materie, dat fiind si art. 148 din Constitutia Romaniei / 149
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VIII a contencios administrativ si fiscal, Sentinta civila nr. 424 din 6 februarie 2019
II.9. Dobanda datorata la restituirea taxei speciale de prima inmatriculare. Procedura interna de restituire a dobanzilor fiscale este partial neconforma cu dreptul UE, fiind astfel incalcat principiul efectivitatii in privinta cuantumului dobanzii stabilite cuvenita contribuabilului si care se calculeaza asupra sumei de restituit / 158
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 659 din 21 mai 2019
II.10. Corectii financiare. Regulamentele sunt acte normative care, in virtutea caracterului lor, produc efecte directe conform art. 288 TFUE, intrarea lor in vigoare si aplicarea in privinta subiectelor de drept realizandu-se fara nicio masura de preluare in dreptul national / 163
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3076 din 6 iunie 2019
II.11. Restituirea timbrului de mediu. Contestatie executare. In mod corect prima instanta nu a aplicat prevederile OUG nr. 52/2017 in prezenta cauza, facand aplicarea prioritara a dreptului Uniunii Europene care, prin reglementarea principiilor cooperarii loiale, echivalentei si efectivitatii, a urmarit sa stabileasca faptul ca se vor aplica reguli unitare pentru restituirea taxelor contrare dreptului Uniunii Europene si a celor contrare dreptului intern. In cauza sunt aplicabile dispozitiile actului normativ cu caracter general, OG nr. 22/2002 / 180
Tribunalul Dambovita, Sectia I civila, Decizia civila nr. 374 din 7 iulie 2020
III. Principii. Utilizarea jurisprudentei de tip „Lucchini” si „Kapferer” / 194
III.1. Taxa pe poluare. Exceptia autoritatii lucrului judecat. Hotararea pronuntata in cauza Lucchini trebuie aplicata numai intr-un anumit context, Curtea de Justitie a Uniunii Europene aratand ca, in lipsa unei reglementari a Uniunii Europene in materie, modalitatile de punere in aplicare a principiului autoritatii de lucru judecat apartin ordinii juridice a statelor membre, in temeiul principiului autonomiei procedurale a acestora / 194
Curtea de Apel Targu Mures, Sectia I civila, Decizia nr. 542/R din 14 mai 2015
III.2. Conditionarea dreptului filialei la restituirea impozitului pe dividende de plata dividendelor. Directiva 90/435/CEE. Conditionarea scutirii de impozit prin retinerea la sursa de plata dividendelor, asa cum rezulta din dispozitiile art. 117 lit. h) din Codul fiscal, incalca dreptul european, motiv pentru care instanta judecatoreasca, in temeiul art. 148 din Constitutie, in respectarea principiului suprematiei dreptului Uniunii Europene, care asigura prevalenta acestuia asupra dreptului national, va inlatura de la aplicare norma nationala care, prin incorecta si incompleta transpunere conditioneaza scutirea de impozit de conditia „platii dividendelor” / 195
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 1410 din 5 aprilie 2017
III.3. Evaziune fiscala. Ordonanta de clasare. Partile au propria lor responsabilitate de a revendica drepturi de care pot dispune in mod liber sau pe care le pot pretinde in temeiul dreptului Uniunii Europene / 201
Curtea de Apel Timisoara, Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 8918 din 18 decembrie 2017
III.4. Taxa pe poluare. Dreptul Uniunii Europene nu impune unui organ judiciar obligatia ca, pentru a tine seama de interpretarea unei dispozitii relevante a acestui drept, adoptata de Curtea de Justitie a Uniunii Europene ulterior pronuntarii de acest organ judiciar a deciziei care a dobandit autoritate de lucru judecat, sa revina, din principiu, asupra deciziei respective / 207
Curtea de Apel Cluj, Sectia a III a contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 4312 din 12 noiembrie 2018
III.5. Cerere de revizuire. Dreptul Uniunii Europene nu impune unei jurisdictii nationale sa inlature aplicarea normelor interne de procedura care confera autoritate de lucru judecat unei hotarari, chiar daca astfel ar fi reparata o incalcare a dreptului Uniunii Europene savarsita prin hotararea in cauza / 209
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 233 din 22 ianuarie 2019
IV. Prioritate de aplicare, interpretare conforma si efect direct / 214
IV.1. Concediere colectiva. Insolventa. Interpretarea data de Curtea de Justitie a Uniunii Europene se impune instantei nationale cu forta juridica a actelor normative ale Uniunii Europene, superioara fortei juridice a actelor nationale, data fiind prerogativa exclusiva a Curtii de Justitie a Uniunii Europene de interpretare a legislatiei secundare a Uniunii Europene, in scopul interpretarii si aplicarii uniforme a normelor Uniunii Europene / 214
