Lucrarea pe care o oferim cititorilor Dreptul Uniunii Europene reprezinta o continuare, fireasca, a demersurilor stiintifice anterioare, demersuri destinate aprofundarii si actualizarii problematicii dreptului Uniunii Europene. Se adreseaza, deopotriva, teoreticienilor si practicienilor dreptului, dar si specialistilor apartinand altor domenii. In vederea realizarii, efortul de documentare a vizat, cu precadere, studiul legislatiei Uniunii Europene (izvoare primare si derivate), valorificarea doctrinei relevante pentru materie, existenta in tara si in strainatate, dar si a jurisprudentei Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, respectiv a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (Curtea de Justitie, Tribunalul si Tribunalul Functiei Publice). O atentie deosebita am acordat, in egala masura, principalelor instrumente de lucru ale unor institutii si organe ale Uniunii Europene, instructiunilor ori normelor interne de transpunere sau aplicare a dreptului Uniunii Europene. Cu alte cuvinte, cartea, care porneste de la concepte si aspecte evolutive, prezinta opiniile, existente in materie, legislatia Uniunii Europene si jurisprudenta instantelor Comunitatilor Europene/Uniunii Europene.
Aceasta reuneste, la niveluri diferite de aprofundare, valente specifice unui curs universitar (prin structura gandita si prin gradualitatea prezentarii informatiilor), dar si caracteristici proprii monografiilor, studiilor si cercetarilor. Complexitatea dimensiunilor avute in vedere a fost urmarita tinand seama de principalii beneficiari carora li se adreseaza. Vorbim despre studenti, masteranzi, doctoranzi din cadrul unor specializari dintre cele mai diverse: drept, drept european si international, administratie publica, relatii internationale si studii europene, stiinte economice, stiinte politice, stiinte ale comunicarii, relatii publice, limbi straine, limbi moderne aplicate s.a. Dintr-o alta perspectiva, lucrarea, prin continutul sau, este de un real folos celor interesati de noul sistem de drept european, aflati la inceput de drum, precum si celor cu preocupari in domeniul practicii europene sau in materii interferente de mai multa vreme, cum este cazul jurnalistilor care au un rol deosebit de important in diseminarea informatiei, al oamenilor de afaceri ori al specialistilor implicati direct in procesul de integrare a tarii noastre in Uniunea Europeana, un loc aparte ocupandu-l cadrele didactice, si nu numai.
Cercetarea reuneste, in paginile sale, intr-o mai mica masura, elemente de drept general al Uniunii Europene (notiuni, izvoare, principii), la care se adauga actiunile care pot fi formulate in fata instantelor Uniunii Europene (actiunea in anulare, exceptia de ilegalitate, actiunea in carenta, actiunea preliminara, actiunea pentru incalcarea obligatiilor ce revin statelor in temeiul Tratatelor).
Partea cea mai consistenta apartine dreptului material al Uniunii Europene. Aici intalnim analizate, din punct de vedere juridic, politica comerciala comuna, libertatile de circulatie consacrate (marfuri, persoane, servicii, capitaluri, plati) si unele elemente de drept concurential al Uniunii Europene, in 6 capitole din cele 9, cate exista in total. Un merit important al acestui demers este dat de faptul ca se constituie intr-un argument temeinic privind necesitatea cunoasterii, intelegerii, aprofundarii si aplicarii dreptului Uniunii Europene, nu doar in raporturile dintre particulari (persoane fizice si juridice), apartinand unor state membre diferite, ci si in raporturile dintre particularii care au cetatenia/nationalitatea aceluiasi stat. Libertatile, pe langa faptul ca trebuie sa stim ca exista, le fel de bine trebuie stiut si ca acestea nu sunt depline. Uneori, pot face obiectul, in anumite conditii si limite, al unor exceptii, respectiv al unor clauze de salvgardare. Pornind de la realitatea, de necontestat, potrivit careia un numar mare de cetateni romani valorifica astfel de drepturi in statele membre ale Uniunii Europene, misiunile diplomatice si oficiile consulare dispun, prin intermediul cartii, de inca un instrument de lucru util, deoarece statele membre ale Uniunii Europene detin un rol important in derularea acestor raporturi, participand la procesul de transpunere si de aplicare a acquis-ului Uniunii Europene, acquis care este extrem de numeros si complex, inclusiv privitor la dimensiunea europeana a protectiei diplomatice si consulare.
