Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Contenciosul administrativ - Constanta Calinoiu, Gabriel Moinescu

-7%
30,00 Lei 27,90 Lei

ISBN: 978-606-591-125-3

Anul publicării: 2011

Editia: I

Pagini: 304

Editura: Editura Universitara

Autor: Constanţa Călinoiu, Gabriel Moinescu

In stoc
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786065911253 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Spre deosebire de administratia privata, administratia publica urmareste satisfacerea interesului public, a utilitatii publice, in mod dezinteresat, inclusiv prin realizarea de servicii publice. Mobilul administratiei publice este atat satisfacerea, in mod corespunzator si continuu, a unor cerinte esentiale, comune intregii colectivitati umane, care exced prin amploarea lor posibilitatile particularilor, cat si satisfacerea acelor cerinte care, prin natura lor, sunt nerentabile si nimeni nu s-ar oferi sa le asigure.

Sub aspectul mijloacelor pe care le are la dispozitie administratia publica pentru realizarea scopului sau, eviden- tiem, in mod esential, posibilitatea folosirii prerogativelor de putere publica. Deciziile administratiei publice sunt obligatorii fara a se cere acordul celor carora li se aplica, administratia publica putand utiliza atunci cand este necesar, mijloace de constrangere.


Administratia publica constituie un proces continuu, o activitate neintrerupta, adaptata permanent la conditiile dinamice ale mediului social, economic si politic, pe cand administratia particulara poate inceta in momentul in care nu mai devine rentabila (societati comerciale) sau din alte motive.

Administratia publica nu se confunda cu administratia de stat, intrucat ea are o sfera mai larga de cuprindere si se realizeaza nu numai prin activitatea organelor statului, ci si prin activitatea altor subiecti, inclusiv a autoritatilor administratiei publice locale, a regiilor autonome si a institutiilor publice.

Pentru clarificarea notiunii de administratie publica este necesar sa luam in calcul cat mai multe acceptiuni sau sensuri ale acestei notiuni, dupa cum urmeaza:

in primul rand, administratia publica reprezinta acel segment de relatii sociale reglementate de normele dreptului administrativ;

in al doilea rand, administratia publica reprezinta un sistem de organe, autoritati si institutii ale caror activitate si organizare sunt guvernate de norme juridice de drept public (sensul organic/formal);

in al treilea rand, administratia publica reprezinta ansamblul activitatilor realizate si competentelor exercitate in scopul promovarii interesului public, fie la nivel general, fie la nivel local (sensul functional/material).

Administratia publica poate fi privita ca un segment al vietii sociale ce are ca rol punerea aplicare a dispozitiilor normative edictate de puterea legiuitoare. Cu alte cuvinte, sistemul administratiei publice are un rol unic la nivelul societatii, acela de a realiza ordinea sociala, prin instituirea ordinii juridice, in consonanta cu schimbarile legislative sau normative de la nivelul statului luat in considerare in baza de referinta.

Asa cum se poate observa mai sus, administratia publica reprezinta un segment de relatii sociale ce se manifesta in comunitatea sociala la care se refera, segment de relatii guvernat de normele juridice aflate in vigoare la un moment dat. Astfel, daca la nivelul unei forme de organizare cu caracter privat normele de conduita sunt interne, stabilite la nivelul conducerii, la cand vorbim de institutii sau organisme ce apartin administratiei publice, toate activitatile derulate sunt circumscrise dispozitiilor normative emise de Parlament.

Administratia publica poate fi definita ca acea activitate de organizare si de executare in concret a legii, cu caracter dispozitiv si prestator care se realizeaza in principal de organele administratiei publice si, in subsidiar, de celelalte organe ale statului, precum si de organizatii particulare de interes public
Constanta Calinoiu
Gabriel Moinescu

CUPRINS

CAP. 1 SPECIFICUL ACTIVITATII ADMINISTRATIEI PUBLICE / 9

Notiuni introductive  / 9
Obiectul administratiei publice  / 11
Legaturile administratiei publice cu alte structuri statale  / 12
Functiile administratiei publice  / 13
Continutul administratiei publice  / 15

