❤ Un mesaj pentru cadrele didactice și părinți
Lucrarea de față cuprinde 12 teste pregătitoare, elaborate cu responsabilitate și grijă, în conformitate cu noua Metodologie a Evaluării Naționale pentru elevii claselor a II-a, aprobată de Ministerul Educației și aplicată în sesiunile recente.
Aceste teste vizează disciplina Matematică și explorarea mediului, fiind concepute în acord cu:
- Programa școlară în vigoare pentru clasa a II-a;
- Standardele de învățare și competențele de bază așteptate la finalul ciclului de achiziții fundamentale;
- Structura și formatul testelor elaborate de CNEE pentru Evaluarea Națională din anii anteriori (2022–2024).
Scopul lucrării
Evaluarea Națională aplicată elevilor la sfârșitul clasei a II-a are caracter orientativ, iar nota nu are rol în media generală, fiind o evaluare standardizată la nivel național. Aceasta urmărește:
- identificarea nivelului real de dezvoltare a competențelor dobândite;
- furnizarea unui feedback valoros pentru părinți și cadre didactice;
- ghidarea procesului educațional, oferind repere pentru sprijinirea elevului acolo unde este necesar.
Ce tipuri de itemi conțin testele?
Testele sunt construite pe modelul oficial și includ:
- Itemi obiectivi: alegere multiplă, perechi, completare;
- Itemi semiobiectivi: exerciții cu răspuns scurt, calcul sau selectarea unei variante;
- Itemi subiectivi: rezolvare de probleme și explicații scrise;
Această varietate de itemi urmărește să dezvolte:
- raționamentul logic și matematic,
- gândirea aplicativă și capacitatea de rezolvare de probleme,
- observarea, analiza și explicarea unor fenomene din viața de zi cu zi.
Corectare și codificare
Conform Art. 28, alin. (1), din Metodologia de organizare și desfășurare a Evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024-2025 și a Instrucțiunilor privind evaluarea testelor administrate în cadrul evaluării naționale la finalul clasei a II-a din Caietul cadrului didactic se are în vedere următoarele:
Fiecare item are alocate mai multe punctaje, respectiv mai multe coduri, iar cadrul didactic are rolul de a acorda atât punctajul, cât și codul corespunzător, alocate fiecărui item, şi, ulterior, de a le scrie pe test, în locul specificat.
Punctajele stabilite pentru itemii cu alegere multiplă sunt similare, indiferent de poziția itemului în structura testului, elevul având de parcurs o singură etapă pentru rezolvarea cerinței. În schimb, punctajele stabilite pentru itemii a căror rezolvare presupune parcurgerea mai multor etape sunt cuantificate în așa fel încât, pe baza acestora, să se poată stabili atât etapele parcurse corect de către elev, cât și cele la care a întâmpinat dificultăți.
Cadrul didactic evaluator trebuie să aibă în vedere următoarele:
- se acordă exclusiv punctajele alocate fiecărui item, așa cum sunt ele prevăzute în instrucțiuni;
- punctajele maxime se acordă pentru rezolvările corecte și complete ale itemilor;
- punctajele parțiale se acordă în funcție de gradul de rezolvare a sarcinii de lucru;
- nu se acordă fracțiuni de punctaj.
Fiecărui punctaj îi este asociat un cod, iar acolo unde este posibil, există și exemple orientative de răspuns, cu rolul de a contribui la o evaluare obiectivă, fiecare cadru didactic evaluator având obligația de a ține cont de modul de alocare a punctajelor, respectiv a codurilor, în așa fel încât rezultatul evaluării să fie optimizat, diminuându-se eventualele diferenţe dintre corectori
Echivalarea punctajelor obținute în urma evaluării testelor cu sistemul de calificative în vigoare, se va realiza după următorul algoritm:
| Intervale punctaje |
Echivalent calificativ |
| Între 0 – 40 de puncte |
Insuficient |
| Între 41 – 60 de puncte |
Suficient |
| Între 61 – 80 de puncte |
Bine |
| Între 81 – 100 de puncte |
Foarte bine |
Timpul alocat
Conform metodologiei, durata pentru fiecare test este de 45 de minute, fiind recomandat un mediu calm, fără presiune, pentru ca elevul să poată lucra cu încredere.
❤ Un mesaj pentru elevi
Dragi copii, acest caiet este un tovarăș de drum pe parcursul pregătirii voastre! Nu vă temeți de greșeli – ele sunt pași către învățare. Lucrați cu bucurie, cu răbdare și cu încredere în voi. Fiecare exercițiu rezolvat este o treaptă spre reușită.
Ghid pentru a rezolva corect un exercițiu sau o problemă
🔸 Pasul 1: Citesc cu atenție cerința exercițiului. Dacă este o problemă, o citesc de mai multe ori ca să înțeleg ce mi se cere.
🔸 Pasul 2: Scot din exercițiu datele importante și ce trebuie să aflu. Le pot sublinia sau nota pe ciornă.
🔸 Pasul 3: Aleg operațiile potrivite pentru rezolvare. Mă gândesc ce știu, ce pot calcula mai întâi și fac pașii pe rând.
🔸 Pasul 4: Rezolv cu grijă calculele, verific dacă am folosit corect toate datele și operațiile. Scriu frumos, pe rând, fiecare pas.
🔸 Pasul 5: Verific rezultatul dacă are sens, dacă este logic. Încerc să refac mental sau altfel calculele, dacă e nevoie. Nu las exerciții nerezolvate!
SUCCES!