Cinci motive pentru a alege manualul:
Manualul ofera informatii din surse si domenii variate, acoperind o gama larga de subiecte care extind cadrul strict al programei scolare prin introducerea unor rubrici de tipul „Stiati ca?”, „Istoria altfel”, „Biblioteca virtuala”, „Biografii” si „Personalitati”, pe langa obisnuitele „Repere cronologice” si „Dictionar”.
Manualul face trimitere la o serie de resurse suplimentare, punand astfel la dispozitia profesorilor si a elevilor posibilitatea de a-si largi orizontul cunoasterii, in special in domeniul istoriei evreilor, pentru care exista mai putine materiale educationale, fiind un subiect nou in invatamantul romanesc.
Manualul se inscrie in cele mai noi trenduri metodologice, punand accentul pe obtinerea de competente si abilitati prin exercitii si aplicatii interactive incitante, atractive, menite sa dezvolte capacitatea de analiza si comparatie a elevilor, precum si gandirea lor critica.
Manualul include fotografii relevante inedite, provenite din Arhiva Centrului pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romania „Wilhelm Filderman”, dar si din colectii private, punand astfel la dispozitia profesorilor si a elevilor o resursa imagistica pretioasa, adecvata categoriei de varsta careia i se adreseaza.
Modul in care sunt prezentate informatiile si imaginile, diversitatea tipurilor de surse istorice, precum si varietatea aplicatiilor sunt gandite pentru a ajuta profesorii in organizarea lectiilor.
Informatii conformitate produs
Felicia Waldman este conferentiar la Centrul de Studii Ebraice, Facultatea de Litere, Universitatea din Bucuresti si a fost profesor invitat la universitatile din Milano, Montpellier 3 (Paul Valery) si Iasi (Al. I. Cuza). Este, de asemenea, adjunct al Sefului delegatiei Romaniei la Alianta Internationala pentru Memoria Holocaustului din 2004 si a fost presedinte al Grupului de Lucru pentru Educatie al acestei organizatii interguvernamentale in perioada 2018-2019. Expertiza ei include istoria si patrimoniul evreilor din Romania precum si metodologii si resurse pentru predarea problemei Holocaustului. In ultimii 22 de ani a coordonat 12 proiecte internationale pe aceste teme, cooperand cu organisme precum Consiliul Europei si OSCE, si a participat la peste 100 de conferinte, simpozioane si colocvii de profil. De asemenea, in perioada 2001-2013 a organizat 20 de sesiuni de instruire pentru profesori de istorie, privind predarea problemei Holocaustului, fiind invitata sa tina prelegeri in acest domeniu la Yad Vashem (Ierusalim) si Memorial de la Shoah (Paris), dar si la scoli de vara internationale organizate la Viena, Chisinau, Sarajevo, etc. A scris 5 carti si peste 50 de articole, a editat 2 volume si a co-editat 2 publicatii in domeniile amintite.
Anca Tudorancea este Lector la Centrul de Studii Ebraice, Facultatea de Litere, Universitatea din Bucuresti si secretar stiintific al Centrului pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romania „Wilhelm Filderman” al Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania. A fost, de asemenea, intervievator si coordonator educational al organizatiei austriece Centropa in Romania (2006-2011). Expertiza ei include istoria evreilor din Romania si documentarea fotografica a acestei istorii. A participat in calitate de formator la numeroase sesiuni de instruire pentru profesori de istorie privind predarea problemei Holocaustului, a curatoriat mai multe expozitii si a organizat o serie de ateliere pentru copii in acest domeniu. Ea imbina cercetarea cu aplicatiile educationale despre fotografie, studiind imaginile despre Holocaust si felul cum pot fi folosite in context educational, respectand dreptul la propria imagine al victimei. A scris 5 carti, a editat 2 volume si a co-editat 2 publicatii pe aceasta tema.