Tribunalul Specializat Cluj, Sentinta civila nr. 1998 din 17 iulie 2013
IV.2. Concediere colectiva. Insolventa. Efectul direct al directivelor este conditionat, limitat, intrucat produce efecte numai pe verticala (adica in raporturile particularilor cu statele, deoarece directivele sunt adresate statelor) si numai intr un singur sens (adica impunand statelor obligatii in favoarea particularilor) / 220
Curtea de Apel Galati, Sectia conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 430 din 19 iunie 2014
IV.3. Concediere colectiva. Insolventa. Atat Directiva 98/59/CE, cat si Codul muncii reglementeaza o procedura a concedierii colective realizata, in principiu, in doua etape, respectiv etapa de debut constand in initierea de consultari cu sindicatul sau reprezentantii salariatilor, in cadrul carora acestora din urma trebuie a le fi furnizate toate informatiile utile necesare evaluarii masurii si, eventual, ajungerii la un acord, precum si etapa reprezentata de notificarea intentiei concretizate de a efectua concedierile colective in cauza / 226
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 3555 din 7 octombrie 2015
IV.4. Taxa pe valoarea adaugata. Directiva 2006/112/CE. Calificarea drept operatiune impozabila a colectarii remuneratiilor pentru utilizarea drepturilor de autor si a drepturilor conexe privind fonograme de catre organismele de gestiune colectiva. In temeiul principiilor efectului direct si al prioritatii dreptului Uniunii Europene fata de legile interne, revine instantelor nationale obligatia de interpretare a legii nationale ce transpune directiva prin prisma textului si a finalitatii acelui act / 238
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, Decizia nr. 48 din 19 iunie 2017
IV.5. Comunicare publica a unei fonograme. Directiva 2006/115/CE. Obligatia ce revine instantei nationale de a interpreta dreptul intern in conformitate cu dreptul Uniunii Europene a fost consacrata prin hotararea in cauza 14/83, Von Colson si Kamann pronuntata de Curtea de Justitie a Uniunii Europene si mentionata constant in jurisprudenta sa / 244
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia I civila, Decizia nr. 3919 din 13 noiembrie 2018
IV.6. Transfer de intreprindere. Directiva 2001/23/CE. Chiar daca directiva nu confera direct drepturi intre particulari, este deosebit de relevanta posibilitatea unei interpretari conforme a directivei. Interpretand conform directiva, prin prisma jurisprudentei relevante a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, trebuie sa se ia in considerare totalitatea imprejurarilor de fapt ce caracterizeaza operatiunea realizata in cauza, indiferent de prevederile legii nationale de transpunere / 247
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 4061 din 9 noiembrie 2020
V. Principii. Utilizarea jurisprudentei de tip „Grimaldi” / 261
V.1. Legea. nr. 221/2009. Statele membre sunt obligate sa tina cont de recomandarile pertinente atunci cand solutioneaza litigiile supuse judecatii lor, mai ales atunci cand contribuie la interpretarea masurilor nationale adoptate pentru aplicarea lor sau cand sunt destinate sa completeze prevederi obligatorii ale dreptului Uniunii Europene, iar nu si cand legea nationala nu a fost adoptata in scopul punerii in aplicare a vreunui act de drept al Uniunii Europene cu caracter obligatoriu / 261
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a IV a civila, Decizia civila nr. 1853R din 24 octombrie 2012
V.2. Proces verbal de contraventie. Recomandarea 2006/647/CE. Recomandarile nu au forta juridica obligatorie, dar nu sunt lipsite complet de efect, instantele nationale fiind obligate sa tina cont de recomandarile pertinente atunci cand solutioneaza litigiile supuse judecatii lor, mai ales atunci cand sunt destinate sa contribuie la completarea prevederilor obligatorii ale dreptului Uniunii Europene / 269
Judecatoria Piatra Neamt, Sentinta civila nr. 626 din 25 februarie 2014
VI. Cai de drept, actiuni si principiul aplicarii prioritare a dreptului Uniunii Europene / 273
VI.1. Taxa pe poluare. Exceptia de nelegalitate si principiul prioritatii aplicarii dreptului Uniunii Europene. Prioritatea dreptului Uniunii Europene fata de dreptul national nu inseamna ca prevederile nationale nu se aplica sau sunt inexistente, ci numai ca, in baza principiului prioritatii de aplicare, norma Uniunii Europene are castig de cauza in cazul unui conflict cu norma interna, aceasta din urma continuand sa se aplice in toate situatiile, daca nu exista un asemenea conflict / 273