CAP. 2 ASPECTE GENERALE PRIVIND CONTROLUL ACTIVITATII ADMINISTRATIEI PUBLICE  / 18
SECTIUNEA 1 – NOTIUNEA SI SPECIFICUL CONTROLULUI ACTIVITATII ADMINISTRATIEI PUBLICE  / 18
Notiunea controlului  / 18
Obiectivele controlului  / 20
Formele controlului activitatii administratiei publice  / 21
SECTIUNEA 2 - NATURA ACTIVITATILOR DE CONTROL  / 25
SECTIUNEA 3 - EFECTELE CONTROLULUI ADMINISTRATIV / 28

CAP. 3 FORMELE DE REALIZARE A ACTIVITATII ADMINISTRATIEI PUBLICE  / 30
Notiunea operatiunilor administrative si a operatiunilor materiale  / 30
Notiunea de act administrativ  / 32
Notiunea contractului administrativ  / 43

CAP. 4 RECURSURILE ADMINISTRATIVE  / 48
Recursul administrativ  / 48
Recursul neierarhic (gratios)  / 48
Recursul ierarhic  / 50

CAP. 5 CONTROLUL POLITIC EXERCITAT DE CATRE PARLAMENT  / 54
Specificul acestei forme de control si dispozitii constitutionale in materie  / 54
Control parlamentar si raspunderea politica a Guvernului  / 59

CAP. 6 CONTROLUL SOCIAL  / 63
Aspecte generale  / 63
Dreptul de petitionare  / 64
Accesul la informatiile de interes public / 71
Reglementari cadru / 71
Informatii publice din oficiu  / 73
Solicitarea informatiilor de interes public  / 75
Transparenta decizionala  / 76
Reglementari generale  / 76
Proceduri privind participarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative si la procesul de luare a deciziilor  / 79

CAP. 7 CONTROLUL JUDECATORESC AL ACTIVITATII ADMINISTRATIEI PUBLICE IN  CONTENCIOSUL ADMINISTRATIV / 84
SECTIUNEA 1 NOTIUNEA SI TRASATURILE CONTENCIO- SULUI ADMINISTRATIV / 84
Notiunea contenciosului administrativ  / 84
Ratiunea existentei controlului judecatoresc asupra legalitatii activitatii administratiei publice / 89
Principii de organizare si functionare a contenciosului administrativ / 92
SECTIUNEA 2 - OBIECTUL CONTENCIOSULUI ADMINIS- TRATIV / 95
Sfera obiectului controlului judecatoresc cu privire la activitatea de organizare a executarii legii / 95
Legatura dintre obiectul controlului judecatoresc cu privire la organizarea executarii legii si obiectul actiunii in contencios administrativ  / 97
Contenciosul administrativ / 7
Operatiunea de conformitate in controlul efectuat de instantele judecatoresti asupra activitatii de organizare a executarii legii / 98
SECTIUNEA 3 - CONDITIILE ACTIUNII IN CONTENCIOS ADMINISTRATIV / 99
Calitatea reclamantului / 100
Reglementarea calitatii reclamantului in vechea Lege a contenciosului administrativ nr 29/1990 / 100
Reglementarea calitatii reclamantului in noua Lege a contenciosului administrativ nr 554/2004 / 104
Conditia vatamarii unui drept sau unui interes legitim / 109
Conditia vatamarii unui drept sau interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau  prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri / 111
Notiunea actului administrativ in sensul Legii 554/2004 / 112
Problema operatiunilor administrative / 116
Conditia indeplinirii procedurii administrative prealabile / 117
Introducerea actiunii in termen / 119
SECTIUNEA 4 PROCEDURA IN CONTENCIOSUL ADMINISTRATIV / 120
Procedura de solutionare a cererilor in contenciosul administrativ / 120
Obiectul actiunii judiciare / 120
Actiunile impotriva ordonantelor Guvernului / 121
Instanta competenta / 122
Termenul de introducere a actiunii / 123
Documentele necesare pentru introducerea actiunii in contenciosul administrativ / 124
Citarea partilor / 124
Suspendarea executarii actului / 125
Introducerea in cauza a functionarului / 127
Judecarea cererilor / 127
Solutiile pe care le poate da instanta / 128
Termenul de prescriptie pentru despagubiri / 129
Recursul / 129
Judecarea recursului in situatii deosebite / 129
Procedura de executare / 130
Titlul executoriu / 130
Obligatia publicarii / 130
Obligatia executarii / 131
Instanta de executare / 132
Actiunea in regres / 132
Completarea dispozitiilor Legii 554/2004 cu dreptul comun / 132
Organizarea si competenta instantelor de contencios administrativ / 133
Principiile organizarii si realizarii justitiei prevazute de Legea nr304/2004 privind organizarea judiciara / 133
Organizarea instantelor judecatoresti / 135
Instantele de contencios administrativ si competentele acestora / 137
ANEXE / 140
BIBLIOGRAFIE / 299

