Law and order – Perspectiva invatamantului universitar digitalizat - 19 februarie 2021
INTERVIU: Law and order – Perspectiva invatamantului universitar digitalizat
19 februarie 2021, UMFST George Emil Palade Tg. Mures
Moderator: Conf. univ. dr. Nicolae Ploesteanu
Invitat: Prof. univ. dr. Daniel-Mihail Sandru, Profesor Honoris Causa al UMFST
Interviul emisiunii ”Law and order”, cu tema ”Perspectiva invatamantului universitar digitalizat” l-a avut ca invitat pe Daniel-Mihail Sandru, Profesor Honoris Causa al UMFST, moderator fiind, ca de obicei, conf. univ. dr. Nicolae Ploesteanu.
S-au discutat despre perspectivele invatamantului universitar digtalizat mai ales in contextul Romaniei, avand in vedere specializarea invitatului, respectiv protectia datelor. Utilizarea resurselor de transmitere prin internet, a video conferintelor are o fateta pozitiva, aceea a conservari gandurilor, a pastrarii acestora, dar si limite inerente, cum ar fi interactiune slaba cu publicul, care se transforma in patratele, absenta unei comunicari fine, a urmarii vorbitorului, nu doar in vorbe dar si in gesturi si ton, care in mediul on-line, scad sensibil. Aceste interactiuni on-line se aplica atat cursurilor universitare cat si conferintelor stiintifice. Vorbitorul din mediul on-line trebuie sa-si controleze gesturile, cuvintele…
Digitalizarea este un intrument care afecteaza relatia dintre vorbitori, pozitiva sau nu. Supradoza de digitalizare va avea efect asupra vietilor noastra? Sunt cateva exemple: in 2020 inainte de declansarea pandemiei, Centrul de Studii de Drept European al Institutului de Cercetari Juridice ”Acad. Andrei Radulescu” al Academiei Romane a organizat in partneriat cu Universitatea de Medicina, Farmacie, Stiinte si Tehnologie „George Emil Palade” o conferinta – Protectia si securitatea datelor in educatia digitala – in care o parte din participanti erau la Bucuresti, o parte la Targu Mures, fara sa existe si alti participanti on-line. Este doar un exemplu, despre faptul ca digitalizarea in mediul stiintific era necesara fara ca sa fi intervenit aceste eveniment extraordinar, pandemia. Intre timp, individualismul a crescut, fiecare vorbitor este in fata propriului instrument de transmitere a gandurilor sale, in propriul ”patratel”. Utilizarea tehnologiei se facea si in alti ani, dar nu la scara de acum, prin eliminarea contactului dintre oameni. Dupa pandemie, utilizarea internetului va scadea, dar vor fi utilizate resursele tehnologice. Oamenii nu sunt facuti sa transmita informatii, care nu sunt cele mai importante pentru ca sunt prezente peste tot, dezbaterea ideilor este foarte importanta.
Discutiile nu pot fi prea elaborate in mediulon-line, discutiile fata in fata, prin natura lor sunt potrivite fiintei umane. Personal, in pandemie, invitatul a participat doar la conferintele on-line obligatorii, fie ca exista o traditie a respectivei conferinte, fie ca exista o obligatie legala de participare. Partciparea cea mai interesanta a fost la Teatrul de vara, la seria de conferinte organizate de prof. Raul Felix Hodos in cadrul ISLS 2020. In mediul on line, participantii s-au transfomat in utilizatori (care sunt utilizati in algoritmi) si trebuie sa se revina la discutia utila cercetarii.
S-a discutat despre dialog si necesitatea ca activitatea de cercetare sa fie diseminata. Dialogul trebuie sa fie intretinut de persoane care au abilitati in acest sens, dialogul fiind precum un foc, conferintele trebuie urmate de cuvaantul scris, aspectul video nefiind suficient.
Cercetarea si invatamantul beneficiaza de video-conferinte dar in masuri diferite. Cercetarea prin utilizarea dezbaterii poate fi profitabila participantilor, uneori transmiterea informatiei este scopul intalnirii. In domeniul invatamantului, transmiterea informatiei trebuie sa se faca astfel incat studentii sa inteleaga.
Utilizarea internetului are un scop clar, pertienent, cu un public care participa, rezultatul va putea sa ramana. Fiecare, studenti si profesori, on line sau nu trebuie sa fie mesagerii ideii de lucru bine facut.
Interviul este disponibil pe youtube