Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Plangerea administrativ-jurisdictionala formulata de persoanele private de libertate in temeiul Legii nr.254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate...- Simona Nedelcu

-7%
45,00 Lei 41,85 Lei

ISBN: 978-606-28-1460-1

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062814601

Anul publicării: 2022

Editia: I

Pagini: 306

Editura: Editura Universitara

Autor: Simona Nedelcu

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062814601 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Plangerea administrativ-jurisdictionala, ca instrument juridic specific dreptului executional penal, pus la indemana persoanelor private de libertate, nu a facut niciodata obiectul vreunei analize ”din interior”, sub aspectul intelegerii conceptului, al mecanismelor nationale si internationale de depunere a acestor plangeri, al scopului acestor plangeri, al modalitatilor de solutionare etc. 
Lucrarea de fata are caracter de noutate, acesta constand in faptul ca abordeaza un domeniu de nisa, al dreptului executional penal, fiind o examinare a posibilitatilor practice prin care persoanele private de libertate nemultumite de modul in care le sunt solutionate solicitarile, ori de faptul ca le-au fost incalcate drepturile, pot apela la acest instrument juridic pentru a le fi analizate solicitarile de catre un organ independent, si anume judecatorul de supraveghere a privarii de libertate. De asemenea, lucrarea abordeaza si ofera solutii, prin propuneri de lege ferenda, de eliminare a incongruentelor legislative constatate intre actele normative ce reglementeaza executarea pedepselor si masurilor privative de libertate, dar si de rezolvare a unor situatii pe care legiuitorul nu le-a reglementat prin Legea nr. 254/2013 pentru executarea pedepselor si masurilor privative de libertate, cum ar fi cel al abuzului de drept savarsit de persoanele private de libertate, prin formularea de plangeri repetitive, fara finalitate sau prin folosirea unui limbaj denigrator, ofensator, vexator, al stabilirii riscului si al gradelor de risc, al riscului de recidiva etc. 
Prin modalitatile de abordare, de structurare a ideilor, a conceptelor, lucrarea reprezinta un instrument util studentilor, practicienilor, dar si celor interesati de modalitatea legala de aparare de catre persoanele private de libertate a drepturilor si intereselor pe perioada executarii pedepselor si a masurilor privative de libertate. 

Autoarea    

 
  • Plangerea administrativ-jurisdictionala formulata de persoanele private de libertate in temeiul Legii nr.254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organel

    Descarca
SIMONA NEDELCU

Cuvant inainte / 7

Capitolul 1. Aspecte social‑juridice ale executarii pedepselor si masurilor educative privative de libertate / 13
Sectiunea a 1 a. Statutul juridic al persoanei private de libertate si de libertati / 13
§1. Notiunea de statut juridic al cetateanului / 13
§2. Recomandari europene pentru cetateni / 15 
§3. Limitarea statutului juridic de cetatean ca urmare a executarii sanctiunilor penale / 18 
§4. Garantii in sistemul aplicarii sanctiunilor privative de libertate / 20 
§5. Limitari impuse de Constitutie si de instanta / 25
§6. Limitari subsecvente impuse de Legea nr.254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal /  32
a) Libertatea de miscare /  33
b) Restrangeri ale drepturilor si libertatilor individuale / 34
c) Restrangeri ale relatiilor private si de familie / 37

Capitolul 2. Plangerea administrativ‑jurisdictionala ‑ institutie specifica executarii pedepselor si masurilor privative de libertate / 47
Sectiunea 1. Dreptul la petitionare al persoanelor private de libertate si principiul liberului acces la justitie / 47
Sectiunea a 2 a. Intelegerea si definirea conceptului de plangere administrativ‑jurisdictionala / 54
Sectiunea a 3 a. Dreptul persoanei private de libertate de a formula plangeri, in scopul apararii drepturilor si intereselor lor /  69
§1. Plangerea persoanelor private de libertate ca instrument Juridic independent / 69
§2. Plangerea administrativa, ca garantie a principiul liberului acces la justitie / 70
Sectiunea a 3 a. Sensurile si caracterele plangerii administrativ‑ jurisdictionale / 72
Sectiunea a 4 a. Plangerea administrativ jurisdictionala si alte modalitati de sesizare. Asemanari si deosebiri / 75
Sectiunea a 5 a. Mecanismul de depunere a plangerilor. Principii de baza / 80
§1. Scopul formularii plangerii / 80
§2. Proceduri internationale de intocmire si depunere a plangerilor de catre persoanele private de libertate / 83
§3. Procedura nationala de depunere a cererilor si plangerilor de catre persoanele private de libertate / 87
Sectiunea a 6 a. Exercitarea abuziva a dreptului la petitionare / 90
§1. La nivelul instantelor de judecata / 93
§2. La nivelul Birourilor judecatorilor de supraveghere / 95
Sectiunea a 7 a. Conditii de admisibilitate a plangerilor administrativ‑ jurisdictionale / 103
§1. Conditii de natura procedurala / 104
1.1. Forma scrisa / 104
1.2. Plangerea trebuie sa cuprinda datele de identificare / 105
1.3. Titularul plangerii / 105
1.4. Plangerea trebuie sa fie semnata de petent sau mandatar / 107
1.5. Termenul de formulare a plangerii / 107
§2. Conditii de fond / 110
2.1. Competenta judecatorului de supraveghere a privarii de libertate / 110