Un alt argument este acela oferit de evolutiile legislative interne, cunoscute de Romania, prin intrarea in vigoare a Codurilor (civil, de procedura civila, penal, de procedura penala si fiscal), dar si a altor norme semnificativ raportate la legislatia Uniunii Europene (de exemplu Legea insolventei s.a.). Toate acestea isi au originile in modificarile constitutionale intervenite in anii 1991 si 2003, modificari care au facut posibila dobandirea, de catre tara noastra, a statutului de stat membru al Consiliul Europei, al NATO si al Uniunii Europene. Pentru dreptul Uniunii Europene, general ori material, relevante sunt prevederile Constitutiei Romaniei, republicata, Titlul VI (Integrarea euro-atlantica), art. 148 – Integrarea in Uniunea Europeana:
„(1) Aderarea Romaniei la Tratatele constitutive ale Uniunii Europene, in scopul transferarii unor atributii catre institutiile comunitare, precum si al exercitarii in comun cu celelalte state membre a competentelor prevazute in aceste Tratate, se face prin lege adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, cu o majoritate de doua treimi din numarul deputatilor si senatorilor.
(2) Ca urmare a aderarii, prevederile Tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica, in mod corespunzator, si pentru aderarea la actele de revizuire a Tratatelor constitutive ale Uniunii Europene.
(4) Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din prevederile alin. (2).
(5) Guvernul transmite celor doua Camere ale Parlamentului proiectele actelor cu caracter obligatoriu inainte ca acestea sa fie supuse aprobarii institutiilor Uniunii Europene”. Demn de mentionat este faptul ca intregul demers se afla sub semnul implicarii, dedicarii si preocuparii autorului pentru pregatirea generatiilor care s-au succedat, din anul 1990 si pana in prezent, generatii care au avut si au statut de: studenti, masteranzi, doctoranzi, functionari publici, dar si de practicieni ai dreptului (apartinand tuturor profesiilor juridice), in cadrul pregatirii initiale si continue. Acestora li se adauga traducatorii, interpretii, consilierii pentru afaceri europene, diplomatii, specialistii in relatii publice si comunicare etc. Practic, pe acestia ii intalnim, in zilele noastre, intr-un numar din ce in ce mai mare, in toate profesiile, in tara si in strainatate, in mediul public, central si local, dar si in mediul privat, in cadrul institutiilor, organelor, oficiilor si agentiilor Uniunii Europene si in multe alte entitati/organisme ale altor organizatii internationale. Tocmai de aceea, limbajul folosit in paginile cartii este unul facil, de natura sa faca posibila parcurgerea, cu usurinta, atat de catre cunoscatorii de exceptie ai materiei, cat si de catre aceia care, acum, doresc sa se dedice unui astfel de domeniu, de o actualitate si de o perspectiva mai mult decat evidente.
Anexele intregesc continutul cercetarii, conferindu-i caracter practic prin utilitatea, de necontestat, a informatiilor incluse, contribuind la constientizarea eforturilor referitoare la integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, dupa aderarea din 2007, integrare care se dovedeste a fi mult mai angajanta.
Informatiile puse la dispozitia cititorilor sunt actualizate pana la data predarii manuscrisului la Editura. Cu toate eforturile facute, pentru documentare si sistematizare, lucrarea este susceptibila de permanente imbunatatiri si adaugiri, aspecte pe care le vom avea in atentie in editiile viitoare, in acest fel intelegand sa participam la clarificarea unei problematici deosebit de ample, diverse, actuale, dar, mai ales, de viitor si necesare pe care o reprezinta integrarea in Uniunea Europeana, acest nou subiect de drept international, avand o specificitate aparte, daca o raportam la toate celelalte subiecte de drept international, din punctul de vedere al institutiilor, normelor, monedei, cetateniei, diplomatiei.
Autorul
Nascut la data de 15 aprilie 1959, domnul profesor universitar doctor Augustin Fuerea a absolvit cursurile Facultatii de Drept din cadrul Universitatii Bucuresti in anul 1989.
In anul 1995 a absolvit cursurile scolii doctorale din cadrul Universitatii din Bucuresti, avand teza de doctorat „Regimul juridic al strainilor in dreptul intern si in dreptul international privat”.
In anul 1995, 1996 si 1997 a urmat cursuri privind politica de securitate comuna in cadrul NATO, mai intai la Cartierul General de la Bruxelles, apoi in anii urmatori la Garmmisch, respectiv Oberamergau, in Germania.
Ulterior, in anul 1999 a urmat un curs de perfectionare in limba engleza organizat de Centrul de Limbi Straine din cadrul Academiei de Inalte Studii Militare, iar in naul 2004 a absolvit cursul pentru formarea de mediatori organizat de Curtea Europeana de Arbitraj (CCIRB & Assises des institutions arbitrales méditerranéenes et du Moyen Orient).
