Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, comentata si adnotata

-7%
60,00 Lei 55,80 Lei

ISBN: 978-606-28-1124-2

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062811242

Anul publicării: 2020

Pagini: 395

Editura: Editura Universitara

Autor: Mihai Cristian Apostolache

In stoc
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062811242 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Alegerile, in general, indiferent de nivelul pe care il vizeaza, sunt cel mai important eveniment politic dintr-un stat. Desfasurate periodic, el ii ajuta pe competitorii politici sa-si trimita reprezentantii in autoritatile publice de la nivelul central sau local, iar pe alegatori, sa-si transfere exercitiul de suveranitate catre acestea.
Poate de aceea drepturile au o istorie atat de tumultoasa in general, si in ceea ce priveste diferentierea intre dreptul de a vota al barbatului si al femeii, in particular.
Suveranitatea nationala, potrivit art. 2 din Constitutie, apartine poporului roman, care o exercita prin referendum si prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte.
Precizarea caracterului alegerilor a fost introdusa prin Legea de revizuire din 2003 si a fost determinata de dorinta legiuitorului constituant derivat de a departaja intre statul totalitar si statul de drept, la edificarea caruia am trecut dupa Revolutia din Decembrie 1989.
Si in regimul trecut au existat alegeri, insa singura asemanare cu cele din ziua de azi era aceea ca alegerile erau si sunt periodice, pentru ca de caracterul liber si corect este evident ca nu putea fi vorba.
Alegerea autoritatilor administratiei publice locale a parcurs, sub aspectul reglementarii, trei mari etape, determinate prin raportare la Legea fundamentala a tarii:
a) etapa preconstitutionala, reprezentata de Legea nr. 701991 a alegerilor locale, care a fost modificata prin Legea nr. 251996, astfel incat, dupa aceasta data, putem spune ca si-a schimbat caracterul;
b) etapa postconstitutionala inainte de revizuire, reprezentata de Legea nr. 251996, care, cum am aratat, a modificat prima Lege a alegerilor locale nr. 701991;
c) etapa post-revizuire a Constitutiei, reprezentata de Legea nr. 672004 privind alegerea autoritatilor administratiei publice locale, Legea nr. 352008, care, desi reglementa alegerea Camerelor Parlamentului, modifica si completa, in acelasi timp, atat Legea nr. 2152001 a administratiei publice locale, cat si Legea nr. 3932004 privind Statutul alesilor locali.
Cea de a treia lege, din aceeasi categorie, este actuala Lege nr. 1152015, al carei comentariu face obiectul prezentei lucrari.
Constatam ca s-a inregistrat o fluctuatie a legislatiei, o instabilitate a acesteia, ceea ce a facut, pe unii autori, sa critice acest lucru, apreciind ca, pentru corectitudinea alegerilor, este inerent sa existe o legislatie asezata, clara si coerenta, care sa nu fie supusa unor modificari atat de frecvente. Se subliniaza faptul ca reglementarea procesului de alegere a autoritatilor administratiei publice locale „a fost modificata destul de des si in mod special , prin ordonante de urgenta, in anii electorali. Toate aceste situatii au constituit un factor de incertitudine juridica si o cauza a deficientelor acestei legislatii , constatate cu prilejul aplicarii sale”.
  • Legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, comentata si adnotata - p. 1-20

    Descarca
MIHAI CRISTIAN APOSTOLACHE este conferentiar universitar doctor in cadrul Universitatii Petrol-Gaze din Ploiesti si Director al Centrului de Studii si Cercetari Juridice si Socio-Administrative din cadrul aceleiasi institutii de invatamant universitar de stat. Este casatorit si are 2 copii. 
A urmat cursurile Scolii Doctorale din cadrul Facultatii de Drept a Universitatii din Bucuresti, obtinand titlul de Doctor in Drept, coordonator al tezei de doctorat fiind Prof. univ. dr. Verginia Vedinas. Este, de asemenea, absolvent al unui program postdoctoral. 
In anul 2018, in cadrul Targului International de Carte “Gaudeamus”, a primit Premiul “Corneliu Turianu” pentru lucrarea “Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale comentata si adnotata”, Editia a II-a, revizuita, completata si adaugita, fiind considerata cea mai buna lucrare de specialitate din cadrul Colectiei Stiinte Juridice si Administrative a Editurii Universitare pe anul 2017. 