Capitolul 3 Aspecte teoretice si practice cu impact asupra cursului executarii pedepselor si a masurilor privative de libertate  / 117
Sectiunea 1. Stabilirea si schimbarea regimului de executare a pedepsei si a masurilor educative privative de libertate / 117
§1. Regimul penitenciar / 117
§2. Regimul de executare a pedepsei si a masurii educative privative de libertate / 120
§3. Criterii de evaluare a situatiei individuale in vederea stabilirii sau schimbarii regimului de executare. Examen teoretic si practic / 122
Sectiunea a 2 a. Incongruente legislative intre legea 254/2013 de executare a pedepselor si a masurilor privative de libertate si alte acte normative, care genereaza dificultati in interpretarea si aplicarea legii la stabilirea si modificare regimului de executare / 137
I. Emiterea unui nou mandat de executare a pedepsei ca urmare a efectuarii de contopiri de pedepse, de contestatii la executare, cu consecinta anularii vechiului mandat si emiterii unui nou mandat corespunzator noii pedepse rezultate / 139
II. Situatia „mandatului in asteptare”: emiterea unui nou mandat ca urmare a punerii in executare a unei/unor alte pedepse privative de libertate pe care detinutul nu le‑a contopit cu cea in executarea careia se afla / 147
Sectiunea a 3 a. Includerea in gradul de risc si calea de atac prevazuta de lege impotriva clasificarii detinutului in categoria celor care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului / 153
§1. Riscul pentru siguranta penitenciarului / 153
§2. Relevanta juridica a riscului pentru institutia regimului de executare / 154
§3. Problematica factorilor de risc si interpretarea lor dinamica in practica / 158
3.1. Comportamentul agresiv / 158
3.2. Comportamentul autoagresiv / 167
3.3. Concluzii / 168
§4.  Caracterul plangerii administrativ‑jurisdictionale impotriva hotararii de stabilire, mentinere sau de incetare a masurilor specifice riscului pentru siguranta penitenciarului / 173
Sectiunea a 4 a. Efectele juridice ale limitarii exercitarii drepturilor persoanelor private de libertate prin nerespectarea prevederilor legale / 194
Sectiunea a 5 a. Practica disciplinara in aplicarea Sanctiunilor / 214
§1. Notiunea de disciplina penitenciara / 214
§2. Izvoarele disciplinei penitenciare / 215
§3. Caile de infaptuire a disciplinei penitenciare / 217
§4. Raspunderea disciplinara a persoanelor private de libertate‑forma a raspunderii juridice specifica dreptului executional penal / 219
§5. Sanctiunea disciplinara / 223
§6. Individualizarea sanctiunii disciplinare / 224
§7. Proportionalitatea dintre sanctiunea disciplinara si gravitatea abaterii savarsite / 227
Sectiunea a 6 a. Competenta teritoriala a comisiei de disciplina si efectele succesive ale acesteia, in raport de competenta judecatorului de supraveghere si a instantei investite cu solutionarea contestatiei / 231
Sectiunea a 7 a. Termenul de prescriptie al constatarii faptelor care pot intruni elementele unor abateri disciplinare / 245
§1. Natura termenului de prescriptie / 245
§2. Cai de atac impotriva hotararii comisiei de disciplina / 248
§3. Influenta situatiei disciplinare asupra altor institutii de drept executional penal / 249
3.1. Asupra liberarii conditionate / 249
3.2. Asupra dreptului la munca / 252
§4. Cauze exoneratoare de raspundere disciplinara / 253
§5. Obiective si masuri in aplicarea sistemului disciplinar / 256