In anul 1995 si-a inceput cariera didactica, parcurgand toate treptele si obtinand toate gradele universitare, mai intai in cadrul Universitatii din Bucuresti, apoi in cadrul Universitatii „Nicolae Titulescu” din Bucuresti.
Incepand cu anul 2005 este conducator de doctorat in domeniul Drept in cadrul Universitatii „Nicolae Titulescu” din Bucuresti.
Domnul profesor universitar doctor Augustin Fuerea a publicat peste 29 de carti, monografii, materiale de studii, 76 de Articole publicate in reviste cu ISBN si a participat la 12 conferinte internationale, precum si la 30 de conferinte interne. De asemenea, a fost de 12 ori membru in comitete de organizare sau stiintifice ale unor conferinte.
In prezent lucreaza la Facultatea de Drept din cadrul Universitatii Nicolae Titulescu in cadrul Catedrei de stiinte penale si drept public, contribuind la dezvoltarea teoretica a conceptelor, institutiilor si fundamentelor Dreptului comunitar.
Sursa: http://www.univnt.ro/ro/personalitati_din_universitate/fuerea_augustin.html
Lucrarea pe care o oferim cititorilor Dreptul Uniunii Europene reprezinta o continuare, fireasca, a demersurilor stiintifice anterioare, demersuri destinate aprofundarii si actualizarii problematicii dreptului Uniunii Europene. Se adreseaza, deopotriva, teoreticienilor si practicienilor dreptului, dar si specialistilor apartinand altor domenii. In vederea realizarii, efortul de documentare a vizat, cu precadere, studiul legislatiei Uniunii Europene (izvoare primare si derivate), valorificarea doctrinei relevante pentru materie, existenta in tara si in strainatate, dar si a jurisprudentei Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, respectiv a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (Curtea de Justitie, Tribunalul si Tribunalul Functiei Publice). O atentie deosebita am acordat, in egala masura, principalelor instrumente de lucru ale unor institutii si organe ale Uniunii Europene, instructiunilor ori normelor interne de transpunere sau aplicare a dreptului Uniunii Europene. Cu alte cuvinte, cartea, care porneste de la concepte si aspecte evolutive, prezinta opiniile, existente in materie, legislatia Uniunii Europene si jurisprudenta instantelor Comunitatilor Europene/Uniunii Europene.
Aceasta reuneste, la niveluri diferite de aprofundare, valente specifice unui curs universitar (prin structura gandita si prin gradualitatea prezentarii informatiilor), dar si caracteristici proprii monografiilor, studiilor si cercetarilor. Complexitatea dimensiunilor avute in vedere a fost urmarita tinand seama de principalii beneficiari carora li se adreseaza. Vorbim despre studenti, masteranzi, doctoranzi din cadrul unor specializari dintre cele mai diverse: drept, drept european si international, administratie publica, relatii internationale si studii europene, stiinte economice, stiinte politice, stiinte ale comunicarii, relatii publice, limbi straine, limbi moderne aplicate s.a. Dintr-o alta perspectiva, lucrarea, prin continutul sau, este de un real folos celor interesati de noul sistem de drept european, aflati la inceput de drum, precum si celor cu preocupari in domeniul practicii europene sau in materii interferente de mai multa vreme, cum este cazul jurnalistilor care au un rol deosebit de important in diseminarea informatiei, al oamenilor de afaceri ori al specialistilor implicati direct in procesul de integrare a tarii noastre in Uniunea Europeana, un loc aparte ocupandu-l cadrele didactice, si nu numai.
Cercetarea reuneste, in paginile sale, intr-o mai mica masura, elemente de drept general al Uniunii Europene (notiuni, izvoare, principii), la care se adauga actiunile care pot fi formulate in fata instantelor Uniunii Europene (actiunea in anulare, exceptia de ilegalitate, actiunea in carenta, actiunea preliminara, actiunea pentru incalcarea obligatiilor ce revin statelor in temeiul Tratatelor).