 

O sarguinta trebuincioasa: Comentariul legii privind alegerile locale  / 7

Introducere / 11

Titlul I. Alegerea autoritatilor administratiei publice locale / 34

Capitolul I. Dispozitii generale / 34

Capitolul II. Organizarea alegerilor / 71
Sectiunea 1. Circumscriptiile electorale / 71
Sectiunea a 2-a. Sectiile de votare / 78
Sectiunea a 3-a. Registrul electoral si listele electorale / 80
Sectiunea a 4-a. Birourile electorale / 100
Sectiunea a 5-a. Candidaturile / 160
Sectiunea a 6-a. Buletinele de vot / 190
Sectiunea a 7-a. Campania electorala / 202

Capitolul III. Desfasurarea alegerilor / 235

Capitolul IV. Stabilirea si constatarea rezultatelor alegerilor / 260
Sectiunea 1. Stabilirea rezultatelor votarii / 260
Sectiunea a 2-a. Constatarea rezultatelor alegerilor / 274

Capitolul V. Contraventii / 318

Capitolul VI. Dispozitii tranzitorii si finale / 328

Concluzii / 365

Bibliografie / 380



 

Ce poate fi, pentru un dascal, mai important, mai inaltator, decat sa vada cum fostii sai „ucenici” in ale nobilei indeletniciri a profesoratului, „rodesc” periodic lucrari valoroase, care imbogatesc literatura de specialitate.
De aceasta data, domnul conferentiar Mihai Cristian Apostolache ne mai daruieste un rod al sarguintei sale, un comentariu al Legii nr. 1152015 privind alegerile locale. Dupa comentarea, in doua editii, a fostei legi a administratiei publice locale, ce putea sa completeze mai „rotund” preocuparile domniei sale decat un comentariu al legii alegerilor locale.
Alegerile, in general, indiferent de nivelul pe care il vizeaza, sunt cel mai important eveniment politic dintr-un stat. Desfasurate periodic, el ii ajuta pe competitorii politici sa-si trimita reprezentantii in autoritatile publice de la nivelul central sau local, iar pe alegatori, sa-si transfere exercitiul de suveranitate catre acestea.
Poate de aceea drepturile au o istorie atat de tumultoasa in general, si in ceea ce priveste diferentierea intre dreptul de a vota al barbatului si al femeii, in particular.
Suveranitatea nationala, potrivit art. 2 din Constitutie, apartine poporului roman, care o exercita prin referendum si prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte.
Precizarea caracterului alegerilor a fost introdusa prin Legea de revizuire din 2003 si a fost determinata de dorinta legiuitorului constituant derivat de a departaja intre statul totalitar si statul de drept, la edificarea caruia am trecut dupa Revolutia din Decembrie 1989.
Si in regimul trecut au existat alegeri, insa singura asemanare cu cele din ziua de azi era aceea ca alegerile erau si sunt periodice, pentru ca de caracterul liber si corect este evident ca nu putea fi vorba.
Alegerea autoritatilor administratiei publice locale a parcurs, sub aspectul reglementarii, trei mari etape, determinate prin raportare la Legea fundamentala a tarii:
a) etapa preconstitutionala, reprezentata de Legea nr. 701991 a alegerilor locale, care a fost modificata prin Legea nr. 251996, astfel incat, dupa aceasta data, putem spune ca si-a schimbat caracterul;
b) etapa postconstitutionala inainte de revizuire, reprezentata de Legea nr. 251996, care, cum am aratat, a modificat prima Lege a alegerilor locale nr. 701991;
c) etapa post-revizuire a Constitutiei, reprezentata de Legea nr. 672004 privind alegerea autoritatilor administratiei publice locale, Legea nr. 352008, care, desi reglementa alegerea Camerelor Parlamentului, modifica si completa, in acelasi timp, atat Legea nr. 2152001 a administratiei publice locale, cat si Legea nr. 3932004 privind Statutul alesilor locali.
