Lucrarea LOGICA - Bacalaureat 2021. Ghid complet se adreseaza candidatilor la Examenul de Bacalaureat 2021, disciplina Logica, comunicare si argumentare, profesorilor care predau Logica, elevilor de clasa a IX-a care o studiaza la clasa, precum si tuturor celor interesati de aceasta disciplina.
Cartea raspunde urmatoarelor trei intrebari:
1. Ce trebuie sa fac? In acest sens, sunt prezentate si lamurite cu claritate cerintele subiectelor de Bacalaureat la disciplina Logica. Autorul a pornit de la principiul ca acela care are de rezolvat o problema trebuie sa stie, in primul rand, la ce sa se astepte.
2. Ce trebuie sa stiu? Dupa ce intelegi ce ai de facut, urmeaza achizitia unui bagaj informational potrivit cerintelor. In acest scop, cartea ofera un manunchi de cunostinte absolut necesare si esentiale, insotite de un dictionar explicativ al termenilor care apar in cuprinsul subiectului. In prezentarea informatiilor s-a folosit cu deosebire metoda grafica (imagini, desene), pentru asimilarea usoara a acestora.
3. Cum aplic ceea ce stiu? Reprezinta partea cea mai importanta, lucrarea fiind astfel conceputa incat sa il calauzeasca pas cu pas pe elev in rezolvarea cerintelor fiecarui subiect in redactarea lucrarii. In acest sens, sunt prezentate rezolvarea argumentata a Modelului de subiect - 2021, in forma extinsa si argumentata, precum si rezolvari extinse ale variantelor de subiecte elaborate de autor, conform modelului si subiectelor de Bacalaureat din anii trecuti. La sfarsitul cartii, fiecare va detine competentele elaborarii unei lucrari excelent evaluate de catre orice corector.
VALERIU SOFRONIE
Profesor gr. I la Colegiul National ”Gheorghe Sincai” din Bucuresti
Absolvent al Facultatii de Filosofie, Universitatea din Bucuresti
Are o experienta de peste 30 de ani in predarea disciplinei Logica, argumentare si comunicare in licee de prestigiu national
Autor de lucrari cu caracter didactic: Ghid de pregatire la Logica pentru Examenul de Bacalaureat, Ghid de pregatire la Economie pentru Examenul de Bacalaureat, culegeri de probleme de economie, culegeri de teste grila de economie, Caietul elevului etc.
Eseist (lucrari de filosofie politica), autor si coordonator al unor lucrari colective dedicate operei lui Lucian Blaga
CUVANT INAINTE / (5)
Pas cu pas printre cerintele subiectului. Minidictionar de termeni / (6)
REZOLVAREA ARGUMENTATA A SUBIECTELOR DIN MODELUL DE BACALAUREAT – 2021 / (33)
TESTE ELABORATE DUPA MODEL BACALAUREAT – 2021. REZOLVAREA SUBIECTELOR PROPUSE / (47)
TESTUL NR.1 / (48)
TESTUL NR.1. BAREM EXTINS DE AUTOEVALUARE SI MODEL DE ELABORARE A RASPUNSULUI / (52)
TESTUL NR. 2 / (62)
TESTUL NR. 2. BAREM EXTINS DE AUTOEVALUARE SI MODEL DE ELABORARE A RASPUNSULUI / (66)
TESTUL NR. 3 / (77)
TESTUL NR. 3. BAREM DE AUTOEVALUARE / (81)
TESTUL NR. 4 / (88)
TESTUL NR. 4. BAREM DE AUTOEVALUARE / (92)
TESTUL NR. 5 / (100)
TESTUL NR. 5. BAREM DE AUTOEVALUARE / (104)
TESTUL NR. 6 / (111)
TESTUL NR. 6. BAREM DE AUTOEVALUARE / (115)
TESTUL NR. 7 / (122)
TESTUL NR. 7. BAREM DE AUTOEVALUARE / (126)
TESTUL NR. 8 / (133)
TESTUL NR. 8. BAREM DE AUTOEVALUARE / (137)
TESTUL NR. 9 / (144)
TESTUL NR. 9. BAREM DE AUTOEVALUARE / (148)
TESTUL NR.10 / (155)
TESTUL NR.10. BAREM DE AUTOEVALUARE / (159)
Dificultati la aplicarea metodei diagramelor Venn pentru demonstrarea validitatii modurilor silogistice cu premise universale si concluzie particulara valide / (166)
ADDENDA / (176)
SURSE BIBLIOGRAFICE / (187)
Acesta este un ghid practic.
Asa cum o spune definiția termenului, „practic” trebuie sa insemne ceva care se intemeiaza pe „simțul realitații” iar „realitate” inseamna aici testul la examenul de Bacalaureat. Exista pe piața acestor produse didactice doua direcții de indepartare de realitate. Prima, cea mai la indemana, este excesul de teorie, fara finalitați aplicative precise. Ghidurile de felul acesta, in cel mai bun caz, expliciteaza teoria din manual. Dar ele nu ajuta efectiv candidatul, ci doar ii dubleaza efortul de invațare. La sfarsitul lor, acesta se regaseste la fel de timid, de neajutorat, cum era la inceput, nestiind CUM sa faca ceea ce i se cere sa faca. A doua indepartare de realitatea de pe teren a examenului este ghidul cu multe teste, dar cu indicații de soluții la fel de sumare, precum cele intalnite in baremurile de evaluare de la subiectele examenelor naționale. Nici acestea nu ajuta prea mult, neavand un rol calauzitor-corector. Daca a gresit, candidatul nu ințelege unde a gresit; daca a raspuns corect, nu stie de ce a fost corect!
Asadar, era necesara cea de-a treia cale: de la ce se cere la ce trebuie sa stiu pentru a rezolva. Motiv pentru care am recurs la teorie numai din necesitați minimale, conducand-o de fiecare data spre finalitați practice: rezolvarea testului. Nu am vizat teoria ca teorie, ci teoria ca o cale spre aplicație. Mai mult, am prezentat teoria in modalitați aplicative.
In activitatea de peste 30 de ani la catedra m-am intalnit de atat de multe ori, incat sa cred ca intrebarea aceasta nu va disparea cu usurința din sala de clasa, cu intrebarile: „CUM fac, domnule profesor? Cum rezolv? Cum incep? E bine ce am facut? Unde am gresit si de ce e gresit?”. Uneori astfel de intrebari ne descumpanesc, aratandu-ne limitele. Alteori ne fac mai buni. Istoria a demonstrat, intr-un numar semnificativ de cazuri, ca cea mai sigura si mai economicoasa cale de invațare e sa insoțesti o practica pana devii o parte din ea, pana ce aceasta devine o parte din tine. Nici invațarea logicii pentru examenul de bacalaureat nu face excepție de la aceasta regula sapiențiala.
Ii invit pe cei care au ales logica in examenul lor de maturitate sa ma insoțeasca in urmatorul parcurs.
Autorul
www.editurauniversitara.ro
Scrie un review