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia comerciala si de contencios administrativ, Decizia nr. 1215 din 18 august 2010
VI.2. Transport rutier. Exceptia de nelegalitate si principiul prioritatii aplicarii dreptului Uniunii Europene. Instanta de judecata solutioneaza exceptia cu care a fost investita retinand ca neconcordanta pretinsa intre reglementarea nationala si regulamentele europene in domeniu reprezinta de fapt o aparare de fond, aceeasi cu cea invocata in litigiul de fond, iar interpretarea si aplicarea legii – inclusiv a tratatelor care se impun a fi aplicate cu prioritate conform art. 148 alin. (2) din Constitutia Romaniei – prin raportare la actul care face obiectul acestui litigiu reprezinta doar atributul instantei investite cu solutionarea fondului cauzei / 275
Curtea de Apel Timisoara, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta civila nr. 258 din 29 aprilie 2013
VI.3. Remuneratie echitabila datorata de utilizatori producatorilor de fonograme pentru radiodifuzarea lor. Prin solutia adoptata, instantele de fond nu au negat principiul primordialitatii dreptului Uniunii Europene, sanctiunea inadmisibilitatii cererii reconventionale nefiind compatibila cu statuarea vreunei concluzii privind eventualitatea incidentei in cauza a unor dispozitii din dreptul Uniunii, cu referire speciala la dispozitiile art. 101 si art. 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (carora, prin ipoteza, instanta nu le ar fi acordat prevalenta), intrucat aceasta dezlegare ar fi presupus o analiza pe fondul dreptului raportului dedus judecatii, ceea ce in speta nu s a realizat, dat fiind ca admiterea unei exceptii face de prisos cercetarea in fond a pricinii / 278
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia I civila, Decizia nr. 713 din 28 februarie 2014
VI.4. Suspendarea efectelor unei decizii de pensionare pana la pronuntarea instantei de fond. Directiva 2006/54/CE. Chiar si raportat la statuari ale Curtii Constitutionale care fac aplicarea cu prioritate a reglementarilor comunitare in analiza constitutionalitatii dispozitiilor legale ce reglementeaza conditia de varsta standard, ca element luat in calcul, alaturi de stagiul de cotizare, la pensionare, nu poate fi negata configurarea unei indoieli serioase vizavi de legalitatea actului administrativ dedus judecatii, in conditiile in care persoana in cauza arata ca a optat pentru continuarea activitatii dupa implinirea varstei de pensionare in ce o priveste, de 61 de ani si cinci luni, astfel cum reiese din anexa nr. 5 la Legea nr. 263/2010 / 290
Curtea de Apel Timisoara, Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 1051 din 3 noiembrie 2020
VII. Aplicarea prioritara a dreptului Uniunii Europene potrivit art. 5 din Codul civil si art. 4 din Codul de procedura civila / 296
VII.I. Reducerea pensiei de intretinere. Regulamentul (CE) nr. 4/2009. Exceptia necompetentei generale a instantelor romanesti. Potrivit art. 5 din Codul civil, in materiile reglementate de acesta, normele dreptului Uniunii Europene se aplica in mod prioritar, indiferent de calitatea sau statutul partilor, iar regulamentele Uniunii Europene au caracter obligatoriu si se aplica direct in statele membre, fara a fi necesare alte masuri de implementare / 296
Judecatoria Targu Neamt, Sentinta civila nr. 189 din 15 februarie 2019
VII.2. Exercitarea autoritatii parintesti. Regulamentul (CE) nr. 2201/2003. Instanta de fond a retinut corect ca fiind aplicabil art. 8 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 2201/2003, text aplicabil cu prioritate indiferent de calitatea sau statul partilor potrivit art. 5 din Codul civil / 298
Tribunalul Arges, Sectia civila, Decizia nr. 2179 din 14 mai 2019
VII.3. Cerere de valoare redusa. Clauze abuzive. Taxa de reziliere. Directiva 93/13/CEE. Intrucat jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene este obligatorie pentru instantele romanesti, acestea au posibilitatea sa analizeze caracterul abuziv al clauzelor din contractele incheiate cu consumatorii, chiar daca ele par la prima vedere a fi exprimate intr un limbaj clar si inteligibil, fapt ce s a si petrecut in cauza coroborat cu aspectul legat de crearea unui dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor in detrimentul consumatorilor si contrar cerintelor bunei credinte / 300
