Pentru a veni in ajutorul pregatirii examenelor de statistica si a verificarilor pe parcurs, un grup de cadre didactice universitare au alcatuit acest volum, care poate fi considerat ca un ghid pentru cei ce utilizeaza statistica aplicata in practica economica si cu precadere studentilor facultatilor economice din cadrul Universitatii Crestine “Dimitrie Cantemir” din Bucuresti.
Lucrarea este structurata pe doua parti, astfel:
- Partea a I-a cuprinde aplicatii, probleme propuse pentru rezolvare si intrebari de control;
- Cea de a II-a parte prezinta doua studii de caz rezolvate similare proiectelor individualizate pe care studentii trebuie sa le predea inainte de sesiunea de examene (Proiectul I “Utilizarea sondajului in caracterizarea fenomenelor economico-sociale”1 si Proiectul II cu tematica: “Analiza statistica a comertului exterior al Romaniei cu tarile din Comunitatea Europeana”2).
Conceptia lucrarii corespunde obiectivelor si competentelor prevazute in fisele disciplinelor de Statistica de la facultatile mentionate, dar poate fi utilizata de catre cei care utilizeaza aplicatiile statisticii in studiul fenomenelor economice.
ELENA-MARIA BIJI
EUGENIA LILEA
EMILIA GOGU
CLAUDIA GABRIELA BENTOIU
CUVANT INTRODUCTIV / 7
PARTEA I - Aplicatii, probleme propuse si intrebari de control
CAPITOLUL 1. CULEGEREA, PRELUCRAREA PRIMARA A DATELOR STATISTICE SI PREZENTAREA REZULTATELOR SUB FORMA DE TABELE, SERII SI GRAFICE / 11
CAPITOLUL 2. MARIMILE RELATIVE CA INDICATORI DERIVATI / 17
CAPITOLUL 3. ANALIZA SERIILOR DE REPARTITIE DE FRECVENTE / 27
CAPITOLUL 4. SONDAJUL STATISTIC / 42
CAPITOLUL 5. ANALIZA SERIILOR CRONOLOGICE / 64
CAPITOLUL 6. METODA INDICILOR / 80
PARTEA a II-a - Studii de caz rezolvate similare proiectelor
CAPITOLUL 7. PROIECTUL I „UTILIZAREA SONDAJULUI IN CARACTERIZAREA FENOMENELOR ECONOMICO-SOCIALE” / 95
CAPITOLUL 8. PROIECTUL II. „ANALIZA STATISTICA A COMERTULUI EXTERIOR AL ROMANIEI CU TARILE DIN COMUNITATEA EUROPEANA” / 140
Anexa 1. Baza de sondaj pentru Proiectul I / 152
Anexa 2. Indicatorii medii si de variatie pentru colectivitatea totala / 165
BIBLIOGRAFIE / 166
Pentru a veni in ajutorul pregatirii examenelor de statistica si a verificarilor pe parcurs, un grup de cadre didactice universitare au alcatuit acest volum, care poate fi considerat ca un ghid pentru cei ce utilizeaza statistica aplicata in practica economica si cu precadere studentilor facultatilor economice din cadrul Universitatii Crestine “Dimitrie Cantemir” din Bucuresti.
Lucrarea este structurata pe doua parti, astfel:
- Partea a I-a cuprinde aplicatii, probleme propuse pentru rezolvare si intrebari de control;
- Cea de a II-a parte prezinta doua studii de caz rezolvate similare proiectelor individualizate pe care studentii trebuie sa le predea inainte de sesiunea de examene (Proiectul I “Utilizarea sondajului in caracterizarea fenomenelor economico-sociale”1 si Proiectul II cu tematica: “Analiza statistica a comertului exterior al Romaniei cu tarile din Comunitatea Europeana”2).
Conceptia lucrarii corespunde obiectivelor si competentelor prevazute in fisele disciplinelor de Statistica de la facultatile mentionate, dar poate fi utilizata de catre cei care utilizeaza aplicatiile statisticii in studiul fenomenelor economice.
Potrivit Fisei Disciplinei, obiectivele acesteia vizeaza:
1. Insusirea principalelor concepte de statistica, a metodelor si tehnicilor de analiza a indicatorilor statistici, fundamentare statistica a calculelor de prognoza.
2. Formarea gandirii statistice si insusirea limbajului statistic.
3. Formarea abilitatii de a folosi sursele de informatii din bancile de date statistice si din publicatiile oficiale de date statistice.
Prin disciplina de statistica se urmareste dezvoltarea urmatoarelor competente:
1. Cunoastere si intelegere
- Cunoasterea si intelegerea notiunilor si conceptelor cu care opereaza statistica;
- Folosirea corecta a termenilor de specialitate din domeniul statistica;
- Cunoasterea si insusirea metodologiei de calcul si interpretarea indicatorilor statistici economico-sociali;
- Folosirea competenta a publicatiilor nationale si internationale de date statistice.
2. Explicare si interpretare
- Utilizarea cu discernamant a interdependentei dintre statistica si celelalte stiinte in vederea analizei cantitative si calitative;
- Organizarea si functionarea sistemului informational statistic;
- Organizarea procesului de cercetare statistica intr-o viziune sistemica;
- Realizarea unui studiu de caz folosind statistica;
- Asigurarea comparabilitatii datelor statistice pe plan national si international.
3. Instrumental aplicative
- Capacitatea de a transpune in practica a cunostintelor obtinute la cursuri, seminarii si proiecte;
- Abilitati de cercetare, creativitate, competente in rezolvarea studiilor de caz si a proiectelor de statistica;
- Cunoasterea modului de organizare institutionala a statistici pe plan national si international;
- Particularitati ale aplicarii statistice in comert si turism.
La selectarea problemelor si a metodelor folosite in rezolvarea acestora, s-a avut in vedere utilizarea rapida si eficienta a gandirii si a instrumentelor statistice necesare analizei fenomenelor pe o perioada trecuta sau curenta si a fundamentarii calculelor de prognoza.
Prin rolul pe care-l are statistica in pregatirea economistilor, aceasta lucrare poate fi considerata ca un necesar metodologic pentru analiza complexa a datelor cu privire la fenomenele din realitatea economica si sociala tinand seama de interdependenta dintre factori si efecte, in conditiile date de timp, de spatiu si de forma de organizare sociala si economica.
Pentru modul de abordare si prin metoda de rezolvare a problemelor, lucrarea de fata poate fi folosita nu numai de studentii economisti ci si de catre alti specialisti, care folosesc metodele statistice de calcul, analiza si fundamentare a calculelor de predictie.
Autorii multumesc tuturor celor care prin sugestii si observatii pot contribui la imbunatatirea acestei lucrari.
Colectivul de autori
www.editurauniversitara.ro