Subiectul de examen la limba si literatura romana, proba scrisa, cuprinde trei parti: prima consta in descifrarea, intelegerea si analiza stilistica a unui text liric, epic sau dramatic la prima vedere; a doua parte are in vedere exprimarea unei opinii, pornind de la o tema data, iar ultima parte presupune redactarea unui eseu structurat, fiecare dintre aceste subiecte, valorand 30 de puncte.
In cadrul culegerii de fata, va supun atentiei modele pentru toate tipurile de subiecte, oferindu-le astfel elevilor si profesorilor, in pregatirea pentru examenul de bacalaureat, material didactic auxiliar in acord cu programa scolara in vigoare.
DANIELA EUGENIA VODITA
ARGUMENT / 5
CUPRINS / 9
SUBIECTE PROPUSE DE TIP I / 13
Date biografice ale poetilor / 15
GENUL LIRIC / 17
Subiectul 1 / 17
Subiectul 2 / 18
Subiectul 3 / 19
Subiectul 4 / 21
Subiectul 5 / 22
Subiectul 6 / 23
Subiectul 7 / 25
Subiectul 8 / 26
Subiectul 9 / 27
Subiectul 10 / 28
Subiectul 11 / 30
Subiectul 12 / 31
Subiectul 13 / 32
Subiectul 14 / 33
Subiectul 15 / 34
Subiectul 16 / 36
Subiectul 17 / 37
Subiectul 18 / 38
Subiectul 19 / 40
Subiectul 20 / 41
Date biografice ale prozatorilor / 43
GENUL EPIC / 45
Subiectul 1 / 45
Subiectul 2 / 46
Subiectul 3 / 48
Subiectul 4 / 49
Subiectul 5 / 51
Subiectul 6 / 53
Subiectul 7 / 54
Subiectul 8 / 56
Subiectul 9 / 57
Subiectul 10 / 59
Subiectul 11 / 61
Subiectul 12 / 62
Subiectul 13 / 64
Subiectul 14 / 65
Subiectul 15 / 67
Subiectul 16 / 69
Subiectul 17 / 70
Subiectul 18 / 72
Subiectul 19 / 74
Subiectul 20 / 75
Date biografice ale dramaturgilor / 78
GENUL DRAMATIC / 79
Subiectul 1 / 79
Subiectul 2 / 80
Subiectul 3 / 82
Subiectul 4 / 83
Subiectul 5 / 85
Subiectul 6 / 86
Subiectul 7 / 88
Subiectul 8 / 89
Subiectul 9 / 91
Subiectul 10 / 92
Subiectul 11 / 94
Subiectul 12 / 95
Subiectul 13 / 96
Subiectul 14 / 98
Subiectul 15 / 100
Subiectul 16 / 101
Subiectul 17 / 103
Subiectul 18 / 104
Subiectul 19 / 106
Subiectul 20 / 107
SUBIECTE PROPUSE DE TIP II / 111
Subiectul 1 / 113
Subiectul 2 / 114
Subiectul 4 / 115
Subiectul 5 / 115
Subiectul 6 / 116
Subiectul 7 / 117
Subiectul 8 / 117
Subiectul 9 / 118
Subiectul 10 / 119
Subiectul 11 / 119
Subiectul 12 / 120
Subiectul 13 / 120
Subiectul 14 / 121
Subiectul 15 / 122
Subiectul 16 / 122
Subiectul 17 / 123
Subiectul 18 / 124
Subiectul 19 / 124
Subiectul 20 / 125
SUBIECTE PROPUSE DE TIP III / 127
Subiectul 1 / 129
Subiectul 2 / 130
Subiectul 3 / 132
Subiectul 4 / 133
Subiectul 5 / 134
Subiectul 6 / 135
Subiectul 7 / 136
Subiectul 8 / 137
Subiectul 9 / 139
Subiectul 10 / 140
Subiectul de examen la limba si literatura romana, proba scrisa, cuprinde trei parti: prima consta in descifrarea, intelegerea si analiza stilistica a unui text liric, epic sau dramatic la prima vedere; a doua parte are in vedere exprimarea unei opinii, pornind de la o tema data, iar ultima parte presupune redactarea unui eseu structurat, fiecare dintre aceste subiecte, valorand 30 de puncte.
In cadrul culegerii de fata, va supun atentiei modele pentru toate tipurile de subiecte, oferindu-le astfel elevilor si profesorilor, in pregatirea pentru examenul de bacalaureat, material didactic auxiliar in acord cu programa scolara in vigoare.
Pentru rezolvarea corecta a cerintelor de la Subiectul de tip I, elevii trebuie sa aiba cunostinte de limba romana (fonetica si lexicologie), notiuni de stilistica si teorie literara, prevazute in programa pentru examen.
Continuturile obligatorii pentru primul subiect sunt:
- aplicarea, in diverse situatii de comunicare, a normelor ortografice, ortoepice, de punctuatie, morfosintactice si folosirea adecvata a unitatilor lexicosemantice;
- aplicarea cunostintelor de limba, inclusiv a celor dobandite in ciclul gimnazial, in exprimarea corecta si in receptarea textelor studiate sau la prima vedere;
- pronuntii corecte / incorecte ale neologismelor; identificarea grupurilor de sunete (hiat, diftong, triftong), accentul;
- cacofonia, hipercorectitudinea;
- pronuntare / lectura nuantata a enunturilor (ton, pauza, intonatie);
- variante lexicale, campuri semantice;
- erori semantice: pleonasmul, tautologia, confuzia paronimica;
- derivate si compuse (prefixe, sufixe, prefixoide, sufixoide), schimbarea categoriei gramaticale;
- relatii semantice (polisemie, monosemie, sinonimie, antonimie, omonimie, paronimie);
- sensul corect al cuvintelor (in special al neologismelor);
- unitati frazeologice (locutiuni si expresii);
- campuri semantice si rolul acestora in interpretarea mesajelor scrise si orale;
- sensul cuvintelor in context: sens denotativ si sens conotativ;
- forme flexionare ale partilor de vorbire (pluralul substantivelor, articularea substantivelor, forme cazuale; forme flexionare ale verbului; adjective fara grade de comparatie; numerale etc.); valori expresive ale partilor de vorbire; mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii vorbitorului;
- elemente de acord gramatical (intre predicat si subiect – acordul logic, acordul prin atractie; acordul atributului cu partea de vorbire determinata);
- elemente de relatie (prepozitii, conjunctii, pronume /adjective pronominale relative, adverbe relative);
- norme ortografice si de punctuatie in constituirea mesajului scris (scrierea corecta a cuvintelor, scrierea cu majuscula, despartirea cuvintelor in silabe, folosirea corecta a semnelor de ortografie si de punctuatie);
- rolul semnelor ortografice si de punctuatie in intelegerea mesajelor scrise;
- registre stilistice (standard, colocvial, specializat etc.) adecvate situatiei de comunicare;
- coerenta si coeziune in exprimarea orala si scrisa;
- tipuri de texte si structura acestora: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ;
- stiluri functionale adecvate situatiei de comunicare;
- limbaj standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj arhaic; argou, jargon;
- stil direct, stil indirect, stil indirect liber;
- rolul figurilor de stil si al procedeelor artistice in constituirea sensului;
- rolul elementelor arhaice si regionale in receptarea mesajelor.