Tribunalul Sibiu, Sectia a II a civila, de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 438 din 1 iulie 2020
VII.4. Cerere de valoare redusa. Regulamentul (CE) nr. 261/2004. Potrivit art. 5 din Codul civil, dispozitiile Regulamentului (CE) nr. 261/2004 se aplica cu prioritate, avand in vedere scopul declarat al regulamentului, respectiv cel de stabilire a unor norme comune in materie de compensare / 308
Judecatoria sectorului 1 Bucuresti, Sentinta civila nr. 5759 din 3 septembrie 2020
VII.5. Exequator (recunoasterea inscrisurilor si a hotararilor straine. Regulamentul (CE) nr. 2201/2003. Procedura privind recunoasterea si punerea in executare a hotararilor judecatoresti pronuntate in state membre UE este guvernata de reglementari comunitare cu aplicabilitate directa in statele membre / 310
Tribunalul Iasi, Sectia I civila, Sentinta civila nr. 1501 din 21 octombrie 2020
VIII. Saga statului de drept. Refuzul aplicarii jurisprudentei CJUE ca urmare a deciziilor Curtii Constitutionale. Evolutie / 311
VIII.1. Aplicarea hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene (Marea Camera) din 18 mai 2021, cauzele reunite C 83/19, C 127/19, C 195/19, C 291/19, C 355/19 si C 397/19, Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania si altii. Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie nu este justificata de imperative obiective si verificabile legate de buna administrare a justitiei si nu este insotita de garantii specifice care sa permita, pe de o parte, sa se inlature orice risc ca aceasta sectie sa fie folosita ca instrument de control politic al activitatii respectivilor judecatori si procurori susceptibil sa aduca atingere independentei acestora si, pe de alta parte, sa se asigure ca respectiva competenta poate fi exercitata in privinta acestora din urma cu respectarea deplina a cerintelor care decurg din articolele 47 si 48 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene / 311
Curtea de Apel Pitesti, Sectia penala si pentru cauze cu minori si de familie, Incheierea penala nr.3/F CC DL din 7 iunie 2021
VIII.2. O fortareata creata de Curtea Constitutionala intre CJUE si judecatorii nationali in privinta valorilor comune referitoare la statul de drept prevazute de articolul 2 TUE. Obligatiile ce rezulta din Decizia 2006/928 cad in sarcina autoritatilor romane competente sa colaboreze institutional cu Comisia Europeana (Parlamentul si Guvernul Romaniei) si nu pot incumba instantelor de judecata, organe ale statului care nu sunt abilitate sa colaboreze cu o institutie politica a Uniunii Europene / 324
Curtea Constitutionala, Decizia nr.390 din 8 iunie 2021 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.881 889 din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.90/2018 privind unele masuri pentru operationalizarea Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie
VIII.3. Replica instantelor judecatoresti. Cerere de decizie preliminara vizand interpretarea Curtii Constitutionale conform careia instantele nationale nu au abilitarea de a analiza conformitatea unei dispozitii nationale, constatate ca fiind constitutionala printr-o decizie a Curtii Constitutionale, cu dispozitiile de drept al Uniunii Europene / 346
Curtea de Apel Craiova, Sectia penala si pentru cauze cu minori, Incheierea din 29 iunie 2021
VIII.4. Refuzul obligatiei de a accepta rapoartele MCV cel putin ca mijloace de proba atunci cand anumite dispozitii nationale incalca statul de drept. Refuzul sesizarii CJUE pentru lamurirea acestui fapt / 367
Curtea de Apel Craiova, Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3014 din 7 decembrie 2021
VIII.5. Decizia Curtii Constitutionale nr. 55/2022 trebuie aplicata si prin coroborare cu Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene din 21 decembrie 2022, pronuntata in cauzele conexate C 357/19, C 379/19, C 547/19, C 811/19, C 840/19, Euro Box Promotion si altii, care a retinut ca revine Romaniei sarcina de a se asigura ca normele sale de drept penal si de procedura penala permit o sanctionare efectiva a infractiunilor de frauda care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii si de coruptie in general. Ca urmare, a aprecia ca toate probele obtinute cu suportul tehnic al Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor din cadrul Serviciului Roman de Informatii se impun a fi considerate nelegale ar duce la risc sistemic de a nu se mai putea angaja raspunderea penala a celor care au savarsit infractiuni, inclusiv de coruptie / 374
