Fenomenologia spiritului (1806) si Stiinta Logicii (1812) sunt, si in prezent, cele mai cunoscute lucrari ale lui Hegel, principalul reprezentant al idealismului in filosofia secolului al XIX-lea.
Prelegerile sale de filosofia dreptului, a istoriei, a artei sau scrierile sale de tinerete au ramas, pentru o lunga perioada de timp, sub un con de umbra, publicului cititor din Romania. Potrivit lui D.D. Rosea: „Scrierile de tinerete ale lui Hegel ar merita toate sa fie traduse, si in mod special Spiritul crestinismului si destinul sau. Fie ca incercarea pe care am facut-o aici sa fie o incurajare si pentru altii.” (Vie de Jésus. Traduit et précéde d’une Introduction par D.D. Rosca. Thèse complémentaire présentée à la Faculté de Lettres de l’Université de Paris, Librairie Universitaire J. Gambler, Paris, 1928, p. 46.)
„Volumul de fata reda in traducere Viata lui Iisus, scrierea cea mai bine finisata din culegerea realizata de Hermann Nohl (discipol a lui W. Dilthey, initiatorul unei hermeneutici a stiintelor umane si al unei istorii a culturii) in formula: Hegels theologischeJugendschriften (1907, Scrieri teologice de tinerete ale lui Hegel), culegere ce cuprinde urmatoarele: I. Volksreligion und Christentum, Fragment 1-5 (Religie populara si crestinism, p. 1-72); II. Das Leben Jesu (Viata lui Iisus, p. 73-136); III. Die Positivität der christlichen Religion (Pozitivitatea religiei crestine, p. 137- 240); IV. Der Geist des Christentums und sein Schicksal (Spiritul crestinismului si destinul sau, p. 241-342). In „Anexa” am redat scrierea-program din aceeasi perioada (numita „perioada de la Berna”, 1793-1796): Das älteste Systemprogramm des deutschen Idealismus (1796 sau 1797, Cel mai vechi program de sistem al idealismului german), aflata in: G. W.F. Hegel, Werke in zwanzigBänden, 1: Frühe Schriften (Suhrkamp Verlag, Frankfurt a.M., 1971, p. 234-236), semnificativa pentru orientarea teoretico-filosofica a tanarului Hegel atunci cand s-a concentrat asupra analizei fenomenului complex al crestinismului. Mentionam ca editia lui Nohl pune laolalta (in mod justificat, evident) cu cele trei scrieri teologice de baza din „perioada de la Berna” si lucrarea Spiritul crestinismului si destinul sau, apartinand „perioadei de la Frankfurt” (1797-1800).
Titlul adoptat aici – G.W.F. Hegel, Scrieri teologice de tinerete, I: Viata lui Iisus, – anunta de fapt si intentia de a continua cu alte volume, care sa cuprinda traduceri ale scrierilor teologice ale marelui filosof modern. In forma „Note si comentarii” s-a urmarit mai mult o explicitare, nu un comentariu interpretativ, rezervat, impreuna cu o bibliografie – Hegel, ultimului volum din seria de fata”.
Alexandru Boboc
Viata lui Iisus reprezinta incercarea lui Hegel de a se apropia de semnificatia intamplarilor prezentate in textele biblice din unghiul de vedere al „Ratiunii pure”.
Textul hegelian nu cuprinde descrierea evenimentelor sacre, si nici sensul textului biblic ci reprezinta o abordare dintr-un punct de vedere filosofic spre sensul tainuit, mistic, al Evangheliilor.
Informatii conformitate produs
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) a fost un filosof german, principal reprezentant al idealismului in filosofia secolului al XIX-lea.
Impreuna cu Schelling fondeaza revista Kritische Zeitschrift der Philosophie. In 1807 publica lucrarea sa fundamentala Fenomenologia spiritului. Intre 1808 si 1816 este rectorul gimnaziului din Nürnberg si publica lucrarea Stiinta logicii. In 1818, dupa o scurta activitate la Universitatea din Heidelberg, ocupa catedra de filosofie la Universitatea din Berlin, care apartinuse lui Fichte, si incepe, in prelegerile tinute, sa propage propria sa filosofie, ce va fi succesiv publicata in Enciclopedia stiintelor filozofice (Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften, 1817-1830), cuprinzand filosofia dreptului, a istoriei, religiei, istoria filosofiei etc. Hegel moare la 14 noiembrie 1831, in Berlin, victima a unei epidemii de holera.
Filosofia lui Hegel este o filosofie a spiritului absolut si a dezvoltarii sale dialectice, care constituie realitatea si evolutia sa. Aceasta filosofie este in mod esential determinata de notiunea de "dialectica", care este in acelasi timp un concept, un principiu al cunoasterii si al miscarii reale care guverneaza existenta lumii sau, dupa Hegel, istoria "Ideii", care dupa ce s-a exteriorizat in natura, revine la sine pentru a se realiza in formele culturale, urmand o ierarhie formala a unui continut identic: arta, religie, filosofie.
Viata lui Iisus este o interpretare a sensurilor evenimentelor cuprinse in textele biblice si reprezinta una din scrierile din tinerete ale lui Hegel.