Adrian Cioflanca este istoric, specializat in istoria antisemitismului si a Holocaustului. In prezent, ocupa functia de director al Centrului pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romania „Wilhelm Filderman” din cadrul Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania. Este familiarizat cu arhivele din Romania, Israel si Statele Unite ale Americii, privind antisemitismul din secolele XIX-XX si Holocaustul din Europa. Utilizeaza materialul documentar si fotodocumentar atat pentru studii academice, cat si pentru articole de popularizare a stiintei (pe site-urile www.scena9.ro si www.revista22.ro) si filme documentare (de exemplu, a realizat mai multe scurtmetraje privind Holocaustul pentru Televiziunea Romana si a regizat, impreuna cu Radu Jude, doua documentare – Iesirea trenurilor din gara, 2020, si Amintiri de pe Frontul de Est, 2022). Adrian Cioflanca a facut si munca de teren, contribuind la identificarea mai multor gropi comune si locuri ale memoriei Holocaustului. In 2004, a fost membru in Comisia Internationala pentru Studierea Holocaustului din Romania (2003-2004), contribuind la scrierea Raportului final al Comisiei, pe baza caruia statul roman si-a asumat responsabilitatea pentru participarea la Holocaust. Din 2005 este membru in delegatia Romaniei la International Holocaust Remembrance Alliance. A fost Tziporah Wiesel Fellow la United States Holocaust Memorial Museum in Washington (2009). A editat opt volume, in colaborare; ultimul dintre ele: Discurs si violenta antisemita in Romania moderna, numar tematic al „Revistei de Istorie a Evreilor din Romania”, nr. 4-5 (20-21), 2019-2020, Hasefer, Bucuresti, 2020. A publicat mai multe studii in domenii precum istoria Holocaustului, istoria comunismului, violenta politica, istorie culturala, teoria istoriei.
Carol Iancu este profesor emerit la Facultatea de Istorie a Universitatii Paul Valery Montpellier 3 (Franta). In perioada 1977-2020 a organizat 45 de reuniuni stiintifice in Franta, Israel si Romania si 13 expozitii culturale in Franta. A fost profesor invitat la universitati din Franta: Institut National des Langues et Civilisations Orientales, École Pratique des Hautes Études, Paris I Panthéon Sorbonne, Aix-Marseille, Lille, Nancy, Nice, Strasbourg, Toulon, Troyes; la universitati din Israel: Beer Sheva, Ierusalim, Ramat Gan, Tel Aviv; la universitati din Romania: Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Oradea, Timisoara; la universitati din alte tari europene: Bruxelles, Geneva, Graz, Heidelberg, Leipzig, Lugano, Milan, Pilicsaba, Salonic, Varsovia. Este Doctor Honoris Causa al universitatilor „Babes-Bolyai“ din Cluj-Napoca (2005), „Alexandru Ioan Cuza“ din Iasi (2010), Oradea (2011) si „Ovidius“ din Constanta (2013). Este membru de onoare al Academiei Romane (din 2016) si membru al Academiei din Nimes (din 2011). Are la activ peste 400 de publicatii: carti (monografii), volume de documente, volume colective, studii (articole) in reviste de specialitate si volume colective, prefete, articole in dictionare, lucrari de popularizare, recenzii de carti. Este autorul celor mai multe dintre volumele publicate pana astazi pe tema istoriei evreilor din Romania.
Adriana Radu este profesor de Istorie si Cultura Civica de peste 25 de ani, cu sute de premii obtinute la olimpiade si concursuri judetene si nationale. Este pedagog cu studii liceale si universitare dedicate, fiind implicata direct in evaluari si concepte de programe scolare. Este, de asemenea, cercetator in istoria invatamantului romanesc, doctor cu titlul Magna cum laude, avand o teza sustinuta in fata unei comisii internationale. Are studii si pregatire manageriale, conducand din pozitia de director-adjunct una dintre cele mai vechi scoli din Romania - Colegiul National din Iasi, fondat in 1828.
Bogdan-Florin Romandas este profesor de istorie la Colegiul National „Dimitrie Cantemir” din Onesti, gradul didactic I, doctor in istorie al Facultatii de Istorie din cadrul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi. Formator national in cadrul programelor CRED si Constituirea corpului de profesori evaluatori (CPEECN). Membru al grupurilor de lucru pentru elaborarea/revizuirea curriculumului la disciplina istorie (programele scolare pentru gimnaziu si liceu, resursele de invatare pentru clasa a V-a si reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasele a IX-a, a X-a si a XI-a).