Curtea de Apel Timisoara, Sectia penala, Incheierea penala nr.89/CO/CP din 18 aprilie 2022
VIII.6. Aplicarea Hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene, Marea Camera, din 21 decembrie 2021, cauzele conexate C 357/19, C 379/19, C 547/19, C 811/19 si C 840/19, EuroBox Promotion si altii. Lasarea neaplicata a Deciziei nr. 417/2019 a Curtii Constitutionale, aplicarea standardului instituit cu privire la notiunea de instanta constituita potrivit legii fiind de natura a genera incalcarea hotararii CJUE, a dispozitiilor articolul 325 alineatul (1) TFUE, precum si obiectivele de referinta enuntate in anexa la Decizia 2006/928, in conditiile in care viciul constatat nu este de natura sa afecteze dreptul la un proces echitabil potrivit standardelor europene / 387
Inalta Curte de Casatie si Justitie Completul de 5 judecatori, Decizia nr. 38 din 2 mai 2023
VIII.7. Aplicarea Hotararii din 24 iulie 2023 a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, Marea Camera), cauza C 107/23, Lin (PPU). Solicitarea procurorului de sesizare a Comisiei Europene pentru luarea unor masuri legale precum exercitarea actiunii in neindeplinirea obligatiilor din dreptul Uniunii in baza articolului 258 TFUE / 398
Curtea de Apel Brasov, Sectia penala, Decizia penala nr. 728/ap din 22 septembrie 2023
VIII.8. Inalta Curte de Casatie si Justitie acuza Curtea de Apel Brasov de faptul ca informatiile si explicatiile trimise Curtii de Justitie a Uniunii Europene au fost incomplete sau neconforme. Ca atare, Hotararea CJUE din cauza C 107/23 PPU, Lin, nu se refera la standardul de protectie circumscris interdictiei aplicarii retroactive/ultraactive a legii penale mai severe / 404
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia penala, Decizia nr. 451/RC din 7 septembrie 2023
VIII.9. Existenta cauzei de incetare a procesului penal se apreciaza prin raportare la datele existente la momentul pronuntarii hotararii definitive atacate atat sub aspect factual, cat si legislativ, neatragand incidenta hotararii ulterioare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, Marea Camera, pronuntata in cauza C 107/23 PPU, Lin / 424
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia penala, Decizia nr. 615/RC din 12 octombrie 2023
VIII.10. Ca urmare a abrogarii Deciziei 2006/928/CE, care instituia in sarcina Romaniei obligatia de a accelera lupta impotriva coruptiei, in special a celei de nivel inalt prin asigurarea unei aplicari riguroase a legislatiei anticoruptie si a unor sanctiuni efective si disuasive in cazul unor astfel de infractiuni, Inaltei Curti nu-i incumba obligatia de a lasa neaplicate deciziile nr. 297 din 26 aprilie 2018 si nr. 358 din 26 mai 2022 ale Curtii Constitutionale si de aplica principiul suprematiei dreptului Uniunii Europene / 436
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia penala, Decizia nr. 167/A/2024 din 4 iunie 2024
IX. Miscellanea / 464
IX.1. Directiva 2006/24/CE. Retinerea datelor de trafic si localizare a utilizatorilor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii. Regimul juridic al directivei, act comunitar, impune obligativitatea sa pentru statele membre ale Uniunii Europene in privinta solutiei juridice reglementate, nu si in ceea ce priveste modalitatile concrete prin care se ajunge la acest rezultat, statele beneficiind de o marja larga de apreciere, in scopul adaptarii acestora la specificul legislatiei si realitatilor nationale / 464
Curtea Constitutionala a Romaniei, Decizia nr. 1258 din 8 octombrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 298/2008 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii, precum si pentru modificarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice
IX.2. Model comunitar. Regulamentul (CE) nr. 6/2002. Instanta romana este obligata sa aplice cu prioritate dispozitiile unui regulament Uniunii Europene / 470
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a IX a civila si pentru cauze privind proprietatea intelectuala, Decizia civila nr. 255 A din 9 noiembrie 2010
IX.3. Dobanzi asupra sumei TVA nelegal compensate. Acordarea de dobanzi de catre stat in cazul rambursarii cu intarziere a sumelor TVA solicitate de contribuabil se impune in baza acquis ului comunitar in materia TVA, astfel interpretat de catre Curtea Europeana de Justitie, intrucat dispozitiile din legislatia romana referitoare la rambursarea TVA sunt rezultatul transpunerii legislatiei comunitare din domeniul TVA, iar jurisprudenta Curtii Europene de Justitie in materie este obligatorie pentru instantele din Romania odata cu data aderarii la Uniunea Europeana / 477
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia comerciala de contencios administrativ fiscal, Sentinta nr. 136 din 27 aprilie 2011
IX.4. Concedierea unei femei, avand ca singur motiv faptul ca aceasta a atins sau a depasit varsta la care are dreptul la o pensie de stat si care este diferita pentru barbati si femei in temeiul legislatiei nationale, constituie o discriminare pe criterii de sex, interzisa de Directiva 76/207/CEE / 482
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII a civila si pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 2838 din 10 aprilie 2012
IX.5. Proces verbal de contraventie. Libertatea prestarii serviciilor pe teritoriul Uniunii Europene nu se opune unei reglementari a unui stat membru care interzice operatorilor stabiliti in alte state membre, in care furnizeaza in mod legal servicii similare, sa propuna jocuri de noroc pe internet pe teritoriul statului membru respectiv / 491
Tribunalul Bucuresti, Sectia a IX a de contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 2575 din 15 noiembrie 2012
IX.6. Refuz justificat al operatorului aerian de imbarcare a unei persoane. Regulamentul (CE) nr. 261/2004. Exonerarea de raspundere / 495
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia a II a civila, Decizia nr. 1094 din 14 martie 2013
IX.7. Dreptul concurentei. Notar public. Intreprindere. Autoritatea de concurenta a calificat in mod corect biroul notarului public ca intreprindere prin prisma definitiei cuprinse la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 21/1996, definitie care preia criteriile instituite la nivel european in materie de concurenta / 498
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3415 din 30 octombrie 2015
IX.8. Stabilirea calitatii de asigurat. Pentru a determina care este statul membru de resedinta, conform art. 11 din Regulamentul (CE) nr. 987/2009, trebuie stabilit centrul de interes al persoanei in cauza, pe baza criteriilor legale stabilite de regulament. In cazul persoanei cu privire la care autoritatea administrativa, in momentul emiterii actului contestat, nu a dovedit ca obtine venituri din munca, nici alte venituri impozabile, hotaratoare sunt criteriile referitoare la durata si continuitatea prezentei sale pe teritoriul statului membru respectiv; situatia familiala si legaturile de familie; in cazul studentilor, in mod particular sursa veniturilor acestora; situatia locativa a persoanei, in special masura in care aceasta are un caracter permanent / 502
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VIII a contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 813 din 14 februarie 2018
IX.9. Cerere de redeschidere a procesului penal. Din moment ce persoana condamnata in lipsa a avut cunostinta, in timp util, de procesul stabilit si a fost informata ca poate fi pronuntata o decizie in cazul in care nu se prezinta la proces sau, avand cunostinta de procesul stabilit, a mandatat un avocat pentru a o apara, autoritatea judiciara de executare este obligata sa predea aceasta persoana, astfel incat nu poate conditiona predarea mentionata de posibilitatea unei noi proceduri de judecata in prezenta persoanei respective in statul membru emitent / 505
Curtea de Apel Craiova, Sectia penala si pentru cauze cu minori, Decizia penala nr. 73 din 25 ianuarie 2019
IX.10. Actiune in raspundere delictuala. Directiva (UE) 2015/2302. Particularul nu poate invoca in speta efectul direct al directivei, intrucat pachetul de servicii turistice a fost achizitionat in anul 2017 si prejudiciul s a produs in acelasi an ca urmare a intrarii in insolventa a agentiei de turism, deci anterior expirarii termenului limita fixat pentru transpunerea directivei, iar nu in perioada de intarziere a transpunerii sale / 512
Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a III a civila si pentru cauze cu minori si de familie, Decizia civila nr. 34 A din 18 ianuarie 2021
IX.11. Apoteoza criticii: „Surprinzator este insa faptul ca acelasi fenomen este perceput si in deciziile recente pronuntate de Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strasbourg, precum si de Curtea de Justitie de la Luxembourg, in care forurile europene se abat de la propriile principii consacrate in cativa ani de functionare. Practica neunitara la acest nivel este de neacceptat, cu atat mai mult cu cat se constata ca este efectul unor acte de coruptie de amploare.” / 525
Tribunalul Neamt, Sectia I civila, Sentinta civila nr. 703/c din 11 iunie 2013