Eficienta interventiei educative asupra copilului este data de identificarea particularitatilor acestuia, tematica abordata, de continutul selectat si prezentat, de strategiile didactice utilizate in desfasurarea activitatilor si nu numai. In acest sens, lucrarea de fata isi propune sa faciliteze accesul cadrelor didactice din invatamantul prescolar la exemple de activitati care pot trezi interesul pentru cunoastere copiilor din grupa mare, sa le ofere o stare de bine si care pot conduce la inregistrarea unor performante.
Cadrul didactic trebuie sa‑si adapteze tematica si continutul abordat la grupa in permanenta, strategiile didactice, mijloacele de realizare, modalitatile de integrare a activitatilor, sa asigure coerenta intre activitatile desfasurate pe tot parcursul zilei/saptamanii (ADP, ALA, ADE) astfel incat sa prezinte interes pentru copii si acestia sa‑si poata insusi cunostintele intr‑un mod corect si coerent.
Acest ghid aduce in vederea doamnelor educatoare planificari orientative pe domenii experientiale, detalierea activitatilor liber alese si a programului distractiv/de recreere/ in aer liber si aspecte cu privire la activitatile pentru dezvoltarea deprinderilor personale. De asemenea, cuprinde o planificare anuala pe domenii ale dezvoltarii, cu tot ceea ce implica programul unei zile petrecuta la gradinita (de la ora 8.00 la ora 18.00) si planificare pentru programul Scoala Altfel si pentru Saptamana Verde, acestea putand fi utilizate la completarea condicii educatoarei (caietul educatoarei).
Avand in vedere ca programul gradinitelor din Romania este diferit, am considerat oportun sa utilizez simbolurile * si # pentru a marca si totodata pentru a diferentia activitatile ce pot fi desfasurate in cadrul unitatilor de invatamant prescolar cu program normal si respectiv cu program prelungit, tinand cont de reperele orare care se regasesc explicate si in anexa acestui ghid:
* ‑ activitati program normal;
# ‑ activitati program prelungit.
Un alt aspect important ce trebuie mentionat este ca planificarea activitatilor pe module existenta in acest ghid, tine cont de ordinea cronologica a desfasurarii activitatilor (activitatile matematice, psihomotrice, muzicale, plastice s.a.m.d.), oferind astfel posibilitatea copiilor sa‑si insuseasca gradual continuturile prezentate de educatoare, pe parcursul derularii saptamanilor independente sau a proiectelor tematice care asigura succesul dobandirii unor comportamente necesare dezvoltarii competentelor de mai tarziu.
Dupa cum bine stim, creativitatea este considerata in zilele noastre ca facand parte din personalitatea individului, iar pentru a dezvolta potentialul creator al fiecarui copil, autoarea, prin ideile prezentate doreste sa largeasca orizontul cadrelor didactice din invatamantul prescolar cu privire la tematica activitatilor sustinute cu prescolarii de grupa mare, pentru a le oferi prilejul copiilor sa‑si imbogateasca bagajul de cunostinte si sa‑si poata activa gandirea creativa pentru a crea produse, idei, pe baza impletirii noilor informatii cu cele insusite anterior.
Pentru a veni in sprijinul colegelor, autoarea a elaborat o serie de materiale (fise, prezentari PowerPoint, jetoane s.a.) ce sunt postate pe site‑ul www.activitatigradinita.com, pe care cititorii acestui ghid le pot regasi sub denumirea activitatilor enumerate in planificarea orientativa si le pot descarca gratuit, prin realizarea unui cont.
Mentionam ca evaluarile aplicate prescolarilor pe parcursul anului scolar, sunt prezente sub forma de saptamani independente, atat la inceputul anului scolar, in primele doua saptamani aferente evaluarii initiale, cat si la sfarsitul fiecarui modul pentru efectuarea evaluarii sumative.
In incheiere, dorim sa apreciem munca incomensurabila si dedicatia cu care doamnele educatoare exercita aceasta frumoasa profesie, multitudinea de calitati pe care dumnealor trebuie sa le detina din perspectiva: cuantumului de informatii pe care trebuie sa le transmita copiilor corespunzatoare tuturor domeniilor ale dezvoltarii, deschiderii catre organizarea si desfasurarea activitatilor extrascolare si extracurriculare, comunicarii si colaborarii cu toti factorii educationali implicati in educatia prescolarilor (comunitate, parinti, unitati similare, ONG‑uri s.a.), toate acestea pentru ca micutii omuleti sa parcurga un drum lin catre o dezvoltare integrala dorita de societate pe termen mediu si lung.
Autoarea,