Capitolul 4. Incheierea judecatorului de supraveghere / 262
Sectiunea 1. Natura juridica a incheierii judecatorului de supraveghere / 262
Sectiunea a 2 a. Standarde referitoare la incheierea judecatorului de supraveghere / 265
§1. Calitatea incheierilor judecatorului de supraveghere / 265
1.1. Calitatea procesului decizional / 266
1.2. Criterii legate de procesul elaborarii incheierii. Calitatea motivarii incheierii judecatorului de Supraveghere / 268
Sectiunea a 3 a. Contestatia impotriva incheierii judecatorului de Supraveghere / 272
§1. Contestatia ca mecanism de protectie a intereselor persoanelor private de libertate / 272
§2. Inaintarea contestatiilor instantei competente / 272
§3. Solutionarea contestatiilor / 275

Concluzii si propuneri de lege ferenda / 280

Bibliografie / 290

Lucrarea de fata reprezinta teza de doctorat a subsemnatei, prezentata public la data de 22 mai 2021, in cadrul Facultatii de Drept a Universitatii „Nicolae Titulescu” din Bucuresti, elaborata sub indrumarea domnului prof.univ. dr. Ioan Chis, cu sprijinul doamnei prof.univ.dr. Mirela Gorunescu si al domnilor prof.univ.dr. Mircea Damaschin si Mihai Adrian Hotca, un colectiv de profesori din cadrul Scolii doctorale din cadrul acestei universitati de prestigiu, carora le multumesc pentru increderea acordata, dar si pentru criticile constructive la prezentarea referatelor in Catedra.
De asemenea, doresc sa multumesc si distinsilor membri ai comisiei de sustinere publica alcatuita din domnii profesori Ioan Chis, Bogdan Micu, Mihai Adrian Hotca, de la Universitatea „Nicolae Titulescu” din Bucuresti, si referentii, domnii profesori Ion Rusu de la Facultatea de Drept din cadrul Universitatii Danubius Galati si Ioan Durnescu de la Facultatea de Sociologie din cadrul Universitatii Bucuresti, tuturor pentru apreciere si propunerile dumnealor de acordare acestei teze de doctorat a calificativului Foarte bine. 
Motivatia alegerii acestei teme a fost aceea ca instrumentul juridic specific dreptului executional penal, pus la indemana persoanelor private de libertate, si anume plangerea administrativ‑jurisdictionala, nu a facut niciodata obiectul vreunei analize specifice, sub aspectul intelegerii conceptului, al mecanismelor nationale si internationale de depunere a acestor plangeri, al scopului acestor plangeri, al institutiilor in fata carora se depun, al modalitatii de solutionare, etc.
Caracterul de noutate al monografiei consta in faptul ca este o lucrare de nisa, reprezentand o examinare practica a posibilitatii prin care persoanele private de libertate nemultumite de modul in care le sunt solutionate solicitarile, ori de faptul ca le‑au fost incalcate drepturile, pot apela la aceasta institutie de drept executional penal prin intermediul careia un organ independent, si anume judecatorul de supraveghere a privarii de libertate, le analizeaza si le solutioneaza solicitarile. De asemenea, lucrarea abordeaza si ofera solutii, propuneri de lege ferenda, pentru incongruentele legislative constatate intre actele normative ce reglementeaza executarea pedepselor si masurilor privative de libertate, dar si pentru situatiile pe care legiuitorul nu le‑a reglementat prin Legea nr.254/2013, cum ar fi cel al abuzului de drept savarsit de persoanele private de libertate, prin formularea de plangeri repetitive, fara finalitate sau prin folosirea unui limbaj denigrator, ofensator, vexator, al stabilirii riscului si al gradelor de risc, al riscului de recidiva, etc.
Consider ca prin modalitatile de abordare, de structurare a ideilor, a conceptelor, lucrarea reprezinta un instrument util studentilor, masteranzilor, practicienilor interesati de dreptul executional penal, de modalitatea legala de aparare de catre persoanele private de libertate a drepturilor si interese lor pe perioada executarii pedepselor si a masurilor privative de libertate.


Autoarea

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!