Dezvoltarea Republicii Moldova la etapa contemporana este caracterizata printr-o liberalizare si tranzitie la principiile economiei de piata. Acestea, la randul lor au dat nastere unor institutii specifice, cum sunt: Zonele Economice Libere, aparitia conventiilor internationale privind cooperarea economica interstatala, uniuni vamale, evitarea internationala a dublei impozitari, etc. De asemenea, putem remarca si o evolutie semnificativa in ceea ce priveste mijloacele si instrumentele juridice aplicate de state in circuitul economic mondial, printre care se poate remarca Taxa Vamala, ca parte componenta a politicii comercial-fiscale.
Taxa Vamala reprezinta o institutie a statului, care este parte componenta a politicii fiscale nationale. Din punct de vedere al politicii fiscale, taxa vamala este abordata in special prin calitatea sa de impozit perceput asupra tranzactiilor cu produse care trec frontiera si, de asemenea, prin faptul ca perceperea acesteia este binevenita pentru bugetul de stat.
Actualmente, taxele vamale detin o pondere importanta in totalul veniturilor bugetare, fiind reglementata de un sir de acte normative care isca un sir de discutii practice, avand in vedere aplicarea uniforma a taxei la nivel de politica bugetar-fiscala. De asemenea, la fixarea nivelului taxei vamale se tine cont de diferentele existente intre costul si pretul unui produs pe piata autohtona si cea externa. In vederea corelarii acestor disonante, taxele vamale pot indeplini succesiv si selectiv functii de egalizare a nivelului de preturi, de protectie a unor ramuri prioritare ale economiei nationale sau prohibirea acelor produse pe piata interna de consum a tarii. Datorita dezvoltarii relatiilor de schimb economic, se schimba si conceptul de Taxa Vamala – ca parte componenta a politicii comercial-fiscale a statului.
Autorii si-au propus sa analizeze unele fenomene juridice, atat din punct de vedere al conotatiilor teoretice, cat si a celor practice. Pentru a face o analiza detaliata au recurs la studierea aspectelor generale (istoricul taxelor vamale, definirea taxei vamale, precum si determinarea locului ei in cadrul sistemului de impozite, elucidarea problemelor aplicabilitatii acestor taxe, etc.), cat si la aspecte ce au o aparitie nemijlocita in cadrul taxarii vamale.
Informatii conformitate produs
Alexandru Armeanic
Este doctor in drept si conferentiar universitar doctor. In 1999 a sustinut teza de doctorat „Reglementarea juridica al impozitelor directe in Romania si Republica Moldova” la Universitatea „Babes-Bolyai”, Cluj Napoca, la specialitatea „Drept financiar”. Absolvent al Universitatii „Lucian Blaga”, Sibiu, obtinand titlul de licentiat in drept in anul 1994. Titlul de conferentiar universitar a fost acordat in anul 2004 de Consiliul National pentru Atestare si Acreditare al Republicii Moldova. Ex-sef al Serviciului Acte ale Presedintelui Republicii Moldova (2001-2002) si sef-adjunct al Secretariatului Curtii Constitutionale a Republicii Moldova (2008), precum si, ex-seful Catedrei „Drept public” (2004-2018) si Departamentului „Drept” (2018-2023) al Academiei de Studii Economice din Moldova. Este autor a peste 90 de lucrari stiintifice in domeniul dreptului financiar, fiscal, bancar, vamal, constitutional, etc.
Vladlen Cojocaru
Este doctor in drept si conferentiar universitar doctor. In 2011 a sustinut teza de doctorat „Compatibilitatea dreptului national cu dreptul Conventiei Europene pentru Protectia Drepturilor Omului si Libertatilor Fundamentale” la Institutul de Istorie, Stat si Drept al Academiei de Stiinte a Moldovei, specialitatea: 12.00.02 – drept public. Absolvent al Universitatii de Stat din Moldova, Facultatea de Drept, fiind licentiat in drept in anul 2006. Titlului de conferentiar universitar a fost acordat in anul 2018 de Consiliul National pentru Atestare si Acreditare al Republicii Moldova. In prezent, sef al departamentului ,,Drept” al Academiei de Studii Economice din Moldova. Autor a mai multor lucrari stiintifice in domeniul dreptului institutional european, international, constitutional, bancar, etc.