Spre deosebire de administratia privata, administratia publica urmareste satisfacerea interesului public, a utilitatii publice, in mod dezinteresat, inclusiv prin realizarea de servicii publice. Mobilul administratiei publice este atat satisfacerea, in mod corespunzator si continuu, a unor cerinte esentiale, comune intregii colectivitati umane, care exced prin amploarea lor posibilitatile particularilor, cat si satisfacerea acelor cerinte care, prin natura lor, sunt nerentabile si nimeni nu s-ar oferi sa le asigure.

Sub aspectul mijloacelor pe care le are la dispozitie administratia publica pentru realizarea scopului sau, eviden- tiem, in mod esential, posibilitatea folosirii prerogativelor de putere publica. Deciziile administratiei publice sunt obligatorii fara a se cere acordul celor carora li se aplica, administratia publica putand utiliza atunci cand este necesar, mijloace de constrangere.


Administratia publica constituie un proces continuu, o activitate neintrerupta, adaptata permanent la conditiile dinamice ale mediului social, economic si politic, pe cand administratia particulara poate inceta in momentul in care nu mai devine rentabila (societati comerciale) sau din alte motive.

Administratia publica nu se confunda cu administratia de stat, intrucat ea are o sfera mai larga de cuprindere si se realizeaza nu numai prin activitatea organelor statului, ci si prin activitatea altor subiecti, inclusiv a autoritatilor administratiei publice locale, a regiilor autonome si a institutiilor publice.

Pentru clarificarea notiunii de administratie publica este necesar sa luam in calcul cat mai multe acceptiuni sau sensuri ale acestei notiuni, dupa cum urmeaza:

in primul rand, administratia publica reprezinta acel segment de relatii sociale reglementate de normele dreptului administrativ;

in al doilea rand, administratia publica reprezinta un sistem de organe, autoritati si institutii ale caror activitate si organizare sunt guvernate de norme juridice de drept public (sensul organic/formal);

in al treilea rand, administratia publica reprezinta ansamblul activitatilor realizate si competentelor exercitate in scopul promovarii interesului public, fie la nivel general, fie la nivel local (sensul functional/material).

Administratia publica poate fi privita ca un segment al vietii sociale ce are ca rol punerea aplicare a dispozitiilor normative edictate de puterea legiuitoare. Cu alte cuvinte, sistemul administratiei publice are un rol unic la nivelul societatii, acela de a realiza ordinea sociala, prin instituirea ordinii juridice, in consonanta cu schimbarile legislative sau normative de la nivelul statului luat in considerare in baza de referinta.

Asa cum se poate observa mai sus, administratia publica reprezinta un segment de relatii sociale ce se manifesta in comunitatea sociala la care se refera, segment de relatii guvernat de normele juridice aflate in vigoare la un moment dat. Astfel, daca la nivelul unei forme de organizare cu caracter privat normele de conduita sunt interne, stabilite la nivelul conducerii, la cand vorbim de institutii sau organisme ce apartin administratiei publice, toate activitatile derulate sunt circumscrise dispozitiilor normative emise de Parlament.

Administratia publica poate fi definita ca acea activitate de organizare si de executare in concret a legii, cu caracter dispozitiv si prestator care se realizeaza in principal de organele administratiei publice si, in subsidiar, de celelalte organe ale statului, precum si de organizatii particulare de interes public

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!