Cea de a treia lege, din aceeasi categorie, este actuala Lege nr. 1152015, al carei comentariu face obiectul prezentei lucrari.
Constatam ca s-a inregistrat o fluctuatie a legislatiei, o instabilitate a acesteia, ceea ce a facut, pe unii autori, sa critice acest lucru, apreciind ca, pentru corectitudinea alegerilor, este inerent sa existe o legislatie asezata, clara si coerenta, care sa nu fie supusa unor modificari atat de frecvente. Se subliniaza faptul ca reglementarea procesului de alegere a autoritatilor administratiei publice locale „a fost modificata destul de des si in mod special , prin ordonante de urgenta, in anii electorali. Toate aceste situatii au constituit un factor de incertitudine juridica si o cauza a deficientelor acestei legislatii , constatate cu prilejul aplicarii sale”.
In niciun caz, nu este permis ca aceste modificari sa intervina in anul care precede, astfel cum a statuat si Curtea Constitutionala, ciclurile electorale. Din pacate, astfel de exigente au ramas, de multe ori, la nivel de aspiratii, pentru ca realitatea este mult diferita, pentru ca intalnim o efervescenta atat a legiuitorului primar, cat si a celui derivat, in a modifica legea electorala „dupa cum bate vantul” intereselor politice.
Este suficient sa exemplificam cu modul de alegere a primarului, institutie care a facut obiect de cercetare a tezei de doctorat a autorului, care initial s-a derulat in doua tururi de scrutin, cu rarele exceptii in care, in primul tur castiga peste 50% unul dintre candidati. Ulterior, s-a modificat legea, promovandu-se sistemul de scrutin majoritar uninominal intr-un singur tur, fiind declarat ales candidatul care a castigat in primul tur, cel mai mare numar de voturi.
Interesant este ca aceiasi competitori politici, care au promovat sistemul unui singur tur, ulterior, cand s-au aflat in alte roluri sau pe alte pozitii, au militat pentru revenirea la alegerea in doua tururi. Ba mai mult, au dorit ca acest lucru sa se intample cu cateva luni inainte de data alegerilor, incalcand regula consacrata de „gardianul suprem” al constitutionalitatii si al statului de drept la nivel european, care este Comisia pentru Democratie prin Drept de la Venetia.
Dumnezeu sa mai inteleaga si clasa politica si pe reprezentantii ei. Ne face placere sa mentionam ca Mihai Apostolache, autorul lucrarii de fata, a fost printre cei care au militat pentru ca sa nu se consacre solutii legislative nedemocratice si care le-a criticat cu vehementa atunci cand au fost, totusi, adoptate.
Mihai Apostolache se particularizeaza de alti autori din mai multe puncte de vedere. Mai intai, pentru ca nu este doar teoretician, el a exercitat mai multe mandate de parlamentar, astfel incat a fost si „autor” al legilor, nu doar cel care le aplica, se supune lor sau le analizeaza.
In al doilea rand, Mihai Apostolache este profund atasat de administratia publica locala, pe care a slujit-o din mai multe ipoteze. Mai intai, printr-o organizatie neguvernamentala care a organizat diferite cursuri de perfectionare pentru alesii locali si personalul din administratia publica locala. Acest organism neguvernamental a fost ulterior transformat in partid politic local, care se bucura deja de o legitima incredere si recunoastere.
Din aceasta perspectiva, comentariul realizat de domnul Mihai Apostolache asupra Legii nr. 1152015 combina fundamentele teoreticianului cu abilitatile si experienta practicianului. Acest lucru ii confera o valoare, pe care suntem convinsi ca o vor descoperi si aprecia toti cei care studiaza si utilizeaza, in activitatea desfasurata, lucrarea de fata.

Prof. univ. dr. VERGINIA VEDINAS



 

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!