Partea cea mai consistenta apartine dreptului material al Uniunii Europene. Aici intalnim analizate, din punct de vedere juridic, politica comerciala comuna, libertatile de circulatie consacrate (marfuri, persoane, servicii, capitaluri, plati) si unele elemente de drept concurential al Uniunii Europene, in 6 capitole din cele 9, cate exista in total. Un merit important al acestui demers este dat de faptul ca se constituie intr-un argument temeinic privind necesitatea cunoasterii, intelegerii, aprofundarii si aplicarii dreptului Uniunii Europene, nu doar in raporturile dintre particulari (persoane fizice si juridice), apartinand unor state membre diferite, ci si in raporturile dintre particularii care au cetatenia/nationalitatea aceluiasi stat. Libertatile, pe langa faptul ca trebuie sa stim ca exista, le fel de bine trebuie stiut si ca acestea nu sunt depline. Uneori, pot face obiectul, in anumite conditii si limite, al unor exceptii, respectiv al unor clauze de salvgardare. Pornind de la realitatea, de necontestat, potrivit careia un numar mare de cetateni romani valorifica astfel de drepturi in statele membre ale Uniunii Europene, misiunile diplomatice si oficiile consulare dispun, prin intermediul cartii, de inca un instrument de lucru util, deoarece statele membre ale Uniunii Europene detin un rol important in derularea acestor raporturi, participand la procesul de transpunere si de aplicare a acquis-ului Uniunii Europene, acquis care este extrem de numeros si complex, inclusiv privitor la dimensiunea europeana a protectiei diplomatice si consulare.
Un alt argument este acela oferit de evolutiile legislative interne, cunoscute de Romania, prin intrarea in vigoare a Codurilor (civil, de procedura civila, penal, de procedura penala si fiscal), dar si a altor norme semnificativ raportate la legislatia Uniunii Europene (de exemplu Legea insolventei s.a.). Toate acestea isi au originile in modificarile constitutionale intervenite in anii 1991 si 2003, modificari care au facut posibila dobandirea, de catre tara noastra, a statutului de stat membru al Consiliul Europei, al NATO si al Uniunii Europene. Pentru dreptul Uniunii Europene, general ori material, relevante sunt prevederile Constitutiei Romaniei, republicata, Titlul VI (Integrarea euro-atlantica), art. 148 – Integrarea in Uniunea Europeana:
„(1) Aderarea Romaniei la Tratatele constitutive ale Uniunii Europene, in scopul transferarii unor atributii catre institutiile comunitare, precum si al exercitarii in comun cu celelalte state membre a competentelor prevazute in aceste Tratate, se face prin lege adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, cu o majoritate de doua treimi din numarul deputatilor si senatorilor.
(2) Ca urmare a aderarii, prevederile Tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica, in mod corespunzator, si pentru aderarea la actele de revizuire a Tratatelor constitutive ale Uniunii Europene.
(4) Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din prevederile alin. (2).
(5) Guvernul transmite celor doua Camere ale Parlamentului proiectele actelor cu caracter obligatoriu inainte ca acestea sa fie supuse aprobarii institutiilor Uniunii Europene”. Demn de mentionat este faptul ca intregul demers se afla sub semnul implicarii, dedicarii si preocuparii autorului pentru pregatirea generatiilor care s-au succedat, din anul 1990 si pana in prezent, generatii care au avut si au statut de: studenti, masteranzi, doctoranzi, functionari publici, dar si de practicieni ai dreptului (apartinand tuturor profesiilor juridice), in cadrul pregatirii initiale si continue. Acestora li se adauga traducatorii, interpretii, consilierii pentru afaceri europene, diplomatii, specialistii in relatii publice si comunicare etc. Practic, pe acestia ii intalnim, in zilele noastre, intr-un numar din ce in ce mai mare, in toate profesiile, in tara si in strainatate, in mediul public, central si local, dar si in mediul privat, in cadrul institutiilor, organelor, oficiilor si agentiilor Uniunii Europene si in multe alte entitati/organisme ale altor organizatii internationale. Tocmai de aceea, limbajul folosit in paginile cartii este unul facil, de natura sa faca posibila parcurgerea, cu usurinta, atat de catre cunoscatorii de exceptie ai materiei, cat si de catre aceia care, acum, doresc sa se dedice unui astfel de domeniu, de o actualitate si de o perspectiva mai mult decat evidente.
Anexele intregesc continutul cercetarii, conferindu-i caracter practic prin utilitatea, de necontestat, a informatiilor incluse, contribuind la constientizarea eforturilor referitoare la integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, dupa aderarea din 2007, integrare care se dovedeste a fi mult mai angajanta.
Informatiile puse la dispozitia cititorilor sunt actualizate pana la data predarii manuscrisului la Editura. Cu toate eforturile facute, pentru documentare si sistematizare, lucrarea este susceptibila de permanente imbunatatiri si adaugiri, aspecte pe care le vom avea in atentie in editiile viitoare, in acest fel intelegand sa participam la clarificarea unei problematici deosebit de ample, diverse, actuale, dar, mai ales, de viitor si necesare pe care o reprezinta integrarea in Uniunea Europeana, acest nou subiect de drept international, avand o specificitate aparte, daca o raportam la toate celelalte subiecte de drept international, din punctul de vedere al institutiilor, normelor, monedei, cetateniei, diplomatiei.
Autorul