Elevii cu inclinatii practice vor gasi in fiecare lectie experiente, aplicatii si curiozitati interesante, intrebari simple − dar relevante − prin care se pot autoevalua. Elevii cu o gandire mai abstracta vor gasi rationamente stiintifice, formule si demonstratii relevante, probleme rezolvate si propuse spre rezolvare, dar si subiecte complexe de reflectie.
Manualul se bazeaza pe ideea ca ,,cea mai buna cale de a invata fizica este facand fizica”. Suita de investigatii propuse in manual la rubrica ,,Experimenteaza” ii angajeaza pe elevi in a-si pune intrebari, a descoperi, a da raspunsuri. Astfel totul capata semnificatie pentru ei, provocandu-i sa aplice noile cunostinte in alte situatii, domenii si in propria lor viata.
Informatiile transmise contribuie la formarea si dezvoltarea competentelor/aptitudinilor, a abilitatilor si a atitudinilor prevazute in programa scolara. Pentru cea mai mare parte a proprietatilor fenomenelor fizice sunt propuse experimente simple, care pot fi realizate de elevi cu mijloace usor de obtinut, prezentate explicit, cu intrebari ajutatoare.
Metodele si instrumentele traditionale de evaluare (itemii si testele de evaluare) sunt distribuite echilibrat prin raportare la programa scolara. Pentru fiecare domeniu de continut sunt propuse cate doua teste de evaluare care au in proportii egale itemi obiectivi, subiectivi si semiobiectivi, pentru care sunt oferite si modele de rezolvare.
Manualul contine foarte multe informatii legate de fenomene studiate in mai multe ramuri ale stiintelor naturii (fizica, biologie, astronomie, chimie). Elevii sunt indemnati sa se documenteze singuri pe teme multidisciplinare si sa scrie eseuri scurte pe temele respective.
CRISTIAN PRESURA (coordonator) – doctor in fizica (doctorat obtinut la Universitatea Groningen, Olanda). A lucrat la Institutul de Fizica Atomica, apoi a devenit cercetator la compania Philips, Olanda. Autor a numeroase lucrari publicate in reviste de specialitate (Physical Review B, Physical Review Letters si Science), a unor carti si brevete de inventie. Are o activitate intensa de popularizare a stiintei in limba romana, scriind articole pentru ziare, reviste si televiziune.
DANIELA BERCHEZ – profesor gradul didactic I la Colegiul National „Emanuil Gojdu″ din Oradea, formator „Fizica Altfel″, coordonator judetean al grupului de sprijin pentru profesori – in cadrul programului „Fizica Altfel″, formator Centrul de pregatire profesori Oradea – in cadrul programului Samsung Ecosystem for Education Development (SEED), coautor de lucrari dedicate profesorilor.
KÁROLY BOGDAN – profesor gradul didactic I la Liceul Teoretic „Ady Endre” din Oradea, coordonatorul Centrului de Excelenta – Fizica din Oradea si initiatorul Concursului Regional de Fizica si Inventica „Irenaeus”.
PETRONELA ANGELA IOJA – profesor gradul didactic I la Colegiul National „Vasile Goldis” din Arad, metodist, membra a Consiliului Consultativ al profesorilor de fizica, formator national si formator CRED, coautor de auxiliare didactice si ghiduri metodologice avizate ME, autor de RED-uri, membra in comisii de organizare a concursurilor si olimpiadelor scolare.
ANETA MIHALCSIK – profesor gradul didactic I la Liceul Teologic Baptist „Alexa Popovici” din Arad, coordonator judetean al grupului de sprijin pentru profesori – in cadrul programului „Fizica Altfel”, formator, autor de auxiliare si programe scolare, coautor al manualului de Stiinte ale naturii pentru clasa a IV-a, responsabil de Cerc Pedagogic si membra in comisii de organizare a concursurilor si olimpiadelor scolare.