Propuneri manuscrise: [email protected]:  0745 204 115     

Urmărire comenzi Persoane fizice / Vânzări: 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitară Legea pentru alegerea autorităţilor administrației publice locale, comentată şi adnotată, ed. a II-a, revizuită, completată și adăugită

Editura Universitară
100,00 Lei

Editura: Editura Universitară

Autor: Mihai Cristian Apostolache

Ediția: a II-a, revizuită, completată și adăugită

Pagini: 464

Anul publicării: 2025

ISBN: 978-606-28-2010-7

DOI: 10.5682/9786062820107

În stoc
Cod Produs: 9786062820107 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 357
Adaugă la Wishlist Cere informații
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvânt înainte
  • Review-uri (0)
  • Legea pentru alegerea autorităţilor publice locale, comentată şi adnotată, ed. a II-a, revizuită, completată și adăugită

    Descarcă

Cuvânt înainte. Alegerile, „nodul  gordian” al oricărei democrații/7
Introducere/12
Titlul I. Alegerea autorităților administrației publice locale/46

Capitolul I. Dispoziții generale/46

Capitolul II. Organizarea alegerilor/95


Secțiunea 1. Circumscripțiile electorale/95
Secțiunea a 2‑a. Secțiile de votare/103
Secțiunea a 3‑a. Registrul electoral și listele electorale/105
Secțiunea a 4‑a. Birourile electorale/125
Secțiunea a 5‑a. Candidaturile/199
Secțiunea a 6‑a. Buletinele de vot/230
Secțiunea a 7‑a. Campania electorală/

Capitolul III. Desfășurarea alegerilor/278

Capitolul IV. Stabilirea și constatarea rezultatelor alegerilor/305

Secțiunea 1. Stabilirea rezultatelor votării/305
Secțiunea a 2‑a. Constatarea rezultatelor alegerilor/320

Capitolul V. Contravenții/370

Capitolul VI. Dispoziții tranzitorii și finale/380

Concluzii/420


Bibliografie /443

 

Alegerile, „nodul  gordian” al oricărei democrații
1.Premise.
O carte este un univers care îți deschide orizonturi spre viață, spre învățătură, spre evoluție spirituală și intelectuală. O carte despre alegeri, indiferent că ne referim la alegeri locale sau generale, deschide orizonturi spre democrație. O ajută să se  consolideze, acolo unde ea există.
Prefațăm acum cea de-a doua ediție a unei lucrări, unice,  după știința noastră, prin care se analizează prevederile Legii nr. 115/2015 privind alegerile locale. Am făcut același lucru și cu prima ediție și ne bucurăm că ea a fost bine primită, că s-a dovedit a fi utilă, cum suntem convinși  că se va întâmpla și cu aceasta.
Între timp, de la adoptarea legii și de la publicarea primei ediții, multe s-au petrecut  atât în plan legislativ, cât și ale existenței noastre individuale și publice.
Avem în vedere mai întâi perioada de pandemie, care a afectat nu numai procesul electoral, durata mandatelor, ci și  modul de organizare și funcționare a autorităților alese de comunitățile locale, deliberative și executive, de la nivel local și județean.
Anul 2024 a fost unul în care au avut loc, la aceeași dată de 9 iunie, alegerile locale cu cele europarlamentare. Tentativa de a cumula cele două tipuri de alegeri a mai existat în România, însă Curtea Constituțională a considerat-o contrară Legii funda­mentale, pentru ca apoi să se „răzgândească” și să aprecieze că alegerile pot fi cumulate. 
În ceea ce ne privește, ne-am pronunțat  constant în sensul contestării acestor artificii, care sunt de natură să vicieze calitatea alegerilor.
În egală măsură în care ne-am pronunțat cu vehemență împotriva instabilității legislative, care, indiferent de materia pe care o vizează, este dăunătoare pentru viața publică și pentru democrație. Cu atât mai mult cu cât ea se manifestă în domeniul legislației electorale, care este fundamentală pentru orice stat de drept, ceea ce se reflectă cu prisosință „în patrimoniul electoral european, dezvoltat prin practica statelor, pe cale jurisprudențială, grație Curții Europene a Drepturilor Omului sau izvorât din documentele Comisiei Europene pentru Democrației prin Drept (Comisia de la Veneția)”,  cum se exprimă autorul acestei lucrări în partea ei introductivă.
Fluctuația legislativă, ca și conținutul deficitar al legislației adoptate în materie electorală, precum și succe­siunea acesteia, au determinat Curtea Constituțională să adopte 24 de decizii referitoare numai la anumite dispoziții din Legea nr. 115/2015, cum aflăm din lucrarea pe care o prefațăm.
Atragem și cu această ocazie atenția asupra semnificației art. 115 alin.(6) din Constituție, care enumeră anumite restricții și interdicții, respectiv materii în care ordonanțele de urgență nu au voie să reglementeze. Între acestea se află și interdicția de a afecta drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție, după care urmează  drepturile electorale.
Având în vedere că și drepturile electorale sunt tot drepturi fundamentale, în mod  firesc am putea considera că avem de-a face cu o redundanță. Și totuși, întrebându-ne de ce legiuitorul a ținut să le menționeze separat, răspunsul este acela al semnificației acestor drepturi, care le situează pe o poziție privilegiată față de altele, ceea ce a determinat legiuitorul constituant să le menționeze separat.
Și cu toate acestea, putem constata că „plouă” cu ordonanțe de urgență, inclusiv în domeniul drepturilor electo­rale, ceea ce practic, golește de conținut norma constituțională.

