In lumea de astazi, tranzactiile financiare joaca un rol esential, atat in mediul de afaceri, cat si in viata obisnuita a fiecarui om. Aproape toate evenimentele care ne alcatuiesc viata de zi cu zi sunt cuantificate monetar. Cu toate acestea, educatia financiara nu a fost si nu este o prioritate in Romania, nici in sistemul de educatie, nici in general, in societate. Considerata apanajul profesionistilor formati la scoli specializate, acest tip de educatie nu reprezinta un subiect de interes. Consecintele acestei atitudini se pot constata usor: de la dezvoltarea redusa a pietei de capital pana la decizii curente cu impact financiar, luate fara stapanirea sau intelegerea tuturor informatiilor. Dupa aproape douazeci de ani de la denominarea monedei nationale, multe persoane folosesc inca referintele monetare vechi. Piata cardurilor bancare a crescut semnificativ, dar inca exista persoane fizice care nu detin cel putin un card bancar. Adaugam la aceste constatari provocarile tehnologiei informatiei, care conduc la o revolutie digitala cu consecinte tot mai intinse si tot mai profunde.
Ca multe alte componente ale educatiei generale, si educatia financiara trebuie sa faca subiectul de pregatire a copiilor, incepand din scoala primara, inca din clasele in care acestia au capacitatea de a intelege cateva notiuni esentiale, precum bani, vanzare, cumparare, plata, card bancar. Prin cunoasterea si intelegerea acestora, scolarii pregatesc momentul in care vor intelege lumea in care traiesc, intelegere care nu poate fi completa fara educatie financiara.
Unul dintre primii pasi care trebuie facuti pentru pregatirea si asezarea unei strategii nationale privind educatia financiara a tinerilor, incepand din scoala primara, este stabilirea coordonatelor de curriculum pentru procesul de educatie financiara, care sa contina programe scolare adaptate nivelului de pregatire a elevilor. Aceasta forma de educatie constituie, astazi, o provocare didactica. Consideram ca aceasta forma de pregatire trebuie desfasurata pe tot parcursul programului de educatie a tinerilor, atat in ciclul primar, cat si in cel gimnazial si liceal. Putem afirma ca educatia financiara se incadreaza in conceptul de invatare pe tot parcursul vietii (lifelong learning).
Cu alte lucrari publicate in domeniul invatamantului primar, doamna Lidia Sabau, profesor pentru invatamantul primar, da curs acestei provocari didactice. Lidia Sabau continua activitatea sa de pionierat cu acest volum, prin care propune programa scolara a disciplinei „Bucuriile pusculitei”. Aceasta disciplina se adreseaza claselor a III-a si a IV-a din ciclul primar. Continutul acestei programe scolare denota grija si atentie pentru toate amanuntele necesare dobandirii cunostintelor de baza ale educatiei financiare.
O prima caracteristica a acestei programe scolare este conectarea cunostintelor propuse a fi invatate cu cele opt competente-cheie stabilite in Uniunea Europeana pentru invatarea pe tot parcursul vietii, in particular cu competentele antreprenoriale, financiare si juridice.
Alta caracteristica se refera la utilizarea resurselor digitale, specifice nivelului de studiu al elevilor, care conduc la obtinerea de competente digitale ca mijloc de invatare si dobandire a cunostintelor.
Chiar daca programa scolara propusa are in vedere o disciplina optionala, consideram ca dobandirea cunostintelor de educatie financiara sunt esentiale pentru dezvoltarea si pregatirea pentru viata a tinerilor, si speram ca forurile de decizie vor determina in viitor introducerea acestei discipline ca disciplina obligatorie.
Felicitam pe Lidia Sabau pentru aceasta contributie necesara si asteptam in continuare si alte lucrari.
Recenzor, Conf. univ. dr. Daniel Botez
Facultatea de Stiinte Economice
Departamentul de Contabilitate, Audit si Analiza Economico-Financiara Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacau