În ultimele decenii se vorbeşte mult despre importanţa pregătirii şi a dezvoltării profesionale a profesorilor universitari şi despre cum anume aceasta trebuie să depăşească aspectele de actualizare în domeniile de specialitate pentru a putea aborda astfel şi tema pregătirii sale pedagogice. Nu este suficient a avea doar o pregătire ştiinţifică, de specialitate şi a domina cunoştinţele proprii unui domeniu curricular ci, pentru a putea exercita rolul de profesor conform cu noile viziuni în care se încadrează procesele actuale de predare-învăţare, se solicită un nou tip de specialist cu o solidă pregătire psihopedagogică. Noua viziune asupra modelului actual de profesor ne demonstrează un tip de profesionist practic şi reflexiv, ce posedă cunoştinţe pe care le aplică în practică, care reflexionează asupra rezultatelor activităţii sale şi care, în definitiv, cercetează asupra propriei practici didactice. Pentru a se obţine acest lucru şi a ne apropia de acest nou model, considerăm că portofoliul didactic, definit ca o colecţie de materiale selecţionate în intenţia de a explica randamentul sau învăţarea produsă de-a lungul unui proces formativ, de a reflexiona asupra lui şi de a-l evalua, poate fi un instrument foarte adecvat în acest sens.
În acest volum, autoarea Zoia Bozu tratează tema portofoliului profesorului universitar, abordându-l în permanenţă dintr-o dublă perspectivă, ca instrument pentru evaluarea cadrelor didactice şi, în mod special, ca instrument formativ, pentru dezvoltarea profesională.
Cartea, structurată în nouă capitole, marcate de către o introducere şi un epilog final, începe cu o scurtă descriere a modelelor şi a tendinţelor actuale în pregătirea pedagogică a profesorilor universitari, pentru a aborda după aceea, teoriile sau modelele teoretice referitoare la apariţia şi utilizarea portofoliului.
Lucrarea se încheie cu un mic glosar în care autoarea defineşte anumite concepte care necesită o explicare şi o abordare mai detaliată şi cu câteva anexe care includ anumite exemple concrete de diferite modele de portofolii utilizate în cadrul altor contexte internaţionale.