2. Legitimitatea unei noi ediții.
Într-un asemenea „iureș” legislativ, este firesc ca să se  resimtă nevoia unei noi ediții a lucrării domnului Mihai Cristian Apostolache. Ea a venit la timp,  a trecut un an de la ultimul ciclu electoral al alegerilor locale, lucrurile s-au mai așezat, legislația s-a oprit și ea, cel puțin o anumită perioadă, astfel că  era momentul analizei și al „concluziilor”. Al criticilor care, nota bene, sunt constructive, nu sterile, cum se mai întâmplă prea adeseori în doctrina cu mai multe sau mai puține pretenții legitime.
Ultimii ani au demonstrat, din păcate, o veritabilă „furie” a legiuitorului, în a identifica soluții care sunt susceptibile, multe dintre ele, de lipsă de legitimitate. Prin care guvernanții urmăresc, cum se întâmplă întotdeauna și peste tot, să-și realizeze cât mai bine interesele. Ultima lună a anului trecut a adus pentru prima dată în realitățile românești, cazuri de scoatere din cursa electorală a unor competitori electorali sau anularea unui tur de  alegeri care, cu câteva zile în urmă fusese validat prin respingerea unor contestații, după ce avusese loc și renumărarea voturilor. Toate acestea au generat reacții atât la nivelul dezbaterii publice, al politicienilor, cât și al specialiștilor, care, ca și politicienii, s-au împărțit în două categorii: unii care considerau corecte, legitime, astfel de „evenimente”, ca să nu le spunem „incidente” procedurale sau jurisprudențiale,  iar alții care le-au contestat, cu mai multă sau mai puțină vehemență.
Deși nu privesc în mod expres alegerile locale, ci pe cele pentru funcția de Președinte, le evocăm pentru ineditul lor, dar și pentru că se creează niște precedente periculoase, care ar putea fi extrapolate și la materia alegerilor locale.

3. Forța și importanța lucrării
Valoarea acestei lucrări rezultă astfel nu numai din analiza teoretică, doctrinară, a prevederilor legale, ci și din raportarea acestor analize la realitățile practice și nu în ultimul rând, din soluțiile care se preconizează.
Din acest punct de vedere, autorul acestei cărți întrunește în personalitatea sa profesională o dublă structură: cea de teoretician, de cercetător în materia administrației publice locale, care ne determină să-l calificăm, „fără vorbe mari”, cum ar fi spus regretatul nostru profesor Antonie Iorgovan, ca fiind unul din „vârfurile” specialiștilor în această materie; cea de practician în viața publică, atât la nivelul administrației publice locale, cât și la cel al unor autorități publice de rang central, și ne referim la Parlament și la calitatea de parlamentar pe care acesta a îndeplinit-o.
Sunt acestea tot atâtea argumente care ne determină să susținem că ediția a doua a acestei lucrări este una care nu doar că va îmbogăți doctrina, dar va putea reprezenta și un veritabil ghid în activitatea tuturor „actorilor” implicați în procesul electoral.
Ideea centrală, care străbate ca un veritabil „fir roșu” cartea de față, este aceea  care privește „necesitatea adoptării unui act complex, adică a unui Cod Electoral, care să concentreze întreaga legislație electorală referitoare la alegerea Camerei Deputaților și a Senatului, a Președintelui României, la alegerile pentru Parlamentul European, precum și la alegerea autorităților administrației publice locale și ale cărui norme comune și speciale să permită organizarea unui scrutin democratic, corect și transparent, aspect subliniat și de Curtea Constituțională în jurisprudența sa”, cum se exprimă autorul.
Nu ne rămâne decât să sperăm că acest deziderat se va împlini, iar până se va întâmpla acest lucru, vă lăsăm să „zăboviți” asupra paginilor acestei cărți, invitându-vă pe fiecare să vă aduceți aportul, în domeniile de activitate, asupra materiei drepturilor electorale și a procesului electoral, în ansamblul său.
Pentru că este un domeniu la care fiecare dintre noi putem contribui, înțelegându-i semnificația pentru viața generațiilor de azi, dar și a celor care vin. Aceasta deoarece calitatea vieții publice, a comunităților, a societăților prezente și viitoare,  este indisolubil legată de modul în care se derulează alegerile și de respectarea caracterului de alegeri libere, periodice și corecte  pe care îl impune Constituția.
  
               Prof. univ. dr. VERGINIA VEDINAȘ
                                       Membru titular al A.O.Ș.R.
               Președinte al I.S.A. „Paul Negulescu”

Dacă dorești să iți exprimi părerea despre acest produs poți adăuga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienți Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie să mai adaugi cel puțin un produs pentru a compara produse.

A fost adăugat în wishlist!

A fost șters din wishlist!